Beantwoord

Hoge factuur voor internetgebruik in de Verenigde Staten zonder waarschuwing

  • 26 July 2023
  • 37 reacties
  • 486 keer bekeken

Badge

Ik zit in de Verenigde Staten en heb hier 2 maal mijn mobiele data aan moeten zetten voor maximaal een minuut en heb een factuur ontvangen van 109 euro. Dit is inclusief mijn abonnementskosten van 20 euro.

Ik heb vooraf geen waarschuwing gekregen dat ik teveel van mijn bundel gebuikt heb en er staat in jullie voorwaarden dat er maximaal 60.50 euro in rekening gebracht wordt.

 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 5 August 2023, 16:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

37 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Corné Van Nijnatten 

 

Zitten er misschien ook belkosten bij?, die vallen niet onder de limiet van € 60,50.

Zie ook de buitenlandpagina: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm

 

Badge

Nee, absoluut niet.

Reputatie 7

Je moet buiten de EU nooit mobiele data aanzetten als je daar geen buitenland bundel voor hebt. De kans dat je dan binnen enkele seconden al €60,50 armer bent is levensgroot en de tarieven van €2,50 per MB zijn exorbitant. Dat is ook waarom ik er al jaren voor pleit dat KPN met functionaliteit komt om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de abonnee de mogelijkheid te geven deze blokkade zelf via MijnKPN aan en uit te kunnen zetten. De provider “Simpel” biedt deze functionaliteit ook en KPN zou daar mijns inziens een voorbeeld aan moeten nemen.

Overigens ben ik wel benieuwd naar het kostenoverzicht van de factuur immers bij kosten boven €60,50 zou dat betekenen dat die kosten in twee verschillende contractmaanden gemaakt zijn. De limiet van €60,50 is immers per contractmaand en als die twee momenten dat je mobiele data even aangezet hebt in verschillende contractmaanden lagen dan is de limiet dus al €121,-.

Badge

Ik denk dat dat klopt. Ik denk dat 21 juli mijn nieuwe factuurmaand is ingegaan, maar dan nog, ik heb geen enkel bericht ontvangen. Ik kon op dat moment ook niets anders doen dan mijn data aanzetten.

Dit is de derde keer dat jullie mij hiermee te pakken hebben sinds de lange tijd dat ik klant ben.Ik denk dat ik maar eens moet gaan kijken naar een andere provider. Dit voelt als een straf voor het gebruik.

Reputatie 7

Ik denk dat dat klopt. Ik denk dat 21 juli mijn nieuwe factuurmaand is ingegaan...

Dan weten we in ieder geval waarom er zelfs meer dan €60,50 in rekening gebracht kan zijn.

 

...maar dan nog, ik heb geen enkel bericht ontvangen...

Die smsjes zijn in feite ook een farce, die komen vrijwel altijd nadat het kwaad al geschied is. KPN snapt echter nog steeds niet dat die kosten sneller gemaakt worden dan dat die smsjes ontvangen worden.

 

Ik kon op dat moment ook niets anders doen dan mijn data aanzetten.

Waarom kon je toen niet anders dan jouw data aanzetten?

 

Dit is de derde keer dat jullie mij hiermee te pakken hebben sinds de lange tijd dat ik klant ben.

Don't blame the messenger. Ik ben, net als jij, gewoon een klant van KPN en medelid van dit forum.

 

Dit voelt als een straf voor het gebruik.

Dat ben ik volkomen met je eens.

Reputatie 7
Badge +18

Als je dit al 2 keer eerder hebt meegemaakt @Corné Van Nijnatten dan begrijp ik niet dat je geen data bundel koopt, zonder bundel betaal je € 2,50 per MB, dan heb je voor die € 60,50 net iets meer dan 24 MB.

Voor € 24,99 heb je tegenwoordig een 10 GB databundel, dat is toch een stuk goedkoper en je hoeft dan ook minder te letten op je dataverbruik.

Badge

Dat is bijna hetzelfde als wat ik nu betaal voor mijn abonnement.

Jullie moeten gewoon zorgen, dat je ze ook in het buitenland kunt gebruiken.

Dit noemen ze bureaucratie.

Van zo'n bundel voor in het buitenland heb ik nog nooit gehoord. Heb vrij onlangs nog gebeld voor zo'n bundel, maar is volgens mij veel duurder. Je moet die activeren door een code te SMS-en en is veel duurder.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Corné Van Nijnatten, welkom hier. 

Ik begrijp heel goed dat je hier van baalt. Dit is niet fijn zo de extra kosten. Echter zijn de bundels die je bij ons afneemt enkel geldig binnen de EU. Buiten de EU gelden andere tarieven, verschillend per land. 

Voor de VS en Canada hebben we net nieuwe mobiele databundels:
 

Dit scheelt een hoop wil je toch mobiele data gebruiken. 

 

Verder kan ik niets aan de rekening doen. Je geeft zelf al aan dat je niet anders kon dan mobiele data aanzetten. Je wist dat daar kosten aan verbonden zijn. De kosten die verbruikt zijn bij de Amerikaanse provider worden weer doorberekend aan ons en wij berekenen ze door aan jou. Ik kan er niet meer van maken. 

Badge

Dan begrijp ik niet, waarom de kosten het 109 euro is en niet de 60 euro die jullie zeggen dat maximaal is.

Ik heb nog steeds geen berichtje gehad, dat ik aan het maximum zit.

Is dat ook net gewijzigd ?

Reputatie 7

Dan begrijp ik niet, waarom de kosten het 109 euro is en niet de 60 euro die jullie zeggen dat maximaal is.

Nogmaals, het maximum is €60,50 per contractmaand. In jouw geval zijn dat, zoals eerder vastgesteld, in ieder geval minstens twee maanden en dus kunnen er in beide maanden €60,50 aan kosten in rekening gebracht worden.

En ten overvloede, zet, zonder buitenlandbundel, buiten de EU nooit maar dan ook echt nooit mobiele data aan, dat kost je zeer waarschijnlijk binnen een paar seconden €60,50. Ik vind het dan ook schandalig dat KPN (en overigens ook andere providers) er geen hoogste prioriteit aan geven om hun abonnees tegen dergelijke kosten te beschermen.

Badge

Jij hebt het over ‘vastgesteld’, maar dat is het voor mij helemaal niet. Dan had ik in de ene maand een berichtje moeten krijgen dat het maximum was bereikt en in de andere maand ook, maar zoals al aangegeven heb ik zelfs nu nog geen een berichtje gehad.

Ook ben ik van mening dat ze de klanten op de hoogte moeten brengen van wijzigingen. Dat moet ieder bedrijf. Bij wijzigen heeft namelijk iemand het recht om gelijk op te stappen als de wijziging in het nadeel zou zijn. Deze wijziging over de buitenlandbundel hadden ze ook gewoon kunnen laten weten.

Reputatie 7

Jij hebt het over ‘vastgesteld’, maar dat is het voor mij helemaal niet. Dan had ik in de ene maand een berichtje moeten krijgen dat het maximum was bereikt en in de andere maand ook, maar zoals al aangegeven heb ik zelfs nu nog geen een berichtje gehad.

Als er €109,- extra in rekening gebracht is, dan zou je in minstens één van de twee maanden inderdaad een smsje hebben moeten krijgen immers die behoor je te krijgen bij 80% en 100% van die €60,50.

De betekent dat je dus maximaal €48,40 per maand in rekening gebracht zou kunnen krijgen zonder een smsje. Dat is in jouw geval dus maximaal €96,80 in twee maanden en dus moet je in één van de twee maanden wel hogere kosten hebben gehad.

 

Overigens vermeldt de site over Internetten, sms’en en bellen in het buitenland het onderstaande.

Vraag aan @Bart_Z:

Hoe kan je als abonnee de in het gele kader genoemde “Bescherming Internetkosten” aan zetten?

 

Ook ben ik van mening dat ze de klanten op de hoogte moeten brengen van wijzigingen. Dat moet ieder bedrijf. Bij wijzigen heeft namelijk iemand het recht om gelijk op te stappen als de wijziging in het nadeel zou zijn. Deze wijziging over de buitenlandbundel hadden ze ook gewoon kunnen laten weten.

Maar er is helemaal geen wijziging geweest, dit is helaas al jaren hetzelfde.

Badge

Ze wijzigen de bundel voor internetten in het buitenland ook gewoon zonder daar aan iedereen een officiele berichtgeving, dus waarom zouden ze dat ook niet wijzigen zonder officiele berichtgeving ?

Denk dat er wel meer mensen zijn die buiten de EU op vakantie gaan of vanwege werk buiten de EU reizen. Waarom moeten wij overal zelf achteraan gaan ?

T-mobile laat ook weten dat ze abonnementen hebben voor heel de wereld. Geen zorgen !!

Reputatie 7

Ze wijzigen de bundel voor internetten in het buitenland ook gewoon zonder daar aan iedereen een officiele berichtgeving, dus waarom zouden ze dat ook niet wijzigen zonder officiele berichtgeving ?

Die buitenlandbundels zijn geen onderdeel van jouw contract maar extra opties. Wijzigingen in die buitenlandbundels hoeven dan ook niet via “officiële” berichtgeving pro-actief gecommuniceerd te worden. En nogmaals, t.a.v. de €60,50 is er niets gewijzigd.

 

Denk dat er wel meer mensen zijn die buiten de EU op vakantie gaan of vanwege werk buiten de EU reizen. Waarom moeten wij overal zelf achteraan gaan ?

Dat ben ik volledig met je eens, vandaar dat je op dit forum ook tientallen berichten van mij zult vinden waarin ik ervoor pleit dat mobiele data buiten de EU standaard geblokkeerd wordt zonder dat mobiele data binnen de EU ook geblokkeerd wordt en dat dit door de abonnee zelf aan en uit gezet kan worden.

 

T-mobile laat ook weten dat ze abonnementen hebben voor heel de wereld. Geen zorgen !!

Bij T-Mobile speelt precies hetzelfde, ook zij sturen smsjes bij 80% en 100% verbruik van die €60,50.

Bij T-Mobile kan je, net als bij KPN, databundels kopen voor buiten de EU.

Zij noemen dit “Travel & Surf”.

Badge

Blijft staan dat ze me een bericht hadden moeten sturen.

Laat ze maar bewijzen dat ik over 2 maanden teveel verbruik heb gehad.

Reputatie 7

Blijft staan dat ze me een bericht hadden moeten sturen.

Klopt helemaal.

Ik hoop dan ook dat @Bart_Z hier nogeens in wil duiken.

 

Laat ze maar bewijzen dat ik over 2 maanden teveel verbruik heb gehad.

Wat versta je onder "teveel" immers buiten de EU is elke MB al "teveel".

In Amerika kost dat immers €2,50 per MB.

Badge

Ik wacht op reactie van KPN zelf.

Overstappen is zo geregeld.

Reputatie 7
Badge +20

Ik wil zeker wel eens in het verbruik duiken. @Corné Van Nijnatten, kun je jouw profiel van gegevens voorzien? Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik eens mee. 

Badge

Door een storing kan ik momenteel niet inloggen met mijn KPN ID.

Ik probeer later nog eens.

Badge +19

Door een storing kan ik momenteel niet inloggen met mijn KPN ID.

Ik probeer later nog eens.

Vreemd dat je dan wel een berichtje kan plaatsen.  Je bent dan ingelogd dus kan je ook jouw profiel aanpassen. Klik op de groene link die in het bericht staat van de moderater. 

Reputatie 7
Badge +20

@Corné Van Nijnatten, ik heb de specificatie van jouw factuur erbij gepakt en bekeken. Daarop kun je zien dat je 2 x 15 euro heb verbruikt aan data. Maar je hebt ook gesprekken opgenomen. Daarvoor zijn ook kosten in rekening gebracht. Zie ook onze website over de buitenbundel tarieven in de VS. En verder heb je gebeld met een servicenummer, ongeveer een uur a 1 euro per minuut. Daardoor is voornamelijk de rekening zo hoog. Het is dus niet de 60,50 data beperking. 

Badge

Dat is vreemd. Wat bedoelt u met 'gesprekken opgenomen’? Ik zou niet weten welk servicenummer ik gebeld heb. Graag specificeren.

Dat is vreemd. Wat bedoelt u met 'gesprekken opgenomen’? Ik zou niet weten welk servicenummer ik gebeld heb. Graag specificeren.

Hallo @Corné Van Nijnatten ik denk dat @Bart_Z de voicemail bedoelt, dan worden gesprekken opgenomen.

 

Reputatie 7

Dat is vreemd. Wat bedoelt u met 'gesprekken opgenomen’? Ik zou niet weten welk servicenummer ik gebeld heb. Graag specificeren.

Heb je zelf de kostenspecificatie op pagina twee van jouw factuur al bekeken?

Plaats hier anders eens een screenshot van die kostenspecificatie maar poets dan wel persoonlijke gegevens even weg.

Reputatie 7

Dat is vreemd. Wat bedoelt u met 'gesprekken opgenomen’? Ik zou niet weten welk servicenummer ik gebeld heb. Graag specificeren.

Hallo @Corné Van Nijnatten ik denk dat @Bart_Z de voicemail bedoelt, dan worden gesprekken opgenomen.

Ehhh ... Wat bedoel je daarmee?

Het is toch zeker niet zo dat jouw telefoon een gesprek opneemt (aanneemt) t.b.v. een voicemail?!