Vraag

Onverwachte factuur Sedgwick voor aanleg glasvezel

  • 26 August 2022
  • 20 reacties
  • 570 keer bekeken

Beste KPN,

 

Tot mijn grote verbazing ontvang ik een factuur door uitgevoerde werkzaamheden van KPN. 

Onlangs ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel, bij het afsluiten werd bepaald door KPN dat er een monteur moest komen om de glasvezel aansluiting goed aan te leggen (er stak alleen een oranje kabel uit de muur). 

Mij werd telefonisch verzekerd dat daar geen kosten aan verbonden zitten voor het uitvoeren van de werkzaamheden. 

 

De KPN monteur bepaalde vervolgens dat er een aannemer moest komen omdat de kabel te kort was, dit heeft hij besproken met de binnendienst van KPN. 

Wederom werd mij toegezegd dat hier geen kosten aan verbonden waren (zowel door de monteur als de binnendienst), immers is KPN verantwoordelijk dat ze de diensten kunnen leveren. 

De aannemer is geweest en heeft zijn werkzaamheden uitgevoerd om de kabel te verlengen/ herstellen. 

 

En nu krijg ik hiervoor de rekening gepresenteerd van € 585,12, dat verbaast mij enorm. 

Daarom ga ik ervan uit dat er een vergissing is gemaakt met de facturatie die eigenlijk aan KPN gericht dient te zijn. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

@BastianT Dan bedoelt u een KPN monteur van KPN netwerk NL neem ik aan ? Zij gaan over de aansluitingen tot en met het afmonteren van het glasvezelaansluitpunt in uw woning. Heeft u al contact gezocht met KPN Netwerk NL ? Service en contact | KPN Netwerk

@HansaanZet , geen idee hoe dat intern geregeld is bij KPN.

De afspraak is gemaakt bij het afsluiten van mijn contract en de beste man had een KPN jasje aan ;).

Ik heb contact gehad met KPN netwerk omdat hun contact gegevens stonden vermeld in de brief van Sedgwick, maar KPN netwerk verwijst mij weer door naar KPN provider.

 

 

Is dat glasvezelaansluitpunt ooit verwijderd of trof u het aan zoals u vermeld ( een oranje kabel uit de muur) ?

Wij wonen sinds september vorig jaar in dit huis, die kabel heeft er altijd zo gehangen. Wel is mij verteld door de vorige eigenaar dat dat de voorbereiding was voor het glasvezel en als wij daar gebruik van willen maken de provider het kastje moet komen aansluiten.

Destijds hadden wij Ziggo meegenomen als provider (hebben geen glasvezel) en nu zijn wij dus overgestapt naar KPN glasvezel

Deze laat ik even aan de kenners hier, want ik kan me niet voorstellen dat op die manier een glasvezelkabel, dus zonder de NT af te monteren, in de woning achter gelaten wordt.

Ik kan geen garantie geven op wat de vorige eigenaar gedaan heeft met de aansluiting. Zelf heb ik geen ervaring met glasvezel, ben altijd Ziggo-klant geweest

Hoi @BastianT . Welkom op het forum.

Dat is een hele nare verrassing.  Dit ligt allemaal een beetje gevoelig.  Hebben de vorige bewoners de boel gesloopt dan zou zo'n factuur gerechtvaardigd zijn. Maar ik weet er dus het fijne nog niet van.  Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? Ik wil dit graag samen met jou uitpluizen. 

Hallo @Erwin_ 

 

Bedankt voor je reactie.

Wat de vorige bewoners gedaan hebben met de aansluiting, dat kan ik niet zeggen. Het feit blijft dat ik tot tweemaal toe gevraagd heb of er kosten aan zitten voor mij (bij het bestellen telefonisch en aan de monteur) en beide keren werd mij verzekerd dat dit niet zo is.

Ik heb mijn profiel geupdate, heb je hier genoeg aan om mijn gegevens te vinden?

 

Ik heb jouw gegevens doorgestuurd naar mijn collega @Ward_ .  Hij is op vrijwillige basis actief op het forum en wil vaak wel even meedenken.

Ik stuur jou even een privébericht, @BastianT . Want ik zou graag een kopie van die factuur willen zien. 

Reputatie 7
Badge +12

Ik denk contact opnemen met Sedgwick, toevallig vandaag iemand waarbij de oude bewoners de invoerkabel hadden afgeknipt en naar buiten hadden getrokken. Deze kosten zullen rond de drie a vierhonder euro zijn. Hierbij de notitie; je koopt een huis met alle pracht maar ook alle ellende. 

Ik gok dat dit ook bij u van toepassing is, het huis koop je zoals het is, ook met afgeknipte glasvezel. En de kosten om dit op te lossen zijn voor de huidige bewoners.

Hoi @BastianT .  Er heeft vóór jou wel een werkende glasvezelaansluiting gezeten. Dat is de reden waarom er kosten zijn gerekend. 

Nu begrijp ik van jou dat onze (de installatie monteurs van KPN de provider ) letterlijk gezegd hebben dat er geen kosten gerekend zouden worden?

Hallo @Erwin_ 

 

volgens mij hebben de mensen hiervoor ook ziggo gehad maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. 
 

bij het telefonisch afsluiten heb ik duidelijk benoemd dat er alleen de oranje kabel uit de muur steekt, toen werd mij verteld dat dat geen probleem was en kostenpost hersteld wordt door de kpn monteur. 
mee monteur kon het vervolgens niet maken en zei dat er een aannemer moest komen. Dat heeft hij bij ons ter plaatsen doorgegeven aan de centrale van kpn, toen heb ik er bewust nogmaals om gevraagd of er kosten aan verbonden zijn voor mij en toen werd duidelijk gezegd dat dat niet zo is. 
 

was dat wel zo geweest dan had ik graag vooraf een indicatie willen hebben zodat ik nog een keuze had om alles te annuleren. 

Ik begrijp het. Dat wordt dan een beetje een lastig verhaal.

We kunnen proberen om een klacht in te dienen. Die zou dan over de monteur gaan.  Maar het lastige is wel dat er niks zwart op wit staan :-(

@Erwin_ Nouja, KPN heeft mij toegezegd dat er geen kosten aan verbonden zijn.

Alle gesprekken worden opgenomen voor trainingsdoeleinden, dus dat is terug te luisteren.

En daarnaast heeft KPN de opdracht gegeven aan de ‘aannemer’ om dit werk uit te voeren, dus dat is dan tussen die twee partijen. Ik weet niet welke klacht er dan bij de monteur zou worden neergelegd, die heeft tenslotte gewoon het werk in opdracht van KPN uitgevoerd.

De klacht zou dan gaan om verkeerde voorlichting. Want die rekening is namelijk volledig legitiem.  Er is een FTU verwijderd/vernield en dat mag niet.  Men had jou niet moeten vertellen dat het gratis is. Nu ben ik niet bij die gesprekken geweest maar ik geloof je op je woord. Het vervelende is dat we hier geen tastbaar bewijs voor hebben.

 

Hallo @Erwin_ ,

 

Ik begrijp dat dit lastig, maar waardeer wel je meedenken.

Hoe nu verder met deze situatie? 

 

Ik moet zeggen dat ik nu al spijt heb van mijn overstap.

 

Dit lezende bedenk ik :
De KPN moet kunnen zien of de glasvezel al eens actief is geweest (is al geopperd hier ?).
Als de vorige bewoner om wat voor reden dan ook de glasvezelkabel weer naar buiten getrokken zou hebben dan zouden daar toch nog sporen van zichtbaar moeten zijn, boorgaten, schroefgaten. 

(er stak alleen een oranje kabel uit de muur). 

Dus niet uit de stoep, tussen de tegels zoals dat vaak gedaan wordt, met een rolletje van voldoende lengte onder de tegels.

De aannemer is geweest en heeft zijn werkzaamheden uitgevoerd om de kabel te verlengen/ herstellen.

Te kort dus, dat zou impliceren dat de kabel is afgeknipt, er is geen afwijkende plaats (niet-meterkast) aangewezen ?

Merkwaardig, vervelend verhaal, wat zegt de vorige bewoner, en eventueel de buren ?

Het kan ook zijn dat de glasvezel nooit is afgemaakt, zoals hier het geval is :

Destijds hadden wij Ziggo meegenomen als provider (hebben geen glasvezel) en nu zijn wij dus overgestapt naar KPN glasvezel

(ten overvloede ?) In praktijk zal het niets uitmaken over welk soort kabel de internetverbinding uw huis binnenkomt, met als uitzondering een km’s lange DSL (telefoon) kabel.

Wat we kunnen proberen is dat ik jouw verhaal doorstuur naar de manager van onze monteurs.  Ik heb geen idee wat daar uitrolt maar we kunnen het proberen. 

Het zou dan een klacht over de communicatie van onze monteur zijn. (want het was toch een installatiemonteur van KPN die jou vertelde dat dit allemaal geen geld zou kosten?)

Hallo @KeesYagi 

 

De oranje draad zit in onze woonkamer en is gaat direct vanuit buiten door de muur naar binnen.

De monteur van KPN gaf aan dat de kabel te kort was om het kastje aan te sluiten en er daarom een aannemer moest komen.

Het internet van ziggo ging via een andere ingangskabel en daar hadden wij geen last van, die deed het gewoon goed.

 

@Erwin_ , ik lees net nog even de brief van Sedgewick die ik jouw als prive bericht heb gestuurd.

In die brief staat omschrijving van de schade; Kabel uit las getrokken.

 

De KPN monteur gaf aan dat de kabel te kort was, kan het zijn dat hij aan de kabel getrokken heeft waardoor de kabel ‘uit de las is getrokken’?

Dat zou het één en ander kunnen verklaren.

Inderdaad de KPN monteur gaf aan dat er geen kosten aan verbonden zijn, die vraag heb ik hem ook nog een keer laten stellen toen hij belde met de centrale om de aannemer in te schakelen. Daarna gaf hij aan dat er geen kosten aan verbonden zijn.

Ok. Dan gaan we proberen een klacht in te dienen. Kun jij een korte samenvatting (met datums) voor mij maken? Zou je die via een privébericht naar mij kunnen sturen?

 

We sturen je verhaal dan naar de manager van de monteursafdeling.  Hoe het dan verder gaat moeten we even afwachten.