Vraag

Opzeggen: verhuizing waar geen glasvezel mogelijk is

  • 25 April 2024
  • 14 reacties
  • 106 keer bekeken

Reputatie 2

Laat ik beginnen te zeggen dat ik onwijs tevreden ben met KPN, we hebben al 16 jaar KPN Glasvezel en ook al 10+ jaar mobiele abonnementen erbij.

Helaas verhuizen we begin mei naar een gebied waar Delta Fiber het voor het zeggen heeft (of Ziggo als ik kabel zou willen… niet dus), meerderen bij KPN hebben mij al bevestigd dat er enkel 10 Mbit/s ADSL leverbaar is, niet vergelijkbaar dus.

In juli 2023 heb ik nog mijn glasvezel internetabonnement voor een nieuw jaar vastgelegd omdat ik inmiddels (veel) meer betaalde dankzij de jaarlijkse inflatieverhogingen en ik heb toen nog specifiek gevraagd of verhuizen naar een gebied waar KPN niet levert een probleem zou vormen. Dat was niet het geval werd mij verzekerd en er werd verwezen naar de voorwaarden waar dit inderdaad netjes in vermeld staat.

Ik heb gebeld met de klantenservice om op te zeggen, die zeggen dat ze alleen voor mij op kunnen zeggen per die datum begin juli (5 juli uit mijn hoofd) en ik dus 2 maanden moet betalen zonder dat ik er gebruik van maak of zelfs kan maken. Of ik moet een bewijslast doorsturen naar opzeggen@kpn.com.

Dat laatste heb ik gedaan, middels een verhuisbevestiging van de nieuwe gemeente waar ik ga wonen welke nog met DigiD ondertekend is ook. Blijkt dat niet genoeg bewijslast te zijn voor KPN. Dus ik weer gebeld en nu werd er aangegeven dat het alleen met een uittreksel BRP gedaan kan worden.

Maar ja… dat is pas NADAT ik verhuisd ben en dus al geen gebruik kan maken ervan. Ook duurt de registratie daarvan (leer mij gemeentes kennen) mogelijk een tijdje. Tot overmaat van ramp is zoiets niet eens gratis en kost het pakweg €10. Dus ik moet geld uitgeven om mijn abonnement op te mogen zeggen. Of ik moet 2 maanden door blijven betalen. Nogal krom als je het mij vraagt. En dit werd natuurlijk vorig jaar juli niet gezegd allemaal.

Ook konden de beide medewerkers die ik telefonisch gesproken heb niet eens zeggen of het scenario van uittreksel BRP opsturen dan met terugwerkende kracht zou gelden. Kortom: misschien kan ik ergens in juni pas de bewijzen aanleveren en duurt het bij KPN ook nog eens tot 14 dagen voordat het verwerkt is (staat letterlijk in elke e-mail die je als antwoord krijgt als je iets naar opzeggen@kpn.com stuurt).

Kortom: ik ben niet bepaald blij met deze gang van zaken. 16 jaar trouwe klant, zeer tevreden, regelmatig ook anderen volmondig aangeraden voor KPN te kiezen als het kan. En dan wordt je nu zo weggezet met extreem moeilijke procedures, totaal geen klantvriendelijkheid of enig meedenken.

Zijn er echt geen andere oplossingen dan dit? Want hoewel dit losstaat van mijn ervaring van de dienst zelf 16 jaar lang, vind ik dit toch echt wel behoorlijk op het randje van consumentje pesten en "wij zijn een groot bedrijf en we doen lekker wat we willen en het interesseert ons helemaal niks dat iemand ons 16 jaar trouw is geweest" balanceren.

Ik zou graag van een KPN medewerker/moderator horen of hier een andere oplossing mogelijk is.


14 reacties

Als je contract vrij bent heb je 1 maand opzegtermijn, anders kun je pas opzeggen per einde contract datum.

Opzeggen wegens verhuizen kan niet want op je nieuwe adres kan KPN internet leveren @AddVariety 

Reputatie 2

Als je contract vrij bent heb je 1 maand opzegtermijn, anders kun je pas opzeggen per einde contract datum.

Opzeggen wegens verhuizen kan niet want op je nieuwe adres kan KPN internet leveren @AddVariety 

Dat is dus niet waar, want het moet een "gelijkwaardige" levering zijn en KPN heeft zelf aangegeven dat ADSL niet gelijk staat aan Glasvezel. Zou ook bespottelijk zijn om 1 Gigabit vergelijkbaar te noemen met 10 Mbit/s.

Reputatie 7
Badge +9

@AddVariety Je kan het contract laten ontbinden indien de DSL-snelheid de glasvezel-snelheid niet haalt. Maar b.v. als je een abo van 100mbs glasvezel heb, kan je niet opzeggen, met andere snelheid wel.

Algemene Voorwaarden

13.2 Tussentijds opzeggen

Als u verhuist naar een plaats waar we de dienst of een
vergelijkbare dienst niet kunnen leveren

 

GEDRAGSCODE TRANSPARANTIE INTERNETSNELHEDEN

4. de besloten vennootschap KPN BV, gevestigd aan het Maanplein 55 te
2516 CK Den Haag, vertegenwoordigd door de heer J.F.E. Farwerck,
directeur KPN Nederland;

5.8
ISP’s zullen de klant op voor hem begrijpelijke wijze voorlichten als de
ervaren snelheid niet overeenkomt met de snelheid die hij verwacht. ISP’s
zullen daarvoor faciliteiten inrichten in Q&A’s op de website en informatie
via de klantenservice. ISP’s zorgen er voor dat de informatie steeds up-to-
date is. Als komt vast te staan dat het probleem zich in het domein van de
klant vindt (router, interne bekabeling, computer, tablet, smartphone),
adviseert de ISP de klant stapsgewijs over de mogelijkheden om het
probleem te verhelpen. Als het probleem niet kan worden opgelost dan
de klant redelijkerwijs op basis van de overeenkomst mocht verwachten,
gelden onverkort de regels van het verbintenissenrecht en
consumentenkoop
.
De ISP publiceert op zijn website in begrijpelijke
bewoordingen welke mogelijkheden de consument heeft als de dienst
redelijkerwijs niet aan de verwachtingen van de consument voldoet. De
ISP wijst de klant daarbij op de mogelijkheid om een klacht in te dienen en
op de van toepassing zijnde interne klachtenprocedure

Reputatie 2

@TDN Thanks. Alleen is dat in feite wat ik al wist, maar lost het nog steeds niet de manier op waarop KPN hier nu mee omgaat.

Ik zoek echt een medewerker/moderator die er wat zinnigs over kan zeggen en mij hopelijk zelfs op weg kan helpen naar een klantvriendelijke manier om op te kunnen zeggen.

Want nu stuit ik op 2 opties:

  1. Nu opzeggen met einde contractdatum (wat eigenlijk niet hoort gezien ik verhuis waar KPN niet kan leveren) en dus 2 maanden teveel betalen.
  2. Wachten tot ik verhuisd ben, geld uitgeven voor en wachten op een uittreksel BRP van de gemeente, die opsturen naar KPN en dan maar afwachten hoe lang het duurt voordat zij het verwerkt hebben. Met een beetje pech komt dit min of meer neer op optie 1 qua kosten en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Optie 3 @AddVariety gewoon internet door laten lopen op je nieuwe adres

Reputatie 7
Badge +9

@TDN Thanks. Alleen is dat in feite wat ik al wist, maar lost het nog steeds niet de manier op waarop KPN hier nu mee omgaat.

Ik zoek echt een medewerker/moderator die er wat zinnigs over kan zeggen en mij hopelijk zelfs op weg kan helpen naar een klantvriendelijke manier om op te kunnen zeggen.

Want nu stuit ik op 2 opties:

  1. Nu opzeggen met einde contractdatum (wat eigenlijk niet hoort gezien ik verhuis waar KPN niet kan leveren) en dus 2 maanden teveel betalen.
  2. Wachten tot ik verhuisd ben, geld uitgeven voor en wachten op een uittreksel BRP van de gemeente, die opsturen naar KPN en dan maar afwachten hoe lang het duurt voordat zij het verwerkt hebben. Met een beetje pech komt dit min of meer neer op optie 1 qua kosten en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Ik denk dat het gewoon met terugwerkende kracht aan de hand van je uittreksel wordt verrekend als je op tijd opzegt,
Het is begrijpelijk als je nu 1 Gigabit hebt dat je niet terug wil naar 100 Mbit/s, dus gewoon overstappen naar een ander bedrijf die dat wel kan leveren. 

Dit forum is meer informatief, je zal dit echt via de klantenservice moeten doen.
Moderator kunnen je hier niet mee helpen.

Reputatie 2

Optie 3 @AddVariety gewoon internet door laten lopen op je nieuwe adres

Euhm… zou je misschien mijn openingspost eerst opnieuw willen lezen? Daar leg ik uit waarom dat geen optie is.

Reputatie 2

@TDN Thanks. Alleen is dat in feite wat ik al wist, maar lost het nog steeds niet de manier op waarop KPN hier nu mee omgaat.

Ik zoek echt een medewerker/moderator die er wat zinnigs over kan zeggen en mij hopelijk zelfs op weg kan helpen naar een klantvriendelijke manier om op te kunnen zeggen.

Want nu stuit ik op 2 opties:

  1. Nu opzeggen met einde contractdatum (wat eigenlijk niet hoort gezien ik verhuis waar KPN niet kan leveren) en dus 2 maanden teveel betalen.
  2. Wachten tot ik verhuisd ben, geld uitgeven voor en wachten op een uittreksel BRP van de gemeente, die opsturen naar KPN en dan maar afwachten hoe lang het duurt voordat zij het verwerkt hebben. Met een beetje pech komt dit min of meer neer op optie 1 qua kosten en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Ik denk dat het gewoon met terugwerkende kracht aan de hand van je uittreksel wordt verrekend als je op tijd opzegt,
Het is begrijpelijk als je nu 1 Gigabit hebt dat je niet terug wil naar 100 Mbit/s, dus gewoon overstappen naar een ander bedrijf die dat wel kan leveren. 

Dit forum is meer informatief, je zal dit echt via de klantenservice moeten doen.
Moderator kunnen je hier niet mee helpen.

Voor de goede orde: er is geen enkele glasvezel mogelijk op mijn nieuwe adres, althans niet van KPN. Dus de enige KPN optie op het nieuwe adres is 10 Mbit/s ADSL.

Verder heb je gelijk: "dus gewoon overstappen naar een ander bedrijf die dat wel kan leveren". En dat is Delta Fiber daar, waar ik wel uit Delta zelf of T-Mobile kan kiezen als provider, maar niet KPN. Blijkbaar doet KPN het alleen over hun eigen lijntjes. Maar dat lost mijn 'probleem' met de huidige gang van zaken omtrent het opzeggen van mijn KPN contract nog niet op.

Verder had ik juist begrepen dat moderators en medewerkers hier meelezen en juist wel (binnen hun mogelijkheden) hulp kunnen bieden. Ik zag ook her en der een post van soms vergelijkbare situaties waarin dan gevraagd werd om een PB te sturen bijv.

Maar goed, zo niet dan moet ik maar op de blaren zitten. Wel spijtig dat er ondanks toezeggingen zo extreem moeilijk gedaan wordt en je als consument gewoon ondanks je 16 jaar trouwheid niks maar dan ook helemaal niks betekent voor het bedrijf. Het draait alleen maar om geld en voor jou 10 anderen.

Als je op je nieuwe adres een postcodecheck doet,kom je dan inderdaad maar op maximaal 10Gbit/s, soms is met pair bonding meer mogelijk @AddVariety ?

Badge +19

En toch snap ik jouw verontwaardiging niet helemaal😉. Er zijn best wel strenge voorwaarden verbonden aan vroegtijdig opzeggen om deze rede. Dat is niet voor niets natuurlijk want anders zou iedereen wegens verhuizing op kunnen zeggen. Uiteraard moet er wel hetzelfde verhaal verteld worden door de medewerkers.  Een moderater kan je alleen te woord staan maar kan geen abonnement beëindigen. De wachttijd is een dag of twee.

Reputatie 2

@N.N. Je kan stug door blijven gaan, maar ik heb met 3 KPN medewerkers gesproken, via via nog een technische medewerker die in zijn tools heeft gekeken voor me en de conclusie is heel simpel: glasvezel biedt KPN daar niet (niet hun servicegebied) en ADSL bleef maximaal 10 Mbit/s. Meer was en is er niet mogelijk.

Het is niet dat ik slechts een papieren exercitie heb gedaan met postcodecheck. Ik meermaals met KPN, KPN Netwerk NL, Delta, Delta Fiber en zelfs T-Mobile gebeld en de conclusie was continu dezelfde.

Reputatie 2

En toch snap ik jouw verontwaardiging niet helemaal😉. Er zijn best wel strenge voorwaarden verbonden aan vroegtijdig opzeggen om deze rede. Dat is niet voor niets natuurlijk want anders zou iedereen wegens verhuizing op kunnen zeggen. Uiteraard moet er wel hetzelfde verhaal verteld worden door de medewerkers.  Een moderater kan je alleen te woord staan maar kan geen abonnement beëindigen. De wachttijd is een dag of twee.

Mijn verontwaardiging gaat erom dat mij is toegezegd dat verhuizen naar een plek waar KPN geen gelijkwaardig internet kan leveren "geen probleem" vormt. Echter loopt het nu toch heel anders.

Er is mij beloofd dat je dan onder je contract uit kan, wat voor mij ook een voorwaarde was om te verlengen voor 1 jaar vast tegen het toenmalige tarief. Anders had ik wel stilzwijgend door laten lopen wat ik al jaren deed. Maar ik deed dat in goed vertrouwen van de informatie die ik maar liefst 2x tot mij heb gekregen. Ik had eerst al informatief gebeld en een week later nogmaals gebeld en het toen ook om laten zetten.

Dat er bewijs geleverd moet worden, begrijp ik, maar dat heb ik ook aangeleverd. En afgaande wat ik op het forum kan vinden over mensen die middels uittreksel BRP moeten bewijzen dat ze verhuisd zijn (naar een adres waar geen KPN mogelijk is), is dat het meestal fout gaat. Zie ook hier, wat in grote lijnen gelijk is aan mijn situatie:

Kortom: het is toch niet zo gek dat ik verontwaardigd ben? Ik vraag niet om uitzonderingen te maken, ik vraag om normaal geholpen te worden met een normaal proces wat mij niet op onnodige kosten brengt.

Want zoals het er nu voorstaat en dat hele proces van opzeggen@kpn.com met BRP uittreksel werkt is dat nogal een slecht en traag proces wat helemaal niet met terugwerkende kracht werkt en ik straks niet alleen én 2 maanden het volle pond teveel heb moeten betalen, maar ook mogelijk onnodig dat uittreksel BRP heb besteld (wat ook niet gratis is).

Geef in het privé-deel van je profiel s.v.p.  je NAW-gegevens, klantnummer thuisabo en de laatste 3 cijfers van je IBAN in @AddVariety ,dan komt een moderator er binnenkort op terug, anders verzandt dit verhaal in een oeverloze discussie waar niemand bij gebaat is.

 

Reputatie 7
Badge +13

Goedemorgen @AddVariety. Wat een vervelende situatie en ik vind het echt spijtig dat je ons na al die jaren noodgedwongen moet gaan verlaten. Dat zou ik ook anders willen zien natuurlijk. Helaas is het wel zo dat ik als Moderator niet de bevoegdheid heb om contracten te ontbinden. Naast de procedures die je omschrijft zie ik niet direct een alternatieve route.

Mocht je verdere verduidelijking wensen dan kan je toch het beste direct schakelen met de afdeling Opzeggingen en Contracten door te bellen met 0800-0402 tijdens kantooruren.

Reageer