Vraag

Prijsverhoging 2024. Ook bij KPN?

  • 5 April 2024
  • 26 reacties
  • 865 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +3

Heeft iemand al een idee of KPN ook met een prijsverhoging komt (vast wel) en wat dan die verhoging is? 
 

of is dit nog niet duidelijk (zoals bij Ziggo al wel)


26 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Voor vaste abonnementen in de regel per 1 juli en de mobiele abonnementen per 1 oktober @Sluisie81 

Voor de rest is het nog koffiedik kijken.

 

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Sluisie81 

Een provider dient een eventuele prijsverhoging minimaal een maand van te voren te vermelden op hun website (via het forum) of via andere media.
Dus of ook KPN zijn prijzen gaat verhogen (wat ook mede forumlid @N.N. ook al aangaf ) is nu dus echt koffiedik kijken, maar zal dat dus uiterlijk 1 juni 2024 aanstaande bekend moeten worden.
Het gaat dan om de prijzen van hun vaste diensten (vast internet, televisie en vast bellen).

KPN heeft dus nog een kleine twee maanden de tijd!!
Dus op dit moment kan niemand je nog antwoord geven op je gestelde vragen.

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Sluisie81 ,

Volgens de letterlijke tekst van de Algemene Voorwaarden mag KPN de de prijzen per 1 juli 2024 verhogen met maximaal 1,21%. 
 

december 2023 / december 2022 = 126,45 / 124,94 = 1,21%       

Op 1 april 2023 wijzigen de Algemene Voorwaarden bij KPN. Dit geldt voor alle consumenten en Klein Zakelijk klanten. Je leest hier precies wat dat betekent.

Inhoud

 

 

  • Het moment waarop wij de prijzen van de vaste en overige abonnementen kunnen aanpassen op basis van de CBS consumentenprijsindex (inflatie), verandert naar 1 juli. Als we dit doen, dan hoor je dat minimaal 1 maand van tevoren.
  •  

 

De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 januari t/m 31 december. Dit geldt onder andere voor vaste telefonie, vast internet, tv en Digitenne. 
 

Dus:

Daar staat niet dat het gemiddelde percentage wordt genomen. Mijn interpretatie is dat er gekeken wordt naar de wijziging van 31 december vergeleken met 1 januari. 
 

In 2023 zijn deze regels op meerdere wijzen niet goed uitgevoerd: 

De (meeste) klanten zijn niet op 1 juni 2023 ingelicht.

De verhoging is niet ingegaan per 1 juli 2023, maar ergens in de maand juli 2023. Die datum varieerde per klant. 
 

KPN heeft niet het juiste verhogingspercentage gehanteerd. Er is niet uitgegaan van de situatie van het eind van het jaar 2022 t.o.v. het begin van 2022. 
 

In 2023 is KPN hier door veel klanten op gewezen. Ik wacht af of het dit jaar wel goed gaat, maar ik vrees van niet. 
 

 

In 2023 zijn deze regels op meerdere wijzen niet goed uitgevoerd: 

De verhoging is niet ingegaan per 1 juli 2023, maar ergens in de maand juli 2023. Die datum varieerde per klant.

Hoi, @Noordzee . De verhoging gaat in met de factuur van juli. Het hangt af van de datum per wat niet bij elke klant 1 is. Mijn vaste abonnement loopt bijvoorbeeld steeds vanaf de 10de van de maand.

De inflatiecorrectie mag dit jaar maximaal 3,8 % zijn. (bron)

Vorig jaar was het fors. Inflatie was 10 %. KPN rekende 6,4 %, maar wel met een maximum van € 4. Bij Ziggo was het 8,5 % met een maximum van € 7,75.

De (meeste) klanten zijn niet op 1 juni 2023 ingelicht.

Dat hoeft ook niet OP 1 juni te gebeuren. Meestal wordt het begin mei al gecommuniceerd. Via forum en de e-mail. Ook wordt het naar de pers gecommuniceerd. Via kanalen als TotaalTV klanten informeren hieromtrent mag ook.

 

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @PeterG ,

Jij beschrijft de handelswijze zoals het vorig jaar is gegaan. 
 

Maar dat is juist het punt: Die handelswijze druist in tegen de Algemene Voorwaarden van KPN. Ik heb daar vorig jaar nadrukkelijk op gewezen. KPN heeft een jaar de tijd gehad om de fouten van vorig jaar nu te voorkomen. En dat ga ik uiteraard goed in de gaten houden. 

Reputatie 7

PeterG schreef:

Ook wordt het naar de pers gecommuniceerd. Via kanalen als TotaalTV klanten informeren hieromtrent mag ook.

Dat is niet voldoende om de klant op de hoogte te stellen van de inflatiecorrectie of andere wijzigingen in het contract. Dit zal rechtstreeks gecommuniceerd moeten worden.

Reputatie 7
Badge +21

Het zou me verbazen als het dit jaar anders zou gaan.

KPN baseert de inflatiecorrectie op de CBS berekening van het inflatiepercentage uit de CPI (consumenten prijsindex) over de periode van 1 januari t/m 31 december. Zoals in januari door het CBS bekend gemaakt is dat uitgekomen op 3,8%.

Aanvulling: Inflatie 3,8 procent in 2023; exclusief energie 6,5 procent | CBS.nl

Vanaf 1 juli zal KPN de inflatiecorrectie toepassen. Door de gespreide factuurdatums zal dat gebeuren gedurende de hele maand juli op de start van de nieuwe factuurperiode van iedere klant. Op de factuurmail (en de factuur) van juni zal dat worden aangekondigd, precies één maand van tevoren.

Reputatie 7
Badge +28

Het zou me verbazen als het dit jaar anders zou gaan.

KPN baseert de inflatiecorrectie op de CBS berekening van het inflatiepercentage uit de CPI (consumenten prijsindex) over de periode van 1 januari t/m 31 december. Zoals in januari door het CBS bekend gemaakt is dat uitgekomen op 3,8%.

Vanaf 1 juli zal KPN de inflatiecorrectie toepassen. Door de gespreide factuurdatums zal dat gebeuren over de hele maand juli op de start van de nieuwe factuurperiode van de betreffende klant. Op de factuurmail (en de factuur) van juni zal dat worden aangekondigd, precies één maand van tevoren.

Ook jij beschrijft de handelswijze die KPN vorig jaar niet goed heeft uitgevoerd. Daar hebben we het al vaker over gehad. Ook dit jaar zal ik eea goed in de gaten houden zodat het dit jaar wel correct uitgevoerd gaat worden. Tenslotte heeft KPN een jaar de tijd gehad om het proces nu wel conform de Algemene Voorwaarden uit te voeren. 

Reputatie 7
Badge +21

Ik ben het niet eens met jouw uitleg, maar daar hebben we het inderdaad eerder over gehad.
Volgens mij beschrijven de algemene voorwaarden het wel. Succes, maar “don’t hold your breath”😉

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb eigenlijk de verwachting dat KPN helemaal geen verhoging gaat doorvoeren. De consumentenprijsindex is in 2023 maar met 1,21% gestegen. Dat is zo weinig: op een abonnement van 50 euro zou dat maar om zo’n 60 cent gaan. Bovendien is het een mooi gebaar naar de klanten na een jaar waarin de nieuwe tv-ontvanger nog niet direct top was. En verder zou geen verhoging een hele mooie move zijn in de concurrentiestrijd met andere providers. 

Reputatie 7
Badge +24

Haha @Noordzee fantast 😄

Reputatie 7
Badge +9

De consumentenprijsindex is in 2023 maar met 1,05% gestegen.

Ik ben benieuwd hoe kom je aan deze CPI voor 2023

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/70936ned

Jaarmutatie consumentenprijsindex; vanaf 1963

Jaarmutatie CPI(%) Jaarmutatie CPI, afgeleid(%)
2022 december 9,6 11,8
2022 10,0 11,8
2023 januari 7,6 7,6
2023 februari 8,0 8,0
2023 maart 4,4 4,5
2023 april 5,2 5,0
2023 mei 6,1 5,8
2023 juni 5,7 5,4
2023 juli 4,6 3,3
2023 augustus 3,0 1,6
2023 september 0,2 -1,4
2023 oktober -0,4 -2,0
2023 november 1,6 0,2
2023 december 1,2 -0,2
2023 3,8 3,0
2024 januari 3,2 2,4
2024 februari* 2,8 2,1
Bron: CBS.
Reputatie 7
Badge +28

@TDN 
 

december 2023 / december 2022 = 126,45 / 125,13 = 1,05% 

correctie nav feedback RBxx : 126,45 / 124 94 = 1,21% 

 

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?ts=1712429644350

Reputatie 7
Badge +21

Los van het feit, dat ik het niet eens ben met deze berekening moet je wel de juiste kolomwaardes vergelijken 😉

CPI - December 2022 = 124,94
CPI - December 2023 = 126,45 geeft 1,21%

Reputatie 7
Badge +28

 

CPI - December 2022 = 124,94
CPI - December 2023 = 126,45 geeft 1,21%

Klopt, ik zie dat nu ook. In mijn eerste reactie maar even aangepast. 

Reputatie 7
Badge +9

@Noordzee Voor inflatie van het jaar 2023 moet je de cijfers van jan. 2023 en jan. 2024 vergelijken.

2023 januari

123,21

 

2024 januari

127,11

 

Inflatie 2023 = (CPI jan. 2024 - CPI jan. 2023)/CPI jan. 2024*100

(127,11-123,21)/127,11*100=3,165, of 3,16%

Reputatie 7
Badge +28

KPN heeft het over 1 januari en 31 december van een jaar. 

31 december lijkt me duidelijk. Voor 1 januari kun je nog niet januari hanteren, dus hanteer ik het cijfer van december daarvoor. Want pas op 31 januari geldt het nieuwe cijfer. 

Duidelijk is dat de Algemene Voorwaarden verschillend worden geïnterpreteerd door klanten. Dit zou KPN moeten voorkomen door de Algemene Voorwaarden dusdanig op te stellen dat er geen enkele reden is voor onduidelijkheid.     

Maar hoe dan ook staat nergens in de Algemene Voorwaarden dat het gemiddelde moet worden genomen van twaalf verschillende momenten in een jaar vergeleken met twaalf verschillende momenten een jaar eerder. 

Reputatie 7
Badge +21

KPN volgt gewoon de berekening van het CBS. Die kwam vorig jaar op 10% en dit jaar is het 3,8%

De berekening gaat van 1 januari t/m 31 december, zoals ook in KPN voorwaarden staat.

Reputatie 6
Badge +6

Die prijsverhoging zal inderdaad net als Ziggo op max. 3,8% zitten.

Als er dit jaar maar wat voor tegenover staat. Verbetering van de diensten zoals bijvoorbeeld de internetsnelheden en/of zenderuitbreidingen. 

Ben benieuwd wat voor groots KPN in petto heeft.

Reputatie 7
Badge +28

KPN volgt gewoon de berekening van het CBS. Die kwam vorig jaar op 10% en dit jaar is het 3,8%

De berekening gaat van 1 januari t/m 31 december, zoals ook in KPN voorwaarden staat.

Zoals het afgelopen jaar is gegaan, zo staat het absoluut niet in de Algemene Voorwaarden.

Dit cijfer wat KPN gebruikte, is het gemiddelde van januari 2023/januari 2022, februari 2023/februari 2022,……… , december 2023/december 2022 en dat delen door 12. Als KPN het zo wil, dan moet die rekenmethode ook zo beschreven worden in de Algemene Voorwaarden. 
 

Zolang dat niet het geval is, hoort er uitgegaan te worden van de stand van het prijsindexatiecijfer zoals die geldig is op 31 december van een jaar te delen door het laatst bekende prijsindexcijfer aan het begin van het jaar. In de praktijk is dat dan (dit jaar) december 2023/december 2022. 

Dit jaar dus 126,45/124,94 = 1,21%.

De prijzen zijn in 2023 met 1,21% gestegen ten opzichte van het begin van het jaar. 

Je kunt tien keer beschrijven hoe KPN het vorig jaar heeft gedaan, maar die methode was niet juist. 

Reputatie 7
Badge +7

Dit kan KPN (de provider) natuurlijk ook doen: 

https://tweakers.net/nieuws/220240/freedom-internet-verlaagt-prijzen-voor-kpns-glasvezelnetwerk.html

Reputatie 7
Badge +28

Haha, dat verwacht ik nu ook weer niet. De grootste concurrent (Ziggo) verhoogt de prijzen per 1 juli 2024 voor internet + TV met 1,50 per maand. 
 

KPN zal een geweldige slag kunnen slaan door de prijzen dit jaar niet te verhogen. Want zo’n verhoging van 1,21% is natuurlijk ook niet veel. Hou dan de prijzen dit jaar gelijk! 

Reputatie 7
Badge +12

Noordzee, met enkele miljoenen klanten is een verhoging van 0,50 cent al veel. Maar we gaan het tegen de tijd wel zien. Kunnen nu natuurlijk speculeren maar dat is vrij zinloos.

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Sluisie81 

Een provider dient een eventuele prijsverhoging minimaal een maand van te voren te vermelden op hun website (via het forum) of via andere media.
Dus of ook KPN zijn prijzen gaat verhogen (wat ook mede forumlid @N.N. ook al aangaf ) is nu dus echt koffiedik kijken, maar zal dat dus uiterlijk 1 juni 2024 aanstaande bekend moeten worden.
Het gaat dan om de prijzen van hun vaste diensten (vast internet, televisie en vast bellen).

KPN heeft dus nog een kleine twee maanden de tijd!!
Dus op dit moment kan niemand je nog antwoord geven op je gestelde vragen.

 

 

@Michel.uit.Arnhem

Tijd om over te gaan naar een ander punt.: Het moment van de prijswijziging. 

Wat jij schrijft is hoe het zou moeten zijn. De prijzen zouden per 1 juli verhoogd kunnen worden en de klanten zouden dan uiterlijk op 1 juni hierover ingelicht moeten worden. 

Helaas is dit afgelopen jaar niet zo gegaan. 

Afgelopen jaar heeft dit tot maar liefst 512 reacties geleidt in dit topic : 

https://forum.kpn.com/facturen%2Den%2Dadministratie%2D125/kpn%2Dinflatiecorrectie%2D2023%2D592152

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Noordzee 

Volledig met je eens, van wat je schrijft.
Een provider (in ons geval KPN) dient een prijswijziging/verhoging een maand van tevoren kenbaar te maken richting haar klanten, door middel van een persoonlijke e-mail (want niet iedereen heeft tenslotte hetzelfde abonnement), het forum en op de website zelf.
Daarnaast wordt ook altijd ook nog eens vermeld in de media, zoals op TotaalTV.

In 2023 is dat inderdaad niet zo gegaan, en heeft KPN zich niet aan de geldende regels gehouden.
Dit heeft geresulteerd in maar liefst 512 terechte reacties van klanten op het forum.

Ik hoop daarom oprecht dat KPN daarvan geleerd heeft, en het dit jaar wel op de juiste wijze gaat doen, en zich dus gewoon houdt aan de geldende regels voor aankondigingen van prijsverhogingen of prijsverlagingen (dit laatste zal het met grote zekerheid niet gaan worden ben ik bang).

Reageer