Beantwoord

Spotify Family ineens toegevoegd

  • 28 June 2023
  • 4 reacties
  • 43 keer bekeken

Beste heer/mevrouw,

Ik vroeg mij laatst af waarom het internet abonnement ineens zo duur was geworden, dus zocht ik de facturen op. Blijkt dat ik schijnbaar ineens sinds maart/april dit jaar een abonnement heb bij Spotify á €14,99 p/m. Ik ben er behoorlijk zeker van dat ik dit niet heb aangevraagd en heb hier ook geen interesse in. Ik heb ook mijn mailbox doorzocht en contracten nagekeken, maar nergens kan ik terugvinden dat ik Spotify heb genomen.

Naast dat ik dit een beetje vreemd vind, aangezien je tegenwoordig overal toestemming voor moet geven in meervoud en waar je altijd in meervoud bevestiging van terugkrijgt, zou ik graag zien dat het abonnement wordt stopgezet en de afgeschreven bedragen terug worden gestort.

Hopelijk kunt u mij hierbij helpen! Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Ricardo

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 4 July 2023, 14:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Rico42, welkom op het forum!

 

Eerst een stukje algemene info: Spotify kan op twee manieren bij ons aan het abonnement toegevoegd worden. Door de klant zelf via de MijnKPN web of appversie, of via de klantenservice. Na het toevoegen aan het abonnement krijg je een bevestiging per e-mail. Plus een aparte infomail met hoe Spotify geactiveerd moet worden. 

Stopzetten van Spotify kan op dezelfde manier. Kortste klap in dit geval is om het zelf via je MijnKPN te doen. Het stopt dan uiterlijk een maand later. 

 

Dank voor het alvast invullen van je forumprofiel. Daarmee heb ik gelijk kunnen kijken naar jouw situatie. Spotify Family is op 6 april toegevoegd aan je abonnement. Hiervan is ook op die datum een bevestiging en de infomail over de activatie verstuurd naar het bij ons bekende contactadres. Dit is een ander mailadres (voorletter + achternaam adres) dan je hier op het forum gebruikt. Dus wellicht dat je het daardoor gemist hebt.

Wel is die mail door iemand gelezen, want Spotify Family is ook geactiveerd. En voor het activeren van Spotify moet ingelogd worden met je KPN ID. 

 

Als je dit zelf niet bent geweest, dan is het iemand anders geweest die toegang heeft tot jouw KPN ID. Je kunt met je KPN ID inloggen op spotify.kpn.com. Daar zie je dan activatiedatum. Dit is ook de datum waarop het Spotify abonnement elke maand verlengt. Dus als je opzegt wordt het op de volgende van die datum stopgezet. Ook zie je hier aan welk e-mailadres het Spotify account gekoppeld is. Op die manier kun je wellicht herkennen wie de bestelling en activatie gedaan heeft, en met deze persoon het gesprek aangaan.

 

Gezien bovenstaande gaan wij ervan uit dat Spotify legitiem is toegevoegd. En kunnen we de kosten hiervan dan ook niet vergoeden.

Beste Erik,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb het direct stopgezet. Het emailadres en de naam kwamen mij niet bekend voor, dus naar het geld kan ik fluiten. 
Wel zou ik willen weten hoe dit kan. Ik maak gebruik van de sterke wachtwoorden en heb alleen mijn eigen email opgegeven bij KPN. Hoe kan dan een externe partij met compleet andere gegevens een dienst op mijn account afsluiten? 

Komt dit dan door het Family pakket? Dat er meerdere personen van de dienst gebruik kunnen maken?

Jammer dat jullie de kosten niet kunnen/willen vergoeden, maar wel bedankt voor de uitleg. Hopelijk blijft het hierbij, want nu is er dus al €45,- foetsie.

Werkse nog!

Met vriendelijke groet,

Ricardo

Reputatie 7
Badge +30

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb het direct stopgezet. Het emailadres en de naam kwamen mij niet bekend voor, dus naar het geld kan ik fluiten. 
Wel zou ik willen weten hoe dit kan. Ik maak gebruik van de sterke wachtwoorden en heb alleen mijn eigen email opgegeven bij KPN.

 

Vanuit die eerste zin klinkt het wel alsof iemand toegang heeft gekregen tot je KPN ID, en wellicht/waarschijnlijk dan ook tot het voorletter+achternaam adres waar de bevestiging heen is gegaan. Ik heb het mailadres in kwestie even in je forumprofiel vermeld, in het veld ‘persoonlijke opmerking’. Wat ik je dan in dit geval aanraad is om voor zowel dat mailadres, als voor je KPN ID het wachtwoord te wijzigen.  Stel ook 2-traps verificatie voor je KPN ID in, dan krijg je een sms als er op je KPN ID wordt ingelogd en moet je dit bevestigen. Dan weet je helemaal zeker dat jij alleen er bij kan.

 

Gezien dit heb ik ook een melding aangemaakt bij onze back office, @Rico42. Zij zullen hier nog even verder naar kijken en nemen contact met je op. Hopelijk kunnen de kosten dan toch nog vergoed worden.

Toevoeging 11-07-2023:  ik heb bericht gehad, en de kosten worden vergoed op je komende factuur, Rico.

 

Hoe kan dan een externe partij met compleet andere gegevens een dienst op mijn account afsluiten? 

Dit zit hem erin dat voor het Spotify account zelf een ander mailadres gebruikt kan worden dan het mailadres van je KPN ID. Bij het activeren van Spotify log je in met het KPN ID. Op die manier verifieert Spotify dat je via ons betaalt voor Premium of Family. Vervolgens maak je een Spotify account aan, of koppel je een bestaand Spotify account. En dit kan dus een zijn met een ander mailadres. Dat account wordt vervolgens door Spotify Premium of Family gemaakt. 

Beste Erik, 

Het geld is teruggestort; super bedankt voor alle moeite! Ik was een beetje huiverig, maar na enkele mails ook met Spotify is het toch nog goedgekomen. Ik heb ondertussen ook de 2-staps verificatie aangezet, dus als het goed is kan zoiets als dit niet meer gebeuren 🤓

Nogmaals bedankt en alvast een fijn weekend!