Beantwoord

Waarom betaal ik vastrechtvergoeding bij Digitale Stad?

  • 18 April 2024
  • 26 reacties
  • 225 keer bekeken

Ik heb een internet aansluiting via KPN. Die liep sinds 2020 via het kopernetwerk van KPN. In 2022 kreeg ik een aanbieding van KPN voor een glasvezelupgrade voor € 0,-. Daar heb ik ja tegen gezegd. NU in 2024 krijg ik een briefje van Digitale Stad (onderdeel van KPN!!) dat ik alsnog elke maand € 11,- moet betalen aan vastrechtvergoeding. Digitale stad is een strategische partner van KPN die het aanspreekpunt is voor vragen van bewoners en de maandelijkse vastrechtvergoeding incasseert. Als ik niet betaal wordt mijn glasvezelverbinding afgesloten en worden de vastrechtbedragen via een incassobureau alsnog ingevorderd.

Mijn vraag: Hoe kan het dat ik een aanbieding krijg voor een gratis upgrade naar glasvezel en dat twee jaar later alsnog een rekening gepresenteerd krijg van een KPN-dochter voor een vastrechtvergoeding???

 

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 19 April 2024, 20:10

Bekijk origineel

26 reacties

Ben je klant bij Digitale Stad of bij KPN @Queenbee , ik denk bij de 1e, want KPN kent geen vastrecht vergoeding en denk dus dat je bij Digitale Stad moet zijn voor je vragen.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

KPN levert soms over glasvezel netwerken van andere partijen. Deze andere partijen vragen mogelijk in sommige gebieden een vastrecht vergoeding. Dat staat los van KPN. En dat zal tijdens de aanleg echt wel meegedeeld zijn. Dat kan bijna niet anders.

Als KPN zegt dat het gratis is, dan geldt dat alleen voor de dienst die zij leveren. Niet voor wat de netwerkbeheerder doet.

Hier legt Digitale Stad ook aan. Hier is het wel gratis. Maar bijvoorbeeld in BORGER ODOORN:

https://www.digitale-stad.nl/regio/borger-odoorn/

Bewoners in het buitengebied betalen een eenmalige of maandelijkse bijdrage als tegemoetkoming in de aanlegkosten en in de kernen is de aansluiting gratis.

Bijzonder! Het glasvezelnetwerk hier is aangelegd voordat ik hier kwam wonen door Trined. Dat netwerk is in 2020 door KPN is overgenomen van Trined en vervolgens door KPN aangepast aan de technische eisen van KPN. Digitale stad is in 2020 als organisatie toegevoegd om alleen klantvragen te behandelen en de vastrechtvergoeding te incasseren. Tot 2022 heb ik gebruik gemaakt van het kopernetwerk. 

Naar mijn smaak is het dus zachies gezegd “raar” dat KPN een aanbieding doet voor een gratis upgrade naar glasvezel en twee jaar later via nota bene hun eigen dochteronderneming Digitale Stad alsnog een vastrechtvergoeding eist. Dat had toch echt in de aanbieding van KPN moeten zitten want dat zijn gewoon kosten.

Overigens geeft Digitale Stad aan dat alle inwoners van de gemeente Midden Drenthe die gebruik maken van glasvezel, die vastrechtvergoeding moeten betalen. Navraag bij een paar dorpsgenoten leert mij echter dat niemand die vastrechtvergoeding betaalt.

Daarbij wordt nu heel Nederland verglaasd en worden overal de huisaansluiting tot in de meterkast gratis aangelegd. Dus waarom zou ik voor een al bestaande aansluiting dan wel extra moeten gaan betalen.

Reputatie 7
Badge +24

En Midden Drenthe:

https://www.digitale-stad.nl/regio/midden-drenthe/

De maandelijkse vastrechtvergoeding bedraagt € 11,-*. Deze kosten worden in rekening gebracht als eigen bijdrage voor de aanleg en het onderhoud van het glasvezelnetwerk. Deze kosten worden, los van uw glasvezelabonnement, bij u als bewoner in rekening gebracht door Digitale Stad (namens netwerkeigenaar KPN NetwerkNL).

Beste Nick, wil je inhoudelijk reageren op mijn bericht? Hetgeen jij schrijft weet ik al.

De vraag is of die vastrechtvergoeding terecht is.

Reputatie 7
Badge +6

Ja, die vastrechtvergoeding is terecht. 

Beste Nick, wil je inhoudelijk reageren op mijn bericht? Hetgeen jij schrijft weet ik al.

De vraag is of die vastrechtvergoeding terecht is.

En wil jij even antwoorden op mijn vraag of je klant bent van KPN of van Digitale Stad of anderszins @Queenbee 

Ja, ik en klant bij KPN, die hebben mij in 2022 gevraagd of ik wilde overstappen van kopernetwerk naar glasvezel en KPN heeft daar een aanbieding voor gedaan. Digitale stad komt pas veel later sind eind mei 2024 bij mij met het vastrecht-verhaal.

KPN had in de aanbieding die vestrechtvergoeding moeten meenemen of in elk geval er op wijzen.

Sorry, sinds maart 2024 i.p.v. mei 2024

Reputatie 7
Badge +24

Hoe lang lag het glasvezelnetwerk er al? Wanneer is het aangelegd?

... die hebben mij in 2022 gevraagd of ik wilde overstappen van kopernetwerk naar glasvezel ...

Hoe ging dit in z'n werk? Per email? Post? Of hebben ze u gebeld? 

Reputatie 7
Badge +24

Beste Nick, wil je inhoudelijk reageren op mijn bericht? Hetgeen jij schrijft weet ik al.

De vraag is of die vastrechtvergoeding terecht is.

En wil jij even antwoorden op mijn vraag of je klant bent van KPN of van Digitale Stad of anderszins @Queenbee 

Je kunt geen klant zijn van Digitale Stad. Die levert geen internet. Ze doen alleen glasvezel in de grond stoppen. Verder niks.

Ja, ik en klant bij KPN, die hebben mij in 2022 gevraagd of ik wilde overstappen van kopernetwerk naar glasvezel en KPN heeft daar een aanbieding voor gedaan. Digitale stad komt pas veel later sind eind mei 2024 bij mij met het vastrecht-verhaal.

KPN had in de aanbieding die vestrechtvergoeding moeten meenemen of in elk geval er op wijzen.

Dus je krijgt je maandelijkse factuur van KPN @Queenbee voor de providerdiensten.

KPN heeft dus ruimte gehuurd op de infrastructuur van Digitale Stad en hen je dus te maken met 2 partijen, KPN als provider en de Digitale Stad als netwerkbeheerder en de laatste is dus de baas over het netwerk en kan daar voor vragen wat deze wil. KPN zet je inderdaad gratis over van koper naar glas, maar dan had je dus toentertijd aan Digitale Stad moeten vragen wat dat voor (financiële) gevolgen voor jou heeft, die je nu dus weet.

Voor vragen kun je dus bij Digitale Stad terecht:

https://www.digitale-stad.nl/contact/

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Queenbee, welkom op het forum. 

Dank aan alle leden die je op weg hebben geholpen. De gegeven informatie klopt, dit gaat buiten ons om. Ik zou in dit geval het advies van N.N. volgen en contact opnemen met Digitale Stad. Stel ook vooral de vraag waarom dat dit nu pas in rekening wordt gebracht en de eerste 2 jaar niet. 

Ik vindt dit zo flauw van die KPN-érs! Zelfs om op deze pagina te komen moet ik inloggen met mijn KPN-id. Ik zit op een glasvezelnetwerk van KPN dat door KPN is overgomen van Trined en geüpgrade door KPN en dus niet gehuurd van Digitale Stad. Digitale stad heeft geen netwerk!

Ik heb met KPN een contract voor TV en Internet via het glasvezelnetwerk. In het contract worden alle financiele gevolgen voor mij benoemd maar niet die van Digitale Stad dat een bedrijf is dat is opgericht door KPN om de vastrechtvergoeding te innen en de klantcontacten te onderhouden. Wat is nou de rol van KPN???? Helmaal niets???? Die geven alleen maar signaal door? Net als bij alle andere aansluitingen in Nederland? Ik ben het echt beu om van KPN naar Digitale Stad gestuurd te worden en vervolgens weer terug naar KPN. 

Het zou netjes geweest zijn als KPN zijn zaakjes op orde had en ook de kosten van Digitale Stad had meegenomen in hun aanbieding, het is tenslotte hun eigen dochter bedrijf. Dat lijkt me logisch. In dat geval had ik een echte afweging kunnen maken en natuurlijk gewoon op het kopernetwerk blijven zitten.

Goeie vraag is natuurlijk ook hoe Digitale Stad er achter komt dat ik niet betaal voor het gebruik van het galsvezelnetwerk! Ga me nu niet vertellen dat ze dat kunnen meten o.b.v. dataoverdracht. Wellicht info van KPN gekregen?

KPN maak werk van je werk en hou je aan je eigen regels conform de algemene voorwaarden van KPN versie november 2020! Of is die ook van Digitale Stad?

Overigens nog een antwoord op een van de vragen tussendoor van Nick 83: KPN heeft mij gebeld met een aanbieding om over te stappen naar glasvezel. Dat heette een “gratis upgrade”. kosten € 0,-. in de bevestiging van de aanbieding.

Nog een ander vraag van Nick 83: Het glasvezel netwerk is aangelegd in ca, 2026, ruim voordat ik in 2019 in Bovensmilde op dit adres ging wonen. Toen ging in eerste instantie Tv via digitenne en internet gewoon via het kopernetwerk van KPN. Werkte prima.

sorry, ca. 2026 moet zijn ca. 2016

 

Reputatie 7
Badge +24

Digitale Stad is geen dochteronderneming van KPN. Het is een "strategisch partner".

Reputatie 7
Badge +24

Bovensmilde is gemeente Midden-Drenthe. Op de site van Digitale Stad staat daarover:

In 2020 heeft KPN Netwerk het glasvezelnetwerk van de Coöperatie Midden Drenthe overgenomen. Digitale Stad speelt als strategische partner namens en in samenwerking met KPN Netwerk een belangrijke rol bij de exploitatie van het netwerk. Naast het incasseren van de maandelijkse vastrechtvergoeding is Digitale Stad het aanspreekpunt voor alle vragen van bewoners. Zowel voor bewoners met een opgeleverde glasvezelaansluiting als ook voor bewoners die op een later moment als nog een aansluiting wensen.

Het glasvezelproject in Midden Drenthe is afgerond. Alle adressen die zich hebben aangemeld zijn aangesloten en kunnen gebruik maken van diverse diensten via het glasvezelnetwerk.

Vanaf september 2021 is het netwerk in Midden Drenthe volledig geïntegreerd in het open netwerk van KPN Netwerk. Dit betekent dat KPN als provider haar diensten kan leveren op uw adres. Ook veel andere providers kunnen hun diensten leveren op uw adres. Doe de postcodecheck bij een provider en u ziet wat er mogelijk is.

Heeft u een vraag dan kunt u die via het contactformulier op de contactpagina van deze website naar ons doorzetten. U kunt zich ook direct inschrijving via onderstaande oranje button ‘Inschrijven voor glasvezel’ om na akkoord op een vastrecht vergoeding gebruik te kunnen maken van het glasvezelnetwerk in Midden Drenthe. U ontvangt van ons zo spoedig mogelijk een reactie.

En nog meer:

https://www.digitale-stad.nl/regio/midden-drenthe/

Reputatie 7
Badge +24

Tja... u bent "genaaid" door die KPN medewerker die u gebeld heeft denk ik. Want al deze informatie over Digitale Stad wist u niet.

Het is overigens maar de vraag of die KPN medewerker het wel wist. Hij/zij heeft waarschijnlijk gewoon een lijstje met klanten gekregen die hij/zij moest bellen om over te halen over te stappen op glasvezel. 

Maar ik denk niet dat iemand hier iets aan gaat doen. Terug naar koper kan niet denk ik.

Nick,

 

Helder, die KPN-medewerker heeft me genaaid.

We zullen kijken of we nog terug kunnen naar koper, dat ligt er tenslotte nog en anders:

  • een andere provider misschien die niet naait
  • of wellicht de lucht in via een schotel???

Dank voor je heldere antwoord, 

 

Groet, Wim

Reputatie 7
Badge +24

De kans is aanwezig dat u er ooit post over ontvangen heeft. In 2020 toen KPN Netwerk het netwerk over genomen heeft, of later in 2021. Met daarin de tarieven. Maar misschien heeft u dat toen helemaal niet gelezen omdat u dacht dat u daar niets mee te maken had.

Terug naar koper gaat niet meer denk ik. Dat ligt er nog, maar het word niet meer gebruikt. Of KPN wil dat gewoon niet. Is Ziggo aanwezig/beschikbaar? 

Overstappen naar een andere provider die over diezelfde glasvezelkabel levert is nutteloos. Dan moet u die vastrechtvergoeding nog steeds betalen. 

Reputatie 7
Badge +24

De schotel klinkt leuk. Maar als het slecht weer is, hard waait/regent, dan werkt het misschien niet. Wij hebben een poosje tv gekeken via de schotel. Dat werden we snel zat.

Reputatie 7
Badge +24

Ik snap de frustratie, ik wil jullie echter wel verzoeken om het enigszins beschaafd te houden wat taalgebruik betreft. Ik verwacht niet dat de medewerker dit bewust heeft gedaan, de vastrechtvergoeding van Digitale Stad gaat buiten ons om, dit is ook geen dochteronderneming van ons. Vandaar ook mijn eerder gegeven advies: 

 Ik zou in dit geval het advies van N.N. volgen en contact opnemen met Digitale Stad. Stel ook vooral de vraag waarom dat dit nu pas in rekening wordt gebracht en de eerste 2 jaar niet. 

 

Waarde Alex, volgens mij mankeert er niets aan het taalgebruik. Wat er wel mankeert is dat jij niet op de hoogte bent van de gang van zaken en de communicatie door KPN naar de bewoners en de eigen medewerkers rondom de overname van het glasvezelnetwerk van Trined door KPN. KPN werd daarmee eigenaar en beheerder van dat netwerk. KPN heeft daar duidelijk een verdienmodel bij bedacht door Digitale Stad in te zetten om meer geld uit de overname te genereren. Ik vind het nog steeds heel slecht dat in het offerte stadium de kosten van Digitale Stad niet worden meegenomen en de klant daarmee met hogere kosten wordt geconfronteerd. 

Reputatie 7
Badge +6

De situatie zal je niet via dit forum kunnen veranderen. Wat al meerdere malen is doorgegeven, KPN staat hier los van. Neem dus zelf contact op met Digitale Stad. Stel daar je vragen waarom dat dit nu pas in rekening wordt gebracht en de eerste 2 jaar niet. 

Veel succes! 

Reageer