Beantwoord

Eerst ZXV8001 en nu Arris Vip 5202 geven problemen op mijn Samsung QLED 65Q90T, haperen,ghosting en blurry beeld.

  • 2 March 2021
  • 28 reacties
  • 650 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Goedemorgen,

 

Ik heb exact hetzelfde probleem als Nienco.

Enige is dat ik een Samsung QLED 65Q90T heb en het witte 4k modem (ZXV8001) en beeldschermresolutie UHD@50Hz.

Destijds meegedraaid in de 4k pilot dus gebruiker van het eerste uur.

Voor de rest alles rechtstreeks bedraad aangesloten via glasvezel.

 

Is hier inmiddels een oplossing voor ik ben wat dat aangaat ten einde raad. Staan best wel wat verglijkbare topics hier op het forum maar tot dusver nog niet iets van een oplossing gezien. 

 

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt!

*admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt.
Oorspronkelijke topic: 

 

icon

Beste antwoord door juliendl 8 April 2021, 09:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

't Schijnt dat je bij sommige Samsungs op de tv zelf HDR moet uitzetten, zie ook het antwoord in dit topic. Ik heb 2 LG's (OLED met 8001 en LCD met 5202) en HDR staat op beide tv's aan, zonder problemen. 

Reputatie 2
Badge +1

Beste Henk,

Ik heb de functie “HDR mode” niet op mijn tv ontvanger. Destijds meegedaan aan de 4k pilot en het witte modem ontvangen (ZXV8001) welke ik nu nog heb ondanks ik geen 4k abbo afneem. Op mijn tv heb ik denk ik wel de mogelijkheid HDR aan/uit te zetten dat zal ik vanmiddag even checken. Hoe kan het dat ik de HDR mode niet heb op de tv ontvanger? Denk als ik die heb ik het probleem kan verhelpen.

Hoor graag even van jullie.

Dat klopt, de 8001 heeft dat niet maar heeft HDR standaard op aan staan. Op de 5202 kunt je 't wel instellen: daar heb ik 't ook op Auto staan, zoals in de link die ik aangaf.

Wat ik heb ontdekt is dat op m'n LG's voor alle HDR zenders (691-693)  afzonderlijk instellingen voor kleur, contrast, e.d. aan te passen zijn. Voor niet HDR-zenders kan ik alleen voor alle zenders ineens instellen. 

Reputatie 2
Badge +1

Is er wellicht een mogelijkheid om de tv ontvanger om te ruilen voor de 5202? Denk dat de HDR functie aan/of kan gaan helpen om het probleem op te lossen. Zoals ik al aangaf ik heb een 4k modem maar geen 4k abbo op het moment.

Wat bedoel je met een "4k modem”? kpn ruilt ontvangers niet zomaar om. Ook als je nu een 4k abo zou afsluiten zou kpn uit jouw abo gegevens kunnen concluderen dat je daarvoor de benodigde ontvanger al hebt en je dus geen 5202 opsturen. Toen ik vorig jaar overstapte naar Hussel met 4k, werd mijn 2952 ontvanger wel vervangen.

Reputatie 2
Badge +1

Met 4k modem bedoel ik mijn huidige modem ZXV8001. 

Ik snap dat kpn niet zomaar ontvangers ruilt. Zoals in het topic te lezen van Mosaic heeft hij HDR mode op "uit" staan op zijn tv ontvanger waarna het probleem van het haperende beeld is verdwenen. Vandaar mijn vraag kan ik mijn huidige modem de ZXV8001 omruilen voor de 5202? Het happerende beeld wat ik nu heb is in ieder geval mega storend en niet te doen. HELP! :-)

 

Instellingen user Mosaic:

KPN ARRIS 5202: HDMI / UHD@50Hz / UHD / Auto
Samsung UHD UE55MU7070: HDMI UHD Color (HDMI 1 On) / HDR Off

 

Het modem is de ExperiaBox en de 8001 noemen we "iTV-ontvanger”.

Zoals in het topic te lezen van Mosaic heeft hij HDR mode op "uit" staan op zijn tv ontvanger waarna het probleem van het haperende beeld is verdwenen. 

Instellingen user Mosaic:

KPN ARRIS 5202: HDMI / UHD@50Hz / UHD / Auto
Samsung UHD UE55MU7070: HDMI UHD Color (HDMI 1 On) / HDR Off

Als je goed leest heeft hij op de 5202 iTV-ontvanger HDR op Auto staan (komt overeen met de niet te wijzigen standaardinstelling op de 8001) en op z'n Samsung tv op Off. Dat  laatste is ook precies wat ik je al eerder adviseerde om te proberen. Als op je tv zelf HDR uit staat doet de instelling van de ontvanger er niet meer toe, en maakt 't dus ook niet uit dat je dat op de 8001 niet kunt instellen.

Reputatie 2
Badge +1

Ik ga zo thuis even kijken als ik HDR uitzet op mn televisie of het verholpen is.

Wordt vervolgd.

Reputatie 2
Badge +1

Goedemorgen,

Ik heb dus niet de mogelijkheid HDR aan of uit te zetten op mijn Samsung QLED 65Q90T. Daarnaast ben ik ook nog een beetje aan het spelen geweest met de verschillende beeldschermresoluties op de ontvanger waaronder 1080i maar tevergeefs blijft het beeld om de zoveel seconde happeren.

Reputatie 7
Badge +20

@juliendl goedemorgen Julien, heb je ook al eens geprobeerd om Automotion plus en de andere beeldverbeteraars uit te zetten? Dat wil deze problemen namelijk ook vaak veroorzaken.

Reputatie 2
Badge +1

Jazeker alle beelverbeteraars (Verslechteraars) waaronder Automotion plus allemaal op uit staan!

Reputatie 4
Badge +2

@juliendl probeer eens een andere HDMI kabel, daar je last hebt van veel beeld haperingen.

Dit duit op een slechte verbinding. Je schrijft dat je geen HDR kunt instellen op je tv, als er geen actief HDR signaal door de tv herkent word is vaak deze instelling inderdaad niet voorhanden . 

Reputatie 2
Badge +1

HDMI kabels al vervangen door een tweetal andere (Waarvan 1 nieuwe) maar ook dit zonder resultaat. Op dit moment zit er een nieuwe HDMI 2.1 kabel op dus ook hier ligt het niet aan. Heb gister ook de hdmi kabel op de verschillende HDMI poorten op me Samsung tv ook geprobeerd maar ook dit zonder resultaat.

Ik heb ook de ZXV8001. Deze doet het hier erg goed ook op een Samsung UHD TV. 

Maar ik merk wel dat je bij instellingen het beeldscherm op de ZXV8001 moet instellen op 1080i of 1080P@50 voor een goede weergave. Je zou eens kunnen zoeken in dit forum op "1080i” waarom dit zo is. 

Bij mij geeft UHD@50 of automatisch een slechter en minder vloeiend beeld. En daarbij idd alle beeldverbeteraars op de TV zelf uitzetten.

Reputatie 2
Badge +1

Hi @Edu2020 bij die instellingen heb ik dus geen verbetering helaas.

Reputatie 2
Badge +1

Kan er wellicht een monteur langskomen ik blijf happerend/ghosting beeld houden?

Volgens mij heeft niemand hier de oplossing helaas.

Reputatie 7
Badge +20

Ik weet niet of ik hier zo direct gratis een monteur voor langs kan sturen maar kijk in ieder geval graag even mee.
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Reputatie 2
Badge +1

Alsof het zo moest zijn is mijn tv ontvanger er spontaan mee gestopt gister middag. Via klantenservice omruiling aangevraagd en vandaag de 5202 iTV-ontvanger ontvangen. Zoals ik al dacht heeft het aan de flink verouderde ZXV8001 gelegen want ik heb nu nergens meer last van. Problem solved 🙂! 

Reputatie 2
Badge +1

Helaas te vroeg gejuicht. Dacht dat het probleem verholpen was maar het is inmiddels erger dan ooit. Om de 20 a 30 sec een flinke hip up / ghosting achtig beeld. Ik zie op het forum veel dezelfde meldingen met dit probleem maar tot dusver nog geen oplossing. 

Reputatie 2
Badge +1

Zie topic voor hetzelfde probleem: "Arris Vip 5202 geeft om 25/30 seconden een hick-up, bekabeld aangesloten op Experia Box" 

*admin: link toegevoegd

Reputatie 7
Badge +20

@juliendl  ik heb even een nieuw topic voor je aangemaakt om het overzichtelijk te houden.
Het topic waarnaar je verwijst lijkt een algemene storing te zijn geweest die inmiddels al opgelost is.
Nogmaals kijk ik graag even mee naar de lijn of daar misschien een probleem in zit. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Reputatie 2
Badge +1

@juliendl  ik heb even een nieuw topic voor je aangemaakt om het overzichtelijk te houden.
Het topic waarnaar je verwijst lijkt een algemene storing te zijn geweest die inmiddels al opgelost is.
Nogmaals kijk ik graag even mee naar de lijn of daar misschien een probleem in zit. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

@Thomas done! 

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor je gegevens @juliendl, de verbinding tot aan je experiabox meet uitstekend en tot aan de ontvangers ook! 
Met de TV ontvanger nu ook uitgesloten blijven eigenlijk alleen de TV en HDMI kabels over. Tenzij je er nog iets van een home cinema set oid tussen hebt zitten. Hoe je het beschrijft klinkt het meer als een softwareprobleem dan een hardwareprobleem maar ik heb persoonlijk niet genoeg verstand van jouw specifieke TV om je daar echt inhoudelijk mee te helpen. (behalve het eerder genoemde automotionplus en andere beeldverbeteraars uit te zetten.)

Reputatie 2
Badge +1

@Thomas HDMI kabels heb ik vorige week vervangen voor dure HDMI 2.1 kabels dus daar ligt het zeker niet aan. De tv die ik heb is de laatste nieuwe Samsung QLED 65Q90T. Ik vind het toch raar want zie meerdere mensen met hetzelfde Ghosting/Hick up probleem op dit forum. Gister bijvoorbeeld was het een lange tijd niet het geval (Circa 30 a 45 min).  Heb wel een soundbar Samsung HW-Q70R aangesloten via eARC deze heb ik gister ook los gekoppeld om te kijken of het probleem verholpen was maar ook dit heeft niet geholpen.

Bij gebruik van een soundbar is de voorkeurs aansluitmethode als volgt:

  1. kpn TV-ontvanger > HDMI > TV.
  2. TV > HDMI-ARC > soundbar.
  3. (Optioneel) kpn TV-onvanger > optisch (TOSLink) > soundbar.

Punt 1. en 2. zorgen ervoor dat bij het gebruik van apps op de TV zelf het geluid daarvan ook via de soundbar loopt. Punt 3. is voor radio luisteren zonder ingeschakeld TV-toestel.

Op de TV-ontvanger resolutie bij voorkeur instellen op 1080i (behalve bij 4k pakket, dan UHD@50Hz) en op TV alle beeldverbeteraars zoveel mogelijk uitzetten.