Beantwoord

Foutmelding STB-NMC-400 sinds een week

  • 25 May 2021
  • 27 reacties
  • 243 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb ook al een week last van deze foutcode en heb alles al geprobeerd, glasvezelapparaat, modem en arriskastje keurig 30 seconden uitgezet, overige ethernetkabels verwijderd, ethernetkabels opnieuw teruggeplaatst om te controleren dat ze niet los zaten, niets helpt. Het is enorm frustrerend!

icon

Beste antwoord door Disiri 11 January 2022, 10:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Deze foutmelding hebben wij nu ook gekregen op 1 van onze arris iTV kastjes.

Stap voor stap de resets uitgevoerd. allemaal geen resultaat.

Netwerkkabels gecontroleerd, modem gereset, tussenliggende switches gereset. DHCP Reserved IP van het kastje vrijgegeven. Allemaal geen resultaat.

Uiteindelijk heb ik de software van het kastje zelf opnieuw laten installeren via het menu systeem , met behoud van user settings. Dat gaf meteen het goede resultaat. Ook de update naar de laatste versie daarna ging goed.

en de itv software opnieuw installeren op het kastje werkt ook niet?

Ik heb ook al een week last van deze foutcode en heb alles al geprobeerd, glasvezelapparaat, modem en arriskastje keurig 30 seconden uitgezet, overige ethernetkabels verwijderd, ethernetkabels opnieuw teruggeplaatst om te controleren dat ze niet los zaten, niets helpt. Het is enorm frustrerend!

en de itv software opnieuw installeren op het kastje werkt ook niet?

Reputatie 1

Ik heb ook al een week last van deze foutcode en heb alles al geprobeerd, glasvezelapparaat, modem en arriskastje keurig 30 seconden uitgezet, overige ethernetkabels verwijderd, ethernetkabels opnieuw teruggeplaatst om te controleren dat ze niet los zaten, niets helpt. Het is enorm frustrerend!

en de itv software opnieuw installeren op het kastje werkt ook niet?

Ook geprobeerd (met behoud van user settings). Geen succes. Ik bereid me psychisch voor op een volledige reset naar fabrieksinstellingen. 

Ik heb ook al een week last van deze foutcode en heb alles al geprobeerd, glasvezelapparaat, modem en arriskastje keurig 30 seconden uitgezet, overige ethernetkabels verwijderd, ethernetkabels opnieuw teruggeplaatst om te controleren dat ze niet los zaten, niets helpt. Het is enorm frustrerend!

en de itv software opnieuw installeren op het kastje werkt ook niet?

Ook geprobeerd (met behoud van user settings). Geen succes. Ik bereid me psychisch voor op een volledige reset naar fabrieksinstellingen. 

zeker het proberen waard. hier houdt hij het in elk geval goed uit. met de andere 3 kastjes geen problemen gehad.

Reputatie 1

Ik schreef in eerste instantie dat het nu goed leek te gaan nadat ik alle onderdelen had uitgezet en losgekoppeld voor een paar minuten maar helaas ben ik er nog niet. Nog niet geprobeerd om volledig te resetten.

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Disiri, dank voor het delen van de update. Ik hoop dat je op die manier verder komt, samen met het advies en de ervaring van @Sjuul der Weduwe :)

Een klein beetje achtergrondinformatie over deze foutmelding: STB-NMC-400 geeft aan dat de verbinding met de zender verbroken is. Het resetten van de tv-ontvanger is een goede stap. Controleer voor de zekerheid ook goed de manier waarop de tv-ontvanger(s) aangesloten is. Deze melding geeft aan dat de tv-ontvanger geen goede verbinding met het netwerk krijgt. Dit wordt vaak veroorzaakt door andere apparatuur tussen de tv-ontvanger en de Experia Box. Dat is misschien goed om in het achterhoofd te onthouden, mocht de melding toch terugkomen.

Reputatie 1

Hallo Alexandra en Sjuul, ik heb nu de volgende opstelling: glasvezelapparaat → Draytek-router → rechtstreekse verbinding met Arriskastje met verse, nieuwe ethernetkabels en nóg krijg ik de foutmelding. 
Raak ik mijn opgenomen programma’s kwijt als ik naar fabrieksinstellingen reset? Dat heeft me namelijk tot nu toe weerhouden.

Hallo Alexandra en Sjuul, ik heb nu de volgende opstelling: glasvezelapparaat → Draytek-router → rechtstreekse verbinding met Arriskastje met verse, nieuwe ethernetkabels en nóg krijg ik de foutmelding. 
Raak ik mijn opgenomen programma’s kwijt als ik naar fabrieksinstellingen reset? Dat heeft me namelijk tot nu toe weerhouden.

nee,

opnames staan bij KPN op de server. daarom kun je de opnames op verschillende kastjes terugkijken en kun je alles resetten.

Reputatie 7

Je geeft aan dat je een Draytek router gebruikt.

Heb je de IGMP proxy server van die Draytek correct ingesteld?

Zie deze pdf.

Reputatie 1

Excuses voor de trage reactie. Gisterenavond heb ik het nog geprobeerd met een rechtstreekse verbinding van router naar Arriskastje (helaas toch weer die foutmelding).

Zojuist heb ik de tv-ontvanger gereset naar fabrieksinstellingen en ook dat heeft niet mogen baten.

@wjb ik kan me niet voorstellen dat de instellen in de router niet meer goed zijn. Het heeft maandenlang goed gewerkt tot anderhalve week geleden. Ik zal het morgen dubbelchecken.

Reputatie 1

De instellingen van de Draytek zijn in orde. Ik kan niets meer verzinnen, helaas.

Reputatie 7
Badge +19

@Disiri Hmm, dus de instellingen van de router zijn goed. Goed dat je het hebt nagekeken. En ook als je de tv-ontvanger rechtstreeks aansluit op de Experia Box krijg je de foutmelding te zien, dus zonder andere apparatuur er tussen? Maakt het nog verschil of je een andere ethernetkabel gebruikt? En hoe snel/vaak/lang ervaar je de foutmelding, kan je me vertellen wat er precies gebeurt?

Wat @Sjuul der Weduwe aangeeft over de opnames klopt helemaal. Deze staan ‘in de cloud’ bij ons opgeslagen. Dus het resetten van de tv-ontvanger kan je gerust doen :) Heb je dit volgens stap twee gedaan?

Reputatie 1

Hallo @Alexandra, ja, de instellingen komen overeen met die uit het document van @wjb. Daarvóor heb ik:

  • de tv-ontvanger rechtreeks op de Draytek-router (ik gebruik geen Experia box) aangesloten met een spiksplinternieuwe ethernetkabels;
  • Glasvezelapparaat, router en tv-ontvanger uit en na minimaal 30 seconden weer aangezet:
  • tussenliggende kabels vervangen;
  • software van de tv-ontvanger opnieuw geïnstalleerd
  • tv-ontvanger naar fabrieksinstellingen gereset;
  • Ehternetkabelstrekkers gecontroleerd;
  • Draytek-instellingen nagelopen.

De(zelfde) foutmelding blijft terugkomen. Soms is er een waarschuwingshapering een minuut ofzo voor de melding komt. Soms lijkt het even goed te gaan en andere keren zie ik de melding om de paar minuten.

Alles heeft na de eerste installatie gewoon gewerkt tot 2 weken geleden (ik weet niet meer wanneer ik mijn eerste bericht schreef). Ik begrijp er niets van.

Reputatie 1

Hallo @Alexandra (en @Sjuul der Weduwe en @wjb), mijn probleem is nog steeds niet opgelost. Wat moet ik nu doen?

 

Reputatie 7

Hallo @Alexandra (en @Sjuul der Weduwe en @wjb), mijn probleem is nog steeds niet opgelost. Wat moet ik nu doen?

Het enige wat ik me nog kan voorstellen is in eerste instantie alleen één TV ontvanger aan te sluiten en daarna één voor één en met ruime tussenpozen andere apparaten totdat het probleem optreedt. Als het probleem dan weer weg gaat wanneer je dat laatste apparaat ontkoppelt dan ben je in ieder geval weer een stap verder. En als het probleem direct al speelt dan kijk ik graag naar KPN.

Reputatie 1

Dank @wjb, ik heb nu (opnieuw) alleen de tv-ontvanger in de Draytek zitten en de Draytek is verbonden met het glasvezelkastje. Geen andere kabels in de buurt. Tv-ontvanger begint meteen aan het uploaden van een nieuwe versie, anders dan vorige keren. Op hoop van zegen.

Reputatie 1

Helaas heeft de tv-ontvanger het opgegeven. Ik zit nu in een continue 307-foutcode-loop die zich niet laat oplossen. Ik zal morgen maar proberen te bellen met kpn.

Reputatie 7
Badge +19

@Disiri Rot dat de tv-ontvanger er nu helemaal geen zin meer in heeft. Foutcode 307 geeft aan dat de tv-ontvanger zijn software niet kan inladen. Heb je de Experia Box toevallig nog, en zo ja, is het een mogelijkheid om die tijdelijk aan te sluiten? Als je daarna de tv-ontvanger aansluit, ben ik benieuwd of er hetzelfde gebeurt of dat alles dan wel opstart.

Reputatie 7

@Disiri, Heb je het onderstaande ook al geprobeerd?

Dit komt uit die eerder door mij aangehaalde pdf.

Reputatie 1

Dat werkte voor de update, dank je @wjb! Zou het niet kunnen updaten de reden kunnen zijn waardoor ik steeds die Syb-Mac-40-foutmelding had? Kan ik dat IGMP even een dag uit laten staan of maakt dat niets meer uit nu de update is geslaagd?

@Alexandra, de Experia box heb ik nog maar ik wil even afwachten of de update verschil maakt.

Reputatie 7

IGMP snooping zou eigenlijk altijd aan moeten staan en nu de update geweest is zou ik hem ook echt weer aan zetten.

Ik zou het vreemd vinden als die stb-nmc-400 melding een gevolg zou zijn geweest van het niet kunnen updaten van de TV ontvanger maar dat er sinds de overgang naar het nieuwe iTV platform iets vreemds gebeurt t.a.v. IGMP multicasting is overduidelijk.

Reputatie 1

Ik zal het dan weer aanzetten en zien wat er gebeurt. Gek dat het zomaar ineens is op komen duiken, die sta-mmc-400 melding.

Reputatie 1

@Disiri Rot dat de tv-ontvanger er nu helemaal geen zin meer in heeft. Foutcode 307 geeft aan dat de tv-ontvanger zijn software niet kan inladen. Heb je de Experia Box toevallig nog, en zo ja, is het een mogelijkheid om die tijdelijk aan te sluiten? Als je daarna de tv-ontvanger aansluit, ben ik benieuwd of er hetzelfde gebeurt of dat alles dan wel opstart.

Goedemiddag allemaal, excuus dat er zoveel tijd overheen ging maar ik had het een beetje druk. Vandaag eindelijk tijd gehad om de Expedia box ertussen te zetten en het lijkt erop dat het hiermee wel netjes werk. Het ziet er dus naar uit dat ik bij Draytek moet vragen wat ze hebben veranderd. Dank jullie wel voor het meedenken! Groet, Iris

Reputatie 7
Badge +19

@Disiri Geen probleem, dat kan gebeuren. Fijn dat je 't nog laat weten en goed om te horen dat het met de Experia Box weer werkt :) Als je later nog wilt delen hoe het verder afgelopen is, we lezen het graag. Ook als je vragen hebt natuurlijk.