Vraag

Probleem met settopbox ZXV8001 en VIP5202 aangesloten op QLED49QF7 Samsung TV

  • 5 April 2020
  • 25 reacties
  • 416 keer bekeken

Inmiddels twee jaar geleden heb ik een nieuwe 4k tv gekocht en daarbij meteen een 4k ultra pakket aangeschaft en de bijgeleverde ontvangers (ZXV8001) gedraad aangesloten. Na installatie kreeg ik keer op keer bijna dagelijks dat het beeld flikkerde en zo nu en dan op zwart ging. Na veel contact met een KPN moderator zijn de twee ZXV8001 settop boxen omgeruild voor VIP2952 settop boxen. Vanaf dat moment was het probleem verholpen. Recentelijk heb ik mij weer aangemeld voor het 4k abonnement en heb deze goed werkende settop boxen omgeruild voor de nieuwe ArrisVIP5202 settop boxen. Ik veronderstelde dat het probleem dat ik twee jaar geleden had, nu wel over zou zijn. Maar helaas blijkt dit niet het geval. Met deze nieuwe ontvangers krijg ik weer steeds dat de TV zo nu flikkert en op zwart gaat. Na een paar seconde start de tv vanzelf weer op. Op mijn andere aansluiting (TV in de slaapkamer, geen smart TV) heb ik geen probleem met de aansluiting. Zowel de gebruikte ZXV8001 als de nieuwe VIP5202 werken prima op deze TV.  Ik heb dus alleen een probleem met QLED49QF7 Samsung TV.
Ik wil nu weer terug naar in ieder geval een VIP5202 settopbox en mijn kpn 4k abonnement wil ik weer opzeggen. Kan ik hiervoor support krijgen ? 


25 reacties

Reputatie 7
Badge +17

@HJHGDN Allereerst welkom op ons KPN Forum! Je kunt je 4K abonnement na 6 maanden weer terugzetten naar een abonnement zonder 4K. Dit kun je aanpassen in de MijnKPN. Om het kastje alvast om te ruilen kan ik een omruilafspraak voor je maken met onze afdeling logistiek. Echter is er tegenwoordig een reden waarom nieuwere 4K tv's haperend beeld vertonen. Er is een poosje terug nieuwe firmware uitgerold voor de ontvangers waarbij HDR standaard ‘AAN’ staat. Dit kan niet uitgezet worden. Omdat de tv zelf de beeldkwaliteit regelt kan het zijn dat dit conflicteert. Een aanpassing in de instellingen kan een oplossing bieden. Dus voordat we de boel in gang zetten kunnen we dit eerst proberen.

  1. Ontvanger: UHD zetten op 50Hz
  2. HDR uitzetten van de tv
  3. Beeldkwaliteit tijdelijk aanpassen (en dus weer terugzetten)

Als dit niet werkt, zouden we de software van de ontvanger nog terug kunnen zetten. Als je liever de VIP2952 terug wilt hebben dan kan dat natuurlijk ook. 

 

Beste Lisa,

Je hebt mij geweldig geholpen ! Ik heb gisteravond jouw opties nog uitgevoerd, vanmorgen de TV aangezet en zowaar geen flikkering en uitval meer. Het lijkt er dus op dat je het probleem adequaat hebt opgelost. Desondanks wil ik toch één van de VIP5202 settopboxen omruilen voor een  VIP2952 settopbox. Mocht het in de toekomst toch weer fout gaan dan heb ik in ieder geval de juiste settopbox in huis en deze settopbox werkt ook prima voor de tv in de slaapkamer. Zou je dit zo voor mij kunnen regelen. Ik hoor graag van je hoe te handelen.

Met vriendelijke groeten,

H.J. Hagedoorn

 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

@HJHGDN De wonderen zijn de wereld nog niet uit. :rofl:
Jazeker wil ik dit voor je regelen. Ik heb hier alleen wel gegevens voor nodig. Zou je mij kunnen voorzien van je postcode, huisnummer en klantnummer? Je kunt de gegevens invullen in je profiel, zodat het niet openbaar staat. 
Ik stuur trouwens de ontvanger naar een PostNL punt bij jou in de buurt. Dit is namelijk gratis :blush:  

Beste Lisa ,

Ik heb de gevraagde gegevens ingevuld.  Fantastisch dat je het zo voor mij hebt geregeld.

Mijn hartelijke dank en ik kijk er naar uit om de nieuwe settopbox in ontvangst te nemen.

Hartelijke groeten,

H.J. Hagedoorn

Reputatie 7
Badge +17

@HJHGDN Ik heb het verzoek ingediend bij de afdeling logistiek. Ik vermoed dat je morgen een bevestiging ontvangt over de levering. Als je dit weekend nog niets hebt gehoord, wil je het dan maandag aan mij laten weten via een reactie?

Voor nu een fijn weekend alvast.:hugging:

Badge +12

@HJHGDN Ik heb het verzoek ingediend bij de afdeling logistiek. Ik vermoed dat je morgen een bevestiging ontvangt over de levering. Als je dit weekend nog niets hebt gehoord, wil je het dan maandag aan mij laten weten via een reactie?

Voor nu een fijn weekend alvast.:hugging:

@Lisa mag ik iets vragen. Waarom houdt KPN er een verschillende werkwijze op na? Bij de ene klant kant er wel omgeruild worden naar een VIP2952 en bij een andere klant niet . Is dat niet heel erg vreemd en verwarrend?

Reputatie 7
Badge +17

@Edwin_Merks Ik begrijp niet zo goed wat je bedoel, want deze klant heeft een 4K abonnement met 2 4K ontvangers en wilt toch een HD ontvanger in de plaats hebben. Ik heb het handmatig voor hem aangevraagd zodat er een omruilactie plaatsvindt. Dit doen wij natuurlijk niet zomaar, alleen als er een legitieme reden voor is en ik was er in dit geval erg makkelijk in inderdaad. In the end is de kwestie vaak andersom. Klanten met een HD abonnement willen Bluetooth 4K kastjes hebben. Die vlieger gaat niet op. 
Ik begrijp je standpunt, goed dat je het aankaart natuurlijk. :thumbsup_tone2:

 

Badge +12

@Edwin_Merks Ik begrijp niet zo goed wat je bedoel, want deze klant heeft een 4K abonnement met 2 4K ontvangers en wilt toch een HD ontvanger in de plaats hebben. Ik heb het handmatig voor hem aangevraagd zodat er een omruilactie plaatsvindt. Dit doen wij natuurlijk niet zomaar, alleen als er een legitieme reden voor is en ik was er in dit geval erg makkelijk in inderdaad. In the end is de kwestie vaak andersom. Klanten met een HD abonnement willen Bluetooth 4K kastjes hebben. Die vlieger gaat niet op. 
Ik begrijp je standpunt, goed dat je het aankaart natuurlijk. :thumbsup_tone2:

 


Hoi @Lisa , In het topic wat ik aanhaal wil een andere klant ook terug van 4K naar HD vanwege problemen met de 4K ontvanger. Daar kan de ontvanger niet omgewisseld worden voor een HD ontvanger en in topic wel. Dat verbaasde me. Meer niet

Reputatie 7
Badge +17

@Edwin_Merks Yes, het probleem in dat topic loopt anders ook i.v.m. foutieve info vanuit de CS aan de telefoon. 
Dit maakt echter niet veel uit. Als de klant slecht beeld blijft ontvangen zit er uiteindelijk niets anders op dan een HD ontvanger toesturen. Laten we even wel wezen, de ontvanger zou gewoon moeten werken met de oude software en anders de nieuwe in de toekomst.:hugging:

We gaan de klant natuurlijk niet naar huis sturen met een slechte beeldkwaliteit zonder oplossing. :see_no_evil:

Badge +12

@Lisa  Zou je, omwille van klantbelang, eens met @Robyn_ kunnen schakelen of dezelfde oplossing als hierboven aangeboden kan worden aan deze klant ?

Beste Lisa,

Kennelijk is de actie zoals door jou naar mij toe gedaan niet helemaal in goede aarde gevallen. Het zomaar omruilen van ontvangers past klaarblijkelijk niet in het protocol. Desondanks heb je mij heel goed geholpen. Ik heb de ontvanger inmiddels binnen gekregen en direct geïnstalleerd. Het probleem wat ik had met flikkeren en zwart beeld lijkt nu over. Wel heb ik een ander probleem. Ik heb namelijk een HMB2260 i.p.v de gevraagde VIP2952 gekregen. Is de HMB2260 wel geschikt voor een 4k tv? Beeldschermresolutie kun je maar instellen op max 1080p en niet op b.v. UHD.  Of wordt de beeldscherm resolutie altijd door de TV bepaald en heb je altijd gewoon de hoogste/beste resolutie? Een ander probleem is dat ik bij het omruilen van de HD ontvangers de VIP5202 met afstandsbediening heb ingeleverd maar bij de HMB2260 zat geen afstandsbediening. Kun je de afstandsbediening nog terug laten komen? Het pakket heb ik naar KPN teruggestuurd onder vermelding van RMAnummer 3929824.

Ik hoor graag van je en nog bedankt voor je geweldige service.

Met vriendelijke groeten,

H.J. Hagedoorn

Badge +12

Zowel de HMB2260 als de VIP2952 zijn beide HD-ontvangers (en geen 4K). Ze kunnen dan ook niet ingesteld worden op 4K omdat het simpelweg niet kan. De enige ontvanger die dat kan is de VIP5202. Wel kunnen beide ontvangers gewoon op een 4K-tv aangesloten worden alleen de maximale instelling op de ontvanger is dus 1080i of 1080p. Speel even met die instellingen wat het beste beeld levert. Wellicht kun je in de nog een instelling ‘ultra hd’ aanzetten. De tv zorgt dan voor upscaling maar als je geen 4K-content binnen krijgt wordt het natuurlijk ook geen 4K. 

Reputatie 7
Badge +17

@Edwin_Merks Ik heb, die dag nog, met robyn geschakeld en heb aangegeven hoe het opgelost kan worden. Ik zie dat de klant ondertussen ook een nieuwe ontvanger heeft gekregen. 

@HJHGDN Fijn dat je een ontvanger hebt ontvangen, maar wat super stom dat ze een andere hebben opgestuurd dan ik voor je heb aangevraagd.
Wat Edwin zegt klopt. Zowel de VIP2952 en HMB2260 zijn geen 4K ontvangers.  Hier hoort ook een andere afstandsbediening bij, dus die stuur ik meteen naar je toe :blush:

Betreft de beeldkwaliteit: Ik heb alleen een theorie in mijn hoofd, waarvan ik niet zeker weet of die klopt. 

@PeterG Ik heb je nodig. Klopt het dat het voor de beeldkwaliteit op de tv niet uitmaakt dat de ontvanger de content kan scalen naar HD, als de tv zelf de content kan upscalen naar UHD? 
Voorbeeld: Stel de content (programma/film) wordt aangeleverd in UHD

  1. De ontvanger kan het upscalen tot HD
  2. De (4K-)tv kan het upscalen tot UHD     < -- Dit is de beeldkwaliteit die je ziet, toch?

DUS: Server > modem > ontvanger: vertaald content naar i1080 resolutie > tv i1080: zo hoog mogelijke resolutie?

 

Badge +12

@Edwin_Merks Ik heb, die dag nog, met robyn geschakeld en heb aangegeven hoe het opgelost kan worden. Ik zie dat de klant ondertussen ook een nieuwe ontvanger heeft gekregen. 

@HJHGDN Fijn dat je een ontvanger hebt ontvangen, maar wat super stom dat ze een andere hebben opgestuurd dan ik voor je heb aangevraagd.
Wat Edwin zegt klopt. Zowel de VIP2952 en HMB2260 zijn geen 4K ontvangers.  Hier hoort ook een andere afstandsbediening bij, dus die stuur ik meteen naar je toe :blush:

Betreft de beeldkwaliteit: Ik heb alleen een theorie in mijn hoofd, waarvan ik niet zeker weet of die klopt. 

@PeterG Ik heb je nodig. Klopt het dat het voor de beeldkwaliteit op de tv niet uitmaakt dat de ontvanger de content kan scalen naar HD, als de tv zelf de content kan upscalen naar UHD? 
Voorbeeld: Stel de content (programma/film) wordt aangeleverd in UHD

  1. De ontvanger kan het upscalen tot HD
  2. De (4K-)tv kan het upscalen tot UHD     < -- Dit is de beeldkwaliteit die je ziet, toch?

DUS: Server > modem > ontvanger: vertaald content naar i1080 resolutie > tv i1080: zo hoog mogelijke resolutie?

 

@Lisa , fijn en heel goed van je dat je het samen met @Robyn_ hebt opgepakt. Echt top!

 

Verder wachten we het antwoord van @PeterG even af. Ik heb er wel een idee over maar laat dit maar aan de expert over ;-)

Upscaling wordt vaak vrijwel altijd verkeerd begrepen.

Een Full HD tv moet het signaal wat binnenkomt wel “upscalen” naar het aantal beeldpunten van het scherm. Anders krijg je enorme zwarte kaders. Maar SD blijft SD alleen wordt elk beeldpunt dus 3 tot 5 keer in een cluster getoond, om het aantal beeldpunten gelijk aan het scherm te krijgen.

Zelfde geldt voor “upscalen” van HD naar UHD. Hierbij wordt elk beeldpunt ver-4-voudigd. Resolutie blijft HD op het UHD scherm.
De ontvanger kan het upscalen tot HD. Als de ontvanger het niet verder upscaled dan HD dan zal het op een UHD tv ook HD kwaliteit zijn. Maar voor de beeldvulling dus wel met het aantal beeldpunten voor UHD. Maar geen UHD scherpte/kwaliteit.

Vermelde upscaling vind ook plaats in de 4k ontvanger. Bij HD zenders en SD zenders naar de ingestelde output, vaak dus 2160p. Maar de scherpte/kwaliteit blijft resp. HD danwel SD.

Voorbeeld: Stel de content (programma/film) wordt aangeleverd in UHD

  1. De ontvanger kan het upscalen tot HD
  2. De (4K-)tv kan het upscalen tot UHD     < -- Dit is de beeldkwaliteit die je ziet, toch?

Het is dus 1. Als de ontvanger niet hoger komt dan HD (bv de 2260 of 2952) dan krijgt de 4k UHD tv het aangeleverd in HD en zal het qua scherpte de HD kwaliteit hebben. Ook al vermenigvuldigd de tv het aantal beeldpunten om de weergave schermvullend te maken.
Je ziet dus HD kwaliteit en niet, zoals bij je pijltje, UHD kwaliteit. You’re wrong.

@Lisa

Beste Lisa,

Graag wil ik nog even reageren op al je genomen acties.

Ik heb gevraagd of ik mijn VIP5202 settopbox om kan ruilen voor een vip2952 settopbox. Je hebt dat voor mij geregeld. Op zich prima, alleen heb ik niet de vip2952 settopbox gekregen maar de HMB2260.

Bij dat pakket zat echter geen afstandsbediening. Ik heb dit aan jou gemeld en je hebt toen een afstandsbediening voor de HMB2260 aangevraagd. Gisteren is deze afstandsbediening geleverd en tot mijn verbazing heb ik weer een afstandsbediening voor de vip 5202 toegestuurd gekregen.

Het werkt overigens allemaal wel, maar kennelijk bij de afdeling logistiek wordt er niet goed met de orders omgegaan. Als bepaalde producten b.v niet op voorraad zijn, dien je dat te melden en niet zonder verdere aankondiging maar een ander product opsturen. Dit is geen verwijt aan jou, maar toch wel iets waarover je intern best je beklag zou kunnen doen.

Hartelijke groeten en nogmaals bedankt voor al je goede zorgen.

H.J. Hagedoorn

 

Reputatie 7
Badge +17

@HJHGDN Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn beklag:wink: gedaan naar de afdeling met het vriendelijke verzoek je vooralsnog te voorzien van de juiste apparatuur. Waar dit mis gaat, ik heb geen idee. Het moet opgepakt worden, want dit zorgt voor onnodig veel logistiek transport. Zo nu en dan is ons logistieke systeem helemaal in de war. Hoe het achter de schermen precies werkt, ik heb geen idee. Toch maken situaties als deze me nieuwsgierig of dit simpelweg slordigheidsfoutjes zijn of de trage verwerking van de hardware administratie in onze systemen. Lang verhaal kort, dit is absoluut niet de bedoeling geweest. Door er zo expliciet voor uit te komen, mogen we er toch vanuit gaan dat het nu wél in orde wordt gemaakt.  
Als er een relevantie terugkoppeling komt, dan laat ik het weten! :blush:

Het maakt qua werking m.i. toch geen donder uit of je de Arris 2952 of Arcadyan 2260 krijgt. Dat je dus de Arcadyan en niet de Arris 2952 hebt gekregen is niet erg natuurlijk. Softwarematig volkomen gelijk en je zal niet het probleem hebben wat je met de 5202 had.

Reputatie 1

@Lisa ik heb het vandaag hetzelfde ook mee gemaakt met mijn omruiling

Reputatie 1

Ik heb zelfs een oude HD TV ontvangers gekregen van productiejaar 2014 en 2015 en ook nog wel van Arris 2952 zonder V2:disappointed:. Ik hoop wel dat ik een Arris 2952 V2 of Arcadyan HMB 2260 V2 ga krijgen. Dat zou ik echt waarderen van KPN:thumbsup:

Dat zijn nog gewoon courante apparaten. Maken software en hardwarematig ook helemaal geen verschil, @Asw. KPN hergebruikt apparaten van abonnementen die beëindigd zijn. Het zou milieu- en productietechnisch natuurlijk ook onverantwoord zijn om steeds splinternieuwe uit te geven bij omruil en nieuwe klanten.

Reputatie 1

Dat zijn nog gewoon courante apparaten. Maken software en hardwarematig ook helemaal geen verschil, @Asw. KPN hergebruikt apparaten van abonnementen die beëindigd zijn. Het zou milieu- en productietechnisch natuurlijk ook onverantwoord zijn om steeds splinternieuwe uit te geven bij omruil en nieuwe klanten.

Verwacht het ook niet dat ik een splinternieuwe zou gaan krijgen @PeterG bij mij gaat erom dat mijn  voorkeur die ik ook had aangeven aan @Susan_  een andere merk/type ontvanger en volgens @Lisa ligt de schuld bij haar collega daar is het dus fout gegaan. Het is al inmiddels opgelost.

Er is niks fout gegaan n.m.m. Het merk of type maakt, excuseer het taalgebruik, geen reet uit. Ze doen en zijn allemaal precies het zelfde en maken van exact dezelfde software gebruik. Verder is het je eigendom niet. Wat dat betreft kan het mij geen donder schelen of ik zelf een versie 1 of versie 2 (v2) heb. Als je een storing hebt worden ze gewoon weer omgeruild, dat is met eigendom toch een veel lastiger verhaal!

Is er een probleem met je huidige ontvangers? Nee? Waarom dan een probleem scheppen dat er NIET is. Gewoon gebruiken die hap en 'genieten’ van de televisie heden ten dage nog te bieden heeft.

Peter, Ik wil mij ook nog even in deze discussie mengen. Waar het  mij om gaat is dat ik specifieke apparatuur heb toegezegd gekregen en er andere apparatuur is geleverd. Ik als leek kan aan de buitenkant niet zien dat de software gelijk is. Een begeleidend briefje zou zeker op z,n plaats zijn geweest. Voor de rest kan het mij nu ook geen reet meer schelen!!! Je uitleg is duidelijk .

Reputatie 1

@PeterG Oeps foutje met probleem opgelost bedoelde ik ermee dat het al geregeld is en dat de TV ontvangers binnenkort onderweg zijn. No hard feelings:thumbsup::wink:

Reageer