Beantwoord

STB-NMC-400 met Unifi US-8-60W switch

  • 15 June 2021
  • 8 reacties
  • 303 keer bekeken

Probleem

Ik heb thuis al enkele jaren naar tevredenheid glasvezel en interactieve tv in gebruik. Nooit echt problemen ondervonden. Echter sinds zaterdag 5 juli krijg continu de foutmelding STB-NMC-400 te zien op mijn televisie. Er is in mijn thuis netwerk niets veranderd toen het probleem zich voor is gaan doen.

Thuis netwerk

Ik heb thuis de Experiabox v10a in de meterkast staan. Deze wordt als router gebruikt, wifi is hierop uitgeschakeld. Aan de Experiabox zit in de meterkast alleen een Unifi US-8-60W switch aangesloten.

Vanuit de US-8-60W switch in de meterkast lopen kabels naar de woonkamer, 3 slaapkamers en zolder. De kabels naar de woonkamer en slaapkamers komen uit op een wandcontactdoos.

In de woonkamer, waar de tv met het probleem staat, is een Unifi US-8 switch aangesloten op de wandcontactdoos. Aan deze switch hangen een Unifi UAP-AC-Lite access point (met POE injector), AppleTV en de Arris VIP2952 V2 decoder.

Op één slaapkamer zit ook een Unifi UAP-AC-Lite aangesloten op de wandcontactdoos (met POE vanuit de switch uit de meterkast).

In de andere  twee slaapkamers is niets aangesloten.

De kabel naar de zolder zit vanuit de switch in de meterkast rechtstreeks aangesloten op een HP Procurve 1400-8g unmanaged switch. Hier zijn een SMA omvormer voor de zonnepanelen, een desktop pc, printer en dockingstation voor laptop op aangesloten.

Op de Unifi switches is IGMP snooping ingesteld.

Deze setup heeft zoals gezegd altijd prima gewerkt tot aan zaterdag 5 juli.

Wat heb ik geprobeerd

Ik heb het volgende al geprobeerd om dit op te lossen:

  • Alle netwerk apparatuur opnieuw opgestart.
  • Arris VIP2952 V2
  • Stappen in onderstaande link uitgevoerd.

https://www.kpn.com/service/televisie/problemen/foutcodes/verbinding-met-zender-verbroken.htm#/

Wanneer werkt de tv wel

Op dit moment krijg ik in de onderstaande gevallen geen foutmelding op de tv:

  • Op twee regionale tv zenders krijg ik de foutmelding niet, alle overige zenders wel (ik heb alleen de meest gangbare zenders gecontroleerd)
  • Als de Arris VIP2952 V2 direct op de Experiabox aangesloten wordt en opnieuw opgestart wordt, dan doet het probleem zich niet voor.
  • Als IGMP snooping uitgezet wordt op de switches.
  • Als de tv zender even gepauzeerd en weer afgespeeld wordt.

Omdat er in mijn netwerk verder niets veranderd is, zegt mijn gevoel dat er iets aan de zijde van KPN  gewijzigd moet zijn, waardoor dit probleem zich nu voordoet. Ik heb hier op het forum al meerdere berichten over hetzelfde probleem gelezen, maar geen oplossing hiervoor kunnen vinden. Het direct aansluiten van de decoder op de Experiabox is voor mij geen optie, want dan zou ik een extra kabel moeten trekken (ik weet niet of dat mogelijk is) en hiervoor heeft het ook altijd prima gewerkt.

Is er een oplossing bekend voor dit probleem of zijn er nog dingen die ik zelf zou kunnen doen?

Alvast bedankt voor jullie reactie

 

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door wjb 29 June 2021, 20:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @StenilsoN, welkom! Wat zet je je verhaal mooi uitgebreid uit. Dank daarvoor! Wat mij meteen opvalt is dat je aangeeft dat als je de Arris aansluit op de Experia Box, dat het gewoon goed werkt. Dat is natuurlijk fantastisch, maar maakt het ook lastiger om uit te vinden waar het probleem dan zit. Ik zie een recent topic van een andere klant waar jij misschien ook iets aan hebt. Forumgebruiker @coolhva wordt daar genoemd. Die heeft meer informatie omtrent de Unifi in weer een ander topic geplaatst. Wellicht kan je daarmee uit de voeten. Je kunt sowieso eens alles ontkoppelen en heel langzaam één voor een weer alles koppelen. Dan merk je op een gegeven moment hopelijk waar het probleem zich voordoet. 

Bedankt voor je reactie en de links. Ik gebruik echter geen USG, maar alleen de switches en  accesspoints.De Experiabox is mijn router. Wat ik niet begrijp is dat het altijd prima heeft gewerkt met deze setup en nu ineens niet meer. Ik lees op het forum meer van soortgelijke meldingen.

Is het mogelijk dat er door KPN iets gewijzigd is in Experiabox of de tv decoder?

Reputatie 7
Badge +24

Er zal vast iets gewijzigd zijn. Maar wat precies zal je niet te horen krijgen denk ik. En wat heb je er ook aan?

Je zult denk ik een andere switch aan moeten schaffen. Deze:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

Of deze:

https://m.alternate.nl/Netgear/ProSAFE-Gigabit-Plus-Switch-GS108E-300PES/html/product/1172015

Reputatie 7

Zou je beide accesspoints eens los willen koppelen en de TV ontvanger gewoon via de switch willen laten lopen.

Heb je dan het probleem ook?

@wjb bedankt voor jouw reactie. Dit heeft mij op weg geholpen.

Ik heb eerst de access points losgekoppeld zoals jij aangeeft. Vervolgens heb ik de tv decoder opnieuw geïnstalleerd terwijl hij direct aan de Experiabox hing. Na herinstallatie kreeg ik op de decoder de vraag of ik nieuwe software wilde installeren. Dat heb ik uitgesteld. De decoder werkt nu goed.

Vervolgens de decoder weer aangesloten op de switch. Toen werkte hij ook nog steeds goed. Daarna de software update op de decoder uitgevoerd terwijl deze aan de switch hangt. Ook hierna werkt hij nog steeds goed.

Vervolgens een voor een de access points weer aangesloten en hij blijft het tot op heden doen.

Nu duimen dat met een reset of update ergens in het netwerk het probleem niet terug komt.

De setup van het netwerk is nu hetzelfde als voorheen. Wat zou de reden kunnen zijn dat het nu wel weer werkt?

Reputatie 7

Dat riekt toch naar een probleem in de TV ontvanger zelf.

Het blijft een ongrijpbaar fenomeen die STB-NMC-400 melding.

Reputatie 7
Badge +30

Fijn dat je er met hulp van wjb toch uitgekomen bent! De melding kan inderdaad op verschillende problemen duiden, dus het is lastig om direct aan te kunnen geven wat er aan de hand is. Helemaal als er dan nog extra apparatuur in het spel is, is het even zoeken. Draait het nu nog steeds goed?

Tot nu toe werkt het nog steeds prima. Ik las dat er binnenkort weer een software update voor de interactieve tv komt. Hopelijk blijft het daarna ook gewoon werken.