Beantwoord

STB-NMC-400 na installatie Orbi Mesh netwerk (SXK80B3)

  • 17 October 2021
  • 8 reacties
  • 93 keer bekeken

Hallo,

 

Gisteren onze oude draadloze router (Velop systeem van Linksys) vervangen door  een Orbi Pro 6 systeem (SXR80 met twee SXS 80 satellieten). Alles werkt perfect. Behalve ... KPN televisie.

Ik krijg op de TV een foutmelding stb-nmc-400. Ik heb nu de Arris VIP 5202 even direct op het modem van KPN aangesloten (en dat werkt wel) maar dat is geen permanente oplossing; de losse kabel door het huis daar struikelt iedereen over. 

voor de volledigheid, met het oude Velop systeem werkte het wel. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Welke instelling ik op de router zou kunnen doen om dit op te lossen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Tjakko

icon

Beste antwoord door SledgehammerNL 17 October 2021, 11:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7

Ik neem aan dat je de TV ontvangers gewoon op de Experia/KPN Box aangesloten laat, klopt dat?

Reputatie 7
Badge +24

Een tv ontvanger achter de orbi gaat nooit werken. Want die ondersteund geen igmp snooping. Hij heeft wel een igmp proxy server, maar daar heb je niets aan.

Badge +12

Ik neem aan dat je de TV ontvangers gewoon op de Experia/KPN Box aangesloten laat, klopt dat?

Volgens @Tjakko van Eijnatten nu wel maar dat is geen oplossing. Volgens mij gaat het die Orbi ook niet werken of je zou die ook moeten kunnen configureren zoals bij andere routers.

Reputatie 7

voor de volledigheid, met het oude Velop systeem werkte het wel.

Had je die Linksys Velop wellicht in bridge-mode staan?

Dank jullie voor het meedenken, nee, de Velop stond niet in Bridge mode … Blijkbaar dus gewoon geluk gehad dat het werkt. Ik ga nu met aandacht het linkje lezen dat @SledgehammerNL schreef. eens kijken wat ik met de configuratie van de Orbi kan doen. Jammer dat het protocol dat KPN gebruikt zo kritisch is maar vol goede moed aan de slag :)

Reputatie 7

Jammer dat het protocol dat KPN gebruikt zo kritisch is maar vol goede moed aan de slag :)

Nee, er is niets mis met het door KPN gebruikte protocol. IGMP multicasting is echt een vereiste om de hoeveelheid data die over de het centrale netwerk van KPN gerouteerd moet worden binnen de perken te houden.

Stel er kijken 1000 abonnees in jouw omgeving naar dezelfde HD-"Glas" zender als jij. Zonder IGMP multicasting betekent dat dat er 12,5Gbps over het centrale netwerk gerouteerd moet worden omdat elke TV ontvanger zijn eigen TV stream moet krijgen. Met IGMP multicasting is dat maar 12,5Mbps omdat met één TV stream alle TV ontvangers bediend kunnen worden.

Dank @wjb en ook @SledgehammerNL. Hier leer ik ontzettend veel van. Ik weet nu waar ik het moet zoeken. 

Thanks @wjb en @SledgehammerNL. Vandaag, getriggerd door jullie antwoorden nog1 dingetje geprobeerd. Op de router stond de optie IGPM-Proxy uitschakelen aangevinkt (met als optie “auto”). De proxy stond dus uit. Ik het vinkje weggehaald en dus de proxy  aangezet. En …… KPN ITV werkt weer! Bedankt dat jullie me helpen zoeken in de goede richting.

 

Fijne avond,

 

Tjakko