Beantwoord

TV beeld valt direct na het aanzetten en opstarten weg. Geen beeld.

  • 12 February 2021
  • 19 reacties
  • 1000 keer bekeken

Badge

Direct het aanzetten van de TV valt het beeld meerdere malen weg en meldt soms dat de HDMI bron geen signaal geeft. Ik heb inmiddels de volgende acties ondernomen:

  1. De ontvanger opnieuw opgestart (na 30 seconden van de stroom)
  2. De ontvanger aangesloten met de bijgeleverde HDMI kabel.
  3. De ontvanger aangesloten met een andere kwaliteitskabel
  4. De ontvanger aangesloten op de andere HDMI poorten
  5. Overbodig, maar toch de ExperiaBox compleet gereset.

Ter aanvulling:

  • Het probleem is pas opgetreden sinds ik ben overgegaan naar een nieuw abonnement met 4K ontvanger, met de oude HD ontvanger werkte alles feilloos.
  • Ik heb het probleem begin van de week gemeld (een discussie van meer dan 30 minuten) en er is mij toegezegd dat een nieuwe 4K ontvanger zou worden opgestuurd.
  • Vandaag opnieuw gebeld en het bleek dat mijn probleem wel in de log stond maar dat er niets was vermeld over het opsturen van een nieuwe ontvanger. Klantenservice kon dit echter niet zelf doen want "Logistics” was hier verantwoordelijk voor en zij konden dat niet "zomaar” doen.

Een uitermate onbevredigde antwoord en graag hoor ik hoe dit probleem wordt opgepakt.

icon

Beste antwoord door Mosaic 2 March 2021, 09:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Mosaic, welkom terug!
Dat klinkt knap vervelend. Je hebt eigelijk alles ook wel uitgesloten zo! Heb je inmiddels nog iets gehoord van mijn collega's van 0800-0402 of de logistieke afdeling?
Ik kijk graag even mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Badge

Mijn profiel is bijgewerkt.

De 5202 kent een energiespaarstand. Ik weet niet of je die hebt ingeschakeld, maar als je daarna de ontvanger na enige tijd aanzet moet die helemaal "wakker” worden. Gedurende een aantal seconden heb je dan inderdaad geen beeld op je tv met de melding dat de bron niet is aangesloten. Na enige tijd verdwijnt dat. Als dat bij jouw ook zo is kun je beter eerst de ontvanger aanzetten (blauw knipperend lampje op je AB). Zodra er op je AB even een groen lampje brandt kun je ook de tv aanzetten. Je kunt ook de enegiespaarstand uitzetten.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat er wat anders aan de hand is. Op welke beeldschermresolutie staat de ontvanger ingesteld?

Badge

De energie spaarstand is niet ingeschakeld en de ontvanger springt bij het aanzetten meteen op groen; de resolutie staat op Automatisch.

Het de zwarte scherm en/of de melding van HDMI probleem treedt meerdere malen na het aanzetten soms zelf weer na 10 minuten.

Zet de resolutie eens op 1080i (of als je een 4k abo hebt op UHD@50Hz). Automatisch blijkt niet in alle gevallen de goede resolutie op te leveren en 1080i (of UHD@50Hz voor 4k-zenders) is de resolutie waarmee 't signaal de zender verlaat.

Badge

Ik heb de  resolutie op UHD@50Hz gezet en ga even aankijken wat er gebeurd.

Badge

Vanmiddag een paar keer getest - met een uur tussentijd - maar het probleem blijft.

Reputatie 7
Badge +20

Duidelijk @Mosaic, ik heb nog tweetal vragen.
Zie je het opstartscherm wel? 
Je hebt twee TV-ontvangers. heb je dit probleem met beide ontvangers? Zo nee, als je ze dan met elkaar omwisselt, heb je het probleem dan op de andere TV?

Badge

Bij het omwisselen heb ik hetzelfde probleem en bovendien hoor ik af en toe een luide kraak bij het wisselen (via de afstandsbediening) van de HDMI-invoer.

De tweede TV is een wat oudere HD monitor en daar had/heb ik het probleem niet.

Het op deze manier bezig zijn met de TV is geen hobby van me en ik zou graag weer twee Arris ontvangers van het vorige type ontvangen, die werkten prima!

Reputatie 7
Badge +20

Nee dat kan ik me goed voorstellen! Als ze op de andere TV vermoed ik niet zozeer dat de TV ontvanger defect is. Ik kan hem ook niet echt om laten ruilen voor een specifiek ander type. Het moet echter wel goed op te lossen zijn.
Ik heb nog een aantal vragen.
-zie je het opstartscherm nog wel? Dat de TV ontvanger aan het opstarten is?
-zie je de menuschermen en gids schermen nog wel?
-hoe zit de TV ontvanger precies op je TV aangesloten? Is dit met een directe HDMI kabel of zit er nog iets tussen? Zoals een Home Cinema set of iets in die richting?
-hoe zit de TV ontvanger aangesloten op je experiabox? Is dit met een rechstreekse kabel of zit er nog apparatuur tussen? Switches en/of draadloze verbindingssets?

 

Badge

-zie je het opstartscherm nog wel? Dat de TV ontvanger aan het opstarten is?  Ja
-zie je de menuschermen en gids schermen nog wel? Ja
-hoe zit de TV ontvanger precies op je TV aangesloten? Is dit met een directe HDMI kabel of zit er nog iets tussen? Zoals een Home Cinema set of iets in die richting?
Rechtstreeks met de door jullie geleverde HDMI kabel
-hoe zit de TV ontvanger aangesloten op je experiabox? Is dit met een rechstreekse kabel of zit er nog apparatuur tussen? Switches en/of draadloze verbindingssets?
Via een Gigabit Netgear switch, op alle poorten haal ik 110-120 Mbps naar het Internet
Toelichting:
Direct na het inschakelen zie ik even het beeld van de zender en daarna valt het beeld een paar keer weg, soms met de melding dat er geen signaal van de HDMI bron is. Daarna blijft het beeld constant.

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt @Mosaic, dat sluit een hoop uit!
Bij de andere TV boven, zit hij daar ook via deze Switch?
Heb je hier ook een typenummer van en zou je het eens kunnen testen zonder deze switch? Dus met een rechstreekse kabel naar je experiabox?

Badge

Zoals ik al eerder aangaf is de “andere TV” een HD monitor op mijn kantoor aangesloten via de HDMI ingang en die wordt nauwelijks gelijktijdig gebruikt.  Daar heb ik ook geen problemen mee zoals ik al eerder schreef.

Het nut van een rechtstreekse kabel ontgaat me, temeer daar ik overal de maximale snelheid kan halen. Maar goed, morgen zal ik eens kijken of ik de ontvanger via een losse lange kabel (moet ik wel eerst maken) rechtstreeks op de ExperiaBox kan aansluiten

Ik word er een beetje moe van en begrijp dat jij ook de procedures moet volgen. Er is mij echter al tweemaal toegezegd dat een nieuwe  TV ontvanger zou worden opgestuurd. Wellicht moet ik eens bij XS4All of Ziggo gaan kijken...

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik bedoel eigenlijk ook niet specifiek de HD monitor/TV boven maar vooral hoe de TV ontvanger daarbij dan aangesloten zit.
Dit probleem kan namelijk ook in de switch zitten. Het kan daar een hardware of software probleem zijn. 

Badge

De tweede TV zit op dezelfde switch voor het huis netwerk,  die switch is als enige verbonden met de ExperiaBox.

Het blijkt echter irrelevant want ik heb inmiddels de TV-ontvanger rechtstreeks op de ExperiaBox aangesloten en de problemen blijven - zoals hierboven al beschreven.

Badge

Ik weet niet wie de aanpassing in de titel van dit item heeft gewijzigd maar de aanpassing "Geen beeld wel menuschermen” is onjuist. Wanneer ik de TV aanzet zie ik even de KPN menuschermen én beeld, wanneer het signaal wegvalt zie ik natuurlijk geen KPN menuschermen en ook geen beeld. Ik zie wel de menuschermen van de TV zelf, zoals de melding over het ontbrekende HDMI signaal.

Reputatie 7
Badge +19

Er komt een nieuwe tv-ontvanger jouw kant op @Mosaic, hoor graag hoe het daar mee verloopt. Alle informatie is naar je toegestuurd per sms en e-mail.

Badge

Helaas had de nieuwe TV ontvanger nagenoeg dezelfde verschijnselen, zij het dat het TV beeld veel sneller stabiliseerde. Het goede nieuws is echter dat ik een set TV ontvanger/TV instellingen heb gevonden - nadat ik alle mogelijke combinaties had uitgeprobeerd - waarbij het probleem niet meer optreedt en ik een prima UHD beeld kreeg (zie ook bijgevoegde afbeeldingen):

KPN ARRIS 5202: HDMI / UHD@50Hz / UHD / Auto
Samsung UHD UE55MU7070: HDMI UHD Color (HDMI 1 On) / HDR Off

Wellicht een tip voor hen die met soortgelijke HDMI problemen worstelen.

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor je terugkoppeling @Mosaic! Fijn dat je de oplossing hebt kunnen vinden!