Beantwoord

1 Gbps extra optie, maar haal maar 450 Mbit/s

  • 20 June 2020
  • 33 reacties
  • 657 keer bekeken

Nou, wat goed dit! Wat zat er uiteindelijk fout dan? Daar ben ik wel benieuwd naar!

Hi Marcia 

Anders ik wel, ik zit nml met een bijna zelfde geval 1 gb abbo maar 450Mb snelheid.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

icon

Beste antwoord door Paul van KPN 2 July 2020, 09:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

hoe test je de snelheid?

niet in browser hopelijk

 

Reputatie 7
Badge +25

Hi @janvandoorn1971, welkom. Ik ben ook benieuwd hoe je de snelheid test.

Als je wilt meten hoe snel jouw gigabit verbinding is, kun je het beste een recente laptop gebruiken en deze bekabeld aansluiten aan je modem. Daarnaast is het van belang dat alle applicaties afgesloten zijn, er een virusscanner actief is en je niet aan het downloaden bent. Het is belangrijk om de KPN servers in Amsterdam of Rotterdam te selecteren en de test op meerdere tijdstippen uit te voeren. Voor de meest correcte snelheid raden we je aan de Ookla App te downloaden.

Reputatie 7
Badge +25

Hi @janvandoorn1971, welkom. Ik ben ook benieuwd hoe je de snelheid test.

Als je wilt meten hoe snel jouw gigabit verbinding is, kun je het beste een recente laptop gebruiken en deze bekabeld aansluiten aan je modem. Daarnaast is het van belang dat alle applicaties afgesloten zijn, er een virusscanner actief is en je niet aan het downloaden bent. Het is belangrijk om de KPN servers in Amsterdam of Rotterdam te selecteren en de test op meerdere tijdstippen uit te voeren. Voor de meest correcte snelheid raden we je aan de Ookla App te downloaden.

Ik heb niets meer van je gehoord @janvandoorn1971 dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt opgelost. Anders hoor ik het graag!

Hi Paul

Nee sorry nog niet opgelost alleen beetje druk :)

net even volledig herstel van de V10 gedaan (alle Lan stekkers eruit getrokken/wifi uitgezet)

met redelijk nieuwe laptop (acer Aspire7 A717-71G-79DS) bekabeld met een CAT6A kabel de snelheids test gedaan en uitkomst zeer treurig download nog geen 100Mbps upload iets boven 100Mbps.

de uitkomsten fluctueren zo erg dat ik spijt begin te krijgen van mijn overstap van VDSL naar glasvezel.

ben er even helemaal klaar mee.

 

Reputatie 7
Badge +25

Hi Paul

Nee sorry nog niet opgelost alleen beetje druk :)

net even volledig herstel van de V10 gedaan (alle Lan stekkers eruit getrokken/wifi uitgezet)

met redelijk nieuwe laptop (acer Aspire7 A717-71G-79DS) bekabeld met een CAT6A kabel de snelheids test gedaan en uitkomst zeer treurig download nog geen 100Mbps upload iets boven 100Mbps.

de uitkomsten fluctueren zo erg dat ik spijt begin te krijgen van mijn overstap van VDSL naar glasvezel.

ben er even helemaal klaar mee.

 

Dan kan ik op z'n minst alles aan onze kant even checken of het goed staat. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Reputatie 1

Hallo,

 

Hier heb ik zelf ook last van gehad, bij mij bleek het te zijn dat in windows mijn lan-snelheid op 100mbps stond, in plaats van 1gbps, zou dit kunnen? 

 

Om dit te bekijken ga ja naar:

Start-menu. Typ daar → Control panel / Configuratiescherm → Netwerk en internet → Netwerkcentrum

 

Hier heb je bij actieve nerwerken de verbindingen staan, Klik hier op de Ethernet verbinding. Dan staat er bij algemeen onderin snelheid. Wat geeft deze aan?

 

Met vriendelijke groet,

 

Brian

Hi Paul

Nee sorry nog niet opgelost alleen beetje druk :)

net even volledig herstel van de V10 gedaan (alle Lan stekkers eruit getrokken/wifi uitgezet)

met redelijk nieuwe laptop (acer Aspire7 A717-71G-79DS) bekabeld met een CAT6A kabel de snelheids test gedaan en uitkomst zeer treurig download nog geen 100Mbps upload iets boven 100Mbps.

de uitkomsten fluctueren zo erg dat ik spijt begin te krijgen van mijn overstap van VDSL naar glasvezel.

ben er even helemaal klaar mee.

 

Dan kan ik op z'n minst alles aan onze kant even checken of het goed staat. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Hallo Paul

ik heb alles ingevuld dus ik ben benieuwd waar Kpn mee terug komt

in ieder geval bedankt

Reputatie 7
Badge +25

Hallo Paul

ik heb alles ingevuld dus ik ben benieuwd waar Kpn mee terug komt

in ieder geval bedankt

Ik heb gekeken en de snelheid staat goed ingesteld technisch en administratief gezien. Dan neig ik toch naar een soort probleem zoals @Brianzwolle2 suggereert. Heb je dat bekeken? Je kan eventueel nog een harde reset van de V10 proberen, maar dan zul je eventuele aangepaste instellingen er opnieuw in moeten zetten.

Hallo Peter

Ik heb weer een reset gedaan en ook gekeken wat Brian suggereerde hier staat dan inderdaad 1 Gb

en dat is een mooi plaatje met een statisch gegeven. 

 Neemt niet weg dat de realiteit toch echt anders is en ik nog steeds niet boven de 400 downloadsnelheid uit kom en dat vreemd genoeg mijn upload altijd heel steady de 500 blijft aantikken.

 

Reputatie 7
Badge +24

Lees dit topic eens: https://forum.kpn.com/internet-9/speedtest-waarschuwing-over-kpn-speed-test-en-andere-web-based-speedtests-497814

En check of wifi op uw laptop ook echt uit staat. Dat je dus niet de kabel aangesloten hebt, maar dat die niet gebruikt word.

Lees dit topic eens: https://forum.kpn.com/internet-9/speedtest-waarschuwing-over-kpn-speed-test-en-andere-web-based-speedtests-497814

En check of wifi op uw laptop ook echt uit staat. Dat je dus niet de kabel aangesloten hebt, maar dat die niet gebruikt word.

Beste Nick

Bedankt voor je goedbedoelde reactie maar

1.ik heb wifi niet eens aanstaan in mijn experiabox om meting zo precies mogelijk te doen

2.er staat toch echt op de plaatjes status van Ethernet en wifi niet vebonden

3.nee ik ga niet weer een nieuwe topic lezen over hoe het misschien wel en niet zou kunnen komen

Ik heb nu alles gedaan om de meting zo schoon mogelijk te krijgen en blijkt dus dat ik betaal voor iets wat niet binnenkomt.  ik zou nu zeggen KPN JULLIE BEURT VOOR ACTIE. stuur maar iemand hierheen die mij kan aantonen dat er 1 Gb binnenkomt en dat het probleem bij mij ligt, als dit zo is betaal ik de voorrij kosten wel.

3.nee ik ga niet weer een nieuwe topic lezen over hoe het misschien wel en niet zou kunnen komen

De Ookla App; staat hier in dit topic al 3 weken als antwoord.

Maar ik zou zo langzamerhand als KPN of monteur zijnde het wel weten. Dit is gewoon dubbel of zelfs op drie aspecten geld binnenharken.

Reputatie 6
Badge +10

Ik gebruik altijd www.fast.com (speedtest van Netflix) Meet gelijk de downloadsnelheid. En als je dan op meer info drukt, meet hij de uploadsnelheid en kun je alles instellen. 

 

Die speedtests van Ookla ben ik geen fan van. Helemaal niet de mobiele apps, die krijgen om de zoveel tijd updates en soms locken ze de snelheid. Even verwijderen en opnieuw installeren verhelpt dat wel. Maar dat hoort niet zo.

Reputatie 7
Badge +25

3.nee ik ga niet weer een nieuwe topic lezen over hoe het misschien wel en niet zou kunnen komen

Het enige wat Nick met dat topic wil aangeven is dat speedtests via web onbetrouwbaar zijn voor snelheden boven de 100/200 Mbps. Je kunt dan beter een desktop based speedtest (bijvoorbeeld van Ookla) gebruiken voor de test.

Ik heb nu alles gedaan om de meting zo schoon mogelijk te krijgen en blijkt dus dat ik betaal voor iets wat niet binnenkomt.  ik zou nu zeggen KPN JULLIE BEURT VOOR ACTIE. stuur maar iemand hierheen die mij kan aantonen dat er 1 Gb binnenkomt en dat het probleem bij mij ligt, als dit zo is betaal ik de voorrij kosten wel.

De normale betaalde servicemonteur kan helaas nog niet ingepland worden i.v.m. corona, dus dan zou het een storingsmonteur moeten zijn, die dan dus eventueel kosten in rekening brengt mocht het toch in het thuisnetwerk zitten. Welke dagen zouden jou uitkomen? Het kan zijn dat ik een keer het modem een reset moet geven, is dat akkoord?

3.nee ik ga niet weer een nieuwe topic lezen over hoe het misschien wel en niet zou kunnen komen

Het enige wat Nick met dat topic wil aangeven is dat speedtests via web onbetrouwbaar zijn voor snelheden boven de 100/200 Mbps. Je kunt dan beter een desktop based speedtest (bijvoorbeeld van Ookla) gebruiken voor de test.

Ik heb nu alles gedaan om de meting zo schoon mogelijk te krijgen en blijkt dus dat ik betaal voor iets wat niet binnenkomt.  ik zou nu zeggen KPN JULLIE BEURT VOOR ACTIE. stuur maar iemand hierheen die mij kan aantonen dat er 1 Gb binnenkomt en dat het probleem bij mij ligt, als dit zo is betaal ik de voorrij kosten wel.

De normale betaalde servicemonteur kan helaas nog niet ingepland worden i.v.m. corona, dus dan zou het een storingsmonteur moeten zijn, die dan dus eventueel kosten in rekening brengt mocht het toch in het thuisnetwerk zitten. Welke dagen zouden jou uitkomen? Het kan zijn dat ik een keer het modem een reset moet geven, is dat akkoord?

Hi Paul

Be my Guest om de modem voor de 1000ste keer te restten :)

Je gaf aan dat de normale betaalde servicemonteur niet kan worden ingepland ivm corona?

heeft een storingsmonteur daar ook geen last van dan?

Ik laat je even zsm een datum weten Paul  (bedankt voor je reactie)

Hi Paul

ik heb vakantie nu dus in feite kan er een monteur langskomen wanneer hij kan.

nogmaals als het probleem bij mij ligt betaal ik de voorrijkosten.

is dit niet het geval dan verwacht ik wel dat kpn het snel oplost.

en met bewijs dat ik de snelheid wil zien waar ik voor betaal bedoel ik niet de uitkomst van de argusmeter op de experia, maar gewoon de laptop schoon aan de experia.

 

Mvg

jan van doorn

 

Reputatie 6
Badge +8

Wat is er mis met een meting met de argus? Als die 1Gbit meet (940Mbit in de praktijk door overhead etc), dan komt er op de Experia box ook daadwerkelijk 1Gbit binnen, het is niet zo dat KPN even een eigen meet appje op dat ding heeft staan die maar willekeurige getalletjes aangeeft.

Die modules moeten los met licenties bij Argus worden ingekocht, en zijn vrij prijzig, ik zou daar eerder op vertrouwen dan op een consumenten laptopje met brakke software/hardware uit Azië. 

Reputatie 7

Wat is er mis met een meting met de argus?

Als ik een 1Gbps abonnement zou afnemen van KPN en KPN levert daar een Experia Box bij, dan mag ik er vanuit gaan dat er aan de LAN zijde van de Experia Box 1Gbps (netto 940Mbps) gemeten kan worden. Als dat aan de LAN zijde met een Argus gemeten wordt dan is dat prima.

Reputatie 6
Badge +8

Het wordt inderdaad met een netwerk kabel vanaf een LAN aansluiting van de experia box gemeten.

Hi Mensen

als dit inderdaad zo is dan zal de monteur het ook geen probleem vinden om een laptop achter de experiabox te hangen met een kabel en mij die snelheid inderdaad te kunnen laten zien op deze.

 

( Ik ga verder weer geen discussies verder aan om weer van voren dezelfde antwoorden en goedbedoelde oplossingen weer op te starten en weer tijd te verliezen.

KPN is nu aan zet.

ik hou wel iedereen op de hoogte want geloof het of niet het schijnt dat dit al een bekend probleem is bij KPN.

 

 

Hi Mensen

als dit inderdaad zo is dan zal de monteur het ook geen probleem vinden om een laptop achter de experiabox te hangen met een kabel en mij die snelheid inderdaad te kunnen laten zien op deze.

 

( Ik ga verder weer geen discussies verder aan om weer van voren dezelfde antwoorden en goedbedoelde oplossingen weer op te starten en weer tijd te verliezen.

KPN is nu aan zet.

ik hou wel iedereen op de hoogte want geloof het of niet het schijnt dat dit al een bekend probleem is bij KPN.

 

 

Wil even doorgeven dat as Zaterdag er een monteur langs komt met argusmeter en laptop, dus tot nu toe bedankt KPN voor de medewerking en ik houd jullie op de hoogte.

 

Reputatie 7
Badge +25

Hi Mensen

als dit inderdaad zo is dan zal de monteur het ook geen probleem vinden om een laptop achter de experiabox te hangen met een kabel en mij die snelheid inderdaad te kunnen laten zien op deze.

 

( Ik ga verder weer geen discussies verder aan om weer van voren dezelfde antwoorden en goedbedoelde oplossingen weer op te starten en weer tijd te verliezen.

KPN is nu aan zet.

ik hou wel iedereen op de hoogte want geloof het of niet het schijnt dat dit al een bekend probleem is bij KPN.

 

 

Wil even doorgeven dat as Zaterdag er een monteur langs komt met argusmeter en laptop, dus tot nu toe bedankt KPN voor de medewerking en ik houd jullie op de hoogte.

 

Dit is ook exact wat ik wou voorstellen, dus ik ben benieuwd naar de resultaten!

Hi Mensen

als dit inderdaad zo is dan zal de monteur het ook geen probleem vinden om een laptop achter de experiabox te hangen met een kabel en mij die snelheid inderdaad te kunnen laten zien op deze.

 

( Ik ga verder weer geen discussies verder aan om weer van voren dezelfde antwoorden en goedbedoelde oplossingen weer op te starten en weer tijd te verliezen.

KPN is nu aan zet.

ik hou wel iedereen op de hoogte want geloof het of niet het schijnt dat dit al een bekend probleem is bij KPN.

 

 

Wil even doorgeven dat as Zaterdag er een monteur langs komt met argusmeter en laptop, dus tot nu toe bedankt KPN voor de medewerking en ik houd jullie op de hoogte.

 

Dit is ook exact wat ik wou voorstellen, dus ik ben benieuwd naar de resultaten!

Bedankt voor je hulp Paul en ik houd je inderdaad even op de hoogte.

Goedemiddag Paul

 

Monteur is net langs geweest en het komt er eigenlijk op neer (goede en eerlijke monteur trouwens daarmee wil ik KPN wel mee een veer in zijn kont steken) maar goed het komt er dus eigenlijk op neer dat bij de snelheden van 1Gb nog een hoop kinderziektes zijn en er regionaal storingen kunnen zijn die niet 1 op 1 met KPN hebben te maken maar verschillende andere factoren. 

Dit is natuurlijk bij alles en iedereen die altijd als eerst met iets op de markt willen komen dit is dus commercieel en kan ik begrijpen.

Wat ik wel heel erg jammer vind is dat dit dus gewoon bekend is bij KPN en dit gewoon wanneer er een klacht over binnenkomt eerlijk vermeld zou kunnen worden zodat ik als klant een hoop tijd en frustratie bespaart blijf en gewoon de keuze kan krijgen om terug te gaan naar 500Mb. (wat mij ook werd aangeraden door de monteur)

 

wat mij betreft is dit dan opgelost.

 

Reputatie 7

...het komt er dus eigenlijk op neer dat bij de snelheden van 1Gb nog een hoop kinderziektes zijn en er regionaal storingen kunnen zijn die niet 1 op 1 met KPN hebben te maken maar verschillende andere factoren. 

Dit is echt een dooddoener die ik nooit zou accepteren.

Kinderziektes à la, maar daar moet je dan open en eerlijk over communiceren en aangeven wat er aan gedaan wordt om die kinderziektes te verhelpen.

Het tweede punt is wat mij betreft een brevet van onvermogen, voor de abonnee heeft natuurlijk alles 1 op 1 met KPN te maken, dat is immers de partij die dat 1Gbps abonnement aanbiedt. Dat er apparatuur van derden gebruikt wordt mag natuurlijk helemaal niet ter zake doen.

Ik ben wel benieuwd wat voor een oorzaken die monteur in dat kader dan genoemd heeft.