Vraag

2.4 ghz of 5.0 ghz band in flat gebouw??

  • 12 February 2020
  • 10 reacties
  • 178 keer bekeken

Ik heb een experia box v9  en nu zag ik via een wifi scanner app dat al mij buren ook op de 2.4 ghz band zitten en niemand op de 5.0 zou mijn internet sneller werden als ik op de 5.0 ghz band zou kunnen.

ik las dat het bereik minder is maar ik  heb maar 1 verdieping met weinig kamers


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Kan je devices de 5 GHz band weergeven en het signaal sterk genoeg is dan kiest je devices zelf de 5 GHz band 

Reputatie 7
Badge +24

Misschien. U kunt hier een Experia WiFi bestellen: https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/?pageCount=1&pos=635

Of hier een SuperWifi: https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363408/kpn-superwifi-punt/?pageCount=1&pos=209

Beide ondersteunen 5 GHz WiFi.

dus als mijn modem geen 5.0 ondersteund dat wordt het door zo’n versterker wel 5.0??

 

Reputatie 7
Badge +24

dus als mijn modem geen 5.0 ondersteund dat wordt het door zo’n versterker wel 5.0??

 

Dat is idd juist. Als je zo'n versterker aansluit, word het wifi van de Experiabox uitgezet, en gaat deze versterker voor wifi zorgen. Voor zowel 2,4 GHz als 5 GHz.

Reputatie 7
Badge +21

… dubbel...

Persoonlijk zou ik kiezen voor een AP (AccessPoint) van derden waarin de 2.4-band en de 50-band een eigen naam gegeven kan worden en waarbij de wifi van de modem gehandhaafd blijft, dat lukt met de KPN-spullen helaas niet meer.

 

Als ik de WiFi versterker gebruik en wil daarna met een kabel mijn pc gebruiken kan ik die dan nog wel gewoon in de experia box aansluiten?

Reputatie 7
Badge +24

Als ik de WiFi versterker gebruik en wil daarna met een kabel mijn pc gebruiken kan ik die dan nog wel gewoon in de experia box aansluiten?

Ja dat kan gewoon. Alleen wifi op de Experiabox word uitgeschakeld. Dat betekent nog niet dat internet meteen weg is :wink:

Even over een scanner app het gebruikte toestel  moet wel met 5 ghz kunnen verbinden anders krijg je deze accespunten niet eens zichtbaar. Het aantal acces punten zegt verder weinig over het aantal clients.

Nog iets anders het internet naar buiten wordt er mogelijk niks sneller van. Voor een flat/appartement kan een extra accespunt handig zijn maar zal niet heel veel verschil maken.

2,4 ghz heeft doorgaans een maximale verbindings snelheid van 72Mbps mede afhankelijk van het apparaat. Met een 50 Mb verbinding voldoet 2,4 prima , als er inderdaad echt weinig of geen 5ghz accespunten en clients zijn kan het wel zinvol zijn om 5ghz te gebruiken, nogmaals 50 Mb naar buiten blijft 50Mb dus zoals in de startpost gesteld, nee het wordt niet persé sneller.

 

Reputatie 7
Badge +24

Hi Flat, welkom hier. 

Ik zie dat de leden voor mij je al goed hebben geholpen. Hou er ook rekening mee dat je prima met meerdere buren op 2,4 en 5 kunt zitten, er bestaand meerdere kanalen. Verder sluit ik me ook aan bij wat Galdor zegt. Misschien handig om ook aan te geven wat voor snelheid je nu haalt op je locatie. Ik heb bijvoorbeeld in mijn slaapkamer ook maar 2 streepjes, maar het bereik en snelheid zijn daar wel gewoon goed.