Vraag

200 mbps niet haalbaar

  • 20 January 2021
  • 8 reacties
  • 294 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemorgen, 

 

Ik heb onlangs de upgrade uitgevoerd naar 200mbps glasvezel van kpn.

Nu test ik de speedtest na een reset van de router en kom ik niet hoger dan 80mbps. Dit is gemeten via WiFi op de telefoon.

Op de laptop haal ik ook 70mbps.

Ik heb een experia box v10.

 

Oplossing iemand?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Welke snelheid haalt u op een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

Reputatie 1

Hallo, Ik meet de snelheid bij de router op 30 cm afstand.

Lijkt me dat er geen verschil van maar liefst 130MBPS in moet zitten tussen bekabeld of draadloos.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo, Ik meet de snelheid bij de router op 30 cm afstand.

Lijkt me dat er geen verschil van maar liefst 130MBPS in moet zitten tussen bekabeld of draadloos.

Jawel, dat kan makkelijk. En dan weet je dus of het aan de WiFi ligt of aan de verbinding bij KPN vandaan.

Reputatie 1

Oke, ga ik dat eens proberen zo.

 

Kan ik deze snelheid ook halen met 2.4GHZ?

Reputatie 4
Badge +4

Ligt er een beetje aan waarmee u test. Ik heb zelf kabels getrokken om de 500mbit/s te
halen. Mijn beste apparaat is mijn werk laptop en deze haalt tops 200mbit/s via de Wi-Fi.
Mijn eigen mobiel, de Motorola X4 haalt tussen de 50mbit/s en de 60mbit/s en mijn moeders
tablet komt hoogst uit bij de 25mbit/s.

Als we naar de voorwaarden kijken van de Wi-Fi manager, zult u zien dat het maar gegarandeerd wordt tot 20mbit/s. Wat ik zelf erg laag vind voor 2021. KPN is hier ook niet de enige in. Ziggo doet precies het zelfde met hun voorwaarden. Voor hogere snelheden dan wat ik haal met de Experiabox op 200mbit/s, is vaak veel duurdere apparatuur nodig. Zoals bijv. een setje Ubiquiti UniFi accesspoints. Deze zullen ook echt bekabeld aangesloten moeten worden om goed te werken.

Reputatie 1

Feit is dat ik op mijn pc op de verbinding 5GHZ wel de 200mbps haal zonder moeite.

Als ik mijn mobiel op dezelfde frequentie verbind haal ik het ook.

Zou toch niet moeten zijn dat ik al mijn apparaten op die 5GHZ moet aansluiten om het te halen?

of is 2.4ghz daar gewoon niet goed genoeg voor?

Reputatie 4
Badge +4

2.4Ghz Wi-Fi is een Nederlandse uitvinding dat uit de jaren 90 komt. Met het aantal apparaten die op dit moment die band gebruiken, ook draadloze apparaten met een radio antenne, is het vrijwel onbruikbaar geworden. Ik haal hoogst uit 35mbit/s op de 2.4Ghz band. Wat ook een groot verschil maakt is dat 5Ghz op een hogere frequentie draait, waardoor meer data tegelijk mogelijk is. Beetje te vergelijken met het verschil in geluidskwaliteit van AM en FM. Daarentegen komt 2.4Ghz net als AM wel stukke verder. 

Reputatie 1

Alles op 5 ghz verbinden dan werkt het dus…

Kan ik mee leven!