4 G/Bit is eigenlijk 1 G/Bit

  • 16 April 2024
  • 16 reacties
  • 263 keer bekeken

Goedemiddag klantenservice,

 

omdat ik via telefonische weg of de chat assistant niet direct antwoord krijg dan maar via deze weg. Voordat er vragen komen hieronder de volgende.

Bekabeld getest; vanuit de router/modem direct naar laptop met CAT 6A kabel max behaalde overdracht 606.7 M/Bit download en 924.3 M/Bit upload snelheid op KPN Box v14. 

heb alle de 4 poorten uitgeprobeerd en zit helaas dus rond 1 G/Bit echter heb ik voor 4 G/bit snelheid een contract afgesloten, dus ik vraag mij af waar de rest van de overdracht is op de glasvezel netwerk.

 

Ik snap dat er inderdaad een verlies kan zijn maar desondanks dat zouden de waardes dichterbij de 4 Gigabit moeten zijn..ook via de router zie ik max bitrate als 1 G/Bit aangegven. graag mij contacteren, misschien lees ik het verkeerd.

 

 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Wat voor computer heb je en welke netwerkkaart zit hier in? De meeste computers kunnen niet boven de 1Gb aan.

Verder is het verstandig om de app van Ookla even te downloaden ipv via de browser. Dat is een stuk nauwkeuriger.

Dankjewel  

Ik zal vandaag eens met de app proberen. Laptop is een jaar oud deze heeft een xtreme kaart, hetzelfde probleem heb ik ook met de PS5 die laat maar 900 M/Bit voor downstream en 600 M/bit voor upstream zien. De PS5 is direct aangesloten op de router/modem Box14. 

maar volgens mij checken via wifi is sowieso laag 

hieronder de OOKLA test resultaat

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Een Playstation kan sowieso niet sneller dan 1 gbit bekabeld. Wat ik er van kan vinden hebben die dingen allemaal een 1 gbit netwerkadapter. Zelfs de duurste van +700 euro.

Laptop is een jaar oud deze heeft een xtreme kaart...

Bedoelt u externe kaart? Merk en type? Aangesloten op een usb poort?

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @OzzyDB let er ook op wat @Ik_Combineer zegt over je netwerkinterface: De meeste komen niet boven de 1Gbps uit en sommigen kunnen 2,5Gbps aan.

Kijk eventjes naar de specs op je Xtreme kaart, dan weet je meteen wat die aan kan. Zelfde voor de PS5, die heeft ook maar 1Gbps.

Een Playstation kan sowieso niet sneller dan 1 gbit bekabeld. Wat ik er van kan vinden hebben die dingen allemaal een 1 gbit netwerkadapter. Zelfs de duurste van +700 euro.

Laptop is een jaar oud deze heeft een xtreme kaart...

Bedoelt u externe kaart? Merk en type? Aangesloten op een usb poort?

Nee interne netwerk adapter  het heet Xtreme.

Reputatie 7
Badge +11

 

Draadloos meten is zinloos @OzzyDB alléén bekabeld meten op 1 pc rechtstreeks aangesloten op de modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit met de eerder genoemde Ookla-app uit de MS-store op een pc. 

Je apparatuur moet dan wel geschikte netwerkkaarten hebben, minimaal 5Gbit/s om de maximale 4Gbit/s te kunnen laten zien tijdens een snelheidstest.

 

Reputatie 7
Badge +24

Bedoelt u externe kaart? Merk en type? Aangesloten op een usb poort?

Nee interne netwerk adapter  het heet Xtreme.

Wat is het merk en type van die laptop? 

Reputatie 3
Badge +2

Op het plaatje van de box14 zit in ieder  geval niets op de 10Gbit poort aangesloten dus 4 Gbit gaat dan zowieso niet gemeten worden.  

 

Hij zal echt op poort 4 aangesloten moeten worden. 

Reputatie 5
Badge +3

die 4 GB haal je alleen als je met meerdere apparaten te gelijk aan het downloaden bent, dus je hebt eigenlijk 4 pc’s/ laptops nodig en die dan tegelijk aanzetten met een groot bestand downloaden en dan zouden ze alle 4 tegen tegen de  1 GB moeten halen 

Reputatie 7
Badge +24

Op het plaatje van de box14 zit in ieder  geval niets op de 10Gbit poort aangesloten dus 4 Gbit gaat dan zowieso niet gemeten worden.  

 

Hij zal echt op poort 4 aangesloten moeten worden. 

Ik heb ergens gelezen dat de volgorde van de poorten onjuist weergegeven word in de webinterface. Dus misschien doet @OzzyDB het wel goed…

Dat precies de 10 gbit poort als gastennetwerk in te stellen is, dat is ook niet logisch. Maar volgens mij is dat niet zo.

Reputatie 3
Badge +2

Op het plaatje van de box14 zit in ieder  geval niets op de 10Gbit poort aangesloten dus 4 Gbit gaat dan zowieso niet gemeten worden.  

 

Hij zal echt op poort 4 aangesloten moeten worden. 

Ik heb ergens gelezen dat de volgorde van de poorten onjuist weergegeven word in de webinterface. Dus misschien doet @OzzyDB het wel goed...

Ik heb dat ook gelezen maar dat ging over het gastnetwerk,  

Dat poort 4 de 10 Gbit poort is is 100% 

 

Reputatie 7
Badge +12

De ps5 gaat de snelheid niet kunnen halen met zijn 1Gb poort, en een xtreme kaart zegt niks. Dat moet echt een modelnummer zijn om te kunnen kijken wat voor snelheid hij kan halen. In principe is de regel dat wanneer je er geen speciale apparatuur voor hebt aangeschaft je het niet zal halen. Misschien kan je dan beter je abonnement naar 1Gb downgraden. Dat is alsnog een tienbaans snelweg.

Reputatie 7
Badge +9

Je zal deze snelheid alleen met testen halen als je pc een netwerk kaart heeft vanaf 4 Gigabit, zit je daaronder en heb je geen pubers thuis wonen heeft het totaal geen zin.

Ik heb een 10 Gigabit kaart, de speedtest geeft de volledige snelheid bij mij.
Als ik games download zit ik vaak op 2 Gigabit download.  Maar het is meer fun dan nodig zo een abonnement 😁

 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi Ozzy! Welkom bij de KPN Community! Ik zie dat iedereen je erg goed van advies heeft voorzien, dank daarvoor.

Het centrale punt is inderdaad je infrastructuur in huis als je de maximale snelheid op één apparaat wil halen. Dat gaat dan om de juiste netwerkkaarten, kabels en switches. Maar ook zaken als de bron waar je vandaan download kan bijvoorbeeld een rol spelen.

Lees anders ook eens dit artikel op onze kennisbank:

 

Reputatie 3
Badge +2

Poort 4 is nu 1 Gbit en poort 1 is vanaf Firmware versie V14.C.24.04.06 10Gbit

 

 

Zo is nu de situatie. :-)

 

(kabels zitten hetzelfde aangesloten zoals ze altijd gezeten hebben ) 

Reageer