4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14

  • 9 October 2023
  • 460 reacties
  • 33041 keer bekeken
4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14

Toon eerste bericht

460 reacties

Reputatie 2

Ben toch wel benieuwd hoe ik deze sneheid op mijn vaste pc ga halen met mijn 1gb netwerk kaart.

10 GB Nic er in prikken en Cat 8 gebruiken..  Of heb je geen Pci sloten in je PC ?

Reputatie 5
Badge +3

Kan je ook een geschikte Fritzbox huren bij KPN voor dit 4 gbps abonnement? 

Reputatie 7
Badge +9

Kan je ook een geschikte Fritzbox huren bij KPN voor dit 4 gbps abonnement? 

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5590-fiber-aon/

Alleen is die nog niet in de verhuur bij KPN

Dat is een AON modem. Die is niet geschikt 

Reputatie 7
Badge +9

Mijn fout. Deze dan: https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5590-fiber-xgs-pon/details/

Reputatie 7
Badge +10

Kan je ook een geschikte Fritzbox huren bij KPN voor dit 4 gbps abonnement? 

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5590-fiber-aon/

Alleen is die nog niet in de verhuur bij KPN

En ook niet (helemaal) geschikt want de CAT-WAN poort is 2,5 Gbit. Er zit ook een SFP ingang op maar KPN doet niet aan direct vanuit de FTU op een SFP inprikken. Altijd via een mediaconverter.

Dus die Fritzbox zal nooit via KPN verhuurd worden.

Reputatie 7
Badge +9

Dan zullen we moeten wachten op een geschikte Fritz!box. Al heb ik het idee dat AVM bij snelheden boven 1Gbps voornamelijk lijkt in te zetten op modems met SFP ingangen.

Reputatie 2
Badge

Ben toch wel benieuwd hoe ik deze sneheid op mijn vaste pc ga halen met mijn 1gb netwerk kaart.

10 GB Nic er in prikken en Cat 8 gebruiken..  Of heb je geen Pci sloten in je PC ?

CAT 6a is voldoende, kan tot 10.000 Mbit/s

Reputatie 2

Een KPN Glasvezel tussen abonnement vorm van 2,5 GB zou ook nog een uitkomst kunnen zijn. Er zijn al veel routers die al 2,5 GB Wan poorten hebben (bv zoals mijn Asus RT-AX88U PRO direct op de NTU). En dan bv voor 60 euro per maand.  

Reputatie 2

Ben toch wel benieuwd hoe ik deze sneheid op mijn vaste pc ga halen met mijn 1gb netwerk kaart.

10 GB Nic er in prikken en Cat 8 gebruiken..  Of heb je geen Pci sloten in je PC ?

CAT 6a is voldoende, kan tot 10.000 Mbit/s

Voor het prijsverschil zou ik het niet laten, beter forward compatibility dan backwards compatibility :). Dat zie je nu dus dus ook met al die mensen die zelf een dure 1 GB router hebben aangeschaft voor glasvezel.. Als ze dat geweten hadden dat KPN nu al met 4GB glasvezel komt en wellicht ook 10 GB in de nabije toekomst kun je er maar beter op vooruit lopen.

" en inmiddels is 1 Gbit/s uitgegroeid tot de nieuwe standaard,” 

 

Goh hoe zou dat komen wat een belachelijk klein prijsverschil voor een 5 maal hogere bandbreedte. 

€ 50,00 voor 200 mbps of € 52,50 voor 1 Gb. Zo creëert men vanzelf een nieuwe standaard of de behoefte er nu is of niet. Dit verschil in prijs staat niet in verhouding met het verschil van € 7,50 tussen 100 en 200, ik zou die € 2,50 eerder over hebben voor de verhoging van 100 naar 200.

 

Reputatie 7
Badge +5

Ben toch wel benieuwd hoe ik deze sneheid op mijn vaste pc ga halen met mijn 1gb netwerk kaart.

10 GB Nic er in prikken en Cat 8 gebruiken..  Of heb je geen Pci sloten in je PC ?

CAT 6a is voldoende, kan tot 10.000 Mbit/s

tuurlijk is cat 6a voldoende qua snelheid bij hogere cat gaat het dan ook niet altijd specifiek om de snelheid maar meer om het aantal Hz waarmee het door de kabel gaat (in je interne netwerk ) , ik heb hier allemaal cat 8.1 kabels in gebruik, kost toch geen drol meer tegenwoordig 

Betekent het feit dat de Box 12 nu met nieuwe software wordt getest ook dat de SuperWifi echt super wordt en niet elke 2 maanden de verbindingen kwijt is enzo? Dan zou voor mij al een enorme plus zijn en wellicht het overwegen van de overstap naar Box 14 waard..

Reputatie 7
Badge +12

Ben toch wel benieuwd hoe ik deze sneheid op mijn vaste pc ga halen met mijn 1gb netwerk kaart.

10 GB Nic er in prikken en Cat 8 gebruiken..  Of heb je geen Pci sloten in je PC ?

CAT 6a is voldoende, kan tot 10.000 Mbit/s

tuurlijk is cat 6a voldoende qua snelheid bij hogere cat gaat het dan ook niet altijd specifiek om de snelheid maar meer om het aantal Hz waarmee het door de kabel gaat (in je interne netwerk ) , ik heb hier allemaal cat 8.1 kabels in gebruik, kost toch geen drol meer tegenwoordig 

Ik ben niet heel erg goed in alle verschillende soorten kabel, bij KPN krijgen we helaas enkel info in 1 type kabel en dat is 5e. Alleen is het niet zo dat cat 8/8.1 gemaakt is voor kabels tot +/- 30 meter? Ik kom regelmatig in bijvoorbeeld woningen waar de meterkast buiten zit en er meer dan 30 meter door de buis gaat om het modem aan te sluiten op de (O)NT. 

Reputatie 2
Badge

Ben toch wel benieuwd hoe ik deze sneheid op mijn vaste pc ga halen met mijn 1gb netwerk kaart.

10 GB Nic er in prikken en Cat 8 gebruiken..  Of heb je geen Pci sloten in je PC ?

CAT 6a is voldoende, kan tot 10.000 Mbit/s

tuurlijk is cat 6a voldoende qua snelheid bij hogere cat gaat het dan ook niet altijd specifiek om de snelheid maar meer om het aantal Hz waarmee het door de kabel gaat (in je interne netwerk ) , ik heb hier allemaal cat 8.1 kabels in gebruik, kost toch geen drol meer tegenwoordig 

Ik ben niet heel erg goed in alle verschillende soorten kabel, bij KPN krijgen we helaas enkel info in 1 type kabel en dat is 5e. Alleen is het niet zo dat cat 8/8.1 gemaakt is voor kabels tot +/- 30 meter? Ik kom regelmatig in bijvoorbeeld woningen waar de meterkast buiten zit en er meer dan 30 meter door de buis gaat om het modem aan te sluiten op de (O)NT. 

 

Alle netwerk kabels hebben een limit van max 100m, daarna wordt de werking niet meer gegarandeerd dat is van cat 5 tot 8, cat8 is een nieuwe gestandaardiseerde kabel die doorvoersnelheden van 40GB/s aan kan,en gezien wordt als opvolger van cat6a. Cat8a is voor thuisgebruik overkill, maar kabels kosten weinig dus kan een optie zijn. Ook zijn ze shielded wat storing op de kabel kan voorkomen, alleen zou je dat eigenlijk in het gehele kabel traject shielded en geaard moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +5

Ben toch wel benieuwd hoe ik deze sneheid op mijn vaste pc ga halen met mijn 1gb netwerk kaart.

10 GB Nic er in prikken en Cat 8 gebruiken..  Of heb je geen Pci sloten in je PC ?

CAT 6a is voldoende, kan tot 10.000 Mbit/s

tuurlijk is cat 6a voldoende qua snelheid bij hogere cat gaat het dan ook niet altijd specifiek om de snelheid maar meer om het aantal Hz waarmee het door de kabel gaat (in je interne netwerk ) , ik heb hier allemaal cat 8.1 kabels in gebruik, kost toch geen drol meer tegenwoordig 

Ik ben niet heel erg goed in alle verschillende soorten kabel, bij KPN krijgen we helaas enkel info in 1 type kabel en dat is 5e. Alleen is het niet zo dat cat 8/8.1 gemaakt is voor kabels tot +/- 30 meter? Ik kom regelmatig in bijvoorbeeld woningen waar de meterkast buiten zit en er meer dan 30 meter door de buis gaat om het modem aan te sluiten op de (O)NT. 

yikes gebruiken jullie nog cat5e , wat vrij gangbaar nog is helaas m.i

Reputatie 7
Badge +12

@MR_CHIP 

ff draadje onderbreken anders wordt het zon lang.

Tot vanmorgen was 5E voldoende voor alles wat KPN aanbood. En voor ons als monteur is het weer wat makkelijker om mee te werken. De prefab kabels welke KPN levert zijn inmiddels wel veelal CAT6. 

Reputatie 7
Badge +5

ach ik ben zo'n rare vogel die alles tot de max moet hebben :P

maar mooi om te lezen dat de prefab wel cat 6 zijn dat zie je vaak nog anders

Reputatie 6
Badge +5

Mooi, al die snelheidsverhogingen :-(

 

Laat KPN eerst maar eens beginnen met de uitrol van glasvezel hier in Duiven.

Benieuwd of daar al een planning van is die wel al openbaar is… @Ik_Combineer 

In de dorpen Loo en Groessen (die ook horen bij de gemeente Duiven) is in kader van een project mbt buitengebieden wel al paar jaar geleden glasvezel aangelegd.

Donald

Reputatie 7
Badge +12

Oprecht wat is dit voor iets dat iedereen planningen aan mij gaat vragen? 

Ik ben maar “gewoon” een monteur net als 1000 anderen, daarnaast is het een bedrijfsgeheim en niet iets waar KPN de provider zich mee bemoeit maar KPNNetwerk. 
Doe de postcode check op KPNNetwerk.nl om te controleren of u binnenkort aan de beurt komt.

Reputatie 4
Badge +2

Hoe weet je of je postcode in aanmerking komt?

Door deze servicetool te doorlopen.

Als daar bij "Je aansluitingstype" (XGS-)PON staat is je aansluiting geschikt. 

Reputatie 5
Badge +2

Ik zit op een GOF verbinding klantenservice zegt 23ste bellen en dan kan ik een aanvraag doen om over te gaan naar XGS zodat ik die 4GB aansluiting kan krijgen klopt dit is dit te realiseren op deze manier 

Reputatie 7
Badge +9

Als je van GoF (max 1GBit/s) naar XGS-PoN wil, zal KPN de apparatuur in je wijkkast moeten veranderen. Je kan dat dus niet zelf veranderen, KPN zal erbij moeten komen.

Reputatie 7
Badge +10

Nee, dat klopt niet. Het nieuwsbericht gaf al aan dat dit alleen kan bij klanten di nu al op PON zitten.

Klanten die nu op GoF zitten zullen moeten wachten tot hun PoP geschikt is gemaakt.

Reageer