4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14

  • 9 October 2023
  • 457 reacties
  • 32326 keer bekeken
4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14
Reputatie 7
Badge +16

Vanaf 23 oktober introduceren we de hoogste internetsnelheid tot nu toe bij KPN; Maar liefst 4 Gbit per seconde, zowel voor het downloaden als het uploaden. Daarmee wordt met ongekende snelheden internetten mogelijk voor een deel van de Nederlandse glasvezelhuishoudens. Ons nieuwe glasvezelnetwerk maakt zelfs nog hogere snelheden in de toekomst mogelijk.

“De behoefte aan sneller én krachtiger internet neemt steeds meer toe en inmiddels is 1 Gbit/s uitgegroeid tot de nieuwe standaard,” zegt Robin Clements, EVP Consumentenmarkt. “Daarom spelen we hierop in en verhogen we de snelheid van ons glasvezelinternet. Met de introductie van 4 Gbit/s bieden wij het snelste internet voor thuis aan en kan iedereen op elk apparaat met dezelfde hoge internetsnelheid zijn ding doen. Handig als iedereen in huis tegelijk online wil zijn. Of je nu lekker thuiswerkt, je favoriete game binnen no time wilt downloaden óf een heel seizoen van je favoriete serie achter elkaar kijkt. Op volle snelheid online, iedereen tegelijk. Daar doen we het voor.”

De nieuwe hoogste snelheid is vanaf introductie beschikbaar voor glasvezelklanten zijn aangesloten op het nieuwste glasvezelnetwerk van KPN, met zogenaamde XGS-PON technologie. Stap voor stap wordt deze groep verder uitgebreid, totdat uiteindelijk iedereen die is aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN hierover beschikt.

Sinds 2021 passen we de nieuwe XSG-PON technologie toe in onze glasvezelnetwerken, dit is inmiddels beschikbaar op circa 1 miljoen adressen. Op termijn zullen alle Nederlandse huishoudens die zijn aangesloten op glasvezel van KPN gebruik gaan maken van deze technologie, die nog veel hogere snelheden in de toekomst mogelijk maakt. We testten een jaar geleden het internet van de toekomst met snelheden van wel 20 Gbit/s up en down.

 

Speciaal modem

Consumenten en kleinzakelijke klanten die de hoogste snelheid van 4 Gbit/s in huis willen halen krijgen een speciaal modem, de Box 14 die geschikt is voor snelheden tot 10 Gbit/s. Het modem beschikt over Wifi-6, waarmee je betere wifi prestaties in huis kunt verwachten. Ook sluit het apparaat qua specificaties aan bij de wensen van veeleisende gebruikers. Internet met 4 Gbit/s is een aanvulling op het bestaande internet aanbod en is verkrijgbaar voor € 67,50 per maand.


Het nieuwe KPN internetaanbod per 23 oktober:

100 Mbit/s 200 Mbit/s 1Gbit/s 4Gbit/s
up & down up & down up & down up & down
€42,50 €50,00 €52,50 €67,50

 

 

KPN Box 14 specificaties

 

Veelgestelde vragen


Ik ben al klant bij KPN. Kan ik ook 4 Gbit/s krijgen?

Doe de postcode check op https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm en kijk of er KPN Glasvezel internet beschikbaar is met 4 Gbit/s download- en 4 Gbit/s uploadsnelheid.

Let op: 4 Gbit/s is alleen beschikbaar op het nieuwste portfolio KPN Internet. Hiervoor moet je buiten je huidige contracttermijn zitten en jouw abonnement verlengen. Volg onderstaande stappen om dit te regelen.

  1. Ga naar: https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet
  2. Log in op MijnKPN
  3. Klik op ‘zelf samenstellen’
  4. Klik op ‘abonnement aanpassen’ en kies voor internetsnelheid ‘SuperFiber 4’

Klik op ‘doorgaan naar winkelmand’ en rond de bestelling af.

 

Waar kan ik meer informatie vinden over de Box 14?

We hebben een Kennisbankartikel over de Box 14 met alle informatie van specificaties tot instellingen.

 

Is 4 Gbit/s op 23 oktober overal in Nederland beschikbaar?

Nee, vanaf de introductie op 23 oktober wordt 4 Gbit/s op steeds meer plekken in Nederland beschikbaar. Check de beschikbaarheid op jouw adres via de postcodecheck op https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm.

 

Kan mijn huidige modem 4Gbit/s aan?

Niet alle modems zijn geschikt. Heb je nu al KPN Internet en bestel je 4 Gbit/s? Dan krijg je van ons het nieuwe modem Box 14.

De Box 14 wordt alleen gebruikt voor klanten die een KPN Glasvezel abonnement nemen van 4 Gbit/s.

 

Meet ik ook 4 Gbit/s als ik een speedtest doe?
Dat is inderdaad mogelijk. Het apparaat waarop je de meting doet moet wel met een Cat 6A of Cat 7 kabel aangesloten zijn op het modem. Het apparaat zelf moet beschikken over een 10 Gbit/s ethernetpoort.

 

Ik meet met KPN Internet 4 Gbit/s een lagere snelheid op speedtest?

Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn.

  • De maximaal haalbare snelheid zal in de praktijk rond de 3940 Mbit/s liggen. Dit komt omdat het opzetten van de verbinding ook data verbruik met zich meebrengt. Het is hierbij belangrijk dat het apparaat waarmee de snelheidstest gedaan wordt beschikt over een 10 Gbit/s ethernetpoort. 
  • Maken meerdere apparaten tegelijk gebruik van de verbinding? Dan wordt de snelheid verdeeld over de verschillende apparaten.

Doe je de speedtest via Wifi, dan heb je te maken met de beperkingen van Wifi. In de praktijk ligt de snelheid dan maximaal op 800 Mbit/s.

 

4 Gbit/s en draadloos netwerk (WiFi)
Gebruik jij je apparaten het liefst via Wifi? Dan is het belangrijk om te weten dat je geen 4 Gbit/s kunt halen.  

Er is een groot verschil tussen de theoretische snelheid van wifi en de snelheid die je in de praktijk haalt. Dit heeft te maken met allerlei omgevingsfactoren die het wifisignaal beïnvloeden. Maar het heeft ook te maken met het aantal antennes waarover het apparaat beschikt waarmee je met wifi verbonden bent. In de praktijk haal je met een apparaat dat geschikt is voor Wifi 6 maximaal 800 Mbit/s snelheid. Met 4 Gbit/s kun je wel op meerdere apparaten tegelijk deze hoge snelheden halen.


457 reacties

Reputatie 3

Never mind, niet goed gelezen. Haha.

Worden de specificaties van het modem pas de 23e bekend gemaakt, of al eerder?

Reputatie 6
Badge +5

wow en dat zit ik bij ziggo , krijg hier geen glas helaas

Reputatie 3
Badge


Sinds 2021 passen we de nieuwe XSG-PON technologie toe in onze glasvezelnetwerken, dit is inmiddels beschikbaar op circa 1 miljoen adressen. Op termijn zullen alle Nederlandse huishoudens die zijn aangesloten op glasvezel van KPN gebruik gaan maken van deze technologie, die nog veel hogere snelheden in de toekomst mogelijk maakt. We testte een jaar geleden het internet van de toekomst met snelheden van wel 20 Gbit/s up en down.

Ik geloof nooit dat KPN het AON gaat vervangen voor XSG-PON, dus KPN gaat het bestaande gvk netwerk upgraden zodat daar ook hogere snelheden mogelijk zijn dan 1GB/s?

Reputatie 7
Badge +9

Interessant. Is heb nu een jaar XGS-PON, is het kastje in de meterkast al geschikt voor 4GB/s?

En zijn er eigenlijk al Fritz!boxen die deze snelheid aankunnen, of zit je dan feitelijk al vast aan een Fritzbox met glas-ingang? Ik heb daar iets meer vertrouwen in dan de KPN-boxen.

Reputatie 1

Ik ben benieuwd of de superWifi access points met de box 14 kunnen samenwerken?

Reputatie 7
Badge +12

Interessant. Is heb nu een jaar XGS-PON, is het kastje in de meterkast al geschikt voor 4GB/s?

En zijn er eigenlijk al Fritz!boxen die deze snelheid aankunnen, of zit je dan feitelijk al vast aan een Fritzbox met glas-ingang? Ik heb daar iets meer vertrouwen in dan de KPN-boxen.

Ja, de hardware in onze xgspon kastjes van zowel GENEXIS als Nokia zijn geschikt voor snelheden tot 10Gbit

Reputatie 7
Badge +12


Sinds 2021 passen we de nieuwe XSG-PON technologie toe in onze glasvezelnetwerken, dit is inmiddels beschikbaar op circa 1 miljoen adressen. Op termijn zullen alle Nederlandse huishoudens die zijn aangesloten op glasvezel van KPN gebruik gaan maken van deze technologie, die nog veel hogere snelheden in de toekomst mogelijk maakt. We testte een jaar geleden het internet van de toekomst met snelheden van wel 20 Gbit/s up en down.

Ik geloof nooit dat KPN het AON gaat vervangen voor XSG-PON, dus KPN gaat het bestaande gvk netwerk upgraden zodat daar ook hogere snelheden mogelijk zijn dan 1GB/s?

Tuurlijk, het is denk ik voor kpn veel interessanter om iedereen op 1 techniek te hebben. Dat zal het administratief als netwerk technisch best vereenvoudigen. Ik ga niet over planning en weet er niks vanaf maar ik ga er van uit dat ze nu 100% de focus hebben op nieuwe aanleg door heel Nederland, maar als dat over een paar jaar wel een beetje klaar is dat ze oude fiber verbindingen gaan omzetten. 

Reputatie 7
Badge +9

Van Tweakers.net (link) :

 

Is er ook planning bekend wanneer KPN de bestaande AON netwerken gaat upgraden naar XGS-PON ?

Ja. Maar niet openbaar :-)

Reputatie 7
Badge +10

Interessant. Is heb nu een jaar XGS-PON, is het kastje in de meterkast al geschikt voor 4GB/s?

En zijn er eigenlijk al Fritz!boxen die deze snelheid aankunnen, of zit je dan feitelijk al vast aan een Fritzbox met glas-ingang? Ik heb daar iets meer vertrouwen in dan de KPN-boxen.

Ja, de hardware in onze xgspon kastjes van zowel GENEXIS als Nokia zijn geschikt voor snelheden tot 10Gbit

Beste @Ik_Combineer 

Is het al bekend wanneer het glasvezelnetwerk van KPN in Arnhem de update krijgt naar XGS-PON?
Ik zelf en mijn buren hebben nu nog de gewone AON aansluiting, en kunnen dus vanaf 23 oktober 2023 (nog) geen gebruik maken van het nieuwe 4 GBit abonnement.

Het gaat in dit geval om de wijk Presikhaaf in Arnhem.

Krijg je daar automatisch bericht over, wanneer dat wordt aangepast?
Of moet je daar zelf achteraan, via de klantenservice?

Zelf heb ik momenteel de 1 GBit abonnement, en daar ben ik zeer tevreden mee en is in feite snel genoeg, maar mocht ik toch een keer willen overstappen naar het 4 GBit abonnement, dan zou het fijn zijn als het beschikbaar zou zijn.

Kijk uit naar je antwoord @Ik_Combineer !

Reputatie 7
Badge +12

Was ik maar alwetende @Michel.uit.Arnhem.

Maar al wist ik het, wat ik in bovenstaand post ontken, dan had dit een van de vele bedrijfsgeheimen geweest wat ik niet mag delen.

Reputatie 1

Allereerst: goed dat KPN vernieuwd en hogere snelheden aanbied, maar wordt wel goed naar de klant gecommuniceerd waaraan een netwerk of laptop/pc moet voldoen om de volle snelheid van 4Gbit/seconde te benutten? Ik vrees dat veel mensen helemaal geen geschikt netwerk of laptop/pc hiervoor hebben en dus nooit de snelheid kunnen gaan halen waarvoor ze betalen. 

Reputatie 7
Badge +10

Was ik maar alwetende @Michel.uit.Arnhem.

Maar al wist ik het, wat ik in bovenstaand post ontken, dan had dit een van de vele bedrijfsgeheimen geweest wat ik niet mag delen.

Ik had dit antwoord eigenlijk wel verwacht @Ik_Combineer , omdat dit soort (bedrijfs-)informatie in de meeste gevallen binnen het bedrijf (KPN) moet blijven, en (nog) niet gedeeld mag worden met de klant.

Ik weet dat ook uit eigen ervaring, omdat ik in het verleden ook bij enkele providers heb gewerkt, waar hetzelfde gold.
Maar ik dacht vragen staat vrij! en wie weet mocht je het antwoord al delen.

Reputatie 7
Badge +16

Never mind, niet goed gelezen. Haha.

Ik heb jouw vraag toch nog voor je aanpassing gelezen, @Karoi 😁. Het was nog maandagochtend, hè? 😉
 

Worden de specificaties van het modem pas de 23e bekend gemaakt, of al eerder?

Nog even geduld (#duurtlang), pas als het daadwerkelijk te bestellen is, delen wij in een topic alle specificaties van de KPN Box 14.
 

Ik ben benieuwd of de superWifi access points met de box 14 kunnen samenwerken?

De KPN Box 14 heeft vanaf het begin de nieuwe software die we op dit moment op de Box 12 aan het zetten zijn. Dat betekent dat SuperWifi 2 al wel werkt in de mesh, maar de anderen (SuperWifi 1 en Experia Wifi) nog niet.

 

Allereerst: goed dat KPN vernieuwd en hogere snelheden aanbied, maar wordt wel goed naar de klant gecommuniceerd waaraan een netwerk of laptop/pc moet voldoen om de volle snelheid van 4Gbit/seconde te benutten? Ik vrees dat veel mensen helemaal geen geschikt netwerk of laptop/pc hiervoor hebben en dus nooit de snelheid kunnen gaan halen waarvoor ze betalen. 

Goede vraag/ opmerking, @Andy1979
Wij gaan onze uiterste best doen om zo duidelijk mogelijk te zijn over hoe je de 4Gbit/s het beste kunt halen/ meten. 

Reputatie 3

Never mind, niet goed gelezen. Haha.

Ik heb jouw vraag toch nog voor je aanpassing gelezen, @Karoi 😁. Het was nog maandagochtend, hè? 😉

 

Haha, inderdaad.

Reputatie 7
Badge +8

Hoe weet je wanneer je het kan aanvragen omdat eventueel je nog AON heb hoe kan ik dat checken wat ik heb?

Reputatie 3
Badge

Ben toch wel benieuwd hoe ik deze sneheid op mijn vaste pc ga halen met mijn 1gb netwerk kaart.

Reputatie 7
Badge +8

 

Ik heb dit in de service tool staan

Dan heb jij nog AON , @MennoG78 .

Reputatie 7
Badge +8

Dan heb jij nog AON , @MennoG78 .

Wel grappig alles is hier verleden jaar wel omgebouwd

Reputatie 5
Badge +4

Ik las in het KPN topic op Tweakers dat de Box 14:

1x 10Gbit WAN

1x 10Gbit LAN

1x 2,5Gbit LAN

2x 1Gbit LAN

1x telefoon poort

Reputatie 7
Badge +9

Ben toch wel benieuwd hoe ik deze sneheid op mijn vaste pc ga halen met mijn 1gb netwerk kaart.

Niet.

Maar als je een 10Gbit router in je huis hebt staan, dan kunnen er wel 4 PC’s tegelijk met 1 Gbit/s op volle snelheid downloaden. Ik denk dat dat eerder de use case zal zijn, dan dat je met één enkel apparaat op volle snelheid gaat opereren (al is dat niet onmogelijk natuurlijk).

Reputatie 7
Badge +10

Ben toch wel benieuwd hoe ik deze sneheid op mijn vaste pc ga halen met mijn 1gb netwerk kaart.

Niet!!

Want een een 1 Gbit netwerkkaart, kan niet opeens een snelheid van 4 Gbit verwerken.
De snelheid op je computer zal dus altijd maximaal 1 Gbit blijven, ook als je het 4 Gbit abonnement zou gaan afnemen.

Er zou dan een nieuwe netwerkkaart in je computer geplaatst moeten worden, die hogere snelheden aan kan, maar dat kost je wel veel geld ben ik bang, en is ook bij lange na niet altijd mogelijk.

De meeste klanten zullen een netwerkkaart in hun PC of laptop hebben, die maximaal 1 Gbit kan verwerken, bij oudere computers of laptops kan dat zelfs lager zijn.

Dit geldt ook voor de meeste andere apparatuur die je in huis hebt staan, zoals televisies (die vaak maar tot maximaal 100 Mbit gaan)  of eigen modems.
De FritzBox van AVM levert bijvoorbeeld modems/routers aan die tot maximaal 2,5 Gbit gaan, zoals de FritzBox 5590 Fiber.

Dus veel huishoudens zijn nog helemaal niet geschikt voor 4 Gbit internet, gewoonweg omdat de meeste apparatuur in huis, deze 4 Gbit nog helemaal niet kan verwerken.

Reputatie 7
Badge +30

@MennoG78 

EoF en GoF zijn AON, GPON en XGS-PON zijn PON.

Hier leggen we het verschil uit: 

 

Reputatie 7
Badge +8

@MennoG78

EoF en GoF zijn AON, GPON en XGS-PON zijn PON.

Hier leggen we het verschil uit: 

 

Wist ik al niet dat je er thuis wat aan gaat hebben.

Maar is wel leuk voor 2 bedrijfslocaties die we hebben met veel vergaderzalen.

Reageer