Beantwoord

4G buitengebied snelheid bijft, na resets, laag. Enkele sites niet meer bereikbaar

  • 9 November 2020
  • 69 reacties
  • 983 keer bekeken

Badge

Sinds een week hebben we een 4G modem om de internetsnelheid bij onze koperlijnen (ik heb bonding) op te hogen. Dankzij bonding hadden we 5 up en 30 down. Na installatie van het 4G modem ging de snelheid omlaag naar 4 up/25 down. Het 4G modem heeft 2 streepjes ontvangst.

Na 3 dagen (monteurs-)reset en andere herlaadacties konden we weer internetten, bellen en tv-kijken. Ook heeft een monteur besloten om ons een nieuw 4G modem te sturen. Dat staat nu ook al bijna 3 dagen op de experiabox V10 en…...nog steeds geen sneller internet. En, veel erger, inloggen bij Triodos lukt ook nog steeds niet.

Is dit op te lossen en hoedan?

 

 

icon

Beste antwoord door Marelli7 5 January 2021, 16:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

69 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Is dat modem via KPN verkregen? Want met 30/5 kom je niet in aanmerking voor deze oplossing. Zal dus wellicht niet geactiveerd zijn.

Badge

Ja, aangeboden en geleverd door KPN behorend bij het nieuwe abonnement voor het buitengebied. Nu nog iemand zien te vinden die de boel kan activeren (en dan bedoel in niet alleen het modem ;-)

Reputatie 7
Badge +7

Ok. Als alles aangesloten is moet je alleen maar blauwe LEDs zien. Dan werkt de verbinding naar de Experiabox. Links is ook de signaalsterkte te zien, maximaal 3 blauwe LEDs.

Is er wel een Experiabox V10 of V10A geleverd? Met de V12 werkt het nog niet...

Badge

Ja, alle leds zijn blauw. m.a.w. alles is aangesloten op de Experiabox v10 (die had ik al staan)

Ik kan inloggen op de Experiabox en ook in het 4G modem. het 4G modem meldt dat het verbonden is met het internet via 4G. De Experiabox geeft bij de 4G connectie instellingen (Internet → 3G/4G) wél de connectie parameters. Maar in het Status → geavanceerd → 3G/4G staat bij de Dongle dat er eerst apparatuur aangesloten moet worden en bij 3G/4G connectiestatus worden er geen IP-adressen vrijgegeven (m.a.w. alle adressen staan op 0.0.0.0)

 

Reputatie 7
Badge +7

De pagina in de settings over de dongle gaat niet over het 4G modem maar over een 4G USB dongle die achterop de Experiabox geprikt kan worden, als fallback als de normale verbinding wegvalt. Ik ken niemand die dat gebruikt. Ik weet niet eens of dat wel werkt.

Bij jou lijkt de apparatuur te werken dus. Alleen een helpdesk medewerker die zich hier wel zal melden met enkele dagen kan je nu verder helpen door in de systemen te kijken. Daarbij helpt het dan als je alvast al je gegevens in je profiel zet. Alleen de moderators hier zien die gegevens.

Badge

ik ben al een tijdje aan het klikken in mijn profiel, maar waar kan ik die gegevens aanpassen?

Er is inmiddels een ticket aangemaakt. Het lijkt er op dat de 4G<->V10 niet met elkaar ‘praten’, dat moet nog “opengezet” worden. Dat schijnt alleen met een fysiek aanwezige monteur te kunnen...

Reputatie 7
Badge +7

Inloggen met je KPN id en dan rechtsboven op het bolletje klikken met je voorletter. Bovenste keuze in het menu is dan mijn profiel.

KPN laat processen vaak starten met een monteur zenden terwijl in dit geval dat volledig zinloos is, je hebt zelf al gezien dat beide apparaten met elkaar praten... 

Badge

Wat moet ik daar dan invullen? Naam, tel en mail zijn al ingevuld. wat nog meer?

idd is een monteur zinloos. Net zo als voorgaande eindeloze reeksen (monteurs)reset en omwisselen van een niet defecte 4G-modem. Er zal in de V10 een optie aangezet moeten worden om toe te staan dat er ook via 4G gecommuniceerd mag worden. Nu nog iemand vinden die dat kan.

Als Murphy eenmaal op bezoek is geweest dan zijn de rapen gaar. KPN doe je best en los het op.

Reputatie 7
Badge +7

Wat moet ik daar dan invullen? Naam, tel en mail zijn al ingevuld. wat nog meer?

idd is een monteur zinloos. Net zo als voorgaande eindeloze reeksen (monteurs)reset en omwisselen van een niet defecte 4G-modem. Er zal in de V10 een optie aangezet moeten worden om toe te staan dat er ook via 4G gecommuniceerd mag worden. Nu nog iemand vinden die dat kan.

Als Murphy eenmaal op bezoek is geweest dan zijn de rapen gaar. KPN doe je best en los het op.

Ik denk klant nummer. Dan zijn je gegevens voor een KPN medewerker op te roepen.
 

Ja, ik begrijp werkelijk niet waarom KPN monteurs stuurt om problemen op te lossen waarbij de monteur niets kan betekenen. Ik had ooit door een fout van KPN geen VDSL meer maar ADSL en daardoor halve upload snelheid. Is een kwestie van even profiel aanpassen in de DSLAM op afstand vanuit het KPN domein. En toch moest er eerst een monteur komen. Terwijl bij mij niets verandert was en duidelijk was wat er moest gebeuren. Niet laten gebeuren en zie daar, enkele maanden later upgrade met sneller internet buitengebied en weer VDSL profiel. Geen monteur aan te pas gekomen.

Ik hoop dat hier iemand van KPN zich meldt en in de systemen ziet dat SIBG bij jou gewoon niet geactiveerd staat. Of dat de firmware in de V10 verouderd is, die moet voor SIBG ook recent zijn. Kan allemaal centraal uitgevoerd worden zonder zinloos monteurs bezoek.

Ook zomaar hardware vervangen is ook zo zinloos. Dat spul is hartstikke stabiel en is echt niet de oorzaak van alle problemen. Wel zijn mensen bij vervangen van het modem  alle instellingen kwijt, hoop frustratie terwijl vanuit de 2e en 3e lijn KPN alles kan zien en updaten.

Maar goed, het houdt de monteurs lekker bezig met door NL crossen.

En als KPN steeds graag HW vervangt, zorg dan eens voor de mogelijkheid in de Experiabox om een backup te kunnen maken. Is al jaren toegezegd maar gebeurt niets mee. 

Badge

Hoe lang zal dit gaan duren?

Als het alleen het veranderen van een instelling is dan zal er toch wel een slimmerik bij KPN zien dat het zinloos is om een (dure) monteur langs te laten komen om daarna vast te stellen dat het met één of meer muisklikken opgelost had kunnen worden?

@KPN: kom op en los dit op!

 

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum Marelli7! Gezien er al het een en ander door de klantenservice is gedaan lijkt het me inderdaad handig om dit verder op te pakken. Op dit moment zie ik in uw profiel nog geen klantgegevens staan. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?Dan gaan we aan het werk om dit zo snel mogelijk op te lossen!

Badge

Bram, ik heb op je link geklikt en alles ingevuld. kan je hier verder mee?

Reputatie 7
Badge +17

Ja dat kan ik! Het abonnement dat ik zie is geregistreerd als KPN KleinZakelijk.  KleinZakelijke internet producten ondersteunen geen sneller internet buitengebied. Waarschijnlijk is deze verandering automatisch ontstaan nadat ons systeem een KVK nummer geregistreerd zag staan. Dit kon eerder worden ingevuld voordat we KleinZakelijk als optie hadden. Tegenwoordig worden deze producten automatisch bij een wijziging van product dan omgezet naar KleinZakelijk. 

De beste manier om alsnog buitengebied in ontvangst te nemen is door het product met een contract overname terug te zetten naar particulier. Daarbij ondersteunen we Sneller Internet Buitengebied. Met het huidige contract is de gemeten snelheid de maximale snelheid die geleverd kan worden zonder een 4G optie. 

Badge

Dus: we zijn met heel veel administratieve rompslomp (met urenlange chat-&belsessies), 3 of 4 ordercancels en orderaanmaak uiteindelijk niets verder gekomen?
Wel vreemd overigens dat er dan wel zo’n 4G-modem wordt opgestuurd (en onnodig vervangen).

Ik loop vrijwel meteen vast bij die overname omdat ik niet weet welke Reden van Overname ik moet aanvinken. Daarna komt er:

Hebt u Zakelijk DLS of Zakelijk Internet? Dan is het helaas niet meer mogelijk om via dit formulier uw contractovername te regelen. Ga naar kpn.com/zakelijkinternet en kijk hoe wij u kunnen helpen.

Hellup, waarom komt Murphy ons blijvend lastig vallen. Ruim een maand verder en uhhh...niks veranderd en bijna overspannen.

HOE kan ik (of beter: Jij) dit regelen zonder steeds in een administratief kastje-muur moeras te belanden.

 

Badge

via KPNzakelijk lukt het niet. Na weer ruim een half uur aan te telefoon ben ik naar de prive site van KPN gestuurd om daar de contractovername van zakelijk naar prive aan te vragen.

Na dat allemaal te hebben ingevuld moest er een formulier geprint worden. Dat ziet er ongeveer zo uit:
%PDF-1.3 %ª«¬­ 4 0 obj << /Type /Info /Producer (null) >> endobj 5 0 obj << /Length 1031 /Filter /FlateDecode >> stream xœµW[oÛ6~÷¯Ðc,œx‘(E»dͺ5K¬F lÙc+Šeªdè¯eK"éK(XZÅs¾s?'WÓÉ¿à8 ! ƒé|²yÌ&a¢8ÔAULpÐnqÀ‰¾ ŽD0]¿ÓW˜^‘^í}®W¢—ÐK¶ïïƒ Â¹¦y×ÝzÒkÖÝŠ»}Ú=cç6è5CÚ§[H»|4Lœ7º½ƒÙû€³Í 3¨ÿÓÏ­¢'[;¸ú²ñ‘ QSôj`4À½Íƒlb”`²<û Åâ¼Õ¤•ìì[U¦«Yc^ó¼¼€Ù—k¨,A}8ô {8Jöð¦?&¿©¦åÒXGWP ¬ƒy–  enz,enz, enz,

Geen idee of mijn printer hier wat van kan maken.

Ik heb het formulier verstuurd en we wachten af waar het nu weer fout zal gaan.

onvoorstelbaar dit (snik)

 

Reputatie 7
Badge +17

@Marelli7 ik ga voor je aan het werk. Ik heb een mail gestuurd naar dezelfde afdeling waarvan ik hoop dat ze de omzetting naar KleinZakelijk terug kunnen draaien. Ik hoop hier snel reactie op te krijgen. Wat er nu moet gebeuren om het voor je op te lossen is eerst het abonnement terug naar particulier, daarna SIB toevoegen via een wijziging. Die eerste stap is wat lastiger, die tweede makkelijk. Ik laat je weten zodra ik reactie heb op de mail. Hierbij probeer ik zoveel mogelijk dingen voor je te doen. Als het echt nodig is meer dingen van je te vragen laat ik dat weten. 

Badge

Ha Bram, ik heb nog niets gezien over deze overzetting. Weet jij of er al ‘schot in de zaak’ zit?

Reputatie 7
Badge +17

Ja! Daar kan ik gelukkig antwoord op geven. Er wordt nog altijd aan gewerkt. Maar er zit wel schot in de zaak! Ik verwacht vandaag of morgen een duidelijke update te kunnen geven. Wel is het zo dat daarbij een aantal veranderingen plaats moeten vinden. Mochten er mails binnen komen mag je die in de eerste instantie als niet verzonden beschouwen. 

Badge

Super!

Badge

Bram, idd kreeg ik een mail dat de overstap naar 50 Mbs Hussel, per vandaag gerealiseerd zou moeten zijn.

Het 4G modem geeft nog een rode led bij 4G. Moet dat nog geactiveerd worden of krijgen we een nieuwe simkaart of vervangend modem?

 

Reputatie 7
Badge +17

Het is de bedoeling dat er een nieuwe komt. Wel is het zo dat er door de wijzigingen wat dingen veranderd zijn. Die zijn we nu aan het herstellen. We zijn actief voor je bezig en zodra ik meer hoor zal ik even een bericht sturen!

Badge

Ha Bram, we zijn alweer (bijna) een week verder. Hoe staat het er mee? Is er al een 4G modem onderweg of kan iemand ergens de ‘knop omzetten’ om het de experiabox 4G-actief te maken?

Het 4G-modem geeft al een week blauwe ledjes, maar de V10 lust het (nog) niet….

Badge

Bram?

zie jij kans om ons vandaag/morgen te laten weten waar het nu nog op ‘hangt’. Er lijkt weinig te gebeuren, zonder dat we weten waarom.

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb via de mail contact gezocht met het team dat gaat over het aanpassen van de maximaal haalbare snelheid. Dit team heeft mij tot op heden nog geen reactie gegeven. Dit is het gedeelte van het proces waar ik verder zelf geen invloed op heb. Het is wel zo dat ik uiteraard contact opneem zodra ik reactie heb ontvangen. 

Badge

pfoei…wat een gedoe is dit zeg :triumph:

Als het fout kán gaan bij KPN, dan gaat het ook goed fout. Is er niet ergens iemand die dat knopje kan omzetten en de boel in een hogere versnelling kan krijgen?