Vraag

4G mobiel bellen signaal slechts -122dBm na wegvallen 3G, wat moet ik doen?

  • 22 June 2022
  • 8 reacties
  • 162 keer bekeken

L.S.

Volgens de KPN dekkingskaart is er in het grensgebied waar ik woon geen 4G dekking. Met 3G bij -85 / -95 dBm was bellen bijna altijd mogelijk. Nu 3G door KPN is uitgezet blijkt 4G nog lang niet dezelfde dekking te hebben. Het gaat om zendmast ID 17705227. Ik heb hier maar -122 dBm !

Kan ik ergens een aanvraag indienen om de signaalsterkte richting grens met Duitsland van deze zendmast te verhogen?

Alvast hartelijk dank voor uw hulp.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Goodgoan 

 

Zender signaalsterkte verhogen zal niet echt helpen (waarschijnlijk mag dat ook niet), jouw telefoon moet ook signaal terugzenden en dat zal dan zwakker zijn waardoor je verbinding nog steeds niet goed is, waarschijnlijk moet er ergens in jouw buurt een extra mast bijkomen.

 

Mogelijke oplossing tot die tijd, je moet dan wel een WiFi verbinding hebben:

Ondersteunt jouw mobiel VoWiFi?, daarmee kan je via je WiFi verbinding bellen, dat zou je in de instellingen van je toestel ergens onder Mobiel netwerk moeten vinden onder de geavanceerde instellingen.

Bij mij heet het WiFi Calling / Bellen via WiFi, als je dat aanzet bel je via je WiFi verbinding.

Dank je wel GeSp. Ik kreeg de tip om op VodaPhone over te stappen, die hier een betere dekking schijnen te hebben. KPN is niet automatisch altijd de beste keuze ...

Weet iemand trouwens of het ergens inzichtelijk is waar KPN extra masten denkt te gaan plaatsen? 

 

Nu ik een vergelijkende dekkingskaart heb bekeken, blijkt dat zowel T-Mobile als Vodaphone een betere dekking hebben als KPN. Dat had ik niet verwacht …. https://www.bestemobieleproviders.nl/dekkingskaarten/

Tijd om over te stappen. 

Reputatie 7
Badge +18

Je zou op de website van je gemeente kunnen kijken of er vergunningen zijn aangevraagd en of er iets in de planning staat.

Tussen plaatsing, vergunningverlening en uitvoering kan best een hele lange tijd zitten, ik zou daar zelf niet op wachten, hier in de buurt waren ze na dat voortraject bijna een jaar bezig om een vrij hoge zendmast te plaatsen en in gebruik te nemen.

 

Die dekkingskaart zegt overigens ook niet alles, het beste is toch om eerst even te testen of Vodafone en/of T-Mobile ook echt een goede dekking hebben in je hele huis.

Via het T-Mobile netwerk die volgens die dekkingskaart hier een goede dekking zou moeten hebben kon ik aan de voorkant in mijn huis wel gewoon bellen maar in de woonkamer aan de achterkant niet, daar heel vaak te weinig signaal en een slechte verbinding.

Ik heb toen eerst getest met een pre-paid kaartje die gebruikt maakt van het KPN netwerk, daarmee wel overal in huis prima bereik en goede verbinding.

Dus toen maar overgestapt naar een provider die gebruikt maakt van het KPN netwerk.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Goodgoan, welkom! Ik schaar mij helemaal achter het ‘bellen via wifi’ advies van @GeSp. Tegenwoordig werkt mobiel bellen via wifi heel goed en dit kan dan ook een reden zijn om niet over te stappen, omdat je op deze manier toch bereikbaar bent op jouw adres. Het is zeker het proberen waard. Voor wat betreft jouw oorspronkelijke klacht: ik kan wel intern aangeven dat je hier tegenaan loopt. In dat geval zou ik graag willen weten wat je precies ervaart. Kan je helemaal niet bellen of vallen gesprekken weg? En ervaar je dit alleen binnenshuis of ook buiten? Wil je je forumprofiel aanvullen met je 06-nummer en adres? Dan geef ik het door. 

Hallo Marcia,

Bellen via wifi is helaas niet (altijd) mogelijk omdat ik zelf geen wifi heb … daarbij wil ik ook graag bereikbaar zijn als ik buiten loop en niet afhankelijk zijn van een wifi-signaal om gebeld te kunnen worden. Omdat de signaalsterkte zo zwak is (rond de -120 dB of lager) gebeurt het vaak dat mensen klagen dat ze mij niet kunnen verstaan. Dat wil zeggen als ik door hen ben gebeld. Als ik dan zelf terugbel is het soms beter, maar soms ook niet.

Weet jij of er plannen zijn om het signaal van zendmast ID 17705227 richting de grens met Duitsland te verbeteren Marcia? (Of dat er plannen zijn voor een nieuwe mast?)
T.u.i. alle buren die hier KPN mobiel hebben klagen over de slechte ontvangst. Het probleem van het zwakke 4G bestaat al jaren maar wordt nu door het wegvallen van 3G plotseling een echt probleem. 

Ik vind de optie om eerst prepaid Vodaphone of T-Mobile een goed voorstel van GeSp. Wordt vervolgd.

PS.1 Overigens kan ik het vanuit een commercieel bedrijfsstandpunt snappen dat KPN niet staat te trappelen om te investeren in nieuwe zendmasten voor een paar honderd grensstreek bewoners.

PS2. Hierbij een schermafbeelding van een meeting met de app Signal Monitor, die de -120dB laat zien.

 

Reputatie 7
Badge +30

Weet jij of er plannen zijn om het signaal van zendmast ID 17705227 richting de grens met Duitsland te verbeteren Marcia? (Of dat er plannen zijn voor een nieuwe mast?)

Ik weet het niet, maar ga dit zeker navragen. Wil je je forumprofiel alsnog aanvullen met je 06-nummer en adres? Dat heb ik nodig om navraag te doen. 


T.u.i. alle buren die hier KPN mobiel hebben klagen over de slechte ontvangst. Het probleem van het zwakke 4G bestaat al jaren maar wordt nu door het wegvallen van 3G plotseling een echt probleem.

Het is in de regel wel zo dat hoe meer klachten er zijn, hoe sneller er naar de mogelijke opties gekeken worden. Advies is dus sowieso om je buren ook gewoon contact met ons op te laten nemen als zij dit ervaren.