Beantwoord

4G modem buitengebied: blijven verbindingen (VPN en video-meeting) werken als 4G bijspringt?

  • 26 May 2020
  • 30 reacties
  • 558 keer bekeken

Reputatie 1

Ik krijg een 4G modem om traag internet in het buitengebied op te lossen.

Merken ‘verbindingen’ (Citrix, VPN, video-bellen, etc.) er iets van als 4G bijspringt om de bandbreedte op peil te houden? Of worden deze (tijdelijk) onderbroken?

Wij hebben ook regelmatig last van een compleet wegvallende ADSL-verbinding. Zelfde vraag: als de 4G modem de verbinding dan overneemt, merken ‘verbindingen’ (Citrix, VPN, video-bellen, etc.) er dan iets van?

Alvast bedankt voor reacties.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 June 2020, 16:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7

Hoi @EBaars, welkom, goede vraag! Het 4G modem springt bij als het om TCP-verkeer gaat. UDP-verkeer wordt op dit moment nog niet ondersteund. Dus, zolang jouw VPN, videoprogramma, etc… gebruikmaken van een TCP verbinding zal de 4G bijspringen. Hier merk je verder niets van, dus geen onderbrekingen of iets dergelijks. 

Wel is het zo dat, omdat de Experia Box leidend is, als je ADSL verbinding helemaal wegvalt, en je dit ook terugziet in de lampjes op de Experia Box, de 4G ook zal wegvallen. Maar, als jij last hebt van een dermate wegvallende verbinding, dan moeten we daar naar gaan kijken. Zou je in dat geval je forumprofiel willen invullen en laten weten als je dit gedaan hebt? Dan kan ik je lijn eens doormeten.

Reputatie 1

Dag Erik, 5 juni zou onze verbinding worden gedowngrade van pair bonding naar ADSL+. Bij ADSL+ krijgen we dan het 4G model er bij. Vandaag (7-6) is die downgrade volgens mij nog niet doorgevoerd (want nog twee lampjes op het modem en 40MB snelheid).

ADSL+ zou zeer robuust moeten zijn, dus heb ik liever een robuuste ADSL+ met een 4G modem ter aanvulling dan een snellere pair bonding verbinding die af en toe wegvalt.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen de komende periode.

Reputatie 1

Dag Erik,

Profiel aangevuld. 

Reputatie 7

Dank voor het invullen, @EBaars. Ik zie hier dat de datum voor aanpassing van de centrale inderdaad de 5e is. De wensdatum voor de wijziging in z'n geheel staat echter voor morgen.  Dus ik verwacht dat je dan ook pas echt verschil ziet. Wil je dat afwachten en morgenmiddag/avond laten weten of je ook verschil merkt?

Reputatie 1

Dag Erik, ik het je morgen inderdaad weten. Als het goed is merk ik alleen dat per direct de bandbreedte lager is geworden en er nog één lampje brandt bij de DSL-aansluiting. Of de verbinding stabiel is ga in de toekomst ondervinden.

Weet jij of ik een melding krijg als de verbinding is omgezet naar ADSL+ en moet ik het modem nog herstarten of iets dergelijks?

Reputatie 7

Volgens mij krijg je daar niet apart bericht van. Ik zie dat de wijziging inmiddels voltooid is. Dan is de volgende stap om nu het Sneller Internet Buitengebied aan te vragen. Het lijkt me goed als ik dit voor je regel, vind je dat goed?

Reputatie 1

Dag Erik,

Is dat verstandig? Ik heb eerder met een collega van je gesproken die de wijziging naar ADSL+ met me heeft doorgesproken en aansluitend het 4G modem voor me aan zou vragen. Ik wil voorkomen, dat dingen dubbel gedaan worden of erger, elkaar in de weg staan.

Hier heb ik parallel vragen gesteld over de functionaliteiten.

Maakt mij niet uit of jij het aanvraagt, maar ik hoop dat je dan niet een collega verwart.

 

Reputatie 1

Dag Erik, weet je zeker dat de wijziging naar ADSL+ echt is doorgevoerd? Net een speedtest gedaan en ik heb een steady 40 down, 6 up bandbreedte. Te snel voor ADSL+ toch? Ook branden bij de DSL stekker nog twee lampjes, dus lijk me pair bonding nog actief.

Misschien router resetten?

Reputatie 1

Dag Erik, gister met KPN contact opgenomen met de vraag of de aanpassing naar ADSL+ echt is doorgevoerd en waarom ik daar dan niets van merk of hoor. Na een lange chat, waarbij ik eerst te horen krijg dat ik nog op pair bonding zit (dus verbinding nog niet aangepast), aanpassing naar ADSL+ mogelijk is, maar een 4G-modem niet mogelijk is, heb ik uitgelegd, dat ADSL+ en een 4G-modem het resultaat is van 2 maanden bellen met helpdesk en 4 monteurs verder. Conclusie van de chat: we zetten je over naar ADSL+ en daarna vragen we 4G-modem aan.

Hoe is het mogelijk dat dit al gebeurd zou moeten zijn (5 juni) en in plaats daarvan ik wederom een hele discussie met KPN aan moet gaan met als resultaat de afspraak die we al hadden. Ik heb nu exact dezelfde mail als eerder ontvangen met de mededeling, dat de verbinding nu op 22 juni wordt gewijzigd. Waarom de wijziging niet gewoon 5 juni al is doorgevoerd konden ze me niet vertellen...

Ik schrijf het hier maar op vanwege enige frustratie, jij kunt er mogelijk niets mee. 

Reputatie 7

Wat ik hier zie is dat er wel een wijziging is geweest, die op 5 juni gepland stond (en ook gedaan lijkt te zijn) waarbij de wijziging in z'n geheel op 9 juni op voltooid is gekomen. Maar het lijkt er inderdaad niet op dat de pairbonding daadwerkelijk aangepast is. Er is nu een nieuwe wijziging in het systeem gezet. En daarin zie ik nu wel daadwerkelijk ook staan dat de bonding omgezet moet worden naar ADSL2+. Dus dat stuk zit nu goed. Wel zal er waarschijnlijk nog contact worden opgenomen door de back office. Omdat dit een wijziging is die normaal gesproken niet heel vaak voorkomt. Als dit dan voltooid is, kan Sneller Internet Buitengebied aangezet worden. 

Reputatie 1

Dag Erik,

Inmiddels zes maanden verder en nog steeds geen ‘Snel Internet Buitengebied’ geleverd door KPN. Inmiddels vele chat’s en telefoongesprekken verder. Afgelopen week een eerlijke medewerker aan de lijn gehad (denk ik) die toe heeft gegeven, dat door een migratie van een backoffice bestelsysteem (van de ‘bestelstraat’ naar ‘lion’?) het niet duidelijk is wanneer de bestelling afgerond kan worden. Bij de migratie is het voor een aantal adressen fout gegaan...

Wij hebben nu dus inmiddels bijna een jaar een haperende internetverbinding. De oplossing is voorhanden (Snel Internet Buitengebied met een 4G-modem), maar om administratieve reden kan de levering niet georganiseerd worden.

En dat is nu uiteraard extra hinderlijk met thuiswerken en vanaf 4 januari twee kinderen thuis die online les moeten gaan volgen.

Ik heb inmiddels voor 290 euro zelf maar een 4G-modem gekocht met abo, dus heb nu een extra Wifi netwerk als backup (hotspot met telefoon is niet praktisch).

Bij de concurrenten zal het ook wel wat zijn, maar als je zoals ons geen keuze hebt (geen Ziggo, geen glasvezel) is dit toch wel frustrerend.

Kun jij iets positiefs melden?

Reputatie 7

Hemeltje, dat had ik niet verwacht, @EBaars. Ik ben er gelijk even ingedoken en ik zie dat je inderdaad veelvuldig al contact hebt gehad. Collega's hebben ook bij verschillende afdelingen navraag gedaan maar er is blijkbaar nog geen oplossing.. We zijn inderdaad overgaan naar een ander onderliggend leversysteem, maar dat an sich hoeft niet de oorzaak te zijn. Wat ik zie is dat de postcodechek netjes aangeeft dat er 28 Mbit leverbaar is op het adres (zonder pairbonding) en dat van daaruit Sneller Internet Buitengebied een optie is. Echter, technisch gezien zit je nog steeds op pairbonding. Dat ziet het bestelsysteem ook, en daardoor gaat die er vanuit dat er ruim 50 Mbit haalbaar is. En dan is Sneller Internet Buitengebied geen optie. 

 

Kortom, de omzetting naar ADSL is nog niet gebeurd. En ook als dat wel gebeurd is, is het zaak om te zorgen dat de pairbonding in z'n geheel niet meer als optie wordt gezien. Dat laatste is op dit moment het makkelijkst, aangezien we vanwege corona de optie pairbonding voor iedereen hebben dichtgezet. Dus als je nu dan op ADSL zou zitten, zou Sneller Internet Buitengebied in principe moeten kunnen. Ik stel dan ook voor dat ik nog een poging ga wagen om je omgezet te krijgen naar ADSL. En dat we dan van daaruit verder gaan. Let er daarbij wel op: als je dan zou besluiten dat je toch weer terug wilt naar pairbonding, dan kan dit voorlopig in ieder geval niet omdat we het dus als bestelbare optie hebben dichtgezet. Wanneer dit wel weer beschikbaar wordt is op dit moment nog niet bekend.

 

Laat hier even weten of dit akkoord is, dan ga ik aan de slag. 

Reputatie 1

Beste Erik,

Akkoord. De haperende internetverbinding is wat mij betreft geen optie. ADSL die op zichzelf al degelijker zou moeten zijn, aangevuld met een 4G-modem lijkt de beste optie. Ik verwacht dan ook niet dat ik terug wil naar pairbonding.

Dus als je een poging wilt wagen graag.

Reputatie 7

Akkoord, doen we dat. Ik heb zojuist een aanpassing gedaan. Dat wordt verwerkt als een wijziging in het abonnement, dus je krijgt een bevestiging. Inhoudelijk veranderd er niets aan je pakket. Dus dan is het even afwachten of dit ook lukt. Ik kom er morgen bij je op terug. 

Reputatie 1

De email met bevestiging heb ik ontvangen, met ook de melding dat de verbinding 21 december (vandaag dus) even weg kan vallen.

Kan het zijn dat zojuist het modem herstart is? We hadden even geen internet. Ik zie nu ook dat alleen het lampje van lijn 2 nog brandt op het modem, hiervoor brandden de lampjes van zowel lijn 1 als lijn 2.

Oftewel het lijkt alsof pairbonding is opgeheven.

Reputatie 7

De bonding is nu inderdaad opgeheven, @EBaars. Je bent nu terecht gekomen op een enkele VVDSL verbinding, dat is vectored VDSL. En ik heb zojuist Sneller Internet Buitengebied voor je kunnen bestellen! Je krijgt hier ook een bevestiging van.

Activatiedatum is de 28e. In principe heb je dan ook voor of uiterlijk op die dag het pakket met 4G modem (en eventueel vervangende Experia Box als je nu geen V10 of V10A hebt) in huis. PostNL heeft het echter druk, plus de kerstdagen er midden in. Dus het kan zijn dat het net iets later aankomt. Als je het eerder dan de 28e ontvangt, wacht met aansluiten tot de 28e. 

Reputatie 1

Bedankt. Ik juich nog even niet te vroeg, maar het ziet er naar uit dat het nu goed gaat.

Ik laat nog weten wanneer het gelukt is.

Reputatie 1

4G modem vorige week ontvangen, vanochtend mail van KPN ontvangen dat de dienst gereed is voor gebruik, dus het 4G modem aangesloten.

In de Experiabox zie ik nu bij Status/Geavanceerd/tabblad 3G/4G staan ‘Sluit eerst je 3G/4G apparaten aan’.

Ik moet denk even geduld hebben (kan tot 48 uur duren las ik).

https://forum.kpn.com/internet-9/4g-buitengebied-snelheid-bijft-na-resets-laag-enkele-sites-niet-meer-bereikbaar-517021?postid=1186815#post1186815

Reputatie 7
Badge +7

4G modem vorige week ontvangen, vanochtend mail van KPN ontvangen dat de dienst gereed is voor gebruik, dus het 4G modem aangesloten.

In de Experiabox zie ik nu bij Status/Geavanceerd/tabblad 3G/4G staan ‘Sluit eerst je 3G/4G apparaten aan’.

Ik moet denk even geduld hebben (kan tot 48 uur duren las ik).

Die pagina’s in de Experiabox gaan NIET over het Sagemcom 4G modem maar over een 3G/4G dongle die in de USB connector achterop de Experiabox kan. In de Experiabox is nergens iets te zien over de werking van het Sagemcom modem. Dat is wel een gemiste kans want zoals je merkt is fout zoeken als het niet werkt vervelend. Een simpele melding dat de dienst nog niet geactiveerd is is toch wel het minste dat je zou verwachten.

Even afwachten maar.

Reputatie 1

4G modem vorige week ontvangen, vanochtend mail van KPN ontvangen dat de dienst gereed is voor gebruik, dus het 4G modem aangesloten.

In de Experiabox zie ik nu bij Status/Geavanceerd/tabblad 3G/4G staan ‘Sluit eerst je 3G/4G apparaten aan’.

Ik moet denk even geduld hebben (kan tot 48 uur duren las ik).

Die pagina’s in de Experiabox gaan NIET over het Sagemcom 4G modem maar over een 3G/4G dongle die in de USB connector achterop de Experiabox kan. In de Experiabox is nergens iets te zien over de werking van het Sagemcom modem. Dat is wel een gemiste kans want zoals je merkt is fout zoeken als het niet werkt vervelend. Een simpele melding dat de dienst nog niet geactiveerd is is toch wel het minste dat je zou verwachten.

Even afwachten maar.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben van nature wat ongeduldig, maar dat word je ook als je verbinding het al een tijd niet goed doet. Ik lees dat hier meer mensen last van hebben.

Ik heb wel de tip gevolgd om in het 4G modem zelf in te loggen (192.168.2.252 bij mij en veel anderen/iedereen lees ik). Daar kun je bij Device info/Statistics zien hoeveel data er getransfered is. Hier kun je uit afleiden of het 4G modem werkt of niet.

De moderator Erik_ heeft mij in ieder geval goed verder geholpen (waar chat en helpdesk medewerkers een half jaar lang niet verder kwamen).

Nu even m’n best doen om 2 dagen af te wachten...

Reputatie 7

Goedemorgen @EBaars, fijn te lezen dat je de boel goed hebt ontvangen en hebt kunnen aansluiten. De wijziging staat hier als volledig afgerond, dus 4G modem zou moeten functioneren nu. Merk je dat ook?

Reputatie 1

Goedemorgen @EBaars, fijn te lezen dat je de boel goed hebt ontvangen en hebt kunnen aansluiten. De wijziging staat hier als volledig afgerond, dus 4G modem zou moeten functioneren nu. Merk je dat ook?

Voor het aansluiten van het 4G modem en nu meet ik met een speedtest (KPN ITNS) in beide gevallen ongeveer 29 down en 3 up.

Als ik nu als test een groter bestand van circa 320 MB download (via WeTransfer) blijft de down snelheid maximaal tegen de 30 Mbps. Ik zie het 4G modem dus niet bijspringen om de 50 te halen.

Zie ook de ingevoegde afbeelding. Je ziet eerst de speedtest (29 down blauw en 3 up groen) en daarna de testdownload van 320 MB met een wat grillige snelheid tegen de 30 Mbps.

Als ik in het 4G modem kijk zie ik dat er vanaf gister en vandaag samen wel 155 MB down en 63 MB geupload zijn. Dit verandert niet door mijn test met WeTransfer, dus voor die download van 320 MB lijkt het 4G modem dus niet bij te springen.

Die 28/3 is acceptabel (zeker omdat het na de omschakeling naar VDSL zonder haperingen is), maar met het 4G modem had ik 50 Mbps down moeten kunnen zien toch?

Hoe kan ik het anders/beter testen?

Software versie van het 4G modem (Segamcom Box) is SG4J000094C, GUI versie 1.57.17

Software versie van Experiabox V10 is V1.01.00T03.8V3

 

Reputatie 7

Mooi dat de vaste lijn nu in ieder geval al wel stabieler is. Maar je zou inderdaad meer moeten zien met de Sagemcom eraan vast. De order heb ik voor de zekerheid opnieuw gecontroleerd, en die is volledig afgerond. Dus van daaruit moet het werken. Dan de Sagemcom zelf, voor de zekerheid: de kabel naar de Experia Box zit er aan beide kanten goed in? Hoe branden de lampjes op de Sagemcom, en bij Signal, hoeveel? Waar in huis staat de Sagemcom? Kan zijn dat het bereik niet optimaal is. Experimenteer dan eens met de plaatsing.

Reputatie 1

De kabel zit goed tussen de Experiabox en de Sagemcom (kabel ook nog getest met andere apparatuur). Zowel in de meterkast als op de 1e verdieping bij het raam branden er twee lampjes bij Signal. Ik vind niet echt een plek met drie lampjes bij Signal. Alle andere lampjes aan de voorzijde branden blauw, beide lampjes aan de achterzijde bij de LAN aansluiting flikkeren ook. Op m’n mobiele telefoon haal ik op alle plekken een downloadsnelheid van tegen de 200 Mbps via 4G, dus dat zou goed moeten zitten.

Bij een speedtest of download van een groter bestand (ca. 320 MB) zie ik geen verschil in snelheid met of zonder aangesloten Sagemcom.