Vraag

4G modem moet om de paar weken gereset worden.

  • 15 December 2019
  • 34 reacties
  • 621 keer bekeken

Hoi,

Ik heb nu al een tijdje de Sagecom 4G modem + Experiabox V10 en wanneer het werkt, werkt het goed. (50-60 Mbps down ipv 7-8)

Het probleem is echter dat het 4G modem om de 2-3 weken niet meer werkt. Hier kom ik vaak achter wanneer ik iets download en zie dat de downloadsnelheid laag is, waarna de speedtests ook uitkomen rond de 7-8 Mbps.

9 van de 10 keer is het probleem opgelost wanneer ik het 4G modem van de stroom haal en 30 seconden later weer aansluit.

 

Heeft iemand misschien een idee waardoor dit komt en wat ik hier aan kan doen?

 


34 reacties

Reputatie 7
Badge +17

@Aetherialistic Welkom terug!

De oorzaak van het probleem dat je omschrijft kan ik zo niet bedenken. Het lijkt erop dat het 4G modem de verbinding met de Experiabox niet meer goed synchroniseert of door krijgt. Dit is wel gek omdat 2-3 weken best een lange periode is waarin het goed lijkt te gaan. 
Om je beter te kunnen helpen zou ik graag wat analyzes doen op de verbinding thuis, hiervoor heb ik postcode en huisnummer nodig. Kan je deze toevoegen aan je Forumprofiel
Heb je ook versterkers of switches in het netwerk zitten naast het 4G modem? 

@Aetherialistic Welkom terug!

De oorzaak van het probleem dat je omschrijft kan ik zo niet bedenken. Het lijkt erop dat het 4G modem de verbinding met de Experiabox niet meer goed synchroniseert of door krijgt. Dit is wel gek omdat 2-3 weken best een lange periode is waarin het goed lijkt te gaan. 
Om je beter te kunnen helpen zou ik graag wat analyzes doen op de verbinding thuis, hiervoor heb ik postcode en huisnummer nodig. Kan je deze toevoegen aan je Forumprofiel
Heb je ook versterkers of switches in het netwerk zitten naast het 4G modem? 

 

Dankje!

Ik heb zelf eigenlijk ook geen idee wat de oorzaak kan zijn. 
Het complete netwerk bestaat uit de Experiabox V10, het 4G modem, een 5 poorts switch, een router gebruikt als access point op de bovenverdieping en een router gebruikt als access point in een blokhut in de tuin.

Ik heb even snel een tekening in paint gemaakt om een wat duidelijker beeld te geven :sweat_smile:

 

 

 

Ik dacht zelf dat er wellicht iets mis gaat met het uitdelen van IP-Addressen, maar weet hier, ondanks de opleiding ICT-Beheer te hebben gedaan, te weinig van af. Netwerken was nooit mijn sterkste punt :sweat_smile:

 

Ik heb de informatie toegevoegd aan mijn forum profiel!

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik ervaar precies hetzelfde. Ik laat een speedcheck programma elk uur een test doen en elke maand valt de Sagemcom een keer of drie uit, en blijft alleen de VDSL snelheid over. Een reset van de Sagemcom maar ook even de verbinding tussen V10 en Sagemcom verbreken herstelt dit.

Als ik dit doe heeft de Sagemcom gewoon normaal een sterk 4G signaal. Het lijkt er op dat de twee apparaten elkaar niet meer zien.

Ik lees meer van dit soort berichten op dit forum. Volgens mij zit er gewoon nog een bug ergens in dit product. Erg vervelend.

Zie hieronder. Aan het begin van de grafiek van deze maand (de groene lijn is download) en iets voor het midden helemaal gedurende de gehele nacht. Opvallend is dat het vaak ‘s-nachts gebeurt rond het tijdstip dat KPN vaak onderhoud e.d. doet.

De andere pieken naar beneden zijn kortdurende terugvallen die zich altijd weer herstellen. 

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Nog eens even naar de cijfers gekeken. In 3 maanden 8 keer geen “verbinding” tussen Experiabox V10 en Sagemcom 4G modem waarbij de snelheid dus terugvalt en blijft op VDSL snelheid. En al die keren ‘s-nachts, startend om 0, 2, 4 of 6 uur. Dat kan geen toeval zijn.

Overdag ook wel eens alleen VDSL maar dan hersteld het zich binnen een uur. Sneller denk ik maar ik meet maar 1 keer per uur.

Merkwaardig fenomeen!

Reputatie 7
Badge +17

@Ernst-Jan en @Aetherialistic Ohh, wat erg dit. Excuses jullie zijn er tussendoor geglipt. Ik vind de paint tekening echt geweldig. Als het een probleem is met IP adressen uitdelen dan zou je de Experiabox eens kunnen resetten. Lost dit het probleem niet op? Dan moet de box vervangen worden. Hoe is het 4G modem precies aangesloten op de Experiabox, gewoon direct bekabeld? Hij lijkt nu te zweven namelijk.  

Experiabox resetten heb ik ook geprobeerd. Daarnaast ook alles uit gezet, Experiabox aangezet, daarna het 4G modem en daarna alle andere apparaten maar ook dit heeft niet geholpen. Het 4G modem is inderdaad direct bekabeld aangesloten. Ook beide poorten op het 4G modem geprobeerd maar dit maakt ook geen verschil.

Reputatie 7
Badge +17

Experiabox resetten heb ik ook geprobeerd. Daarnaast ook alles uit gezet, Experiabox aangezet, daarna het 4G modem en daarna alle andere apparaten maar ook dit heeft niet geholpen. Het 4G modem is inderdaad direct bekabeld aangesloten. Ook beide poorten op het 4G modem geprobeerd maar dit maakt ook geen verschil.

Bedankt voor je snelle reactie. Hoe branden de lampjes op het 4G modem, ik probeer hem uit te lezen op je gegevens maar dit lukt niet. 
Goed dat hij bij het raam staat want de 4G dekking in huis is niet optimaal. 

Alle 6 lampjes branden blauw en het lampje bij de kabel tussen het 4G modem en de Experiabox knippert groen. Ook bij de Experiabox knippert deze groen. Het 4G modem heeft 3 van de 3 streepjes verbinding.

Het kan inderdaad kloppen dat je niet in het 4G modem kunt komen want hij werkt op dit moment weer niet. Deze keer werkt een reset van het 4G modem of de Experiabox tevens ook niet, net als het verbreken en herstellen van de verbinding tussen het 4G modem en de Experiabox, terwijl dit normaal wel werkt.

 

Ik heb eens ingelogd op het 4G modem en zie bij de “Statistics” tab het volgende:

 

Ik kan alleen nergens een log o.i.d vinden met meer details over de error.

 

 

Het 4G modem werkt nu weer na een factory reset. De vraag is alleen voor hoe lang..

 

 

Ik heb eens ingelogd op het 4G modem en zie bij de “Statistics” tab het volgende:

 

Ik kan alleen nergens een log o.i.d vinden met meer details over de error.

 

 


Wat geeft nu in werkende toestand die LAN Layer 1 Statistics weer?

Dit screenshot van niet werkende toestand heeft sowieso een compleet vreemde receive-sent verhouding. 70 bytes received zou betekenen maar 1 datapacket onvangen (foutief) terwijl ruim 2 miljoen verzonden. Het lijk of het ene apparaat geen ‘gehoor’ krijgt bij de andere (of andersom).

Het lijkt mij inderdaad ook dat er iets niet goed gaat in de communicatie tussen het 4G modem en de Experiabox.

Zo ziet de Statistics tab er nu uit:

 

Die laatste Statistics ziet er normaal uit denk ik (in ieder geval niet abnormaal ).

Die ene error in eerdere statistics zet wel aan het denken. Als ik het wel heb, slaat ‘Received’ op datatransport van ExperiaBox naar Sagemcom, gemonitort op ethernet frame niveau. Je kan de kabel vervangen of er een managed switch tussen zetten die dan na x weken laat zien dat er 1 of meerdere bad packets van de EB afkomen _of_ de Sagemcom heeft 1 slechte ontvangst. Beide mogelijke oorzaken lijken tot gevolg te hebben dat de hoger niveau communicatie tussen  ExperiaBox en Sagemcom stopt.

Heb je Gbit of 100Mbit link tussen de beide apparaten? Je zou 100Mbit kunnen forceren om te kijken of het dan ook optreedt.

Meest waarschijnlijk denk ik nu is een laag-niveau hardware/firmware fout in de Sagemcom, maar is erg gissen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ervaar dus een paar keer per maand dat de Experiabox en de Sagemcom elkaar niet meer zien. Ik heb nu een script draaien dat de voeding van de Sagemcom uitzet, even wacht en dan weer aanschakelt, als de downloadsnelheid 2 keer in een uur achter elkaar op de VDSL snelheid is. 

Alternatief is de voeding schakelen op dezelfde wijze van een kleine switch tussen de twee devices zodat de ethernet verbinding even weg is. Dat is ook voldoende om de twee devices elkaar weer te laten zien.

Gebruik hiervoor een open source python programma op een Windows mini PC die de download snelheid meet via Ookla Speedtest, wat batch tovenarij en een If This Then That on/off trigger naar een Sonoff WiFi gestuurde 220V schakelaar. Beetje een houtje/touwtje oplossing maar het werkt goed.

Hopelijk bevestigt KPN ooit dat er tussen deze twee devices nog een kinderziekte is. Bij mij dus vrijwel altijd rond 02:00 uur, het moment dat een Experiabox of de Sagemcom een phone-home doet voor beheer of firmware update. Toeval?

Nog even ter herinnering; de 4G verbinding is gewoon stabiel, even ethernet een seconde los en vast is al voldoende om te zorgen dat 4G weer bijschakelt. Is dus een communicatie probleem tussen de devices. Ook al is er dan gewoon een connectie want Sagemcom GUI is gewoon ook dan via de browser benaderbaar. Maar 4G bijschakelen werkt niet meer. Status in Sagemcom is ook gewoon LTE connected etc...

Reputatie 4
Badge +2

Ik ervaar dus een paar keer per maand dat de Experiabox en de Sagemcom elkaar niet meer zien.

 

Hier ook  hetzelfde. Ik heb niet precies bijgehouden hoe vaak, maar minstens 1 keer per maand. Dan merk ik ‘s morgens dat er alleen ADSL snelheid is.

 

Tot nu toe dacht ik dat het aan de Devolo’s lag waarmee ik de verbinding tussen het 4G modem en de Experiabox maak. Die staan op een dusdanige plaats dat het erg moeilijk is om een kabel te trekken. En zo’n powerline verbinding is nu eenmaal niet 100% betrouwbaar. Ik trok dan de Devolo (die ook de voeding voor het 4G modem verzorgt) even uit het stopcontact en alles werkte weer.

 

Vanmorgen had ik het probleem weer en na het lezen van dit topic heb ik alleen even de LAN kabel tussen het 4G modem en de Devolo losgehaald en jawel: het werkte direct weer. De arme Devolo kreeg ten onrechte de schuld.

 

Als oplossing nu de hele handel (Devolo + 4G modem) via een tijdschakelaar gevoed die om 6:09 de spanning er voor 1 minuut afhaalt. Over een maand weten we meer.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik ervaar dus een paar keer per maand dat de Experiabox en de Sagemcom elkaar niet meer zien.

 

Als oplossing nu de hele handel (Devolo + 4G modem) via een tijdschakelaar gevoed die om 6:09 de spanning er voor 1 minuut afhaalt. Over een maand weten we meer.

 

 

Wat grappig. Hier exact dezelfde installatie. Ook een tweetal Devolo DLAN adapters tussen de Experiabox en de Sagemcom, die ik ook de schuld gaf. Maar die zijn het echt niet. Want als de 4G niet bijschakelt is er gewoon wel een verbinding met de browser naar de Sagemcom mogelijk; kortom er is dan wel verkeer, maar geen communicatie tussen Experiabox en Sagemcom die het mogelijk maakt de 4G bij te schakelen. Gaat dus iets fout in het protocol russen die twee.

Om te testen heb ik een continue monitoring draaien van de communicatie tussen de V10 en de Sagemcom (PING commando). Als 4G niet bijschakelt, laat die monitoring zien dat er wel degelijk een verbinding is. De “bug” tussen de twee devices zit dus in een hogere laag van de communicatie (transport of netwerk laag).

Het is zelfs nog sterker; ik gebruik een Devolo Wifi 550+ en een “normale” Devolo 550 en zo’n Devolo Wifi kun je op afstand herstarten door een speciaal commando te sturen. Zelfs dat werkt niet om 4G weer te laten bijschakelen… tijdens zo’n herstart blijft het netwerk LEDje op de Sagemcom ook branden. Alleen fysiek de verbinding even verbreken is de oplossing.

Elke dag een keer herstarten zoals jij nu doet, betekent in het “ergste” geval dat je dus maximaal een dag geen 4G hebt. 

Ik heb mijn oplossing dit weekend nog verbeterd; het monitorprogramma dat ik gebruik (met de schermafdruk zoals een paar posts terug) kan een email sturen als de downloadsnelheid beneden een bepaalde waarde komt. Dus 1 keer per uur doet dat programma (JDAST) een check en als 2 keer de downloadsnelheid alleen de VDSL snelheid is stuur JDAST een email. Een klein batch pogramma controleert elk kwartier of op dat email adres zo’n email te vinden is en zo ja wordt de lichtnetspanning van de Sagemcom even 15 seconden verbroken. Simpel en werkt prima. Benodigdheden alleen een (micro) PC die 24/7 aan staat en een Sonoff wifi schakelaar.

Ook vanmorgen geprobeerd met een (TP-Link) switch tussen de DLAN adapter en de Sagemcom. De netspanning even verbreken van die switch, in plaats van de Sagemcom, is ook een oplossing.

Gezien de meldingen hier op het forum is er onder bepaalde omstandigheden echt een kinderziekte tussen V10 en Sagemcom waardoor 4G niet bijschakelt. Hopelijk komt daar een keer een erkenning van en nog beter: een oplossing. 

Reputatie 4
Badge +2

 

Wat grappig. Hier exact dezelfde installatie. Ook een tweetal Devolo DLAN adapters tussen de Experiabox en de Sagemcom, die ik ook de schuld gaf. Maar die zijn het echt niet. Want als de 4G niet bijschakelt is er gewoon wel een verbinding met de browser naar de Sagemcom mogelijk; kortom er is dan wel verkeer, maar geen communicatie tussen Experiabox en Sagemcom die het mogelijk maakt de 4G bij te schakelen. Gaat dus iets fout in het protocol russen die twee.

 

 

Kijk, dat had je er nou niet bij geschreven, dat je ook Devolo's gebruikt :grinning:

 

Dat verandert de zaak wel een beetje en ik begin nu weer te twijfelen of het toch niet aan de Devolo’s ligt. In eerste instantie had ik namelijk geprobeerd om de verbinding tussen het 4G modem en de Experiabox te maken via een WIFI bridge. Dat werkt niet en dan krijg je precies het verschijnsel dat er geen communicatie tussen 4G modem en Experiabox is om hybride internet verkeer mogelijk te maken, maar dat je het 4G modem wel ziet in het netwerk en er zelfs op kan inloggen.  Ik denk dat dat komt doordat de  communicatie tussen 4G modem en Experiabox niet fouttolerant is of gevoelig voor timing of iets dergelijks.

 

En dan is het dus alsnog mogelijk dat de powerline verbinding een fout introduceert waardoor de verbinding tussen 4G modem en Experiabox verstoort raakt. Waardoor je het 4G modem nog steeds gewoon ziet in het netwerkt, maar waarbij de hybride internet verbinding niet meer werkt.

 

Nu weet ik niet of de auteur van dit topic ook een powerline verbinding gebruikt en of hij/zij precies hetzelfde probleem heeft als wij. Als je zonder powerline verbinding ook periodiek precies dit probleem krijgt, dan wil ik alsnog wel geloven dat het niet aan de Devolo’s ligt.

 

Als jouw theorie klopt dat het (bijna) altijd in de nacht fout gaat, dan zou mijn reset even na 6 uur het probleem moeten oplossen. En ook dan wordt het waarschijnlijker dat het niet aan de Devolo’s ligt, want het zou wel erg toevallig zijn als zowel bij mij als bij jou alleen in de nacht een storing op het lichtnet het probleem zou veroorzaken.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +7

 

Wat grappig. Hier exact dezelfde installatie. Ook een tweetal Devolo DLAN adapters tussen de Experiabox en de Sagemcom, die ik ook de schuld gaf. Maar die zijn het echt niet. Want als de 4G niet bijschakelt is er gewoon wel een verbinding met de browser naar de Sagemcom mogelijk; kortom er is dan wel verkeer, maar geen communicatie tussen Experiabox en Sagemcom die het mogelijk maakt de 4G bij te schakelen. Gaat dus iets fout in het protocol russen die twee.

 

 

Kijk, dat had je er nou niet bij geschreven, dat je ook Devolo's gebruikt :grinning:

 

Dat verandert de zaak wel een beetje en ik begin nu weer te twijfelen of het toch niet aan de Devolo’s ligt. In eerste instantie had ik namelijk geprobeerd om de verbinding tussen het 4G modem en de Experiabox te maken via een WIFI bridge. Dat werkt niet en dan krijg je precies het verschijnsel dat er geen communicatie tussen 4G modem en Experiabox is om hybride internet verkeer mogelijk te maken, maar dat je het 4G modem wel ziet in het netwerk en er zelfs op kan inloggen.

 

Dat is interessant. Als HTTP wel werkt dan is er “fysiek” dus een werkend protocol op alle lagen van het netwerk want HTTP is een applicatie protocol op de bovenste laag. Waarom dan de twee devices elkaar niet meer zien moet komen door een fout in het communicatieprotocol, of een falend herstelmechanisme. Dat kan veroorzaakt worden door de Powerline adapters maar het lijkt me niet waarschijnlijk. In de Devolo’s zit een switch, gezien de meerdere RJ-45 aansluitingen. Wellicht geraakt die in de war…

Als een storing tussen V10 en Sagemcom, via welke verbinding dan ook, dit kan veroorzaken is het gebruikte protocol tussen de twee devices niet erg robuust.

Beste zou zijn eens gedurende een maand met een kabel de verbinding maken. Kan hier in huis niet zo gemakkelijk.

Ik heb al eens wat monitoring ingericht om de snelheid van de Devolo’s te meten. Ik zal dat weer eens opstarten. Kijken of dat uitsluitsel geeft.

Wel type Devolo’s heb jij?

Reputatie 4
Badge +2

Als een storing tussen V10 en Sagemcom, via welke verbinding dan ook, dit kan veroorzaken is het gebruikte protocol tussen de twee devices niet erg robuust.

Beste zou zijn eens gedurende een maand met een kabel de verbinding maken. Kan hier in huis niet zo gemakkelijk.

Ik heb al eens wat monitoring ingericht om de snelheid van de Devolo’s te meten. Ik zal dat weer eens opstarten. Kijken of dat uitsluitsel geeft.

Wel type Devolo’s heb jij?

 

Ik gebruik 2 stuks dLAN 1000 duo+

 

De Sagemcom is bedoeld om via een kabel aangesloten te worden op de Experiabox. Dan is het niet zo raar dat het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de software is dat de data tussen die twee direct en foutloos wordt uitgewisseld. En dan is het ook niet zo raar dat als wij er toch 2 Devolo’s  tussen hangen (waarbij dat uitgangspunt niet meer klopt), dat het dan soms fout gaat. Heel soms, want het gaat eigenlijk bijna altijd goed.

 

Maar goed, eerst maar eens zien of het foutloos blijft werken met een dagelijkse reset even na 6 uur. Als dat zo is en het dus nooit overdag fout gaat, dan kan het haast niet aan de Devolo’s liggen.

 

Ik ben ook nog steeds heel benieuwd hoe de setup van @Aetherialistic er uit ziet en of hij/zij nu echt precies hetzelfde probleem heeft als wij en dan zonder powerline adapters.

Reputatie 7
Badge +7

Als een storing tussen V10 en Sagemcom, via welke verbinding dan ook, dit kan veroorzaken is het gebruikte protocol tussen de twee devices niet erg robuust.

Beste zou zijn eens gedurende een maand met een kabel de verbinding maken. Kan hier in huis niet zo gemakkelijk.

Ik heb al eens wat monitoring ingericht om de snelheid van de Devolo’s te meten. Ik zal dat weer eens opstarten. Kijken of dat uitsluitsel geeft.

Wel type Devolo’s heb jij?

 

Ik gebruik 2 stuks dLAN 1000 duo+

De Sagemcom is bedoeld om via een kabel aangesloten te worden op de Experiabox. Dan is het niet zo raar dat het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de software is dat de data tussen die twee direct en foutloos wordt uitgewisseld. En dan is het ook niet zo raar dat als wij er toch 2 Devolo’s  tussen hangen (waarbij dat uitgangspunt niet meer klopt), dat het dan soms fout gaat. Heel soms, want het gaat eigenlijk bijna altijd goed.

 

Nee, dat is niet juist. Elk datacommunicatie protocol moet zo gebouwd zijn dat het robuust is. Ook bij gebruik van een normale ethernet kabel treden allerlei storingen op, o.a. door elektrische installaties in de buurt. Zelfs met een WiFi verbinding tussen de twee devices zou het moeten kunnen werken, hoewel ik begrijp dat dat teveel gevraagd is. 

Jij gebruikt dus 1000 Mbps gigabit ethernet devices, ik 500 Mbps fast ethernet. Ik meet behoorlijk stabiel ruim 300 Mbps tussen de twee DLAN adapters dus voldoende snel voor dat wat 4G extra biedt. Het feit dat ook met gigabit ethernet adapters uitval van de verbinding optreedt duidt dat de 100 Mbps ethernet aansluiting bij mij ook niet de reden is. Ik dacht dat wellicht de V10 of Sagemcom een gigabit ethernet verbinding vereist. 

Reputatie 7
Badge +7

Nog even een grappige aanvulling. De Sagemcom resetten kan alleen via het webinterface. Er zijn echter macro recorder utilities die zoiets kunnen automatiseren. Ik vond TinyTask voor Windows en dat werkt perfect. Een keer de reset doen met TinyTask in opname mode en dan kan TinyTask alle genomen muisbewegingen, input e.d. wegschrijven en heb je een .exe die het helemaal automatisch laat verlopen.

Dus een netvoedingschakelaar zoals de Sonoff is ook niet nodig. Alleen een mini PC die 24/7 aan staat. En een script dat de met TinyTask gemaakte programma opstart. Een keer per dag, of als een geautomatiseerde speedtest te laag resultaat geeft etc.

Reputatie 7
Badge +7

Kijk, weer iemand met hetzelfde probleem:

Uitval verbinding V10 en 4G modem

Reputatie 7
Badge +17

Bedankt allemaal voor jullie input. Ik vind het bijzonder dat er allemaal extra acties ondernomen moet worden voor een feilloze samenwerking tussen de EW en de V10. Ik ga jullie input doorsturen naar de achterliggende afdeling die gaat over de Sagemcom 4G.  Ik zet hierbij de gegevens door. Als mijn collega's willen meekijken is het van belang dat al het apparatuur is aangesloten.  

 

Excuses voor de late reactie @Ernst-Jan @jrxs4all 
Erg druk gehad de afgelopen dagen en daardoor totaal vergeten.

 

Ik ben ook nog steeds heel benieuwd hoe de setup van @Aetherialistic er uit ziet en of hij/zij nu echt precies hetzelfde probleem heeft als wij en dan zonder powerline adapters.

 

Ik gebruik geen powerline adapters o.i.d.
Alleen een kabel tussen de Sagemcom en de Experiabox en that's it.

Als ik het zo lees lijkt het wel om hetzelfde probleem te gaan.
Om de zoveel tijd (Was eerst 1 keer per maand ongeveer, nu inmiddels elke 2 weken) zien de Sagemcom en de Experiabox elkaar niet meer. Hier kom ik meestal achter wanneer ik iets download en zie dat ik op zo'n 8 Mbit down zit.

Tot een maand geleden was het voldoende om de voeding of ethernet kabel even er uit en er weer in te doen om het weer werkend te krijgen maar dit werkt nu ook niet meer. Ik heb de afgelopen 2 weken ook niet op de Sagemcom in kunnen loggen.

Nu heb ik een kwartier geleden de ethernet kabel uit de Experiabox gehaald en in de switch gedaan (Je moet toch wat proberen) en guess what. 4G werkt weer.

Helaas heb ik er te weinig verstand van om te zeggen of dit iets betekend, maar wellicht dat dit voor jullie relevante informatie is.

Ik ben benieuwd of het probleem zich blijft voordoen nu de Sagemcom is verbonden met de switch ipv direct met de Experiabox, aangezien de ethernetkabel uit en in de Experiabox doen niet hielp om de 4G verbinding terug te krijgen. 

 

Reputatie 4
Badge +2

Als ik het zo lees lijkt het wel om hetzelfde probleem te gaan.
Om de zoveel tijd (Was eerst 1 keer per maand ongeveer, nu inmiddels elke 2 weken) zien de Sagemcom en de Experiabox elkaar niet meer. Hier kom ik meestal achter wanneer ik iets download en zie dat ik op zo'n 8 Mbit down zit.

 

Ja, dat lijkt inderdaad op hetzelfde probleem. En het gebeurt dus zowel met als zonder het gebruik van powerline adapters.

 

Ik denk dat @Ernst-Jan gelijk heeft met zijn theorie dat er ‘s nachts iets gebeurt waardoor de communicatie tussen Experiabox en Sagemcom in de war raakt.

 

3 weken geleden heb ik de powerline adapter die bij mij de communicatie met de Sagemcom verzorgt gevoed via een tijdschakelaar die elke ochtend rond 6:00 even de spanning van de powerline adapter haalt. Als dan ‘s nachts er iets mis gaat met de communicatie tussen Experiabox en Sagemcom wordt dat verholpen door de reset via de tijdschakelaar. Als er overdag iets mis gaat dan zou ik dat vrijwel zeker merken, omdat mijn ADSL snelheid heel laag is.

 

En in die 3 weken heb ik geen enkele keer een storing gemerkt in de communicatie tussen Experiabox en Sagencom. Dus, of er is geen enkele keer iets mis gegaan, of er is alleen iets mis gegaan in de nacht. De periode van 3 weken is nog een beetje kort, maar als dit goed blijft werken dan is het zeer waarschijnlijk dat het probleem alleen in de nacht voorkomt.

 

Wat er nu precies fout gaat, dat is mij ook niet duidelijk. Dat zou degene die de firmware van de Experiabox/Sagemcom heeft geschreven verder moet uitzoeken. Ondertussen zou je ook de truc met de tijdschakelaar kunnen proberen met de switch.

 

 

 

 

Reageer