Beantwoord

4GB glasvezel heeft lagere download dan upload, beide halen ze de volledige snelheid niet

  • 9 May 2024
  • 18 reacties
  • 213 keer bekeken

Wij zijn sinds kort overgestapt van ziggo naar KPN glasvezel.

Het zelf installatie pakket was duidelijk, verbinding was zo gemaakt.

Nu hebben we het volgende probleem:

 

De download blijft schommelen tussen 800mb/s en 1100mb/s terwijl de upload tussen 1600 en 2300mb/s zit.

Volgende stappen zelf ondernomen maar resultaat blijft in alle gevallen hetzelfde.

  • Verbinding naar KPN box 14 en Genexis via de meegeleverde rode kabel in WAN.
  • PC met 10gb Mellanox connect x3 PCI-e kaart via 10gbE sfp+ over koper naar 10gbE poort in box 14.
  • PC met 10gb DAC kabel in ASUS RT-AX89X naar KPN box14 over CAT7
  • Asus RT-AX89X als vervanging van box 14 (VLAN6 prio1)

Hebben jullie nog andere tips om ons op weg te helpen?

icon

Beste antwoord door Daniel Al 15 May 2024, 21:29

Bekijk origineel

18 reacties

Kijk eens naar onderstaande link voor een mogelijke oplossing @Daniel Al :

 

Bedankt voor de snelle reactie. Deze stappen had ik al gedaan voordat ik dit bericht plaatste. 
ik had meer gehoopt dat iemand ervaring had met een soort gelijke opstelling. Met de mellanox netwerk kaart bijvoorbeeld. Hoewel deze opstelling werkte in mijn thuis netwerk, is het de eerste keer dat ik glasvezel heb. 
 

Ik wil eerst alles uitsluiten van mijn kant voordat ik een monteur laat komen. 
las overigens dat er een update is die een speedtest op het modem toelaat. Die heb ik echter nog niet ontvangen maar dat zal een hoop duidelijkheid geven denk ik. 

Welke ont heb je ? dat is het zwarte kastje dat over de glas aansluiting is geschoven?  voor 4Gbit moet dat een Nokia zijn als die er al zit bel maar een monteur dan moet ie vervangen worden.

 

deze is vanmorgen bij mij al voor de 2e keer vervangen voor hetzelfde probleem.  na vervangen weer netjes 4000/4000.

In het zelf installatie pakket zat een Genexis ONT.

Met drie lampjes, twee bovenste zijn groen.

Dan moet er een monteur komen de genexis is niet geschikt voor 4 Gbit

 

 voor 4Gbit moet dat een Nokia zijn als die er al zit bel maar een monteur dan moet ie vervangen worden.

en 

Dan moet er een monteur komen de genexis is niet geschikt voor 4 Gbit

Klopt niet @rvhaeften , ook de Genexis wordt weer vervanngen door een Genexis en niet per definitie door een Nokia, KPN wil niet op 1 paard hoeven te wedden, vandaar dat beide merken door elkaar gebruikt worden. Ik kreeg eind januari ook weer een Genexis en werkt perfect.

CC: @Daniel Al 

 

Dat is dan nieuw de oude waren niet geschikt voor 4 gbit 

Alle Genexiskasten zijn geschikt voor maximaal 10GB @rvhaeften , er is echter een serie die gevoelig is voor stroomstoringen en/of stroomuitval en die wordt (preventief) vervangen door een Nokia of Genexis.

 

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Daniel Al. welkom bij ons. 

Is het inmiddels gelukt om de snelheid goed te krijgen of, indien nodig, een ander glasvezelkastje te krijgen? Zo niet, bel dan even met ons. Ons gratis nummer is 0800 0402. We zijn bereikbaar maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur. Zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur.

Laat je nog even weten hoe het afloopt? 

Hier werkte een nieuwe genexis ook niet de upload bleef achter na het alsnog plaatsen van een Nokia is het opgelost.

Hi @Alex van KPN 

Ik wacht heel even de nieuwe software van het modem af. Om de speedtest op het modem te proberen. De snelheid hier blijft achter. Gisteren met Linux geprobeerd en daar is de upload iets beter, de download komt niet verder dan 2gb/s. Wat opvalt is dat die snelheid heel erg varieert. Van 2gbs naar 800mbs. 
Ik denk niet dat het aan mijn hardware ligt, maar voordat ik bel wil ik dat wel uitsluiten. 

Hier werkte een nieuwe genexis ook niet de upload bleef achter na het alsnog plaatsen van een Nokia is het opgelost.

Dan heb je toevallig weer een slechte Genexis gehad @rvhaeften 

Dat zou zomaar kunnen. 

Reputatie 7
Badge +12

Vanuit de monteur; zowel Genexis als de Nokia hebben dezelfde werking. Enkel is de fabrikant anders omdat zoals N.N. terecht zegt KPN niet van 1 fabrikant afhankelijk wilt zijn. We wisselen geen genexis voor nokia’s of andersom omdat de een beter is dan de ander.

Reputatie 7
Badge +9

Ik had hetzelfde probleem, de monteur had de Genexis omgewisseld voor een andere Genexis, nog steeds niet boven de 3500/2500. Daarna hing de monteur een Nokia op en alle snelheden werden behaald. 4000/4000. Tevens was het wegvallen van de verbinding ook meteen opgelost, het modem viel 6x per dag uit met de Genexis.

Dat was nog wel met de eerste software versie van de Box 14 @Ik_Combineer.

@Daniel Al Wat zegt de speedtest in het modem zelf ?

@SaltyBart update is nog niet gepushed naar mijn modem. Kan nog geen speedtest uitvoeren. 
 

Ik vertrouw er op dat als KPN genexis verstuurd dat dit ook moet werken. Maar lees ondertussen wel veel problemen die erg op die van mij lijken. En die meestal opgelost worden met een Nokia. 
 

Ik neem aan dat de update een deze dagen komt. Dan kan ik uitsluiten of het aan mijn hardware ligt. Alhoewel een iperf aangeeft dat mijn netwerk 9,6gbs doet van pc naar NAS. 
 

Reputatie 7
Badge +9

@SaltyBart update is nog niet gepushed naar mijn modem. Kan nog geen speedtest uitvoeren. 
 

Ik vertrouw er op dat als KPN genexis verstuurd dat dit ook moet werken. Maar lees ondertussen wel veel problemen die erg op die van mij lijken. En die meestal opgelost worden met een Nokia. 
 

Ik neem aan dat de update een deze dagen komt. Dan kan ik uitsluiten of het aan mijn hardware ligt. Alhoewel een iperf aangeeft dat mijn netwerk 9,6gbs doet van pc naar NAS. 
 

Ja na de update kan je uitsluiten of het aan jouw apparatuur light of aan de zijde van KPN middels het modem speedtest. Als de modem test hetzelfde aangeeft als je PC test en het modem is met een geschikte WAN kabel goed aangesloten op het ONT zal er een monteur moeten komen.

Wat je zegt over de Genexis ben ik het mee eens, en de specs zeggen ook dat het een 10 Gigabit ONT is.
Maar ik heb al verschillende topics gelezen en zelf hier de situate gehad dat het met Genexis niet haalbaar was en de Nokia wel. Ik heb dit toen geloof ik ook bij @Maja van KPN aan de aandacht gebracht omdat het diversen keren de uitkomst was. Maar, een mooie case om te volgen, ben benieuwd wat de oplossing gaat zijn!

Ondertussen ben ik al een stuk wijzer.

 

Update kreeg ik gisteren binnen. Daarbij te zien dat 4gb/s down en 3 gb/s up gehaald werd.

Verder onderzoek blijkt uit dat de speedtest in de browser mijn i5 4670K voor 100% belast. Ongeacht welke browser ik gebruik.

Waarschijnlijk werkt offload van mijn mellanox niet met data verkeer via de browser, aangezien de native app van speedtest wel keurig de snelheid aangeeft. Snelheid ook bevestigd op mijn router.

 

Ik zal nog wat gaan experimenteren met linux installaties omdat ik me niet kan voorstellen dat een 4GHz quadcore niet genoeg is om via een browser 4Gb/s te halen. 

 

Conclusie: Wat ik al vermoedde is de verbinding van KPN in orde, 4Gb/s eist onder windows meer cpu kracht dan ik in eerste instantie dacht.

Reageer