Beantwoord

Aanleg glasvezel in Hoeksewaard, maar KPN wordt geen aanbieder

  • 27 August 2021
  • 7 reacties
  • 119 keer bekeken

Geachte dames heren 

Binnen een jaar gaat er bij ons glasvezel worden aangelegd.

Wij wonen in de Hoeksewaard tot mijn grote verbazing geeft Efiber aan dat KPN niet een van de aanbieders die op de galsvezelkabel is.

Mijn vraag is of KPN een gebied met 87000 inwoners niet van belang vind,

en dat ik dus gedwongen wordt om na z'n 30 jaar bij de KPN weg zal moeten om glasvezel  ???????

mvg J Jaspers 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Anonymous 27 August 2021, 11:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Hallo @TV 5 Monde , het gebeurt regelmatig dat andere aanbieders dan KPNNetwerk glasvezel aanleggen in een bepaald gebied. 

KPN, de provider, kan zich dan eventueel aanmelden op het glasvezelnetwerk van de concurrent als zij de gevraagde prijs willen betalen. Dat gebeurt soms wel, maar vaak niet.

Dus als jij in jouw woonplaats van glasvezel wilt kunnen genieten kun je uit diverse providers kiezen en als KPN daar niet bij staat kun je overstappen naar een andere provider.

 

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @TV 5 Monde! Ik sluit me aan bij hetgeen @JanD zegt. 
 

Reputatie 7
Badge +10

Dus dat. En anders blijf je toch voorlopig nog op je koperverbinding. Die word niet direct uitgezet denk ik. Zeker niet als er nog een boel KPN klanten op zitten. Je bent zo een paar jaar verder voordat het hele gebied is aangelegd met glas. Tegen die tijd kan er een hoop veranderen. Wellicht ook nieuwe (prijs)afspraken tussen Efiber en KPN. 

Reputatie 7
Badge +11

Dus dat. En anders blijf je toch voorlopig nog op je koperverbinding. Die word niet direct uitgezet denk ik. Zeker niet als er nog een boel KPN klanten op zitten. Je bent zo een paar jaar verder voordat het hele gebied is aangelegd met glas. Tegen die tijd kan er een hoop veranderen. Wellicht ook nieuwe (prijs)afspraken tussen Efiber en KPN. 

Het lijkt me sowieso zeer onwaarschijnlijk dat KPN koper uit zet in een gebied waar ze zelf geen glasvezel hebben liggen. Dan is er namelijk helemaal geen manier waarop KPN (of andere providers die gebruik maken van het netwerk van KPN) in dat gebied diensten kan leveren. Lijkt me eerder dat er pas gekeken wordt naar het uitzetten als er een mogelijkheid is om over het netwerk van E-Fiber te leveren.

Reputatie 7
Badge +10

Dus dat. En anders blijf je toch voorlopig nog op je koperverbinding. Die word niet direct uitgezet denk ik. Zeker niet als er nog een boel KPN klanten op zitten. Je bent zo een paar jaar verder voordat het hele gebied is aangelegd met glas. Tegen die tijd kan er een hoop veranderen. Wellicht ook nieuwe (prijs)afspraken tussen Efiber en KPN. 

Het lijkt me sowieso zeer onwaarschijnlijk dat KPN koper uit zet in een gebied waar ze zelf geen glasvezel hebben liggen. Dan is er namelijk helemaal geen manier waarop KPN (of andere providers die gebruik maken van het netwerk van KPN) in dat gebied diensten kan leveren. Lijkt me eerder dat er pas gekeken wordt naar het uitzetten als er een mogelijkheid is om over het netwerk van E-Fiber te leveren.

Daarom

Reputatie 7
Badge +17

Yes, Ik kan me ook niet voorstellen dat we koper uitfaseren alvorens er een alternatief is voor ons als provider. Dat zou marketingtechnisch geen goede zet zijn:sweat_smile:. Mocht dit ooit wel aan de orde zijn, dan wordt dit vroegtijdig gecommuniceerd en bieden we -eveneens ruim op tijd- een alternatief aan 

Dus a) lekker op de koper blijven. b) provider hoppen :grimacing:

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb dit in andere topics wel eens uitgelegd maar ik vergeet steeds welke dus die kan ik zo snel niet zoeken..

KPN moet, om te kunnen leveren op het netwerk van E-Fiber, in elk van hun PoPs apparatuur plaatsen en de lijn huren. Daarvoor moet overeenstemming zijn over de huurprijzen en voorwaarden. Die overeenstemming is er niet. Al enkele jaren niet. 

Ik acht de kans niet groot dat KPN in de komende jaren op dat netwerk gaat. Eerder nog zal zij haar eigen glasvezelnetwerk aanleggen ter vervanging van het koper (is eerder voorgekomen).

En zoals al gezegd: het koper netwerk gaat niet algemeen in Nederland uit. Alleen op adressen die glasvezel hebben waar KPN wel op kan leveren.