Beantwoord

Aansluiting telefoonlijn op contactdoos

  • 22 June 2019
  • 6 reacties
  • 628 keer bekeken

Er is mij gevraagd om buitenlanders te helpen met het aansluiten van een modem. Ik tref een doos aan die ik niet ken. Hangt aan een blauwe kabel met getordeerd draad, lijkt dus een IS/RA.
Weet iemand hoe je hier een verbinding mee kunt maken naar een telefoonkabeltje. Ik heb de interne kabel provisorisch proberen aan te sluiten, maar dat werkt niet zo. Bij elk nummer komen er 2 draadjes naar buiten, maar onduidelijk is hoe ik die moet verbinden. Ik doe er een foto bij. Bedankt alvast.

icon

Beste antwoord door Susan_ 23 June 2019, 11:27

Bekijk origineel

6 reacties

Dat is een een Krone block, erg handig, met het juiste gereedschap er bij, een zgn. push-tool.
(soms zit er een hele simpele versie in het deksel oid, maar dat zal wel niet in dit geval)
Kun je de inkomende draden zien ?
( ik vergrootte de foto en toen was de ik tekst weer eens kwijt :-// )
Hallo @Maarten vrijwilliger en @KeesYagi , zoals duidelijk te lezen is, mag dit punt (IS/RA) uitsluitend bewerkt worden door PTT=KPN-personeel.
Aan een IS/RA mag je dus nooit zelf werken om storing te voorkomen in de centrale en bij de buren.
Gewoon even een monteur laten komen, bij een nieuwe installatie meestal gratis.
Ja, nu zie ik de ingaande draden, maar je hebt voor DSL maar 1 aderpaar (=2 draden) nodig.
Je kunt daarvoor prima deze kabel gebruiken maar dan 1 paar (of wellicht 2 in geval van pairbonding)
Die komen dan op de middelste 2 contacten in het stekkertje vd experiabox (=kpn-modem).
A ja, je kunt ook de PTT even vragen :-)
Maar, ik ben wat in verwarring wbt het zelf aansluiten, er was idd een tijd dat je van tante pos helemaal niets mocht maar even later kreeg je allerlei aansluitmateriaal toegestuurd en op die manier heb ik vele aansluitingen gemaakt, als er maar een signaal op de inkomende draden staat dan komt ik er wel uit.

Aan een IS/RA mag je dus nooit zelf werken om storing te voorkomen in de centrale en bij de buren.
Ik heb geen idee hoe je dat voor elkaar zou kunnen krijgen

Gewoon even een monteur laten komen, bij een nieuwe installatie meestal gratis.
Dat is natuurlijk wel het gemakkelijkst, tenminste als de communicatie goed verloopt.
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen @Maarten vrijwilliger, welkom op het KPN Forum!

Allereerst, wat fijn dat je anderen helpt met het aansluiten van de diensten! Laat ik vooropstellen dat ik sowieso wil aanraden om een KPN monteur langs te laten komen. Hebben zij al diensten bij KPN, of moet dat nog komen? Want een installatiemonteur kan hier zeker goed bij helpen en ervoor zorgen dat de diensten correct worden aangesloten.

Het beste kan er contact opgenomen worden via 0800-0402 of de LiveChat functie, zodat je direct in overleg kan kijken wanneer de monteur kan en wanneer het voor jou /jullie uitkomt.
Reputatie 7
Badge +21
@Maarten vrijwilliger, ik heb geen reactie meer gezien. Kan ik er vanuit gaan dat je een monteur hebt ingepland voor de mensen die je helpt?

Reageer