Beantwoord

Aantal telefoniepoorten op nieuw modem

  • 15 March 2020
  • 11 reacties
  • 158 keer bekeken

Reputatie 2

Gisteren een nieuw modem mogen ophalen. Bleek te gaan om een Experia Box 10VA. Deze blijkt slechts 1 telefonie poort te hebben. Aangezien ik ook een alarmcentrale in huis heb vraag ik mij af of dit wel voldoende is om mijn vaste telefoon en de alarmcentrale op dit modem aan te sluiten? Was het niet beter geweest als ik een Experia Box 10V had mogen ontvangen met 2 telefoniepoorten en zo ja kan deze mij alsnog toegezonden worden? Mijn klantnummer is ***. De installatie zal plaats vinden door een installateur van KPN. Voor een afspraak hiervoor zou mij op korte termijn per e-mail nog een link toegezonden worden.

 

Admin: klantnummer verwijderd en opgeslagen in je profiel

icon

Beste antwoord door Soeradj 15 March 2020, 14:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Ligt eraan, heb je ook twee telefoonnummers, anders is de v10a met 1 poort voldoende en word de lijn pas na de modem gesplit.

Reputatie 2

Soeradj, dank voor je reactie. Ik heb 1 vast telefoonnummer en 1 Chicago basisstation waarop 3 Gigasets zijn aangesloten waarvoor dus een telefoniepoort voldoende is. Maar moet een alarmcentrale niet ook op een aparte telefoonpoort aangesloten worden? Begrijp ik je goed dat een telefoonleiding na de aansluiting op het modem gesplitst moet/kan worden voor een aansluiting van een alarmcentrale? En waarmee kan/moet deze splitsing plaats vinden? Is een HUB voldoende of moet hier een Switcher uitkomst brengen?

Hallo @Soeradj , alléén als de alarmcentrale ook een eigen telefoonnummer heeft heb je 2 telefoonpoorten nodig, aders heb je genoeg aan 1.

Om een telefoonpoort te splitsen zijn er diverse mogelijkheden, hieronder een voorbeeld:

RJ11-splitter

Zo kun je op 1 telefoonpoort/nummer meerdere apparaten aansluiten

Reputatie 2

Soeradj, prima advies. Ik ben nu gerustgesteld over de mogelijkheden Van de Experia Box 10VA.

Soeradj, prima advies. Ik ben nu gerustgesteld over de mogelijkheden Van de Experia Box 10VA.

Hallo @Paul J.H. , heb je ook iets aan mijn advies gehad?

 

Reputatie 2

Beste JanD, door mijn nog onhandigheid met dit Forum is mij volledig ontgaan dat jij met je reacties er nog "tussen” zat. Mijn grote dank aan jou is volkomen op z'n plaats. Ook je meegezonden foto heeft mij zeer geholpen. Ik zal voortaan beter opletten!

Nuancering, waarschuwing.
Door melden via een kieslijn is ouderwets, komt uit de tijd dat er nog niets beters was, nu is er internet.
Indien toch via kieslijn dan moet die altijd voorrang hebben op alle in en uitgaande verkeer, de lijn gaat dan eerst naar de alarminstallatie en dan naar de telefoon(s). Zo niet dan is saboteren (nog) eenvoudig(er).
Als de telefoons en de alarmkiezer parallel staan (met zo'n blokje vd foto) en er is een telefoon "vd haak" dan is de lijn bezet en kan er geen melding gedaan worden.

En ja, het hangt er maar vanaf hoe belangrijk de juiste werking is maar wees bewust van bovenstaande.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb wel een 2de nummer. Voor mn alarm installatie. En inderdaad geen andere telefoon aangesloten op die 2de poort. En een ups (stekkerblok met accu) in de meterkast, zodat de Experiabox bij stroomuitval blijft werken.

Reputatie 2

Kees Yagi en Nick83,

Veel dank voor jullie nuancering, waarschuwing en tips. Ik zal er mijn voordeel mee doen en het ook communiceren met mijn alarminstallateur.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Paul J.H., welkom! Uitstekend om te zien dat je direct al van zulke goede informatie bent voorzien. Ik heb er weinig aan toe te voegen en ga er vanuit dat het helemaal goed gaat komen. Mocht je nog vragen hebben, weet je ons te vinden!

Reputatie 2

Marcia, inderdaad zal het met al deze waardevolle tips, adviezen en waarschuwingen wel moeten lukken! Bij twijfels zal ik me zeker weer tot dit deskundige Forum weten te wenden.