Beantwoord

Al jaren een glasvezelaansluiting maar ik kan bij KPN (nog) niet aansluiten?

  • 16 April 2024
  • 9 reacties
  • 137 keer bekeken

Badge

Er ligt bij mij al jaren een Glasvezelaansluiting thuis. Nu wil ik glasvezel via KPN alleen bij de postcodecheck geeft hij aan dat ik alleen standaard internet (dat heb ik nu ook) via de kabel kan bestellen via KPN. (25 MB down 2 MB up). Hoe zit dat? Waarom kan ik geen glasvezel via KPN op mijn adres krijgen???

icon

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem 20 April 2024, 12:53

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hoe ziet die glasvezelaansluiting er uit die u heeft? Zo?

Mooi wit doosje waar het KPN logo op staat?

Als die er bij u anders uit ziet, kunt u er dan een foto van plaatsen? Of beschrijven hoe die er uit ziet?

Badge

Nee zo ziet de aansluiting er niet uit. De aansluiting is destijds door E-fiber of een andere instantie aangelegd. maakt dat wat uit dan? Is niet elke aansluiting door meerdere leveranciers te gebruiken? We hadden destijds geen keuze in de partij die de glasvezel kwam leggen…

Ik ben op dit moment niet thuis dus ik kan geen foto sturen. Dat doe ik vanavond

Reputatie 6
Badge +5

Nee zo ziet de aansluiting er niet uit. De aansluiting is destijds door E-fiber of een andere instantie aangelegd. maakt dat wat uit dan? Is niet elke aansluiting door meerdere leveranciers te gebruiken? We hadden destijds geen keuze in de partij die de glasvezel kwam leggen…

Ik ben op dit moment niet thuis dus ik kan geen foto sturen. Dat doe ik vanavond

ik ken mensen die 3 aparte vezelfs hebben

delta, kpn , odido die konden toen over elkaar netwerk leveren toen

Reputatie 7
Badge +24

Nee zo ziet de aansluiting er niet uit. De aansluiting is destijds door E-fiber of een andere instantie aangelegd. maakt dat wat uit dan? 

Ja. KPN levert niet over het netwerk van E-fiber.

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen @Sannekuuh16, welkom op onze community! Kom je er een beetje uit zo?

Badge

Hoi Thomas,

Ik vind het vreemd dat blijkbaar niet elke glasvezelaansluiting hetzelfde is. Zoals vroeger met een tv of kabelaansluiting zeg maar.

E fiber heeft bij mij de aansluiting gelegd. Waarom kan ik dan niet op het kpn netwerk worden aangesloten. Moet ik verplicht bij die aanbieder aansluiten? Het was destijds de keuze van onze gemeente om door die partij glasvezel aan te laten leggen. Niet die van de burgers zeg maar.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Sannekuuh16 ,

Vroeger was het inderdaad een stuk gemakkelijker, toen had je alleen nog televisie en radio via de CAI (Centrale Antenne Inrichting) wat eerst via de gemeente liep, en later verder ging bij bedrijven zoals Casema.

Toen had iedereen in principe dezelfde televisie en radio aansluiting, met hetzelfde aanbod.
Dat was toen duidelijk en overzichtelijk!
De vaste telefoon liep toen altijd via het voormalige PTT Telecom.

Maar met glasvezel is dat helaas anders, waardoor niet alle providers worden toegelaten tot alle glasvezelnetwerken, omdat daar vaak hoge toegangskosten voor gevraagd worden, die KPN niet wil betalen om ook zo de abonnementskosten voor hun klanten laag te houden.
Vandaar dat KPN (samen met Glaspoort) zijn eigen glasvezelnetwerk aanlegt, waar ze hun abonnementen op aanbieden.

E-Fiber bestaat officieel niet meer, en is inmiddels overgenomen door ODF, wat ook duidelijk staat aangeven op hun (die nog bereikbaar is tot halverwege april) website:

E-Fiber wordt Open Dutch Fiber

Beste bezoeker, leuk dat je op onze website kijkt.

Halverwege april 2024 wordt deze website niet meer gebruikt en worden bezoekers automatisch doorgestuurd naar www.opendutchfiber.nl

ODF is een glasvezel-netwerkbeheerder die nauw samenwerkt met provider Odido, die zijn glasvezelnetwerk nog niet heeft opengesteld voor KPN.

Als je op de volgende link klikt, kom je op de pagina uit, waar alle providers worden weergegeven waar je een glasvezelabonnement kunt afsluiten op jouw adres:

Providers op het netwerk van E-Fiber/ODF

Badge

Bedankt voor de tips Michel. Ik ga er naar kijken.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Sannekuuh16 

Graag gedaan!!
Veel wijsheid bij de keuze die je (eventueel) nog gaat maken.
Je komt er vast wel uit, en anders zijn wij er nog voor jouw op het KPN forum.

Reageer