Beantwoord

Als lokale omroep hebben we een stabiele verbinding nodig, hoe zit het precies met de upload snelheid

  • 2 June 2022
  • 27 reacties
  • 319 keer bekeken

We zitten nu met ons contract op glas met 100/100 duplex.

We moeten waarschijnlijk verhuizen naar een Koper aansluiting met als maximale waarden 200/59.

Omdat wij een lokale omroep zijn worden er continue diverse audio en Video streams geüpload.

Ik probeer in de Experiabox V10 de goede waarde van de upload te bepalen.

In de Experiabox V10 staat onder status uitgebreid de download en upload waarden in Bytes. Gezien de variatie moet dit een actuele waarde zijn, maar de getallen variëren van 30 tot 90 MBytes. Als je dit omzet naar Mbps kom je boven de 240 tot 360 uit. maar ons contract is 100/100. Er zit dus een andere meettijd in het systeem. Via een Chat met Daniel zijn we er niet uitgekomen omdat dit boven het service niveau is.

Daarom maar via het forum.

 

icon

Beste antwoord door Soeradj 4 June 2022, 07:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Een omroep. Met een consumenten contract met KPN? Ga u schamen. U zou op zijn minst een zakelijk contract moeten hebben. Met een SLA. En wellicht veel betere technische aansluiting, zoals een huurlijn. U bent immers afhankelijk van internet.

Dit is een onjuiste waarde oordeel. Kom jij mijn werk doen!

Je weet niet met wat een kleine lokale omroep met alleen vrijwilligers, rond moet komen van een bijdrage volgens de Media wet.

Zodra er glas in Lansingerland aangelegd werd ( 2009 voor Particulieren) zijn wij hierop ingestapt en tot nu toe hebben we geen ernstige problemen gehad.

Dus liever een inhoudelijke reactie

Hallo @Beheer RTVLL in de V10 staan de waarden in kilobits vermeld, even delen door 1000 of 1024 en je hebt de juiste waarden in Mbit/s.

Verder staan er waarden in zoals beschikbare waarden en werkelijke waarden, op zijn Engels, de werkelijke waarden kun je mee werken.

Als je een speedtest doet en je gebruikt een Windows pc installeer dan uit de MS Store de speedtest-app van Ookla, die geeft de meest betrouwbare waarden. Test ook alleen bekabeld met 1 pc rechtstreeks op het modem aangesloten en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Succes.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Beheer RTVLL Indien KPN geen hoge(re) snelheid kan leveren op het adres van uw lokale omroep is het wellicht een idee om eens te kijken naar een alternatief, zoals bijvoorbeeld internet via het plaatselijke kabelnet (Ziggo). Daar zult u waarschijnlijk wel mogelijkheden hebben voor hogere snelheden. Een aansluiting op het kopernetwerk van KPN heeft inderdaad een paar beperkingen.

Piet.

@Beheer RTVLL Indien KPN geen hoge(re) snelheid kan leveren op het adres van uw lokale omroep is het wellicht een idee om eens te kijken naar een alternatief, zoals bijvoorbeeld internet via het plaatselijke kabelnet (Ziggo). Daar zult u waarschijnlijk wel mogelijkheden hebben voor hogere snelheden. Een aansluiting op het kopernetwerk van KPN heeft inderdaad een paar beperkingen.

Piet.

Hallo @P.J.M. van der Vooren Ziggo kan ook geen hoge uploadwaarde leveren omdat zij met een asynchrone snelheid werken, dan kun je via koper met pairbonding bij KPN zelfs hoger in de upload uitkomen.

CC: @Beheer RTVLL 

Reputatie 7
Badge +9

@JanD Zit wat in, Jan. Ik dacht alleen aan de downloadsnelheid. Die gaat bij Ziggo tot 700 Mbit/s (binnenkort op het adres van de lokale omroep 1 Gbit/s).

Piet.

Reputatie 7
Badge +24

In de Experiabox V10 staat onder status uitgebreid de download en upload waarden in Bytes. Gezien de variatie moet dit een actuele waarde zijn, maar de getallen variëren van 30 tot 90 MBytes. Als je dit omzet naar Mbps kom je boven de 240 tot 360 uit.

In de Experiabox worden denk ik nergens bytes getoond. Alles is bits.

Om te bepalen of het wat gaat worden zou u moeten weten wat u nu gebruikt aan upload. Weet u dat?

Waarschijnlijk kijken jullie in de V10A dit is wat ik zie in de V10

 

Reputatie 7
Badge +7

Dit is een onjuiste waarde oordeel. Kom jij mijn werk doen!

Je weet niet met wat een kleine lokale omroep met alleen vrijwilligers, rond moet komen van een bijdrage volgens de Media wet.

Zodra er glas in Lansingerland aangelegd werd ( 2009 voor Particulieren) zijn wij hierop ingestapt en tot nu toe hebben we geen ernstige problemen gehad.

Dus liever een inhoudelijke reactie

Mijn reactie is inhoudelijk. Ook al is uw budget beperkt dan moet u - als u afhankelijk  bent van internet - een zakelijk abonnement afsluiten met een gegarandeerde snelheid en reactietijd bij storingen. Wat gaat u doen als er een storing is? In uw huidige abonnement is er geen enkele reactie of reparatie garantie. En dan?


Ik doe vrijwilligerswerk. Ook zeer beperkt budget. Maar de zaken waar we voor verantwoordelijk zijn, zijn professioneel geregeld.

Kijk eens op onze website rtvlansingerland.nl dan zie je hoe professioneel we zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Beheer RTVLL ,

Met zelf ruim 20 jaar ervaring op lokale omroep gebied in diverse kleine gemeentes, weet ik hoe het gaat, maar moet ik toch (alhoewel ik het genuanceerder zou brengen) zeggen dat Ernst-Jan wel een punt heeft.

Je laat een screenshot zien van het modem, maar volgens mij zie je daar de waardes van de hoeveelheid verkeer die er over de lijn gegaan is, en zegt dat helemaal niets over de snelheid. Ik denk dat je beter de speedtest-tip van @JanD kunt gebruiken om een goed beeld te krijgen van hoe snel je verbinding is.

Afgezien dat ik niet weet wat een SLA is……….

Ook met een zakelijk contract zal KPN Zakelijk via een bonded koperlijn niet meer kunnen leveren dan 200 down en 60 up. Die upstream zal wel voldoende zijn. Een audiostream is ca. 128 Kb/s. En een videostream in SD (kabelkrant) ca. 2 - 3 Mb/s.

Gaan jullie verhuizen met je omroep, @Beheer RTVLL . Jammer dat je op het nieuwe adres geen glasvezel hebt.

@P.J.M. van der Vooren

Volgens mij biedt Ziggo lagere upload dan KPN via DSL bonding.

 

Heren, Ter informatie.

De screenshot laat een moment zien. Zoals ik al bij mijn eerste vraag aangaf varieert deze waarde  globaal tussen 30 en 90 Mbytes dit kan dus geen waarde zijn vanaf de herstart, maar is actueel.

Het punt is dat ik met de glasvezel 100/100 voldoende capaciteit heb, dus dat hoef ik niet te testen.

Het gaat erom dat in de V10 geen duidelijke actueel verbruik kan leveren, bij andere modems die ik ken en in het verleden gehad heb was dit wel mogelijk.

Waarom kan de KPN hier geen duidelijkheid over geven.

@PeterG  wij hebben 4 audio streams naar Mediachoice voor KPN en Ziggo, Dab+ zender, live radio website en zullen straks ook een stream naar onze FM zender nodig hebben. Daarnaast hebben we 4 Video streams in HD: Mediachoice 5Mbps, website 2,5 Mbps, Gemeentehuis 2Mbps, webcam Radiostudio 2Mbps totaal kom ik dus als continue uploadstream circa 12 Mbps. Daarnaast hebben we ook nog eens upload naar YouTube van de video bestanden en andere uploads.

Dus we denken dat we wel voldoende capaciteit hebben bij een nieuwe koper aansluiting

Dan moet je er voor zorgen dat die streams voorrang krijgen op de een of andere manier, QoS is een term voor zo iets, maar hoe dat hier van toe te passen is dat weet ik niet.

En / of opletten dat er niet iemand een groot bestand gaat versturen, alhoewel, dat zou moeten kunnen, met de overgebleven capaciteit, als de voorrang goed geregeld is.

En, de meeste data van “normaal” internet gebruik komt naar je toe, de uitzend data gaat juist de andere kant uit.

En, nog een wild idee, stel dat er 2 aderparen beschikbaar zijn dan zou je 2 aansluitingen kunnen laten maken, technisch gezien dan, in praktijk zal dat wel weer ergens niet “in het systeem” passen :-/

@KeesYagi 

Met 2 ader paren wordt het bonding. Net zo snel als met 2 abonnementen (200/60), maar goedkoper en makkelijker in gebruik dan 2 abonnementen. 

Reputatie 7
Badge +9

bonding is niet persé makkelijker in gebruik dan 2 abonnementen, en door het gescheiden te houden weet je altijd 100% zeker dat je essentiele diensten gescheiden blijven van mensen die ter plekke het internet gebruiken.

Dat  ( Raymondt ) is wat ik bedoelde ( natuurlijk ).

Reputatie 7
Badge +24

Afgezien dat ik niet weet wat een SLA is……….

 

 

Reputatie 7
Badge +18

@Nick83 

De eco versie van Service Level Agreement

Reputatie 4
Badge +3

Bij glasvezel zal je in de modem niet kunnen zien wat je actuele verbruik is. Dan moet je een modem hebben zoals de fritzbox(ook te krijgen bij kpn tegen meerprijs). Het om te proberen te reken zoals je heb geprobeert met totaalverbruik is kansloos.

Dus dan is je volgende optie te kijken hoeveel je verbruikt op je pc.

Gewoon heel simpel Googlen op "monitor internet traffic" levert een plethora aan applicaties op die je op elke PC/device zou moeten zetten om het bij te houden.

Ik snap de zorgen, opsomming van streams die je opnoemt, bv hd video streams gebruiken waarschijnlijk rond de 8 mb per stream.

 

Reputatie 7
Badge +11

Afgezien dat ik niet weet wat een SLA is……….

Dat is een Service Level Agreement welke je op KPN CM (consumentenmarkt) niet tegenkomt. Bij zakelijke abonnementen als KPN EEN kan je een uitgebreide SLA afnemen voor 10 euro per maand extra waarbij storingen 24/7 binnen 8 uur opgelost zijn. Normaal op KPN EEN zit er een standaard SLA waarbij de storing binnen 8 kantooruren hersteld wordt. Op consumentenlijnen en KleinZakelijk (KleinZakelijk valt onder KPN CM) bestaat zo'n SLA niet, of nouja niet standaard en enkel in uitzonderlijke gevallen te verkrijgen zoals bijvoorbeeld bij een zorgalarm. Voor een lokale omroep zal zo'n premium service niet te verkrijgen zijn binnen KPN CM.

Voor een lokale omroep is dat zeker wel iets waar ik naar zou kijken. Ja het is duurder maar het geeft ook garanties. Met een consumentenlijn is het wachten tot er een monteur beschikbaar is en in drukke periodes kan dat al snel enkele dagen duren. Met een premium SLA bij KPN EEN komt er ongeacht de drukte een monteur, KPN ZM gaan in dat opzicht voor op KPN CM vanwege de harde afspraken die er in het contract gemaakt zijn. Een 200Mbps KPN EEN verbinding inclusief premium SLA en 4G Back-Up is er al voor €77.50 ex btw per maand (zie: https://www.kpn.com/zakelijk/kpn-een-mkb/shop/internet).

 

bonding is niet persé makkelijker in gebruik dan 2 abonnementen, en door het gescheiden te houden weet je altijd 100% zeker dat je essentiele diensten gescheiden blijven van mensen die ter plekke het internet gebruiken.

Dit is wat er in de zakelijke markt ook veel gebeurd, een 2Mb xDSL verbinding voor telefoniediensten via bijvoorbeeld KPN EEN en internet via een andere zakelijke provider.

Reputatie 7
Badge +21

Dank voor de uitleg van SLA @NHendriks 
Ook ik kon alleen maar de groene versie van @Nick83 😎

@Soeradj 

Bedankt voor deze informatie. 

Ik heb een tooltje uitgekozen en het blijkt dat we zo gemiddeld op 15Mbps zitten. Dit is in lijn met de opgetelde waarden van de stream bronnen die op 12Mbps uitkomt.

Bedankt voor jullie inbreng 

 

Dank je wel, @NHendriks . Ik heb 't nog nagevraagd maar de groenteman kwam ook niet verder dan de groene versie van @Nick83 . 🥗

Dat is een Service Level Agreement welke je op KPN CM (consumentenmarkt) niet tegenkomt. 

Dat verklaart dan wel mijn onbekendheid met deze afkorting m.b.t. een service provider.

Reputatie 7
Badge +10

We zitten nu met ons contract op glas met 100/100 duplex.

We moeten waarschijnlijk verhuizen naar een Koper aansluiting met als maximale waarden 200/59.

Zou in een gemeente die er uiteindelijk ook belang bij heeft dat een lokale omroep goed draait, niet toestaan dat je in een pand terecht komt / wordt toegewezen waar geen glasvezel ligt. Dus in ieder geval een pand ter beschikking laten stellen waar binnen die gemeente glasvezel ligt.

Dus aan de bel trekken bij de gemeentelijke politieke lobby, om dat voor elkaar te krijgen.
(Afgezien nog van de rest in de discussie).