Beantwoord

App Clash of Clans werkt wel op gastennetwerk, niet op standaard wifi

  • 10 March 2024
  • 21 reacties
  • 186 keer bekeken

Vorige week is mijn modem/router (KPN box 12) vervangen en een dag later ook de NT.
Alles werkt eigenlijk weer als vanouds, met 1 vreemde uitzondering.
De app Clash of Clans werkt niet op standaard wifi. Hij start, maar daarna stopt het laden.
Dit gedrag zie ik zowel op de iPhone als de iPad.

Als ik 5G gebruik (evt. via hotspot voor iPad) dan doet ie het wel.
En ook op de GastenWifi werkt de app prima. Maar niet op de gewone wifi...

Ik gebruik ook pihole en dacht eerst dat het daar aan lag.
Maar de pihole doet het voor beide subnet's, dus dat klinkt niet logisch.
En ik zou het eerder andersom verwachten: dat het werkt op Wifi en niet op GastenWifi.

Heeft iemand een verklaring? Of tips om de oorzaak te vinden?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 28 March 2024, 17:26

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7

Ik denk dat het IPv6 adres van de server achter die app niet goed geresolved kan worden.

Om te kijken of het werkelijk aan IPv6 ligt zou je de IPv6 ondersteuning op de Experia/KPN Box eens uit kunnen zetten, de iPhone/iPad opnieuw met de "gewone" wifi kunnen verbinden en kunnen testen of de app dan wel werkt.

@wjb  Dank voor je reactie

IPv6 lijkt niet het probleem.
Als ik dat uitzet, verandert er niets in de werking.
Het spel werkt nog steeds alleen op GastenWifi of hotspot.

Dus laat ik IPv6 maar weer aan zetten.

Reputatie 7

@wjb  Dank voor je reactie

IPv6 lijkt niet het probleem.
Als ik dat uitzet, verandert er niets in de werking.
Het spel werkt nog steeds alleen op GastenWifi of hotspot.

Dus laat ik IPv6 maar weer aan zetten.

Had je na het uitzetten van IPv6 ook de verbinding met jouw iPhone/iPad opnieuw opgebouwd immers dat is wel noodzakelijk om te zorgen dat IPv6 instellingen ook op de cliënt verwijderd zijn.

Ja, ik heb na het uitzetten van IPv6 de apparaten (router, iPad en iPhone) opnieuw opgestart.

Reputatie 7
Badge +30

@PeebzNL, op de gastwifi werkt het wel zeg je. Werkt het ook als je de Extra wifi functie gebruikt om een tweede wifinetwerk te maken en daarmee verbind? 

@Erik van KPN Ik heb beide extra wifinetwerken geactiveerd (2.4 en 5).
Op geen van beide netwerken start de app. Er is wel een klein verschil: Op de standaard wifi laadt de app gewoon niet

en op de extra wifi’s verschijnt na enkele seconden verbindingsfout 

Andere app’s (nos.nl bijv.) laden op de extra wifi’s wel normaal.

Ik heb de CoC-app ook al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Reputatie 7
Badge +30

Wat gek. Dank voor de info en de screenshots. Welke softwareversie draait er op jouw Box 12, @PeebzNL

Reputatie 7
Badge +9

@PeebzNL Het verschil tussen gastwifi en hoofdwifi is subnets, check de DNS instelling en gebruik evtl andere DNS servers dan KPN servers

@Erik van KPN 

Firmwareversie: V12.C.23.15.06
Bootloader: 0.96.42-sec

@TDN 

DNS is voor hoofdwifi en gastwifi gelijk toch? Op de router staat Pi-hole ingesteld als DNS-server. Maar ook als ik die tijdelijk uit zet, maakt dat geen verschil.
Ook op de iPad zelfde DNS en auto ingesteld. Geen invloed.

Inmiddels gastenwifi uit gezet.
Maar ook dat maakt geen verschil.

Reputatie 7
Badge +30

Dank je, @PeebzNL. Ik heb niet direct verdere ideeën op het moment, ik ga even wat navragen.

Reputatie 7

En ook op de GastenWifi werkt de app prima. Maar niet op de gewone wifi...

Ik gebruik ook pihole en dacht eerst dat het daar aan lag.
Maar de pihole doet het voor beide subnet's, dus dat klinkt niet logisch.

Weet je zeker dat de pihole ook actief is voor jouw gastnetwerk.

Om een gastnetwerk zou immers STA isolation actief moeten zijn waardoor apparaten op het gast wifi geen toegang hebben tot de pihole.

Ik vermoed dat apparaten op de gastwifi gewoon de Experia/KPN Box als DNS server ingesteld hebben staan of anders de KPN DNS servers. Zou je dat eens kunnen controleren.

Als dat zo is dan zou ik de oorzaak in de pihole gaan zoeken.

@wjb Ik zat ook sterk aan pihole te denken, maar ben er nu vrij zeker van dat het daar niet aan ligt:

  • in de trace/log van pihole wordt niets geblokt van de iPad in die sessies
  • de pihole gravity/blocklist is ook niet aangepast in de laatste maand, en toen deed alles het nog
  • ik heb in de KPN-router de DNS-server omgezet naar pihole (ook in combi met uitzetten IPv6). Ik zie geen aparte DNS-server voor gastennetwerk.
  • ook als ik pihole functioneel uit zet, verandert er niets.

Heb net de game op de iPad van mijn echtgenote gezet, maar daar laad ie ook niet.
Het gaat dus om de combi ClashOfClans en mijn Wifi.

Reputatie 7

 

  • ik heb in de KPN-router de DNS-server omgezet naar pihole (ook in combi met uitzetten IPv6). Ik zie geen aparte DNS-server voor gastennetwerk.

Heb je gekeken wat de actieve DNS Server is op een apparaat dat via het gastwifinetwerk aangesloten is?

Zo nee, doe dat dan eens. 

Met de MacBook op beide wifi’s gekeken naar de DNS.

Beide geven het ip-adres van de pihole weer (192.168.2.123). Hieronder screenshot van gastnetwerk.

 

Er lijkt toch meer aan de hand. 
Mail wordt niet verzonden en blijft in Uitgaand/Outbox staan (zowel Spark als Apple Mail) in normale Wifi en wordt alsnog verzonden onder GastenWifi.
Gisteravond kwamen ineens 4 whatsapp berichten binnen (tot 2 uur oud) toen ik met de iphone naar Gastenwifi ging.
Weird toch? Ziet iemand een lijn of aanknopingspunt?
 

Reputatie 7

Dit riekt toch echt naar een probleem met de DNS server en dus zou ik je adviseren op de pihole even aan de kant te leggen, de Experia/KPN Box als DNS server in te stellen en de apparaten daarna opnieuw met jouw wifi te verbinden om dan te kijken of je dat probleem blijft houden.

Pi-Hole uitgezet (gechecked met ping), KPN DNS teruggezet, sagem opnieuw opgestart,  clients opnieuw verbonden.

Clash of Clans app laad nog steeds niet. Send mail vanuit GMail blijft in outbox staan.
DNS is dus niet het issue, wel iets uitgaand vermoed ik.

Om gek van te worden :(

Eindelijk de oorzaak gevonden.
De firewall stond op “aangepast”. Nadat ik 'm op “medium” had gezet, waren de problemen voorbij.
Ik kan me niet heugen dat ik daar regels op heb gewijzigd. Maar kennelijk zijn de standaard “aangepast”-regels niet handig voor mij 😑
Alle andere aanpassingen hierboven kan ik terugdraaien. 

Reputatie 7
Badge +30

Eindelijk de oorzaak gevonden.
De firewall stond op “aangepast”. Nadat ik 'm op “medium” had gezet, waren de problemen voorbij.
Ik kan me niet heugen dat ik daar regels op heb gewijzigd. Maar kennelijk zijn de standaard “aangepast”-regels niet handig voor mij 😑
Alle andere aanpassingen hierboven kan ik terugdraaien. 

 

Oh, wat goed dat je de oorzaak hebt gevonden!  De standaard instelling van de firewall zou medium moeten zijn, vandaar dat ik daar zelf ook niet direct aan dacht. Had jij hem wel zelf op aangepast gezet? Want dat is bedoeld als expert modus, waar je dan ook zelf alle regels instelt. Als je dat niet doet, dan worden er wellicht dingen geblokkeerd wilt hebben. Als je wel graag een hoger (uitgaand) firewall niveau zou willen hebben kun je Hoog nog proberen. Hierbij zijn standaard zaken zoals regulier internet en e-mail nog wel mogelijk. Of dit dan helemaal goed gaat met Clash of Clans durf ik dan niet te zeggen.

Wat de beschrijving betreft is medium prima voor mij. Met portforwards kan ik genoeg tunen.
Misschien heb ik het per ongeluk op aangepast gezet, in ieder geval niet bewust. Ik vind de UI van de router niet altijd even responsive. Soms klik ik en lijkt er niets te gebeuren en komt er daarna toch nog een bevestiging of melding.

Maar het werkt weer oké! Alle meedenkers in ieder geval bedankt 🙏 

Reageer