Beantwoord

beinvloed tv kijken je internetsnelheid

  • 11 February 2021
  • 19 reacties
  • 948 keer bekeken

Ik stream voor mijn werk vanuit huis met 5Mbps voorstellingen. Daarvoor is een stabiele uploadsnelheid voor mij belangrijk. Mijn vraag is als mijn partner tegelijkertijd tv kijkt (met terugkijken etc) kan dit de upload en downloadsnelheid van mijn internet beïnvloeden? Of zijn dit twee volledig gescheiden systemen?

ps. Ik heb een “TFT Internet met Interactieve TV en Bellen” abonnement.

groet

Stefan

icon

Beste antwoord door Shyrin van KPN 16 February 2021, 10:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Ik ben ingelogd op mijn account en aan het kijken of ik mijn abonnement zal veranderen.
Ik heb het volgende abonnement: TFT Internet met Interactieve TV en Bellen

Ik kan alleen nergens ontdekken wat hiervan de up- en downloadsnelheid is. Kan het niet vinden op de site. En ook niet op mijn factuur. Als ik de speedtest van KPN doe is het ongeveer 50Mbps download en 25Mbps upload.

Ik kan upgraden naar Hussel Internet 100 Mbit/s

Maar hiervan kan ik niet zien op de site wat de uploadsnelheid is.

Kunnen jullie me dat vertellen, en het ook vermelden op de site?

Met vriendelijke groet,

Stefan

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u glasvezel? Dan zou ik me er geen zorgen over maken.

Ik heb geen glasvezel.

Reputatie 7
Badge +24

Welke snelheid heeft u op uw adres volgens deze site? 

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl

Dat is dan weliswaar de downloadsnelheid die daar getoond word, maar dat zegt ook iets over de beschikbare upload.

Live tv kijken gaat in ieder geval naast het abonnement heen. Maar terugkijken misschien niet. Ik weet het niet heel zeker.

Volgens de site die je aangeeft:
Koper/DSL: 121 Mbit/s

Bonded Koper/DSL: 211 Mbit/s

Als ik een speedtest van KPN doe krijg ik gemiddeld 50Mbps download, 25 Mbps upload (via ehternetkabel). Het is inderdaad dat terugkijken wat me zorgen baart of dat mijn down- en uploadsnelheid beinvloed. En dan vooral de upload.

Televisie kijken is logischerwijs een signaal wat naar je toe komt, een download dus, je stuurt zelf alleen de bedien signalen met je afstandbediening als upload.

Ondanks dat je minder snelheid hebt dan je volgens fourstack theorestisch gezien zou moeten hebben heb je nog steeds een mooie snelheid, wat wil je er mee gaan doen ?

Overigens, fourstack geeft wel vaker niet de juiste informatie, omdat het geen rekening houdt met de werkelijke kabelroute (vermoed ik) en al helemaal niet met oude vochtige kabels. Glasvezel heeft daar allemaal geen last van :-)

@Stefanw1970 wat staat in je voormalig contract van Telfort wat je indertijd hebt afgesloten en als je inlogt op je modem via http://192.168.2.254 welke snelheid komt er binnen volgens de status pagina.

 

http://192.168.2.254/

Dag Jimmy, mijn voormalig contract van Telfort is al uit 2015. Daar staan allemaal oude snelheden op. Sindsdien heb ik nooit een update gehad van mijn contract, maar de snelheden zijn wel omhoog gegaan. Ik heb gemiddeld ongeveer (volgens speedtest KPN) 50Mbps download en 25 Mbps upload. Dus dat is ruim voldoende voor het streamen van mijn voorstellingen (ongeveer 5Mbps upload). VRAAG 1: Ik vraag me af af of als mijn partner aan het televisiekijken is (bv. terugkijken) dit mijn internetsnelheid kan beinvloeden. VRAAG 2: Als mijn partner aan het downloaden is op internet, of dat ook het uploaden kan beinvloeden. Of dat downloaden en uploaden ook onafhankelijk van elkaar zijn.

Je vroeg wat mijn modem aan info geeft. Dat is het volgende:
INTERNET
VDSL:  CONNECTED
Mode:  PROFILE_17A
Download:  109382 Kbps.
Upload:  32074 Kbps.

Reputatie 7
Badge +24

Televisie kijken is logischerwijs een signaal wat naar je toe komt, een download dus, je stuurt zelf alleen de bedien signalen met je afstandbediening als upload.

Inderdaad, daar had ik heel nog niet aan gedacht 😬

Ondanks dat je minder snelheid hebt dan je volgens fourstack theorestisch gezien zou moeten hebben heb je nog steeds een mooie snelheid, wat wil je er mee gaan doen ?

​​​​@Stefanw1970 een 50 mbit abonnement heeft, dan mankeert er niets aan de waarden van de speedtest.

 

Televisie kijken is logischerwijs een signaal wat naar je toe komt, een download dus, je stuurt zelf alleen de bedien signalen met je afstandbediening als upload.

Inderdaad, daar had ik heel nog niet aan gedacht 😬

Ondanks dat je minder snelheid hebt dan je volgens fourstack theorestisch gezien zou moeten hebben heb je nog steeds een mooie snelheid, wat wil je er mee gaan doen ?

​​​​@Stefanw1970 een 50 mbit abonnement heeft, dan mankeert er niets aan de waarden van de speedtest.

 


Dag Nick83. Over de snelheid ben ik inderdaad tevreden. Ik stream voorstellingen via Youtube Live (5Mbps upload) waarvan ik niet wil dat er haperingen in komen. Mijn vragen staan het best omschreven hier boven in mijn reactie op Jimmy.

@Stefanw1970 er komt op je modem rond de 100 Mbps binnen en de speedtest doe je die via de wifi of bekabeld

@Stefanw1970 er komt op je modem rond de 100 Mbps binnen en de speedtest doe je die via de wifi of bekabeld

De speedtest doe ik bekabeld.

Vul je forum profiel aan met je postcode, huisnummer en klantnummer in het prive gedeelte dan ziet webcare wie je bent zodra je topic aan de beurt is.

Wat levert deze http://www.speedtest.nl/ voor uitkomst en met welke devices werken jullie 

 

Welk modem heb je precies

Modem: Experia V8

Speedtest.nl geeft aan: Gemiddeld 56 Mbps download en 24 Mbps upload.

Ik werk gewoon met vaste computer aan vast internetkabel.

Dit had ik niet goed gelezen :

Ik stream voor mijn werk vanuit huis met 5Mbps voorstellingen.

Dat is dus een upload (vanuit jou gezien)

Mijn vraag is als mijn partner tegelijkertijd tv kijkt (met terugkijken etc) kan dit de upload en downloadsnelheid van mijn internet beïnvloeden? Of zijn dit twee volledig gescheiden systemen?

Ja, bij welk systeem dan ook, heb je mijn eerdere reactie gezien en begrepen, het lijkt van niet gezien je voorlaatste bijdrage.

Modem: Experia V8

Speedtest.nl geeft aan: Gemiddeld 56 Mbps download en 24 Mbps upload.

Ik werk gewoon met vaste computer aan vast internetkabel.

Ik vermoed dat je volgens het contract van TFT dat dit het is tenzij je het ooit verlengd hebt, bij mijn weten had Telfort contracten in 2015 tot 50 Mb en 80 Mb @Alexandra is een voormalig Telfort moderator die hier op het KPN ook werkzaam is kan hier uitsluitsel over geven.

Heb je het V8 modem al eens een harde reset gegeven door met een paperclip het gaatje achterop het modem 10 seconden in te drukken

Vergelijk het met een autosnelweg. Wat jij doet is alleen downloaden, het uploaden zal slechts heel licht worden beinvloed door het terugzenden van een acknowledge van TCP/ip (verwaarloosbaar).

Meestal kunnen er meer dan genoeg auto’s over een autosnelweg. De snelheid wordt alleen maar beinvloed door de rood omrande witte borden met een getal hierop. Dat doet KPN ook, de lijn blijft hetzelfde maar ze begrenzen je snelheid. 

Alleen de hoeveelheid verkeer die er over gaat of de wegopbrekingen kan dus de doorvoer beperken. Voorzover ik weet doet 1 TV HD stream en 1 Videostream op een PC achtig device dat niet. (Het laatste gaat meestal niet eens in opgenomen HD kwaliteit).

Dus net als op de autosnelweg beinvloed normaliter het gebruik van de TV van jouw vrouw het kijken van jou op je PC achtige device niet.  

Dank allen voor jullie reactie. groet Stefan

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Stefanw1970 en bedankt voor je bericht! Je bent al wat op weg geholpen vanuit de community: goed om te lezen.

Je hebt momenteel een abonnement met een internetsnelheid tot 50/5 Mbit/s. Mocht je het abonnement wijzigen naar Hussel Internet en TV met tot 100Mbit/s, dan is de upload tot 10Mbit/s.

VRAAG 1: Ik vraag me af af of als mijn partner aan het televisiekijken is (bv. terugkijken) dit mijn internetsnelheid kan beinvloeden. VRAAG 2: Als mijn partner aan het downloaden is op internet, of dat ook het uploaden kan beinvloeden. Of dat downloaden en uploaden ook onafhankelijk van elkaar zijn.

  1. Hier is niet een eenduidig antwoord op te geven: alles valt en staat met wat er technisch leverbaar is en dat verschilt per adres. Het kijken van televisie heeft invloed op de internetsnelheid, dit kan oplopen tot 4mbit (SD) 8mbit (HD) of 20mbit (4K) per tv-ontvanger die aanstaat. Is er bijvoorbeeld technisch maximaal 20Mbit/s leverbaar, dan heeft het zeker invloed op je internetsnelheid. Omdat er op jouw adres technisch meer snelheid leverbaar is, zal het TV verkeer (hier valt Terugkijken ook onder) geen invloed hebben op jouw internetsnelheid.
    In onze Gedragscode Internet van KPN kun je iets meer lezen over wat wij ‘Quality of Service” noemen. 
  2. Ik weet niet om wat voor een downloads het precies gaat, maar bijvoorbeeld het downloaden van een update van Windows of een spel, beïnvloed de upload niet. Wordt er bijvoorbeeld gedownload via een newsserver (peer to peer programma's), dan ben je ook aan het downloaden maar tegelijkertijd ook aan het uploaden. Ik zou zeggen check op het moment dat er gedownload wordt of er niet gelijktijdig geupload wordt.