Beantwoord

Betaal voor een abonnement dat ik niet ken: "esr tv en online spellen"

  • 9 February 2022
  • 4 reacties
  • 488 keer bekeken

Tot mijn verbazing betaal ik al maanden voor abonnement waar ik nooit van gehoord heb. Het gaat om esr tv en online spellen. De rekeningen worden gefactureerd via kpn. Ik heb hier nooit toestemming voor gegeven. Net even de klantenservice gebeld en het blijkt een bekend probleem te zijn. De klantenservice kon mij niet helpen met mijn factuur en zei me dat ik dit moest regelen via kpn community. Waar moet ik mij aanmelden om mijn geld terug te krijgen? 

*Admin: titel aangevuld voor een betere vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 11 February 2022, 11:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Yonca, welkom! Goed dat je ons gevonden hebt.

Wat stom dat je ineens Online Aankopen op de factuur hebt. Terwijl je zelf niks heb aangevraagd.

 

KPN Pay

Snel en makkelijk betalen voor je favoriete apps, games, films, muziek en meer? Met KPN Pay betaal je veilig en snel in de App Store, de Google Play Store en de Microsoft Store. Je betaalt gewoon via je KPN Mobiel factuur. Makkelijk en vertrouwd.

Als je in een van de stores iets koopt, ontvang je van de appstore direct een bevestigingsmail op het e-mailadres dat je daar zelf hebt opgegeven.

 

Je zegt zelf niet te herinneren deze aankopen te hebben gedaan. Is er misschien iemand anders in jouw huishouden die toegang heeft tot jouw telefoon?

Standaard staat KPN Pay aan. Je hoeft alleen in de app store aan te geven te willen betalen via de mobiele factuur. Daarna kan iedereen op jouw telefoon aankopen betalen via de KPN factuur.

 

Betalen via de KPN Mobiel factuur uitzetten

Wil je niet langer je aankopen betalen via je KPN factuur? Bekijk dan per store hoe je 'Betalen via je factuur’ uit kan zetten.

App Store

  1. Open je instellingen.
  2. Klik op je naam met Apple ID.
  3. Klik vervolgens op ‘Betaling en verzending’.
  4. Druk op ‘bewerk’ en daarna op ‘mobiele telefoon’.
  5. Druk daarna op ‘verwijder’.

Google Play Store

  1. Open de Play Store app.
  2. Klik op het menu linksboven.
  3. Kies ‘betaalmethoden’ en dan op ‘Meer betalingsinstellingen’.
  4. Log in als daarom wordt gevraagd.
  5. Tik onder de betaalmethode die u wilt verwijderen en daarna nogmaals op 'Verwijderen’.

 

KPN Pay blokkeren

Je kunt ook KPN Pay helemaal blokkeren. Dan kan je helemaal niet meer via de KPN factuur betalen.

Neem dan contact met ons op via de klantenservice. Je kunt ons bellen op het gratis telefoonnummer 0800 0402.

Beste Denise ik heb dit nagekeken zowel via de appstore of youtube of wat dan ook heb ik nergens dat aanstaan. De aankopen zijn dan ook niet via de appstore of youtube gedaan. Dit heb ik ook aangegeven bij de klantenservice, volgens de medewerker was dit een bekend probleem en wordt er onderzoek naar gedaan.

Reputatie 7
Badge +17

Wat heeft mijn collega gezegd dat het was? Ik zie dit nu namelijk voor het eerst. Ik herken dan ook niet dat het een bekend probleem zou zijn.

Heb je ook al navraag gedaan bij de app store? Zij kunnen je meer vertellen over hoe de aankopen zijn gedaan.

Reputatie 7
Badge +10

Het komt mij zelf erg bekend voor.
LEES HET ONDERSTAANDE GOED DOOR?   Als waarschuwing waar je mogelijk mee te maken hebt.

Het is mij vorig jaar namelijk zelf ook overkomen met de Google Play Store.
Niet zozeer, om betalingen via "KPN Pay" te laten gaan, daar maak ik namelijk geen gebruik van.
Wel via andere metaalmethoden PayPal + Credit Card, die aan mijn Google account waren gekoppeld.

Via een "achterdeurtje" was mijn Google account op zeer geraffineerde wijze gehackt.
Waarbij in mijn geval abonnementen op peperdure "nep" games waren afgesloten.

€    49,99  per week
€  149,99  per week
€  294,99  per week


Ofwel eigenlijk een kleine € 500,- per week ---> € 2000,- per maand

Dat was tenminste het opgezette plan van de hackers.
Alleen omdat er een limiet zat op te incasseren bedragen werden de incasso’s van de 2 duurste abonnementen niet uitgevoerd. Dus alleen die van € 49,99 per week

Omdat men pas pakweg een maand later een overzicht krijgt van de Creditcard maatschappij,
kunnen die bedragen al verder zijn opgelopen.

Het is dat ik de eerste afschrijving reeds “teveel vond“ en heb alle incasso’s gecontroleerd.
En ook „bewijs verzameld“ toen ik merkte dat er gewoon sprak was van internetcriminaliteit.

Ook aangifte gedaan bij politie, omdat bij mogelijke achterliggende vergoedingen door verzekeringen ik dat wellicht nodig zou moeten hebben.

Daarbij kwam ik in eerste instantie de volgende abonnementen tegen
(Bekijk de schermafdruk in een apart tabblad met rechter muisknop voor meer details).
 

 

Die heb ik meteen stop gezet.

LET OP ALS  je vergelijkbaar meemaakt in de controle van je Google account.

De hack is zodanig geraffineerd opgezet, dat in de zoektocht van alle achterliggende transactie  berichten van aankopen in de Google Play store, deze berichten buiten beeld blijven (en je deze in eerste instantie dus ook niet opmerkt). Omdat in het account een internet-filter was ingesteld om alle e-mail berichten van Google zelf meteen in de prullenbak te gooien.

Gelukkig was de prullenbak niet leeg gemaakt, en kon ik die alsnog achterhalen als bewijs.

Eerst overlegd met creditcard maatschappij in te nemen acties.
Werd aangedrongen eerst contact te leggen met betrokken firma waar incasso’s voor gelden.
Ofwel Google en ook PayPal, omdat zij de eerste organisaties in de keten zijn.

Grootse crimineel in deze affaire is Google zelf.
Daar kun je eigenlijk helemaal geen contact mee maken. Niet telefonisch, niet schriftelijk.

Ja pakweg twee / drie regeltjes tekst als limiet in een bericht om te beschrijven waarom je het niet eens bent met een afschrijving. Meerdere malen aangemeld, dat wordt steevast weg weggewimpeld.

Achterliggend weet men echter heel goed wat er aan de hand is, want een week nadien zijn de betreffende games niet meer in de playstore terug te vinden. (Die heeft men dus weg gehaald).

Ook PayPal onttrekt zich van zijn verantwoordelijkheden en verwijst naar Google.
Terwijl ook zij een “kopersbescherming" hebben. Wassen neus dus.


De hack krijgt nog een staartje (pas later opgemerkt) omdat via heel andere Google web-pagina’s er achterliggend ook nog een zakelijk „advertentie-account“ blijkt te zijn gekoppeld aan mijn gegevens.
Voor de eerste keer geldt daarbij nog een „vrijstelling“ van het bedrag.
Die worden dus later alsnog geïncasseerd, en dat merk je wederom pas later op.

Wel een rekening - in het Russisch.
 

 

Daarbij heb je wat meer ruimte in berichten (zakelijk) om je ongerief aan Google voor te leggen.
Ook hier een totale non interesse van Google zelf - alleen dat door Corona het langer kan duren voor zaken worden afgewikkeld. Dat verder niet meer wordt opgepakt.

De enige maatschappij die zich WEL netjes opstelt is de CreditCard maatschappij zelf.
Daar kun je wel contact mee opnemen, je verhaal voorleggen. Omdat zij een verzekering hebben in onterecht geïncasseerde bedragen die wordt terugbetaald. (Daar maken ze ook reclame voor).

Te downloaden formulieren invullen, en binnen enkele dagen / een week wordt de onterecht geïncasseerde bedragen weer terug betaald / uitgekeerd.

Op hun beurt gaat de Creditcard maatschappij zelf aan de slag om de geclaimde bedragen bij Google en PayPal terug te halen. (Hebben ze met mij ook besproken).

Dat merkte ik omdat ik ongevraagd (reeds na diverse keren wachtwoorden tussendoor zelf te hebben aangepast), na de interactie met de Creditcard Maatschappij ik alsnog berichten van hen binnen kreeg van zowel PayPal als Google, dat aan te passen en te verifiëren. (Erna ook met twee-factor autorisatie).

Nu wel een reactie van Google in mijn berichtenbox van Google over de kwestie.
En excuus dat men niet eerder had gereageerd.
Maar let op, daar is het bij gebleven. Totale non interesse. Nooit meer iets van gehoord.

Tot op de dag van vandaag is nog steeds dat advertentie abonnement gekoppeld aan mijn account.
Er staat nog steeds een (minimum) bedrag open, maar heb nooit meer een credit card gekoppeld aan mijn Google Account met betrekking tot die advertenties.

Dat advertentie account kan ikzelf niet ontkoppelen, omdat er dus nog een bedrag openstaat, en dat eigenlijk eerst voldaan zou moeten worden. (Opheffen ervan is geblokkeerd)
De achterliggende gegevens ervan zijn bij mij ook totaal onbekend. Alleen is er een koppeling met mijn Google account. Je hebt dus de interactie van Google zelf nodig om dit op te heffen.

Dit is totale internetterreur, wat voor mij betreft heel hoog op nationaal als Europees niveau op de agenda hoort te staan, en dikke boetes aan Google moet worden gegeven in deze totale none interesse, om internetfraude op een adequate en nette wijze met hun cliënten af te wikkelen.

Terug naar het bericht van @Yonca 
Het is niet mijn bedoeling jou onderwerp te kapen / over te nemen, maar je een handvat te geven waar je op moet letten, en welke onderdelen in je Google account speciale aandacht vragen. Er zullen vele situaties zijn waarbij vergelijkbare "formules" worden ingezet om je geld afhandig te maken.

En verder heel belangrijk in DEZE kwestie, waarbij KPN “bancaire" diensten verzorgd in transacties voor andere organisaties. Daar horen ook de bancaire plichten bij van een zorgplicht voor hun cliënten voor wat betreft koperbescherming e.d. en nette afhandeling om internetfraude op deze wijze met hun cliënten af te ronden.

En NIET je als cliënt (klant van KPN) je zomaar met een kluitje in het riet te sturen, van wat PayPal als bancaire organisatie ook doet en zich daarbij van zijn verantwoordelijkheden onttrekt.