Beantwoord

blauwe kabel in voortuin

  • 28 September 2020
  • 9 reacties
  • 5048 keer bekeken

Twee weken geleden zijn wij in de voortuin aan het graven geweest, aan het huis zat wen bloembak, die hebben wij verwijderd. 

Daar kwam een blauwe kabel achter vandaan, deze ligt ter hoogte van de drempel vd voordeur. Deze ligt nu dus blootgesteld en dit lijkt mij anders te moeten?! Toen we gegraven hebben trokken we de kabel een beetje aan, toen is het kastje met aansluitingen in de woonkamer ook van de muur gevallen. 

Telefonisch wordt ik constany van het kastje naar de muur gestuurd, niemand heeft een idee waar ik zijn moet met deze vraag. Hopelijk word ik hier beter geholpen! 

 

icon

Beste antwoord door Rutger van KPN 2 October 2020, 17:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Ik zou de kabel terug naar buiten halen, een mantel buis erom heen doen, 2 meter oid en dan weer zo diep mogeijk ingraven en kort bij de muur weer omhoog laten komen.

Kan even een klusje zijn, is er wat kabellengte over ?

Word de aansluiting nog gebruikt ? Zo niet, als het kabel eindje binnen maar bereikbaar is dan is het goed.

Reputatie 7
Badge +16

Ik zou de kabel terug naar buiten halen, een mantel buis erom heen doen, 2 meter oid en dan weer zo diep mogeijk ingraven en kort bij de muur weer omhoog laten komen.

Kan even een klusje zijn, is er wat kabellengte over ?

Word de aansluiting nog gebruikt ? Zo niet, als het kabel eindje binnen maar bereikbaar is dan is het goed.


Hoe doe je een mantelbuis om de bestaande kabel?

Reputatie 7
Badge +24

De kabel heeft u zelf bloot gemaakt, dus zult u zelf ook weer in moeten graven lijkt me. Is er binnen nog schade? Heeft u nu geen internet meer?

@SharonDD Niks aan doen, gewoon in de grond laten zitten zand er over en klaar.

Dit is een grondkabel van KPNnetwerk.nl en geschikt om zo in de grond te vertoeven.

Werkt je ADSL niet meer zal je hem moeten laten herstellen.

Hoe doe je een mantelbuis om de bestaande kabel?

Ik zou de kabel terug naar buiten halen,

Zo dus :-)

De kabel is al los(getrokken) binnen.

Een stuk PE slang/buis. Over de lengte opensnijden kan ook  natuurlijk, maar :

@SharonDD Niks aan doen, gewoon in de grond laten zitten zand er over en klaar.

Dit is een grondkabel van KPNnetwerk.nl en geschikt om zo in de grond te vertoeven.

Dat is ook zo, maar het doet mij voorkomen dat de kabel wat ondiep zit (vlak bij het huis) dus die gaat iemand nog weer eens tegenkomen tzt.

En de bescherming is al wat gehavend zo te zien.

( op termijn zal deze kabel geen enkele functie meer hebben, maar hoe lang nog ? )

 is er wat kabellengte over ?

Word de aansluiting nog gebruikt ? Zo niet, als het kabel eindje binnen maar bereikbaar is dan is het goed.

 

Dat die ondiep zit is probleem KPNnetwerk.nl, kabels horen op een minimale diepte te liggen, dus steek je hem kapot omdat die niet diep genoeg ligt zullen zij het moeten oplossen.

Maar die buitenmantel kan een hele hoop hebben.

Ja, dat is de theorie, maar als ik zelf eenvoudig iets kan doen om iets te voorkomen dan doe ik dat graag.

Daar waar een kabel/leiding in de gevarenzone zit iets van beton tegels/stenen er boven op bv. die zie je dan bij het graven later weer of kom je tegen als iemand een paaltje wil slaan.

Het gat in de gevel (foto) zit ook best hoog trouwens.

Reputatie 7
Badge +15

@SharonDD Welkom op het forum. Ik zie je al goed op weg geholpen bent door de mede forumgebruikers.

Je hebt in dit geval dus eigenlijk 2 keuzes.

1 Je zou kunnen kiezen om de kabel zelf weer in de grond te leggen, daar zijn deze kabels inderdaad voor gemaakt. 

​​​​​​​​​​​​​​2 Je zou er voor kunnen kiezen om contact op te nemen met KPNnetwerk, zij kunnen dan de situatie beoordelen en bekijken wat ze hiermee doen. 

Kun je laten weten wat je hebt gekozen? 🙂

Reputatie 7
Badge +28

@SharonDD 

Kijk naar goed uit met die kabel. Een paar weken geleden moest een bedrijf graven in onze tuin. Dat deden ze dwars door zo’n blauwe kabel heen en toen zat direct de hele buurt zonder internet en TV.