Vraag

Bonding 200Mbit verschil in lijnen

  • 22 February 2020
  • 5 reacties
  • 96 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Gisteren is mijn internet ge-upgrade van 50 naar 200.

Heel tevreden mee. Ik was al tevreden met mijn aansluiting / KPN, maar nu nog meer :)
 

Er is bij mij gebruik gemaakt van “bonding” en nu valt mij op dat de twee lijnen vrijwel identiek zijn, maar bijvoorbeeld bij FEC-errors zo’n groot verschil laten zien. Is dit verschil en aantal “fouten” normaal en zo nee kan / moet ik daar iets aan (laten) doen om mijn aansluiting zo optimaal mogelijk te laten werken?

Alvast bedankt voor het meedenken!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

En de resultaten voor een 200/20-aansluiting niet slecht. KPN maakt die belofte wel waar!
 

 

Hallo @jlthkoch , ik zou me over die FEC-errors totaal geen zorgen maken als je internetverbinding gewoon stabiel werkt.

 

Reputatie 3
Badge +2

FEC zijn geen fouten (dat het FEC errors heet vind ik dat ook beetje vreemd).

FEC = Forward Error Correction, oftewel pakketen die het modem weer heeft kunnen herstellen. de meeste modems kunnen duizenden van deze correcties per seconde verwerken, zolang deze geen CRC worden is het geen probleem. (https://en.wikipedia.org/wiki/Forward_error_correction)

64 duizend ervan over bijna 23 uur is dus niks om je zorgen over te maken, geeft alleen aan dat af en toe een pakketje licht corrupt binnenkomt maar door de ingebouwde redudantie gewoon hersteld word en bruikbaar is.

@JanD @Zeonz 

Bedankt voor jullie reacties. Ben gerustgesteld, maar heb nog wel een vraag. Onderstaand het resultaat na 74 uur. Waarom is het verschil tussen beide lijnen zo groot?
 

 

Hallo @jlthkoch , omdat beide lijnen verschillend van kwaliteit kunnen zijn.

Oorspronkelijk werden er in thuissituaties slechts 2 lijnen gebruikt, de rode en de blauwe.

De oranje en de witte stonden als reserve paraat of werden gebruikt bij (semi)-zakelijke toepassingen.

Maar bij pairbonding worden de reservelijnen weer actief gebruikt.