Vraag

Box 14 haalt maar de helft van 4Gbit/s en het power lampje brandt oranje

  • 26 October 2023
  • 52 reacties
  • 2853 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Ondertussen de Box14 eraan gehangen, heb nu de 4gb/s profiel, maar ik haal helaas alleen 2000/1000.

getest met een 10gbit nic en de 2,5 poort van mijn PC.

NT -> 10G WAN; CAT7 [1.5m]-> V14 -> 10G LAN; Cat6A [10m]-> PC

Ook zie ik dat Power een oranje lampje heeft (Oranje, constant: Sommige diensten werken niet naar behoren). Ik heb beide Box14 + NT 30 secs van het stroom afgehaald en weer opgestart. Alleen blijft het oranje lampje nog branden bij Power.

Enige wat ik nog niet gedaan heb is een harde reset.

[profiel is ingevuld voor de mods om mee te kijken]

 


52 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Aan de NICs in je PC zal het dan niet liggen. De kabel lijkt ook OK, misschien is er iets nog niet in orde in de box14, aangezien je lampje ook niet groen is.

Reputatie 2

@Indodraakje  ik heb nog even bij mij gekeken, dat vroeg je volgens mij vandeweek, maar was het vergeten.

 

Anyway, mijn situatie:

Power: Oranje
WIFI: geen lampje (maar heb wifi handmatig uitgezet, dus dat ik logisch)

 

snelheden: ruim 4000/4000

Reputatie 2

Ik heb overigens inmiddels m’n hele netwerk incl. switches etc. erbij hangen en ‘tis allemaal nog steeds 4000/4000, dus das prima. Maar jouw omschreven setup heb ik ook getest en werkte prima, dus:

NT -> 10G WAN; CAT6A [1.5m]-> V14 -> 10G LAN; Cat7 [30m]-> PC (ASUS 10Gbit NIC)

 

Badge

Fijn om dit topic tegen te komen. 
 

ik heb sinds vandaag ook de Box 14 in huis. 
Aangesloten, alles werkt, maar ook hier het Power-lampje een oranje/rode kleur, precies zoals bij jou/jullie. 
 

daarnaast krijg ik mijn 2e Superwifi punt niet aan de praat. Ik heb het modem in de meterkast, het 1e punt op de 1e verdieping en daarbij is het lampje al oranje, het 2e punt op zolder en die blijft rood. 
 

 

Reputatie 4
Badge

Inderdaad fijn om dit topic tegen te komen , ik ervaar hetzelfde probleem , ook het oranje lampje wat blijft branden , en de wifi groen , en verder noppes. 

Reputatie 3
Badge

Hi @FreddyOnderstal , @Wzawzdb48 wat zijn jullie speed tests? ook 2000/1000?

Reputatie 4
Badge

Bij mij valt niks te testen. Hij doet helemaal niks. 

Reputatie 3
Badge

Tussentijdse snelheidstest. 

krijg echt een gevoel dat ik een cap heb op 2000/1000 ondanks een 4gbit profiel

Reputatie 4
Badge +2

Tussentijdse snelheidstest. 

krijg echt een gevoel dat ik een cap heb op 2000/1000 ondanks een 4gbit profiel

 

Ik ben benieuwd welk profiel er bij jouw is ingesteld. Een KPN medewerker kan dit zien.
Bij 1000 Mbps is dit 970 Mbps. Een stukje extra ruimte voor IPTV.
Met 4 Gbps ligt dit denk ik ruim boven de 4000 Mbps, gezien de screenshot van speedtests.
Ik heb al meedere posts gezien waar 2000/1000 Mbps gehaald wordt.

Zeer nieuwsgierig naar de oorzaak én oplossing!


Hier ook zo'n aparte situatie:
 

 

Reputatie 3
Badge +2

Woon je in het noorden van het land. Edit: nee ik zie amsterdam.

Ik heb ook een “lage” uploadsnelheid, maar ik heb nu ook op de fast.com een “lage” upload, met een eigen router ook een lage upload en ik denk dat het een capaciteitsprobleem/technisch probleem zou kunnen zijn van KPN. Ik haal tussen de 600 mbit en 1.2 gbps afhankelijk van het tijdstip van de dag. nooit wat het zou moeten zijn.

Eerder dit jaar kon ik 2.5 gbps / 2.5 gbps halen met mijn eigen router op fast.com, het werd en wordt blijkbaar niet geknepen naar die site toe. toen was 2.5 gbit er nog niet maar had ik wel een 2.5 gbps router.

Ik heb tevens ditzelfde modem en ook een oranje lampje.

Ik haal op fast.com soms wel 6 gbps download overigens, en 4 gbit op de Speedtest app. De download is geen probleem.

 

Reputatie 4
Badge

Woon je in het noorden van het land. Edit: nee ik zie amsterdam.

Ik heb ook een “lage” uploadsnelheid, maar ik heb nu ook op de fast.com een “lage” upload, met een eigen router ook een lage upload en ik denk dat het een capaciteitsprobleem/technisch probleem zou kunnen zijn van KPN. Ik haal tussen de 600 mbit en 1.2 gbps afhankelijk van het tijdstip van de dag. nooit wat het zou moeten zijn.

Eerder dit jaar kon ik 2.5 gbps / 2.5 gbps halen met mijn eigen router op fast.com, het werd en wordt blijkbaar niet geknepen naar die site toe. toen was 2.5 gbit er nog niet maar had ik wel een 2.5 gbps router.

Ik heb tevens ditzelfde modem en ook een oranje lampje.

Ik haal op fast.com soms wel 6 gbps download overigens, en 4 gbit op de Speedtest app. De download is geen probleem.

 

Ik woon in het zuiden des lands..maar.ben wel hagenees 😀

Reputatie 3
Badge

Extra Info:

Ik heb een harde reset uitgevoerd (dmv iets 20 secs in het gaatje steken.)

mocht helaas niet baten. nog steeds ~2000/1000… en de oranje power lamp en groene wifi lampje

Modem stuk? slechte batch?  in de POP slechte connector? :(

 

 

Reputatie 1

Hier haal ik ook max 1000 upload, down wel 4000. Echter is het bij mij erg vreemd.

 

  • Aangesloten op een 10Gbit netwerkkaart (X540 T2) haal ik down 4000 en up tussen de 800-1000.
  • Sluit ik het aan op mijn 2,5gb poort, haal ik (met exact dezelfde kabel) 2500/2500.

En nu komt het vreemde:

  • Gebruik ik de 10gb poort van mijn PC en stuur ik iets via mn interne netwerk naar een ander apparaat (intern), dan gaat dit gewoon met de maximale snelheid (dus hoger dan 1000) upload. In dit geval op 2,5gb snelheid (ander apparaat heeft 2,5gb).
  • Mijn PC is rechtstreeks aangesloten op de 10gb poort van de Box 14 en het andere apparaat op een tussen AP die 2,5gb poorten heeft (aangesloten op de 2,5gb poort van de Box 14).
  • Doe ik een interne test én een speedtest tegelijk, dan zie ik dat mijn PC gewoon down gewoon 6,5Gb trekt (4+2,5) en 3,5Gb up (1+2,5).

Het lijkt alsof er iets vanaf de Box 14 naar de buitenwereld toe (upload) niet lekker werkt wanneer je gebruikt maakt van 10gb full duplex.

 

Ik heb voor de zekerheid een ander netwerkkaart besteld en ga voor de volledigheid ook een cat7 kabel gebruiken om zaken uit te sluiten. In de basis zou het geen tekortkoming van de Box 14 kunnen zijn (tenzij defect), want anderen halen netjes 4000/4000. Hier ook een oranje lampje, maar de verbinding zelf is verder wel stabiel.

Reputatie 3

Waarschijnlijk niet het juiste topic, maar waar kan ik checken of ik in aanmerking kom voor 4gb/s internet? Ik zie in mijn account alleen de huidige 1000/1000 staan. Nogmaals, sorry als dit niet de bedoeling is.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Indodraakje, we hebben het oranje lampje in onderzoek, als je je lijn uit wilt laten lezen of na laten kijken kun je het beste even met ons bellen op 0800-0402.

We hebben hier ook een paar handige artikelen over!
 

 

Reputatie 3
Badge

Hi @Thomas ,

De stappen die in de artikelen genoemd zijn, heb ik gevolgd. Ik ben benieuwd naar het onderzoek. Hoe worden we op de hoogte gehouden? 

Ik weet niet of er een mogelijkheid is, maar hebben jullie de 4gbit abonnement getest voordat jullie die geimplementeerd/uitgegeven hebben? met verschillende nic’s bijvoorbeeld of configuraties?

Reputatie 3

Het oranje lampje op het apparaat ervaar ik als storend. Je zou verwachten dat dit lampje groen zou moeten zijn, aangezien oranje doorgaans duidt op een storing. Qua internetverbinding ervaar ik over het algemeen weinig problemen, hoewel de connectie soms voor een seconde wegvalt. Wat betreft de uploadsnelheid: deze fluctueert aanzienlijk, variërend tussen 2000 en 3500 Mbps. Desondanks heb ik in 3,5 dagen tijd maar liefst 13 TB aan foto's naar de cloud kunnen uploaden.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Thomas ,

De stappen die in de artikelen genoemd zijn, heb ik gevolgd. Ik ben benieuwd naar het onderzoek. Hoe worden we op de hoogte gehouden? 

Ik weet niet of er een mogelijkheid is, maar hebben jullie de 4gbit abonnement getest voordat jullie die geimplementeerd/uitgegeven hebben? met verschillende nic’s bijvoorbeeld of configuraties?

Uiteraard!
Ik laat het jullie hier weten wat er uit komt wat betreft het oranje lampje.

De snelheid zou je gewoon moeten kunnen halen, als je wilt denken we hier natuurlijk graag even mee maar om de lijn uit te laten lezen kun je het beste even bellen.
Wanneer heb je je experiabox voor het laatst een factory reset gegeven?

 

Edit: reactie uitgebreid

Reputatie 7
Badge +11

Bij 1000 Mbps is dit 970 Mbps. Een stukje extra ruimte voor IPTV.

 

Nope, niet voor IPTV. Toen gigabit abonnementen geïntroduceerd werden stonden de profielen op 1000Mbps maar schijnbaar gingen de poorten van de switches in de wijkcentrales hiervan over hun nek. Door het profiel iets omlaag te zetten verdween dit probleem. Dit komt nog uit de tijd dat KPN geen PON gebruikte. Bij PON is dit poortprofiel aangehouden om niet voor iedere technologie een ander profiel in te moeten zetten en het zo iets gemakkelijker te houden.

Overigens is het gigabit-profiel de enige waar tv niet in de boventallige capaciteit ligt (bij AON) zoals dit bij de lagere snelheden wel het geval is. IPTV heeft op een 200/200-lijn nul invloed op je internetsnelheid, bij gigabit wel ietsjes omdat je die ‘loze ruimte’ niet meer hebt. Gelukkig heb ik nog geen huishouden meegemaakt dat gigabit nodig heeft.

Reputatie 3
Badge

Hi @Thomas 

Vrijdag was er een repro uitgevoerd en maandag had ik een factory reset gedaan.

Maar helaas no joy. Ik heb vandaag een afspraak met de monteur. Ik hoop dat die veilig zal aankomen ivm wind en zal hem zeker een theetje aanbieden (geen koffie drinker helaas).

Ik heb ook last van willekeurige box14 restarts. de ONT blijft gewoon 2 groene lichtjes hebben.

Kijken of het vandaag gefixed word.

Reputatie 1

Hi @Thomas 

Vrijdag was er een repro uitgevoerd en maandag had ik een factory reset gedaan.

Maar helaas no joy. Ik heb vandaag een afspraak met de monteur. Ik hoop dat die veilig zal aankomen ivm wind en zal hem zeker een theetje aanbieden (geen koffie drinker helaas).

Ik heb ook last van willekeurige box14 restarts. de ONT blijft gewoon 2 groene lichtjes hebben.

Kijken of het vandaag gefixed word.

Het zal zeer waarschijnlijk de ONT zijn. Op Tweakers heeft een andere gebruiker hetzelfde probleem als ik (en jij dus) en bij hem heeft de monteur het kastje opgewisseld, waarna het was opgelost. Nadat ik dat bericht had gelezen gisteren, stuurde ik een bericht in de ticket bij KPN over mijn bevindingen. Er is direct een monteur gestuurd voor de vandaag.

De monteur kwam net binnen keek naar de huidige ONT en zei direct: dit ligt 100% hieraan, dit is een ouder model en is slechter vergeleken met de nieuwste. Ik heb pas sinds januari glasvezel, maar inmiddels zijn er zelfs al 3 nieuwe modellen begreep ik. 

 

Na het vervangen was het inderdaad meteen gefixt. Ik zou dus zeker dit aangeven. Ik heb nu een Nokia ONT ipv Genexis wat ik dus had. Zie Tweakers bericht ter referentie: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3 - Internet en hosting - GoT (tweakers.net) En hieronder mijn nieuwe snelheid.

 

Reputatie 3
Badge

 

Monteur is net bij mij geweest. ONT is vervangen van genexis -> Nokia. Hij is wel iets sneller geworden maar niet de 4gbit/s. Upload is blijven hangen op de 1gbit/s.
KPN monteur zijn tool (Argus) kon geen 10gbit/s testen. dat kon zijn apparaat niet aan. [die had alleen 1 of 2,5gbit] Toen wou die een speedtest met zijn telefoon en mijn pc tegelijkertijd aanzetten, daar tikte die tegen de 3,5gbit samen voor download en 1 gbit upload. Hij kon er niks meer aan doen en bleef het aanhouden dat mijn pc het probleem was.
11900k + 980 pro (die op pcie4 zit) en de asus nic zou de bottleneck zijn volgens hem.

Maarja, wellicht moet ik maar een andere nic gaan zoeken.

Het was overigens de eerste keer dat hij een BOX14 had gezien. geen een monteur heeft standaard een BOX14 bij zich. (die zijn zo nieuw)

 

-zucht-

Reputatie 5
Badge +1

Ondertussen de Box14 eraan gehangen, heb nu de 4gb/s profiel, maar ik haal helaas alleen 2000/1000.

getest met een 10gbit nic en de 2,5 poort van mijn PC.

NT -> 10G WAN; CAT7 [1.5m]-> V14 -> 10G LAN; Cat6A [10m]-> PC

Ook zie ik dat Power een oranje lampje heeft (Oranje, constant: Sommige diensten werken niet naar behoren). Ik heb beide Box14 + NT 30 secs van het stroom afgehaald en weer opgestart. Alleen blijft het oranje lampje nog branden bij Power.

Enige wat ik nog niet gedaan heb is een harde reset.

[profiel is ingevuld voor de mods om mee te kijken]

 

Lees eens het onderwerp: Verblind door 4 Gbit/s. Daar krijg je een verklaring waarom je “maar” 2 Gbit/s snelheid haalt…...

Reputatie 2

Ondertussen de Box14 eraan gehangen, heb nu de 4gb/s profiel, maar ik haal helaas alleen 2000/1000.

getest met een 10gbit nic en de 2,5 poort van mijn PC.

NT -> 10G WAN; CAT7 [1.5m]-> V14 -> 10G LAN; Cat6A [10m]-> PC

Ook zie ik dat Power een oranje lampje heeft (Oranje, constant: Sommige diensten werken niet naar behoren). Ik heb beide Box14 + NT 30 secs van het stroom afgehaald en weer opgestart. Alleen blijft het oranje lampje nog branden bij Power.

Enige wat ik nog niet gedaan heb is een harde reset.

[profiel is ingevuld voor de mods om mee te kijken]

 

Lees eens het onderwerp: Verblind door 4 Gbit/s. Daar krijg je een verklaring waarom je “maar” 2 Gbit/s snelheid haalt……

Ik heb dat verhaal van jou gelezen, en dus ook de mening en visie van een aantal andere forumleden.

Een moederbord met een 2.5Gb NIC al ingebouwd heeft met een grote mate van waarschijnlijkheid een NVME M2 SSD als primaire schijf, en een potente processor. Ik heb zo’n opstelling. De 2.5 Gig NIC haalt op z'n sloffen (Direct op de 10GB of 2.5Gb poort van de Box14 aangesloten) 2.4Gb/s downloadsnelheid.

Aangesloten op een extra ingebouwde 10Gb NIC strak 4Gb/s

Nodig? Neem wel leuk upload blijft in alle mogelijke scenario's hangen rond 760Mb/s een andere machine tikt af en toe 1Gb/s aan.

 

Reputatie 3
Badge

Ook ik heb de verhaal gelezen. Financiele gedeelte laat ik even aan mijn zij. Maar verder heb ik een 10gb nic die direct op de Box14 zit. Dus ik zou zowiezo meer dan ‘2 gbit’ moeten halen zowel down als upload. dus die verhaal is bij mij niet van toepassing.

Reageer