Beantwoord

Cat6 met rj11 connectoren

  • 21 July 2020
  • 17 reacties
  • 1318 keer bekeken

Goedemorgen, 

 

Ik wil mijn modem een stuk verder plaatsen dan waar mijn aansluitpunt (een wandcontactdoos) is. Hiervoor heb ik de aanrader gekregen een cat6 kabel te kopen en daar aan de uiteinden een rj11 connector op te crimpen. Echter vraag ik mij af welk wiring diagram ik dan aan moet houden. Is het 568a of 568b? En welke volgorde krijg je dan met een rj11 connector?

 

Groet, 

Siep

icon

Beste antwoord door PeterG 21 July 2020, 13:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Gewoon bestellen bij allekabels.nl, kant en klaar op de door jouw gewenste lengte en niet duur. is mij prima bevallen.

Ik zie deze combinatie van een cat6 met rj11 connectoren niet staan bij allekabels.nl, heeft u misschien een linkje naar dit product? 

Reputatie 3
Badge +1

Ik kan het zo gauw niet vinden maar is het nodig voor zo'n kabel cat6?, misschien even contact opnemen met allekabels, succes!

Ja ik heb deze cat6 kabel nodig vanwege de afstand die ik moet overbruggen vanaf mijn aansluitpunt naar mijn modem. Door deze cat6 zouden er minder snelheidsverlies en storingen moeten zijn.

 

In ieder geval, dank voor uw hulp! 

Hallo @SiepL , een DSL-kabel dient zo kort mogelijk te zijn, maximaal ongeveer 1 à 1,5 meter.

Storing bij gebruik van een langere kabel wordt niet ondersteund door KPN, ze adviseren dan eerst de originele situatie te herstellen.

 

@JanD, dat is begrijpelijk, maar vanwege de locatie van mijn wandcontactdoos moet ik een kabel van ongeveer 5 tot 6 meter. Daarvoor zou ik dan een cat6 kabel gebruiken. Juist om eventueel verlies in snelheid en eventuele storingen te verminderen. 

Hallo @SiepL , is het niet verstandiger de modem daar te laten waar deze het beste staat, bij het IS/RA-punt en dan een langere LAN-kabel te gebruiken vanaf het modem om wat dan ook aan te kunnen sluiten elders in de kamer?

Een LAN-kabel kan bij normaal gebruik tot maximaal 100 meter lengte aan, dat kan een DSL-kabel niet.

 

Reputatie 7
Badge +24

Utp cat 6 is bedoelt voor netwerk verkeer. Niet voor DSL signaal. Door DSL heb je gewoon een 4 aderige telefoonkabel nodig. Met harde kern. Maar nogmaals hetzelfde als wat al gezegt is: het is het beste om de Experiabox dit bij het aansluitpunt te plaatsen. Dan met utp cat 6 kabel van de Experiabox naar de tv ontvanger en andere apparaten te gaan.

Nee is helaas niet mogelijk anders had ik dat uiteraard gedaan. Ik zoek nog wel even het internet af om te kijken of ik het juiste wiring diagram kan vinden. 

Reputatie 7
Badge +24

Nee is helaas niet mogelijk anders had ik dat uiteraard gedaan. Ik zoek nog wel even het internet af om te kijken of ik het juiste wiring diagram kan vinden. 

Dat is er niet, want het hoort niet. Gewoon 4 aderige telefoonkabel gebruiken met harde kern.

@Nick83, die vorige reactie van mij was bedoeld voor het bericht van JanD. Zoals ik zei is het niet mogelijk voor mij om dat modem bij het aansluitpunt kwijt te kunnen. Het is zeker mogelijk om van Cat6 kabel een DSL-kabel te maken. Je hebt alleen niet alle paren in de Cat6 kabel nodig. Als je het opzoekt op internet of youtube zie je wat ik bedoel. Zie: https://youtu.be/z3SESmJ6W-M 

Je zult véél minder snelheidsverlies hebben als je het modem plaatst bij het IS/RA. En dan met langere UTP kabels het huis in. Die kunnen wel tot 100 meter verliesvrij.

Als je het modem 6 meter van het IS/RA plaatst zul je zo’n 10 % tot 20 % verlies hebben.

Zelfs met een goede RONDE kabel met RJ11 stekers.

Wat het aansluiten betreft: het zijn aan de modemkant gewoon de 2 middelste contactjes. Je hebt voor DSL maar 2 draadjes nodig. Gebruik een ronde kabel en geen platte. CAT 6 is volkomen over the top hiervoor.

Bij alle kabels vind ik DSL kabels van zeker ook 6 meter! Kant en klaar met RJ11.

@PeterG dank voor de uitgebreide reactie. Ik ga me er nog verder in verdiepen en hopelijk is het dan binnekort allemaal helemaal geregeld! 

Reputatie 4
Badge +1

Ik denk dat het ook zal helpen om een kabel te gebruiken met CU koper kern I.P.V. CCA.

Zeker vanwege de afstand zul je iets moeten hebben met de best mogelijke geleiding.

Ik ga proberen wat @PeterG zei, lijkt mij toch de makkelijkste oplossing. Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken! 

Ik ga proberen wat PeterG zei

Ik neem aan dat je dit bedoeld.

Je zult véél minder snelheidsverlies hebben als je het modem plaatst bij het IS/RA. En dan met langere UTP kabels het huis in. Die kunnen wel tot 100 meter verliesvrij.

Één utp kabel het huis in dan verder v.a. een splitter is ook een goede oplossing.

@PeterG dat bedoelde ik inderdaad ja!

Oke, ga ik ook nog even naar kijken! 

Dankjewel