Vraag

Chromecast niet vindbaar

  • 7 November 2020
  • 14 reacties
  • 614 keer bekeken

Dank je, Nick! Ik zal eens kijken.

Het is bij mij toch echt zo, als mijn laptop op 5GHz zit en de Chromecast op 2,4 dan ben ik de verbinding kwijt. Eerder had ik dat niet, toen alles via mijn eigen router ging.

Edit: nog verder getest. De 2,4 is nogal onbetrouwbaar qua verbinding. Te veel apparaten? Hierdoor hapert de verbinding en dan stopt de Chromecast. Ik ga eens op zoek naar die tool.

Dit heb ik ook continue en ik erger me er kapot aan.

krijg het niet voor elkaar dit op te lossen, MEGA irritant.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Aragornius en welkom op het forum! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt, ik help je hier graag mee.

Allereerst raad ik je aan om te controleren of het apparaat waar je mee wilt casten en op hetzelfde wifi netwerk zitten. Als dit niet het geval is, verbind de Chromecast dan met het juiste wifi netwerk. Mocht dat niet voor de oplossing zorgen, dan raad ik aam om de Chromecast terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Verbind hem daarna opnieuw met de wifi thuis en zorg ervoor dat je smartphone (als je daarmee cast) met hetzelfde wifi netwerk verbonden is. 

Als ook dat de oplossing niet is, wil je dan aangeven welke Experia Box je hebt en of je ook wifi versterkers hebt aangesloten? 

 

Hoi @Aragornius en welkom op het forum! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt, ik help je hier graag mee.

Allereerst raad ik je aan om te controleren of het apparaat waar je mee wilt casten en op hetzelfde wifi netwerk zitten. Als dit niet het geval is, verbind de Chromecast dan met het juiste wifi netwerk. Mocht dat niet voor de oplossing zorgen, dan raad ik aam om de Chromecast terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Verbind hem daarna opnieuw met de wifi thuis en zorg ervoor dat je smartphone (als je daarmee cast) met hetzelfde wifi netwerk verbonden is. 

Als ook dat de oplossing niet is, wil je dan aangeven welke Experia Box je hebt en of je ook wifi versterkers hebt aangesloten? 

 

 

Hoi Sanne,

  1. Ja Wifi netwerk is hetzelfde.
  2. Wifi versterkers heb ik niet. 
    Heb een Sagecom CS5001 hier staan.
  3. Fabrieksinstellingen ga ik nu proberen.

Mijn vermoeden is dat het komt doordat op een of andere manier apparaten die op de 2,4ghz band zitten (chromecast) niet goed communiceren met apparaten op de 5ghz band (mijn mobieltje)

Reputatie 7
Badge +17
  1. Ja Wifi netwerk is hetzelfde.
  2. Wifi versterkers heb ik niet. 
    Heb een Sagecom CS5001 hier staan.
  3. Fabrieksinstellingen ga ik nu proberen.

Mijn vermoeden is dat het komt doordat op een of andere manier apparaten die op de 2,4ghz band zitten (chromecast) niet goed communiceren met apparaten op de 5ghz band (mijn mobieltje)

Als je smartphone op 5 Ghz zit en de Chromecast op 2,4 Ghz zitten ze in die zin wel op verschillende netwerken, dus kijken of we dat niet op kunnen lossen. Je hebt dus een eigen router aangeschaft neem ik aan? Ik ben niet bekend met de Sagemcom CS5001, maar op elke router kun je inloggen. Lukt jou dat en kun je hier het 2.4 Ghz en 5 Ghz netwerk verschillende namen geven? Dan kun je splitsen en ervoor zorgen dat je smartphone ook met het 2,4 Ghz netwerk verbonden is als je wilt casten. 

  1. Ja Wifi netwerk is hetzelfde.
  2. Wifi versterkers heb ik niet. 
    Heb een Sagecom CS5001 hier staan.
  3. Fabrieksinstellingen ga ik nu proberen.

Mijn vermoeden is dat het komt doordat op een of andere manier apparaten die op de 2,4ghz band zitten (chromecast) niet goed communiceren met apparaten op de 5ghz band (mijn mobieltje)

Als je smartphone op 5 Ghz zit en de Chromecast op 2,4 Ghz zitten ze in die zin wel op verschillende netwerken, dus kijken of we dat niet op kunnen lossen. Je hebt dus een eigen router aangeschaft neem ik aan? Ik ben niet bekend met de Sagemcom CS5001, maar op elke router kun je inloggen. Lukt jou dat en kun je hier het 2.4 Ghz en 5 Ghz netwerk verschillende namen geven? Dan kun je splitsen en ervoor zorgen dat je smartphone ook met het 2,4 Ghz netwerk verbonden is als je wilt casten. 



Nee Sanne, ze zitten op dezelfde Wifi, zoals ik al aangaf, exact dezelfde SSID en nee ik heb geen eigen router, dit is de door KPN mee geleverde Router/Modem.

Heel eerlijk gezegd, ik waardeer je poging mij te helpen, maar het feit dat je A. Aanneemt dat het om verschillende wifi gaat op basis van de frequentie en B. Dat je de modem niet kent boezemt me weinig vertrouwen in.. (tja kan het maar beter eerlijk zeggen..)

Volgens de technische specificaties van deze modem zouden de twee apparaten gewoon met elkaar moeten kunnen communiceren. Dat doen ze ook, alleen niet continue.. soms wel.. soms niet..  meestal werkt het prima als ik de Chromecast reboot, maar stopt het te werken na een paar uur… en dan kan ik de Chromecast niet meer vinden, ondanks dat de Chromecast wel met de Wifi is verbonden…

Mijn vermoeden is dat het met de modem zelf te maken heeft, waarbij ik hoop dat het een software bug is die met een firmware update kan worden verholpen, maar ik wilde graag eerst hier checken.

 

Ohja, je voorstel om de twee WiFi netwerken te splitsen is

  1. Geen optie in de Modem.
  2. Niet de oplossing die ik zoek, want dan moet ik iedere keer mijn telefoon van 5Ghz naar 2,4Ghz overzetten om mijn chromecast aan te sturen. 
Reputatie 7
Badge +17

Heel eerlijk gezegd, ik waardeer je poging mij te helpen, maar het feit dat je A. Aanneemt dat het om verschillende wifi gaat op basis van de frequentie en B. Dat je de modem niet kent boezemt me weinig vertrouwen in.. (tja kan het maar beter eerlijk zeggen..)

Kun je dan een foto van de modem plaatsen die je gebruikt? Wellicht ken ik hem dan onder een andere naam. 

Op basis van frequentie gaat het ook om verschillende wifi netwerken. Ook al hebben ze dezelfde naam, als de Chromecast alleen op de 2.4 Ghz zit en je smartphone op de 5 Ghz gaan ze elkaar niet vinden. 🙂

Kan je de Chromecast in geen enkele app vinden? Youtube, de iTV app en Netflix bijvoorbeeld? Wat zegt de Google Home app op je smartphone over de Chromecast, zie je hem daarin wel? Mocht je overigens een KPN Box 12 hebben dan loopt er op dit moment een topic voor waarin het vermoeden heerst dat er iets in deze router niet goed gaat wat betreft de verbinding met de Chromecast. Mijn collega daar heeft uitvraag gedaan bij onze specialisten, dus als je deze router hebt raad ik je aan om dat topic in de gaten te houden. De Box 12 ziet er zo uit: 

KPN Box 12

Edit: Correctie, je hebt gelijk. De Chromecast moet te vinden zijn, ook als je telefoon verbonden is met 5Ghz en de Chromecast met 2.4 Ghz. Zolang de netwerken maar dezelfde naam hebben, dat laatste gedeelte is waar mijn geheugen me in de steek liet. Excuses! 

Reputatie 7

Edit: Correctie, je hebt gelijk. De Chromecast moet te vinden zijn, ook als je telefoon verbonden is met 5Ghz en de Chromecast met 2.4 Ghz. Zolang de netwerken maar dezelfde naam hebben, dat laatste gedeelte is waar mijn geheugen me in de steek liet. Excuses! 

En zelfs dat is niet nodig, de Chromecast moet in hetzelfde subnet zitten ofwel in dezelfde IP adresreeks (192.168.2.x) zitten.

 

@Aragornius, Ook ik ben wel heel benieuwd naar die Sagemcom CS5001 want naar mijn weten levert KPN helemaal geen Sagemcom CS5001.

Heel eerlijk gezegd, ik waardeer je poging mij te helpen, maar het feit dat je A. Aanneemt dat het om verschillende wifi gaat op basis van de frequentie en B. Dat je de modem niet kent boezemt me weinig vertrouwen in.. (tja kan het maar beter eerlijk zeggen..)

Kun je dan een foto van de modem plaatsen die je gebruikt? Wellicht ken ik hem dan onder een andere naam. 

Op basis van frequentie gaat het ook om verschillende wifi netwerken. Ook al hebben ze dezelfde naam, als de Chromecast alleen op de 2.4 Ghz zit en je smartphone op de 5 Ghz gaan ze elkaar niet vinden. 🙂

Kan je de Chromecast in geen enkele app vinden? Youtube, de iTV app en Netflix bijvoorbeeld? Wat zegt de Google Home app op je smartphone over de Chromecast, zie je hem daarin wel? Mocht je overigens een KPN Box 12 hebben dan loopt er op dit moment een topic voor waarin het vermoeden heerst dat er iets in deze router niet goed gaat wat betreft de verbinding met de Chromecast. Mijn collega daar heeft uitvraag gedaan bij onze specialisten, dus als je deze router hebt raad ik je aan om dat topic in de gaten te houden. De Box 12 ziet er zo uit: 

KPN Box 12

Edit: Correctie, je hebt gelijk. De Chromecast moet te vinden zijn, ook als je telefoon verbonden is met 5Ghz en de Chromecast met 2.4 Ghz. Zolang de netwerken maar dezelfde naam hebben, dat laatste gedeelte is waar mijn geheugen me in de steek liet. Excuses! 

Hoi Sanne,

Ik heb een KPN Box 12.
Dat is een Sagemcom. 
Alleen vermoed ik dat ik het Modelnummer verkeerd heb, want nu ik de foto zo bekijk lijkt dat onderdeel te zijn van het Adres 😂😂😂 van de fabrikant.

Ondertussen heb ik ook bevestigd dat de Chromecast zelf wel gewoon op 5GHZ zit ook.
Alleen blijft de Chromecast van de WIFI verdwijnen. Als ik de Chromecast opnieuw opstart is hij gewoon zichtbaar, maar na een uurtje ofzo verdwijnt hij en is de functionaliteit beperkt… snap er niets van.

Jouw conclusie lijkt me dus correct.. er gaat iets mis tussen de Chromecast en de Modem.

 

 

Reputatie 7
Badge +25

@Aragornius, ik pak dit topic even over van Sanne. Chromecastproblemen i.c.m. de V12 wordt de laatste tijd vaker gemeld, en is besproken met de leverancier en wordt onderzocht. Houd dat topic in de gaten, want daar worden updates gegevens zodra we die hebben! Excuses hiervoor.

Hi, ik ben sinds gisteren KPN klant. Ik herken dit probleem, ik heb het nu ook. Is er intussen een oplossing voor?

 

alvast bedankt,

 

groeten Andries

Reputatie 7
Badge +25

Hi, ik ben sinds gisteren KPN klant. Ik herken dit probleem, ik heb het nu ook. Is er intussen een oplossing voor?

 

alvast bedankt,

 

groeten Andries

Ja. De afgelopen dat is versie SGEJ10000310 beschikbaar en daar zit de oplossing in. Waarschijnlijk heb je 'm al.

Eigenlijk wilde ik jullie bij deze bedanken. Het probleem was inderdaad meer dan een week verdwenen. Helaas hebben we het probleem weer terug.

is er iets wat we hieraan kunnen doen?

met vriendelijke groet,

andries Langendijk 

Reputatie 7

Welke firmware versie draait op jouw V12?

Reputatie 7
Badge +25

Daar ben ik ook benieuwd naar. Het kan namelijk zijn dat je nog wel de vorige firmware hebt.