Beantwoord

Chromecast en KPN Experia Box V12

  • 14 August 2020
  • 286 reacties
  • 15923 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

286 reacties

Reputatie 1

@oomkoen - Ik merk aan je vorige reacties dat je veel randapparatuur thuis hebt staan dus:

De V10 ondersteunt maar een maximum van 10 DHCP bindings. De V10a in theorie tot 32, maar dat werkt niet door een fout in de configuratie (zie ander topic op dit forum) waardoor ook maar maximaal 10 toegewezen kunnen worden. Ik denk ik noem het maar even voordat je van het ene issue in het andere valt door een omruil-actie.

@oomkoen - Ik merk aan je vorige reacties dat je veel randapparatuur thuis hebt staan dus:

De V10 ondersteunt maar een maximum van 10 DHCP bindings. De V10a in theorie tot 32, maar dat werkt niet door een fout in de configuratie (zie ander topic op dit forum) waardoor ook maar maximaal 10 toegewezen kunnen worden. Ik denk ik noem het maar even voordat je van het ene issue in het andere valt door een omruil-actie.

@GlennK wat bedoel je met bindings? Dhcp reserveringen? Of kunnen er uberhaupt maar 10 dhcp leases uitgegeven worden.

In het eerste geval, geen probleem, de meeste hebben geen reservering noodzakelijk. Tweede geval kan ik me haast niet voorstellen. Wat heb je dan aan een ip reeks van 1 tot en met 253...

Reputatie 1

Laten we het ontopic houden en dat is dat er een grote fout zit in de v12 met betrekken tot discovery (mDNS) en dat er meer problemen zijn. Ik ook merkte dat slimme apperatuur na een paar uur niet meer bereikbaar was. Mijn slimme lampen en stofzuiger verdwenen voor de zon. Nu met de V10 dar geen last meer van (wel weer van het feit dat hij automatisch van kanelen wisselt waardoor mijn windows pc vaak alleen nog maar met 20mhz kan verbinden...)

En wat @GlennK schreef heeft met dhcp binding te maken, je kan in het modem een dhcp lease vast zetten. Geef je je apparaat een eigen IP dan heb je hier niks mee te maken (en zo hoor je het ook te doen, vaste ip's zijn veiliger dan een DHCP binding in mijn ogen).

 

@Remco_ we zijn inmiddels 3 maanden verder, hoe lang doet het antwoord opzich wachten???

Reputatie 7

Geef je je apparaat een eigen IP dan heb je hier niks mee te maken (en zo hoor je het ook te doen, vaste ip's zijn veiliger dan een DHCP binding in mijn ogen).

Het is zelfs zo dat, in netwerken met DHCP server, UPnP formeel niet ondersteund hoeft te worden voor apparaten waarvoor het IP adres op het apparaat zelf ingesteld is. 

Laten we het ontopic houden en dat is dat er een grote fout zit in de v12 met betrekken tot discovery (mDNS) en dat er meer problemen zijn.

Het gedrag van mDNS is gevolg van een andere fout. Het lijkt erop dat de V12 uit zichzelf client isolation aanzet. Ideaal voor een openbaar hotspot mbt security, maar je wilt dat thuis natuurlijk niet geactiveerd hebben.

Reputatie 1

Laten we het ontopic houden en dat is dat er een grote fout zit in de v12 met betrekken tot discovery (mDNS) en dat er meer problemen zijn.

Het gedrag van mDNS is gevolg van een andere fout. Het lijkt erop dat de V12 uit zichzelf client isolation aanzet. Ideaal voor een openbaar hotspot mbt security, maar je wilt dat thuis natuurlijk niet geactiveerd hebben.


Dat zou wel echt een hele amateuristische fout zijn van KPN. Wellicht denken we inderdaad te moeilijk en is het iets simpels als client isolation. Ik kan het mij bijna niet voorstellen….

Reputatie 7

Laten we het ontopic houden en dat is dat er een grote fout zit in de v12 met betrekken tot discovery (mDNS) en dat er meer problemen zijn.

Het gedrag van mDNS is gevolg van een andere fout. Het lijkt erop dat de V12 uit zichzelf client isolation aanzet. Ideaal voor een openbaar hotspot mbt security, maar je wilt dat thuis natuurlijk niet geactiveerd hebben.

Nee, er lijkt geen sprake te zijn van cliënt isolation. Bij cliënt isolation zou een aangesloten apparaat geen enkel ander aangesloten apparaat mogen zien uitgezonderd de gateway (router). Op de V12 ziet een apparaat wel andere aangesloten apparaten (IP adres) maar kunnen de details (services) van andere apparaten niet opgevraagd worden (mDNS Service Discovery).  

Op de V12 ziet een apparaat wel andere aangesloten apparaten (IP adres) maar kunnen de details (services) van andere apparaten niet opgevraagd worden (mDNS Service Discovery).  

Volgens mij heb ik bij geen enkel van probleemrapporten bevestiging van deze stelling gezien. Het zou daarom interessant zijn als iemand op het moment dat de problemen zich voordoen eens een ping uitvoert tussen de apparaten die elkaar niet kunnen vinden.

Het lijkt me echt sterk dat het probleem in mDNS-SD zit. Dat protocol werkt volledig onafhankelijk van enige router, dus de V12 zal hier op protocolniveau geen invloed op hebben.

Reputatie 7

Het lijkt me echt sterk dat het probleem in mDNS-SD zit. Dat protocol werkt volledig onafhankelijk van enige router, dus de V12 zal hier op protocolniveau geen invloed op hebben.

Toch is dat wel precies wat ik constateer op mijn testopstelling met een V12.

Het bovenstaande plaatje is het resultaat van een netwerkscan met fing op mijn Huawei MediaPad M3 achter de V12 waarbij oop mijn OnePlus 5T via wifi verbonden is.

Van die OnePlus 5T kan geen informatie opgevraagd worden en zelfs het weergegeven MAC adres voor de OnePlus 5T is fout.

Doe ik hetzelfde achter mijn EdgeRouter dan zie ik wel alles van die OnePlus 5T.

 

0Van die OnePlus 5T kan geen informatie opgevraagd worden en zelfs het weergegeven MAC adres voor de OnePlus 5T is fout.

Maar dat schijnt dan een nog ander licht op de zaak. Die OnePlus zal geen netwerk services leveren, dus zal helemaal niet gevonden zijn via mDNS. Wellicht via een ping sweep; dat zou er dan op duiden dat ARP verkeer door de V12 verminkt wordt.

Nou ja, vanaf de zijlijn zonder V12 blijft het voor mij koffiedik kijken... Ik zou het verkeer graag eens op wat strategische plekken met wireshark bekijken. 

Reputatie 7

Die OnePlus zal geen netwerk services leveren, dus zal helemaal niet gevonden zijn via mDNS.

Maar mDNS is niet alleen voor netwerk services, het is ook voor van allerlei informatie over het apparaat zoals bijvoorbeeld naam, merk en type.

 

Overigens heeft de V12 wel meer kuren. Zo kan mijn Huawei MediaPad M3 prima verbinden met de "gewone" wifi van de V12 maar komt een verbinding met de gast wifi van de V12 niet tot stand terwijl mijn OnePlus 5T daar geen enkel probleem mee heeft.

Wat is het zieligste van deze verhaal is dat het probleem door vrijwilligers gratis onderzocht wordt terwijl rijke bedrijf niks voor betalende klanten doet.

Wat is het zieligste van deze verhaal is dat het probleem door vrijwilligers gratis onderzocht wordt terwijl rijke bedrijf niks voor betalende klanten doet.

Mag ik gewoon een normale modem kopen en hiermee een kpn box vervangen of is het niet toegestaan?

Reputatie 7

Wat is het zieligste van deze verhaal is dat het probleem door vrijwilligers gratis onderzocht wordt terwijl rijke bedrijf niks voor betalende klanten doet.

Mag ik gewoon een normale modem kopen en hiermee een kpn box vervangen of is het niet toegestaan?

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" en https://kpn.com/eigenmodem.

Reputatie 7
Badge +20

Ik pak dit topic even over. Zoals jullie weten heeft Remco navraag gedaan. Ik heb reactie gekregen, het ligt bij de leverancier. Zij zijn nog steeds bezig met onderzoek. Het blijft nog even wachten tot er meer duidelijkheid komt. Dus hopelijk snel meer duidelijk. Zodra ik wat weet, horen jullie dat.

Bedankt voor het laten weten! Hopelijk is het op te lossen met een firmware update. Ik wacht rustig af. 

Reputatie 7
Badge +20

Dat hoop ik zeker ook. 

Ik wilde niet meer wachten en heb voor een andere oplossing gekozen. Telefonisch met KPN werd me verteld dat ik de router om kon ruilen in de KPN winkel. De V10 zou daar op voorraad liggen. Helaas wordt deze niet middels Post gewisseld. Je moet echt met je V12 onder je arm naar de winkel.

Heb ik gistermiddag gedaan. En tot op heden kan ik mededelen dat Chromecast, Raspberry Pi, Windows desktop en Toon nog steeds lokaal te benaderen zijn.

Liever een stabiel iets oudere modem/router. Dat een nieuwe modem/router nog niet zo stabiel is geeft helemaal niet, maar het kan ook zomaar zijn dat het nog maanden gaat duren voordat er een nieuwe firmware is. Of misschien is die er morgen al. :)

Reputatie 1

@mrGanesha @wjb 

Klein praktijktestje n.a.v. bovenstaande discussie (als jullie er nog zin in hebben): een deel van mijn devices valt net weer weg uit de zichtbaarheid. Nog wel verbonden en zichtbaar in de web interface van de Router.

 

Chromecast Ultra als voorbeeld: pingen lukt niet., device zelf is wel verbonden met Router en kan het internet op.

 

arp cache op laptop vernieuwd, alle probleemapparaten zoals de Chromecast (.3) verschijnen niet maar staan wel aan (zie verschil met onderstaand).
arp table op router geeft wel alle verbonden apparaten  weer (zie verschil met bovenstaand).

_____

Dan ga ik nu mijn router weer even starten, fijne dag verder.

Toch een update; aangezien mijn experiabox zichzelf iedere 1-2 dagen reset heb ik deze een hard-reset gegeven. Helaas heeft dat het spontane resetten niet opgelost (vannacht weer spontane reset zie ik bij de uptime).

Tevens had ik wifi 6 uitgeschakeld. Inmiddels is mijn printer (chromecast nog niet geprobeerd) al 2 dagen sinds de hard-reset bereikbaar! Mogelijk dat dit toch iets heeft uitgehaald? Dat er iets nog niet helemaal lekker zit in de V12 is duidelijk, maar voor nu lijkt het wel iets werkbaarder te zijn. Ik ga het in de gaten houden, mocht de printer (en chromecast) toch weer onbereikbaar worden zal ik het terug rapporteren. 

 

Zijn er meer mensen met dit probleem die een hard reset hebben geprobeerd? 

Ik heb soort gelijke problemen met de HomePod stereo pair. Modem resetten is nu de enige optie om ze weer als stereo pair te zien in Air play 2 of in stereo  af te spelen.

Reputatie 1

Ik heb soort gelijke problemen met de HomePod stereo pair. Modem resetten is nu de enige optie om ze weer als stereo pair te zien in Air play 2 of in stereo  af te spelen.


Na 24 uur ben je weer terug bij af. Helaas werkt dat bij mij niet.

Toch een update; aangezien mijn experiabox zichzelf iedere 1-2 dagen reset heb ik deze een hard-reset gegeven. Helaas heeft dat het spontane resetten niet opgelost (vannacht weer spontane reset zie ik bij de uptime).

Tevens had ik wifi 6 uitgeschakeld. Inmiddels is mijn printer (chromecast nog niet geprobeerd) al 2 dagen sinds de hard-reset bereikbaar! Mogelijk dat dit toch iets heeft uitgehaald? Dat er iets nog niet helemaal lekker zit in de V12 is duidelijk, maar voor nu lijkt het wel iets werkbaarder te zijn. Ik ga het in de gaten houden, mocht de printer (en chromecast) toch weer onbereikbaar worden zal ik het terug rapporteren. 

 

Zijn er meer mensen met dit probleem die een hard reset hebben geprobeerd? 

 

Helaas, het leek goed te gaan maar nu weer hetzelfde probleem. 

Ik haak graag aan bij dit topic.

Sinds mijn overstap naar KPN (kleine 2 maanden) en dus de KPN Box 12 is mijn Brother MFC-L2700DW netwerkprinter om de haverklap onbereikbaar voor andere apparaten binnen mijn wifi-netwerk.

Ook al zo’n beetje alles geprobeerd: opnieuw installeren, configureren, vast IP adres geven, Wifi6 uitzetten, IPv6 uitzetten en het mag allemaal niet baten. Een tijdje na een reboot of herinstallatie, meestal korter dan een uur en los van de slaapstand van de printer, raakt de printer onbereikbaar voor andere apparaten. De printer blijft wel gewoon zichtbaar op de statuspagina van de KPN Box 12 en de printer zelf geeft ook aan dat alles prima verbonden is en werkt.

Ik heb een beetje zitten zoeken op het forum, en het lijkt allemaal verdacht veel op de klachten die hier de revu passeren.

Ik hoop dat hier snel een update voor komt, want het is wel een geklooi zo om iets uit de printer te krijgen.

PS. ik heb geen chromecasts of andere streaming apparaten, dus kan dat niet testen.

Ook ik heb volgens mij hetzelfde probleem:

KPN Box 12 modem gekregen en om de haveklap knalt de chromecast eruit. We hebben er 2:

Chromecast - Model NC2-CA5

Chromecast Audio - Model RUXJ42

Beiden hebben problemen, maar de Audio nog het meest. Op het moment dat het wegvalt is de Chromecast niet meer te vinden in de Google Home app. Soms moet ik zelfs de complete chromecast opnieuw installeren voor hij het weer doet.  Ook lijkt het erop dat soms ook de wifi even helemaal weg valt (voor een seconde ofzo), geen idee of dat verband houdt met de chromecast problemen ook. 

Maar als ik dit allemaal zo lees is er dus eigenlijk helemaal geen oplossing voor en loopt dit al maanden?!