Beantwoord

Chromecast en KPN Experia Box V12

  • 14 August 2020
  • 286 reacties
  • 15927 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

286 reacties

Vandaag monteur langs geweest omdat onze router ook iedere 2-4 dagen zichzelf resette. Glasvezel verbinding doorgemeten die was goed, dus nu is het modem vervangen voor de V10, hopelijk daarmee ook het probleem met de chromecast en printer opgelost. Zal het komende week in de gaten houden en hier laten weten. 

Ik pak dit topic even over. Zoals jullie weten heeft Remco navraag gedaan. Ik heb reactie gekregen, het ligt bij de leverancier. Zij zijn nog steeds bezig met onderzoek. Het blijft nog even wachten tot er meer duidelijkheid komt. Dus hopelijk snel meer duidelijk. Zodra ik wat weet, horen jullie dat.

Ik haak aan op het forum, hopend dat ik snel reactie krijg als er een oplossing is. Is er een mogelijkheid dat ik een bericht krijg als er nieuwe posts/ een oplossing is?
 

Ik lurk al twee maanden hier en lees de posts van iedereen. Met de voorbeelden gegeven in het forum heb ik mijn wifi kunnen aan passen van 6 naar 5, maar dit was helaas maar een tijdelijk oplossing. Het wordt me snel te technisch, dus ik kan moeilijk mee discussiëren. Wel hoop ik op een goede afloop.

 

Dit euvel is namelijk wel een dealbreaker. Ik heb internet only met chromecast. Overgestapt vanaf een prijsvechter omdat ik niet tevreden was met het wifi signaal. Nu gekozen voor kwaliteit. Wifi in huis is ook stuk beter, wat dat betreft erg blij. Maar telkens als ik nu iets wil kijken moet ik eerst het modem herstarten. Het voelt alsof ik gewisseld heb tussen van een Aldi naar een Appie. Helaas een Appie met een structureel leveringsprobleem.

Beste forumbezoekers, ook ik kan de bovenstaande problemen bevestigen met de KPN Box 12 (Sagemcom F5359). Ik ben net overgestapt van Ziggo naar glasvezel 500/500. De Ziggo modem was aan veel meer apparaten aangesloten en hier heb ik nooit problemen mee gehad. Na enige tijd verdwijnt echter de cast functie naar mijn Nest Hub, Chromecast (v2) en Chromecast-Audio, terwijl de apparaten nog wel te herkennen zijn.

ACHTERGRONDINFO:
KPN Glasvezel, aangesloten door de KPN monteur. 
Router: SGEJ1000020A (KPN Box 12), 
 Hardware Version 1.0
 Software Version SGEJ1000020A

Bij het wijzigen van Ziggo-->KPN router heb ik de Google apparaten een harde reset gegeven, zodat het oude netwerk niet meer gevonden kon worden. Alles zit op de laatste firmware. Dezelfde configuratie werkte vorige week nog zonder problemen met de Ziggo Modem/Router.

Bekabeld:
- Ethernet-poort: Arris TV ontvanger 
- Ethernet-poort: Managed (ethernet) switch, met daarachter meerdere apparaten (server, pc, laptop)

Wifi: Meerdere apparaten (printer, telefoons, tablets/iPad's, google apparaten). 
- Google Nest Hub (meerdere)
 Verbonden via 5 Ghz
 Firmware Cast: 1.50.229149

- Google Chromecast (v2)
 Verbonden via 5 Ghz
 Firmware Cast: 1.49.230269

- Google Chromecast-Audio
 Verbonden via 5 Ghz
 Firmware Cast: 1.42.172094
 
PROBLEEM:
Na enkele minuten of uren verdwijnt de optie om iets te casten naar een van de apparaten. Het casten wordt voornamelijk gedaan via Android 9+ apparaten of een iPad; deze apparaten kunnen verbonden zijn via de 2.4 Ghz of de 5 Ghz frequentie. De router (Sagemcom F5359) kan de apparaten nog wel zien, de apparaten hebben nog een IP-adres. 

Ping naar mijn computers en telefoons werken prima (uitgevoerd op GNU/Linux 5.9.11-3 manjaro)
 PING 192.168.2.27 (192.168.2.27) 56(84) bytes of data.
 64 bytes from 192.168.2.27: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.243 ms
 64 bytes from 192.168.2.27: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.148 ms

Ping naar de nest hubs werkt niet:
 PING 192.168.2.29 (192.168.2.29) 56(84) bytes of data.
 From 192.168.2.28 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
 From 192.168.2.28 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
 
Ping naar Chromecast en Chromecast-Audio werkt soms wel en soms niet:
 PING 192.168.2.14 (192.168.2.14) 56(84) bytes of data.
 64 bytes from 192.168.2.14: icmp_seq=1 ttl=64 time=4.60 ms
 64 bytes from 192.168.2.14: icmp_seq=2 ttl=64 time=4.16 ms
 
 PING 192.168.2.14 (192.168.2.14) 56(84) bytes of data.
 From 192.168.2.28 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
 From 192.168.2.28 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
 
 PING 192.168.2.13 (192.168.2.13) 56(84) bytes of data.
 From 192.168.2.28 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
 From 192.168.2.28 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
 
Zodra ik niet meer kan casten, zie ik veel minder gegevens over de apparaten via de Google Home app. Niet alle opties zijn dan beschikbaar. Mijn Google Nest Hub kan dan overigens wel de Chromecast aansturen, maar ik kan geen van de apparaten selecteren om naar te casten. Stekker eruit-erin werkt als kortdurende oplossing voor zowel de Chromecast, de Chromecast-Audio en de Google Nest Hub. De apparaten zijn wel zichtbaar voor de modem, alle apparaten zijn dan nog verbonden en krijgen een IP-adres van de router. 

Ik heb mijn smart TV nog niet eens aangesloten op wifi om te kijken of ik daar wel naar kan casten; het belangrijkste is dat de cast functie gewoon moet werken. Om het verhaal compleet te maken: de (ethernet) switch is ook vervangen door een andere (ethernet) switch. Dit heeft geen effect gehad op de hiervoor genoemde problemen.

Aangezien het zonder problemen werkte op de Ziggo modem, moet er wel iets aan de hand zijn. Dit is voor mij wel een dealbreaker, het is core functionaliteit van de apparaten waar wij gebruik van maken. Mocht dit niet werken, dan heb ik vrijwel niets aan de glasvezel-aansluiting en dan kan ik net zo goed terug naar Ziggo.

Ik heb nog 1 week om KPN op te zeggen, dus ik hoop dat hier snel meer duidelijkheid over komt.

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik zal dit meenemen. Ik begrijp ook zeker dat het een dealbreker is. Het ligt al bij de leverancier. Daar loopt een onderzoek, echter heb ik nog geen nieuws helaas. Zodra ik wat hoor zal ik dat hier delen. 

 

@baasd hoe gaat t met de oude modem? Merk je verschil?

@baasd hoe gaat t met de oude modem? Merk je verschil?

Absoluut! Modem is nu 6 dagen online zonder onderbrekingen. Al die tijd zijn mijn chromecast en printer gewoon bereikbaar. 


Nog frappanter, ik denk dat de V12 ook interfereerde met mijn Logitech muis. De zijn slechts 3 meter van elkaar verwijderd en gaf sinds enkele weken haperingen. Ik dacht dat dit kwam door een software update van mijn mac, maar ook dit is nu wonderbaarlijk opgelost. 

@baasd Klinkt alsof ik ook maar eens moet gaan pushen voor een oudere modem!

Ja, ik las eerder in dit topic dat het mogelijk is om je V12 om te ruilen bij een KPN winkel maar dat heb ik zelf niet geprobeerd! 

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik zal dit meenemen. Ik begrijp ook zeker dat het een dealbreker is. Het ligt al bij de leverancier. Daar loopt een onderzoek, echter heb ik nog geen nieuws helaas. Zodra ik wat hoor zal ik dat hier delen. 

 

Blij om te zien dat jullie meekijken naar dit probleem. Ik hoop voor de anderen dat er een bugfix komt waarin dit meegenomen wordt. Voor mij maakt het niet meer uit. Zoals aangegeven is dit echt een dealbreaker; ik heb mijn abonnement helaas moeten opzeggen. Inmiddels ben ik weer terug bij mijn oude provider. Alles op ziggo aangesloten en alles werkt als een tierelier (ook het casten).

Ik was echt blij met de glasvezel verbinding, de snelheid en de tv-ontvanger (Arris), maar dit soort fouten in de modem (of instellingen hiervan) zijn gewoon erg jammer. Een Fritzbox erbij aanschaffen zou voor ons te veel worden. Mocht het ooit gefikst worden met jullie standaard modem, dan overweeg ik het weer. Succes met het helpen van de anderen.

 

Wij hebben per ongeluk een v12 ontvangen en ook gebruik van gemaakt ik dacht nieuwe versie zou beter zou zijn . In de begin was het prima soms werkt Chromecast niet . Helaas nu werkt de Chromecast niet .Ik heb alles geprobeerd . De Chromecast werkt alleen het kan de WiFi niet vinden . De v10 werkt altijd wil ik graag omruilen 

Wij hebben per ongeluk een v12 ontvangen en ook gebruik van gemaakt ik dacht nieuwe versie zou beter zou zijn . In de begin was het prima soms werkt Chromecast niet . Helaas nu werkt de Chromecast niet .Ik heb alles geprobeerd . De Chromecast werkt alleen het kan de WiFi niet vinden . De v10 werkt altijd wil ik graag omruilen 

Hallo @Jeffcolton KPN vervangt alléén modems die defect zijn of niet meer aan de technische eisen van KPN voldoen.

Heb je een koper- of een glas-verbinding?

Indien glas, heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehaald?

Indien koper, heb je de modem al eens een fabrieks-reset gegeven?

Heb je de Chromecast al eens gereset en opnieuw geïnstalleerd als zijnde nieuw uit de doos?

 

 

Alles is fabriek terug gezet en toch geen verbinding 

 

Reputatie 7
Badge +20

@Jeffcolton ik heb je berichten even verplaatst naar dit topic. Hier staan meerdere meldingen hierover. Het wordt uitgezocht door de leverancier. Zodra ik duidelijkheid heb, dan laat ik dat weten. 

Ik wilde niet meer wachten en heb voor een andere oplossing gekozen. Telefonisch met KPN werd me verteld dat ik de router om kon ruilen in de KPN winkel. De V10 zou daar op voorraad liggen. Helaas wordt deze niet middels Post gewisseld. Je moet echt met je V12 onder je arm naar de winkel.

Heb ik gistermiddag gedaan. En tot op heden kan ik mededelen dat Chromecast, Raspberry Pi, Windows desktop en Toon nog steeds lokaal te benaderen zijn.

Liever een stabiel iets oudere modem/router. Dat een nieuwe modem/router nog niet zo stabiel is geeft helemaal niet, maar het kan ook zomaar zijn dat het nog maanden gaat duren voordat er een nieuwe firmware is. Of misschien is die er morgen al. :)

Je kunt je router gewoon omwisselen voor een V10. En ja, dat lost de problemen echt op.
Ok, je krijgt er een oudere router voor terug. Deze ondersteunt nog geen Wifi6 (AX), maar in de praktijk heb ik toch geen Wifi6 apparaten thuis, want alleen die hebben er voordeel bij.

Maar goed, een oudere router V10 in plaats van V12, maar wel het voordeel dat je wifi apparaten keurig netjes verbonden blijven. Zowel Toon, Chromecast, printers, Raspberry Pi's.

Van de telefonische KPN medewerker mocht ik de router omwisselen. In de winkel ook geen enkel probleem. Er werd niet eens doorgevraagd wat de problemen waren. Werd nog specifiek bij verteld dat het geen V12 was. En dat was juist mijn doel.

Tot op heden geen geklooi meer met routers resetten.

(En sinds vandaag de Experia Box voor een fatsoenlijke TP-Link Archer X50 vervangen. :) )

Het is opgelost. 
Ik heb Apple TV gekocht en het werkt tegelijk 

Laatste update, de experiabox V10 is inmiddels al 2 weken online zonder onderbrekingen en zonder problemen met de Chromecast of Brother printer. 

Reputatie 1

Fijn om te horen dat de V10 dit probleem kennelijk niet kent, maar een bruikbare oplossing voor de meeste melders met ene V12 is dat natuurlijk niet. 

Hoop nog steeds op een update binnenkort. Komen ook nog steeds andere meldingen binnen komen die verdacht veel hierop lijken. 

Hallo, ik haak ook even aan op dit topic.  Kwam oorspronkelijk uit dit topic, maar @GlennK verwees hier naar toe. Lijkt me zinvoller om eea hier centraal te houden.

Ook ik ben sinds korte tijd overgestapt van Ziggo (daar nooit problemen gehad) naar KPN glasvezel met de V12, en ervaar exact dezelfde problemen met Wifi apparaten die na een bepaalde tijd wegvallen. Het gaat hier bijvoorbeeld om Chromecast devices en Elgato keylights. 

De aparaten zijn dan niet meer zichtbaar op t netwerk (kan dus niet casten, en keylights zijn niet meer zichtbaar in de app). Bij de leases van het modem staan ze wel keurig in de lijst.

Tijdelijke oplossingen zijn:

  • apparaat uit en aan zetten
  • wifi (radio) uit en aan zetten
  • wifi instellingen opslaan

Wat wellicht zou helpen in het oplossen van dit issue:

  • 5Ghz en 2.4Ghz wifi aparte namen kunnen geven
  • Betere/meer logging kunnen zien 

Hopelijk komt er snel een oplossing van dit probleem, want zoals iemand hier al zei is dit echt een dealbreaker.

Voor nu het probleem “opgelost” door superwifi punten aan te sluiten op de v12 modem en de WiFi van de modem uit te schakelen. Nu blijven de HomePods wel te benaderen. 

Ik volg ook dit topic, was iets te positief over het veranderen van 2.4 GHz zonder wifi 6.

Problemen blijven met Google Chromecast audio en ook met mijn Harmony Hub. Pas een paar weken in het bezit van de kpn box v12.

Hoop dat er snel iets mee gebeurd!

 

Hier ook het zelfde probleem 

ik heb nou een maand glasvezel van kpn 

router v12 en elke keer kan ik mijn 2 Chrome cast niet vinden 

alleen wat helpt is Chrome cast aan en uit zetten dan vind ik hem pas 

maar naar een uurtje of zelf eerder is hij weer weg 

Ik wil graag op de hoogte blijven voor een oplossing 

Hallo, 

Sinds een maand gebruik ik KPN internet met Google Chromecast. Nou kan ik niet alle technische details volgen/begrijpen die hier genoemd worden maar ik ervaar ook de problemen met het casten. Super-instabiel. 

Wat ik raar vind is dat je de de Chromecast kunt instellen via je telefoon, dan reageert het dus kennelijk. Vervolg krijg je de melding ‘verbonden’ en daarna zegt hij: kan apparaat niet vinden?!   Heb nu al tig keer de chromecast geprobeerd te her-installeren pfff  Wat een gedoe. 

Net de router maar eens gereset, en voila het werkte meteen. Na alles wat ik hier gelezen heb vermoed ik dat het van tijdelijke aard is.

Als ik lees hoe KPN met jullie klachten tot nu toe om gaat moet ik zeggen. Best wel slecht.  Ja ze reageren idd wel, maar inhoudelijk komen ze met 0 informatie. Het gaat niet verder dan, we wachten nog op een reactie, het is doorgegeven, het ligt bij de levenacier. Als ik jullie diepgaande analyses en onderzoeken lees vind ik dat nogal denigrerend. KPN Laat iemand reageren die inhoudelijk iets kan zeggen ipv we zijn ermee bezig…..  (Dat mag ik hopen).

 

Ook ik ben vanwege goede recensies naar KPN gegaan, baal er nu al van.

Zoals ik al verwachtte, oplossing van korte duur. Hij ligt er alweer uit. Wat een bagger appraat!!!!!

@Bart_Z , de reacties stapelen op… Is er al iets bekend of moeten we allemaal de v12 gaan omruilen voor de v10?

Op het risico af een heel domme opmerking te maken, maar kan iemand bevestigen dat de box 12 gebruik maakt van de hoge 5 GHz wifi kanalen (149+ geloof ik) ? Niet alle devices kunnen daar mee overweg, ook niet de Chromecast als ik het goed heb.