Beantwoord

Chromecast en KPN Experia Box V12

  • 14 August 2020
  • 286 reacties
  • 15926 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

286 reacties

Oke. Na veel experimenten denk ik dat ik een werkende oplossing heeft gevonden. Eerst zal ik een beetje uitleggen over de posities van router, mobiele telefoon een chromecast in mijn situatie. 

 

Router zit in een meterkast op de eerste verdieping. Een paar meter daarvan in een woonkamer staat een tv met daarop gesloten chromecast. Toen ik cast, zit ik voor mijn tv een paar meter vandaan. Ik denk dat alle deze kleine details van belang zijn. 

 

Omdat chromecast en mobiele telefoon dichtbij router zitten, gebruiken ze waarschijnlijk 5g ipv 2.4, omdat het signaal sterk genoeg is een 5g het voorkeur heeft. 

 

Dus wat ik deed, ik heb 2.4 helemaal uitgezet in de settings van router. Daarna chromecast terug hersteld en opnieuw insteld. Dus alle instellingen van chromecast waren gedaan met router werkend alleen op 5ghz. Na instellen van chromecast, heb ik 2.4 op router weer aangezet en router opnieuw opgestarten. Nu werkt het al een paar dagen zonder problemen.

 

Echter, probeerde ik het te doen met alleen maar 2.4 ghz op router aangezet en dat werkte absoluut niet. Dus ik kon niet eens een verbinding met chromecast maken of iets vanuit mijn telefoon casten. 

 

Chromecast model is chromecast 2018.

 

Dus ik heb tot het volgende conclusie gekomen: als jouw telefoon (een apparaat waarvan je cast) op 5ghz verbonden zit (dat gebeurt wanneer je dichtbij router bent) en jouw chromecast ook zou 5ghz gebruiken (omdat het ook dichtbij router zit), dan moet je voor chromecast instelen 2.4 ghz uitzetten.   

 

Ik denk niet dat hetzelfde geldt voor de situatie wanneer je chromecast ver van de router zit en  2.4ghz zou gebruiken (omdat daar is geen alternatief voor 2.4 ghz is (5ghz zal daar gewoon niet gekozen worden)).

 

Ik hoop dat dit eiemand helpt.

Nu nog een wifi versterker vinden die met xperia box 12 werkt vinden.

Na een paar dagen doet het niet meer. :(

Reputatie 1

Ik heb contact gehad met het franse bedrijf achter het modem en die zeggen het volgende:

Hello

Band steering actually poses problems (whatever the router), and chromecast does not support band steering, so it is best to actually change the SSID of 5G WiFi by putting -5G behind the existing SSID.

You must deactivate the "Bandsteering" menu before you can change the SSID

cordially

 

Het bandsteering menu moet dus eerst uitgezet worden en zij raden dit dan ook met smart aan om te doen. Nou KPN wanneer gaat dit gebeuren? Zou toch wel fijn zijn als dit gefixt wordt aangezien dit alleen maar een groter probleem wordt hoe meer klanten dit modem gaan krijgen!

Reputatie 7

Ik heb contact gehad met het franse bedrijf achter het modem en die zeggen het volgende:

Hello

Band steering actually poses problems (whatever the router), and chromecast does not support band steering, so it is best to actually change the SSID of 5G WiFi by putting -5G behind the existing SSID.

You must deactivate the "Bandsteering" menu before you can change the SSID

cordially

 

Wat een onzin, mijn Chromecast draait ook gewoon op een wifi netwerk met bandsteering.

Reputatie 1

Ik heb contact gehad met het franse bedrijf achter het modem en die zeggen het volgende:

Hello

Band steering actually poses problems (whatever the router), and chromecast does not support band steering, so it is best to actually change the SSID of 5G WiFi by putting -5G behind the existing SSID.

You must deactivate the "Bandsteering" menu before you can change the SSID

cordially

 

Wat een onzin, mijn Chromecast draait ook gewoon op een wifi netwerk met bandsteering.


Je kan het onzin noemen maar als Sagemcom het niet onzin vind lijkt het mij ook geen onzin. Daarnaast als ik 2 verschillende SSID’s wilt dan moet ik die optie krijgen en vind ik niet dat KPN hierin iets moet achterhouden. Fijn dat het voor jou wel werkt maar bij mij niet. En dat ligt toch echt 100% aan die V12 box...

Reputatie 7

Daarnaast als ik 2 verschillende SSID’s wilt dan moet ik die optie krijgen en vind ik niet dat KPN hierin iets moet achterhouden.

Daar geef ik je volledig gelijk in want in heel veel situaties doet bandsteering meer kwaad dan goed.

 

Fijn dat het voor jou wel werkt maar bij mij niet. En dat ligt toch echt 100% aan die V12 box...

Precies en dus niet, zoals die Franse leverancier doet vermoeden, aan de Chromecast.

Reputatie 1

Dat ben ik met je eens dat het niet aan de chromecast ligt maar wel kan liggen. Verder lijkt het probleem zich groter dan alleen de bandsteering. Ik heb nu 2 modems.

1= v12

2= eminent

Bij 2 heb ik NAT uitstaan en is het dus niks meer dan een wifi antenne.

 

Op de eminent heb ik een ander 2.4GHZ kanaal aangezet en die 2.4 ghz radio van de v12 uit gezet. Op de v12 staat nog wel de 5ghz aan. Het probleem doet het nu nog steeds. Zet ik de 5ghz van de eminent aan en de 2.4ghz op de v12 dan werkt het wel.

 

Conclusie: V12 is brak… de chat zegt dat ze het doorgeven aan het ‘specialiste team’, via de telefoon zeggen post het maar op het forum en op het forum reageert niemand. Ooit zei KPN tegen mij: “Wij zijn duurder omdat wij hele goede klantenservice hebben die altijd klaar staan voor u”. Nou KPN ik merk er helemaal niks meer van.

Vooral nu zou toch een antwoord echt wel heel erg fijn zijn! Een oplossing zou nog beter zijn.

@Erik_@Remco_@Erwin_ 

Reputatie 7

Ik zal vanavond mijn losse Chomecast 2 eens aan een V12 koppelen en kijken of ik het probleem kan reproduceren met

  1. zowel 2.4GHz wifi als 5GHz wifi aan.
  2. alleen 2.4GHz wifi aan.
  3. alleen 5GHz wifi aan.
Reputatie 1

Ik zal vanavond mijn losse Chomecast 2 eens aan een V12 koppelen en kijken of ik het probleem kan reproduceren met

  1. zowel 2.4GHz wifi als 5GHz wifi aan.
  2. alleen 2.4GHz wifi aan.
  3. alleen 5GHz wifi aan.


Het lastige is, eenmalig is niet voldoende. Soms doet hij het wel en soms doet hij het niet. Het lijkt wel dat nadat de v12 heeft aangestaan voor +48 uur dat het probleem zich dan pas gaat voordoen.

Reputatie 7

Het lastige is, eenmalig is niet voldoende. Soms doet hij het wel en soms doet hij het niet. Het lijkt wel dat nadat de v12 heeft aangestaan voor +48 uur dat het probleem zich dan pas gaat voordoen.

En heeft de Chromecast na die 48 uur dan wel een wifi verbinding?

Zie je op de V12 de Chromecast dan tussen de aangesloten apparaten staan?

Kan je dan met de Google Home app wel met de Chromecast verbinden?

Reputatie 1

Het lastige is, eenmalig is niet voldoende. Soms doet hij het wel en soms doet hij het niet. Het lijkt wel dat nadat de v12 heeft aangestaan voor +48 uur dat het probleem zich dan pas gaat voordoen.

En heeft de Chromecast na die 48 uur dan wel een wifi verbinding?

Zie je op de V12 de Chromecast dan tussen de aangesloten apparaten staan?

Kan je dan met de Google Home app wel met de Chromecast verbinden?


De chromecast gaat uit zodra de TV uitgaat (USB via de tv, verander ik het naar stopcontact maakt dat niks uit).

Kijk ik bij mijn chromecast v2 of v3 dan zie ik de huidige ambient foto in de app staan. Ik zie dus dat hij een internet connectie heeft, er staat namelijk niet dat hij offline is. Ga ik dan naar de settings van een van de chromecasten dan kan ik alleen ambient settings veranderen, ik kan de tijd aan en uit zetten, het weer laten zien en kan de ambient settings aanpassen. Ik kan niet kasten (plex, netflix, youtube, screen cast, niks ziet de chromecast)

Dit zie ik ook terug in mijn Mi Box en mijn Chromecast V4. Zodra ik de inbuild apps gebruik dan heb ik prima internet en kan ik gewoon youtube kijken bijvoorbeeld. Wil ik dan vanaf mijn telefoon youtube casten dan ziet hij de chromecast niet in de mi box of chromecast v4. Ook staat in de home app dat hij niet beschikbaar is. Ik heb beide al meerdere keren factory resets gedaan (niet alleen voor de chromecast app maar het gehele apparaat)

 

Ik gebruik trouwens een android toestel, Oneplus 7 PRO met android 10. Iphone 6 heb ik ook nog liggen en die heeft hetzelfde probleem.

Reputatie 7

Helder, dan staaft dat eigenlijk mijn eerdere conclusie en dat is dat dit fenomeen inderdaad veroorzaakt wordt door de V12.

Klopt het dat het probleem alleen optreedt als de Chromecast een wifi verbinding heeft met de V12 en niet als deze via die Eminent verbonden is?

Zou jij op de V12 eens een DHCP reservation voor de Chromecast aan willen maken.

Treedt het probleem dan nog steeds op?

Reputatie 1

Helder, dan staaft dat eigenlijk mijn eerdere conclusie en dat is dat dit fenomeen inderdaad veroorzaakt wordt door de V12.

Klopt het dat het probleem alleen optreedt als de Chromecast een wifi verbinding heeft met de V12 en niet als deze via die Eminent verbonden is?

Zou jij op de V12 eens een DHCP reservation voor de Chromecast aan willen maken.

Treedt het probleem dan nog steeds op?


Het klopt dat het alleen met de V12 is, hang ik mijn eminent aan de V12 en connect ik daar de chromecast mee over 5ghz dan heb ik geen problemen voor dik 4 dagen nu al.

DHCP reservation gedaan zelfs een DMZ gemaakt voor de chromecast maar dat hielp ook niet. Enige wat dan nog helpt is een reboot van de v12.

Reputatie 7

Dan vermoed ik dat dit een probleem is met mDNS ofwel het discovery protocol op de V12.

Ik hoop dat @Erik_ dat bij het modemdevelopmentteam zal aankaarten.

Reputatie 1

Of wellicht @Remco_ en @r_k die eens kunnen reageren zoals ze eerder deden. Heb nu een v10 draaien en 0.0 issues met casting

Reputatie 7
Badge +13

@nivong Ik heb dit al eerder doorgespeeld bij mijn contactpersoon die de ontwikkeling van het modem in beheer heeft. Die heeft dit vervolgens ook weer aanhangig gemaakt bij de leverancier. Ik heb daar tot op heden nog geen terugkoppeling op gehad maar ik heb even gemaild voor een update.

Beste Remco, om het proces misschien wat kracht bij te zetten, ook hier exact hetzelfde probleem met chromecast en v12, exact zoals topic starter en nivong beschrijven. 

Ook ik ervaar hetzelfde probleem en hoor het dus graag wanneer er meer bekend is over een mogelijke oplossing. 

Ik heb exact hetzelfde probleem sinds ik deze week de V12 heb gekregen, met de V10 heb ik nooit problemen gehad.

De V12 en de ChromeCast liggen in dezelfde tv kast dus de verbinding is optimaal.

Opnieuw opstarten van de cast door de stekker eruit te trekken en opnieuw in te steken werkt tot nu toe elke keer om casten te kunnen starten.

Ik heb exact hetzelfde probleem sinds ik deze week de V12 heb gekregen, met de V10 heb ik nooit problemen gehad.

De V12 en de ChromeCast liggen in dezelfde tv kast dus de verbinding is optimaal.

Opnieuw opstarten van de cast door de stekker eruit te trekken en opnieuw in te steken werkt tot nu toe elke keer om casten te kunnen starten.

Waarom ben je van V10 naar V12 te gaan? Ik overweeg sterk om een V10 aan te vragen met dit probleem, maar weet niet wat het verschil is tussen de V10 en V12?

Ik heb exact hetzelfde probleem sinds ik deze week de V12 heb gekregen, met de V10 heb ik nooit problemen gehad.

De V12 en de ChromeCast liggen in dezelfde tv kast dus de verbinding is optimaal.

Opnieuw opstarten van de cast door de stekker eruit te trekken en opnieuw in te steken werkt tot nu toe elke keer om casten te kunnen starten.

Waarom ben je van V10 naar V12 te gaan? Ik overweeg sterk om een V10 aan te vragen met dit probleem, maar weet niet wat het verschil is tussen de V10 en V12?

Ik heb deze niet zelf aangevraagd, dat overweeg ik ook maar eerder is aangegeven dat KPN hier geen gehoor aan geeft. En ik ben van mening dat nieuwe vervangende apparatuur toch minstens gelijkwaardig moet functioneren aan de voorganger. Dit is dus zeer teleurstellend.

Hee, ik wordt op dit topic verwezen.

Ook hier vreemde Chromecast problemen. Echter niet alleen Chromecast.

Ik heb 2 Raspberry Pi's 3B (Domoticz en Volumio) en een Windows desktop (met wifi) verbonden. Ze maken goede verbinding, echter na een uur of 12 kan ik de interface van beide Pi's niet meer benaderen. Niet pingen en geen SSH verbinding maken. DHCP reservering of niet maakte geen verschil.

Echter de muziek stream van Volumio, bleef gewoon doorlopen. Dus vanaf buiten wel verbinding, maar lokaal niet.

2.4 GHz stond al op +n (kan daar geen +ac kiezen.
5 GHz stond op +ax en aangepast naar +ac.
(Ik verloor de verbinding met de router, sessie bleef hangen, dus router een reboot gegeven.)

Tot nu toe hebben beide Pi's weer verbinding.

@Remco_ goedemorgen,

 

Ik ben afgelopen week aangesloten door KPN want ik ben verhuisd en alles is netjes geïnstalleerd. 
 

Echter nu heb ik direct vanaf begin af aan problemen met mijn chromecast verbinding, na een lange tijd zoeken kom ik er dus achter dat er veel meer mensen zijn met dit probleem. Ook zie ik dat er al maanden geen oplossing is. 
 

Ik hoop niet dat dit zo blijft en dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt, want echt een lekker begin is het niet. 
 

Is er een mail adres waar ik een klacht kan indienen? Zodat ik eventueel nog van dit contract af kan als dit zo blijft? Ben tenslotte nog niet eens een week aangesloten en nu al problemen.

 

graag hoor ik van u.

@Remco_ goedemorgen,

 

Ik ben afgelopen week aangesloten door KPN want ik ben verhuisd en alles is netjes geïnstalleerd. 

Is er een mail adres waar ik een klacht kan indienen? Zodat ik eventueel nog van dit contract af kan als dit zo blijft? Ben tenslotte nog niet eens een week aangesloten en nu al problemen.

Ik ben ook nog niet zo lang lid (maanden). Volgens mij heb je 14 dagen bedenk tijd vanaf het moment dat je abonnement loopt. Dus je zou je nog een week zonder problemen kunnen opzeggen. Kijk het zelf even na zou ik zeggen.

 

2.4 GHz stond al op +n (kan daar geen +ac kiezen.
5 GHz stond op +ax en aangepast naar +ac.
(Ik verloor de verbinding met de router, sessie bleef hangen, dus router een reboot gegeven.)

Tot nu toe hebben beide Pi's weer verbinding.

Vanmorgen (rond 7:00 uur) geen verbinding meer met de Domoticz Pi. Heb deze geboot en ook Volumio Pi aan gezet.
Nu weer gekeken. Ik ben de verbinding alweer kwijt.

De router ziet ze nog wel in de DHCP Leases staan. Echter kan ik ze beide niet meer pingen, geen ssh verbinding en Angry IP Scanner ziet ze ook niet meer. De muziek stream van Volumio loopt gewoon door. Dus naar de wereld hebben ze wel verbinding, lokaal niet meer.

Dit wordt begint nu wel heel erg irritant te worden.

Ik ga met KPN bellen.

KPN gebeld. Probleem is ze niet bekend.

Mijn doel, of een Fritzbox van ze in bruikleen (doen ze niet) of een ouder model V10 router. En dat laatste doen ze wel. Het is dan letterlijk een omruil actie. V12 moet mee voordat je de V10 pas mee krijgt. En de oudere V10 zouden in de KPN winkel op voorraad liggen. Baal ik van, want dat moet ik een moment zoeken wanneer dit het beste uitkomt.

Maar dan ben ik hopelijk wel van de problemen af.