Beantwoord

Chromecast en KPN Experia Box V12

  • 14 August 2020
  • 286 reacties
  • 15911 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

286 reacties

Reputatie 1

Tim, als je wifi 6 uitzet doet hij het dan wel?

 

Dat lijkt te helpen. Zal het eens een paar dagen proberen. Jammer, want juist naar kpn overgestapt voor het WiFi 6 modem/router en de zelfgezochte verkocht. Denk dat ik weer terug moet naar de oude situatie. 😕

Helaas, het werkt zeer onregelmatig. Er zit iets nog niet goed in die box.

Hier dezelfde problemen sinds het ontvangen van de nieuwe KPN Box 12. Casten naar Chromecast gaat regelmatig niet. Uitzetten van WiFi 6 heeft niet geholpen. Alleen het herstarten van de router verhelpt het probleem. Heel vervelend.

Reputatie 7
Badge +13

Excuses voor de late reactie, ik was even uit de roulatie en krijg dit topic nu weer onder ogen. Wat vervelend dat de problematiek nog steeds speelt. Ik zal nog even contact zoeken met de developers van de firmware om te controleren of hier nog steeds zicht op is. Bedankt voor het terugkoppelen! Zouden jullie misschien ook kunnen aangeven welk model Chromecast je precies in gebruik hebt? Dan kunnen we dat er meteen even bij meenemen!

Excuses voor de late reactie, ik was even uit de roulatie en krijg dit topic nu weer onder ogen. Wat vervelend dat de problematiek nog steeds speelt. Ik zal nog even contact zoeken met de developers van de firmware om te controleren of hier nog steeds zicht op is. Bedankt voor het terugkoppelen! Zouden jullie misschien ook kunnen aangeven welk model Chromecast je precies in gebruik hebt? Dan kunnen we dat er meteen even bij meenemen!

Bedankt voor je reactie.
Bij mij gaat het om een tweede generatie Chromecast.

Reputatie 7
Badge +13

Dank je Rien. Ik heb er nog even een mail achteraan gestuurd om te kijken of hier iets over bekend is. Heb je de Chromecast trouwens ook van de laatste firmware voorzien?

Bij mij staat er versie 1.49.226077 op. Ik weet niet of dat dit de nieuwste is; hij is in ieder geval nieuwer dan wat hier wordt genoemd: https://support.google.com/chromecast/answer/7124014?hl=nl

Reputatie 7
Badge +13

Dank je! Ik geef het door :-) . 

Reputatie 7

Heb je een Andoid telefoon of een iPhone?

Android, sinds vorige week een gloednieuwe, maar zowel daarvoor als nu dit probleem.

Reputatie 7

Ok, met een iPhone had het probleem nog ergens anders kunnen zitten maar daar is hier dus geen sprake van.

Reputatie 7
Badge +13

Ik heb inmiddels ook een bericht terug gehad van mijn contactpersoon. Die herkende de signalen in de topics niet direct en heeft dit nu doorgestuurd naar de leverancier om dit naarder te laten bekijken. Nogmaals bedankt voor alle input!

Reputatie 1

Wat een toeval dat ik dit topic tegen kwam, ik had juist vanwege WiFi problemen een V12 gekregen en hoewel de meeste van mijn problemen daarmee verholpen waren kreeg ik ook last van het hier beschreven probleem. 

Overschakelen naar een lager WiFi profiel heeft meteen effect en alle Cast opties zijn weer constant beschikbaar, bedankt voor die tip!

Wel vervelend dat deze workaround nodig is. Het raakte bij mij trouwens niet alleen Chromecast maar ook alle Nest home apparaten:

Ze zijn dan wel verbonden met de router, kunnen ook het internet op, maar elkaar kunnen ze niet bereiken tot na een fysieke herstart. 

Reputatie 1

--

OK dat is jammer de wijziging in het WiFi profiel heeft ook maar een kleine 24 uur geholpen, nu zit ik weer vast aan het regelmatig herstarten van de router.

Het forum staat vol met meldingen hierover (interne apparaten die niet goed bereikbaar zijn), ik hoop wel dat hier een serieus onderzoek naar loopt. 

 

Reputatie 1

Ik heb het bij de chromecast V3 en V2.

Ik ben nog wat verder gaan uitzoeken en heb wellicht nog iets anders gevonden wat hieraan gelieerd kan zijn. Op alle andere boxen (vanaf de v8 ben ik bekend) kan je de SSDID’s aparte namen geven. Dit doe ik dan ook altijd op mijn box zodat er geen verwarring komt met oudere apparatuur. Nu kan dit niet bij de V12.

Voor de test heb ik mijn 2.4 ghz uitgezet en voila geen issues. AX (wifi 6) weer aangezet en wonderbaarlijk nog steeds geen issues. Enige nadeel is dat er wat Tasmota spul in huis alleen op 2.4 GHZ draait en ik dus de 2.4GHZ niet uit kan zetten.

Zouden andere die dit probleem hebben dit ook willen testen?

 

@Remco_ zou jij wellicht dit dus ook aan je collega's door kunnen geven? Ik zou het ontzettend prettig vinden als ik mijn SSID’s gewoon eigen namen kan geven zodat ik niet afhankelijk ben van de client. Ik twijfel nu of ik niet beter terug kan naar een v10, aangezien ik dan tenminste mijn wifi namen zelf kan bepalen.

Ik probeerde 5ghz uitzetten, wifi 6 uitzetten. Dus nu heb ik 2.4 en geen wifi 6. Ik heb geprobeerd chromecast opnieuw instellen en hij kan geen verbinding met de netwerk maken. Echt jammer. Ik heb die problemen al maanden en KPN doet niks. Sinds v12, altijd deze problemen. Maar ook versterker kan niet gebruikt worden. Dus ik zit met slechte internet in mijn huis, chromecast werk niet. Ik vroeg om mijn v12 naar v10 vervangen (die werkte), maar kreeg "nee" van kpn. Wat kan ik nog doen. Ik ben aan het denken om een aparte modem te kopen, zal het dan helpen?

 

Eigenlijk ik heb genoeg met kpn. Blijkbaar is het voor hen onbelangrijk. Ik stap naar een andere internet anbieder. Echt. Vervelend.

Reputatie 1

Ik probeerde 5ghz uitzetten, wifi 6 uitzetten. Dus nu heb ik 2.4 en geen wifi 6. Ik heb geprobeerd chromecast opnieuw instellen en hij kan geen verbinding met de netwerk maken. Echt jammer. Ik heb die problemen al maanden en KPN doet niks. Sinds v12, altijd deze problemen. Maar ook versterker kan niet gebruikt worden. Dus ik zit met slechte internet in mijn huis, chromecast werk niet. Ik vroeg om mijn v12 naar v10 vervangen (die werkte), maar kreeg "nee" van kpn. Wat kan ik nog doen. Ik ben aan het denken om een aparte modem te kopen, zal het dan helpen?

 

Eigenlijk ik heb genoeg met kpn. Blijkbaar is het voor hen onbelangrijk. Ik stap naar een andere internet anbieder. Echt. Vervelend.

Weet je zeker dat je wifi 5 goed hebt uitgezet ? Zet enable radio op off en dan zouden al je problemen verdwijnen :)

Ik probeerde 5ghz uitzetten, wifi 6 uitzetten. Dus nu heb ik 2.4 en geen wifi 6. Ik heb geprobeerd chromecast opnieuw instellen en hij kan geen verbinding met de netwerk maken. Echt jammer. Ik heb die problemen al maanden en KPN doet niks. Sinds v12, altijd deze problemen. Maar ook versterker kan niet gebruikt worden. Dus ik zit met slechte internet in mijn huis, chromecast werk niet. Ik vroeg om mijn v12 naar v10 vervangen (die werkte), maar kreeg "nee" van kpn. Wat kan ik nog doen. Ik ben aan het denken om een aparte modem te kopen, zal het dan helpen?

 

Eigenlijk ik heb genoeg met kpn. Blijkbaar is het voor hen onbelangrijk. Ik stap naar een andere internet anbieder. Echt. Vervelend.

Weet je zeker dat je wifi 5 goed hebt uitgezet ? Zet enable radio op off en dan zouden al je problemen verdwijnen :)

Het enige wat ik probeer te doen is een minimale situatie te kreeren waar het werkt. Het blijkt dat chromecast wil absoluut niet verbinden met 2.4Ghz. Dus ik probeerde andersom - 2.4 uitzetten en dan 5 aanzetten en het werkt. Ik zal proberen verder ook 2.4 aanzetten, hopelijk zal hij nog steeds werken. Bedankt.

Reputatie 1

Graag gedaan. Zou toch wel erg fijn zijn als KPN eens met wat meer informatie komt na 2 maanden...

Excuses voor de late reactie, ik was even uit de roulatie en krijg dit topic nu weer onder ogen. Wat vervelend dat de problematiek nog steeds speelt. Ik zal nog even contact zoeken met de developers van de firmware om te controleren of hier nog steeds zicht op is. Bedankt voor het terugkoppelen! Zouden jullie misschien ook kunnen aangeven welk model Chromecast je precies in gebruik hebt? Dan kunnen we dat er meteen even bij meenemen!

Ik heb een Chromecast Ultra, een Nest hub en een TV met cast functionaliteit. Zoals gezegd reageert de chromevast en de nest hub wel op commando's via google assistant. Ik kan bijvoorbeeld wel de tv aan en uitzetten of de Nest Hub een commando geven. Ook zie ik in het modem dat beide netjes een draadloze verbinding hebben. Ik kan alleen naar zowel de Chromecast Ultra als naar de Nest Hub niet casten. Gek genoeg kan ik wel iets rechtstreeks naar mijn Sony TV met cast functionaliteit sturen. Het lijkt dus specifiek in de Google producten te zitten.

Oke. Na veel experimenten denk ik dat ik een werkende oplossing heeft gevonden. Eerst zal ik een beetje uitleggen over de posities van router, mobiele telefoon een chromecast in mijn situatie. 

 

Router zit in een meterkast op de eerste verdieping. Een paar meter daarvan in een woonkamer staat een tv met daarop gesloten chromecast. Toen ik cast, zit ik voor mijn tv een paar meter vandaan. Ik denk dat alle deze kleine details van belang zijn. 

 

Omdat chromecast en mobiele telefoon dichtbij router zitten, gebruiken ze waarschijnlijk 5g ipv 2.4, omdat het signaal sterk genoeg is een 5g het voorkeur heeft. 

 

Dus wat ik deed, ik heb 2.4 helemaal uitgezet in de settings van router. Daarna chromecast terug hersteld en opnieuw insteld. Dus alle instellingen van chromecast waren gedaan met router werkend alleen op 5ghz. Na instellen van chromecast, heb ik 2.4 op router weer aangezet en router opnieuw opgestarten. Nu werkt het al een paar dagen zonder problemen.

 

Echter, probeerde ik het te doen met alleen maar 2.4 ghz op router aangezet en dat werkte absoluut niet. Dus ik kon niet eens een verbinding met chromecast maken of iets vanuit mijn telefoon casten. 

 

Chromecast model is chromecast 2018.

 

Dus ik heb tot het volgende conclusie gekomen: als jouw telefoon (een apparaat waarvan je cast) op 5ghz verbonden zit (dat gebeurt wanneer je dichtbij router bent) en jouw chromecast ook zou 5ghz gebruiken (omdat het ook dichtbij router zit), dan moet je voor chromecast instelen 2.4 ghz uitzetten.   

 

Ik denk niet dat hetzelfde geldt voor de situatie wanneer je chromecast ver van de router zit en  2.4ghz zou gebruiken (omdat daar is geen alternatief voor 2.4 ghz is (5ghz zal daar gewoon niet gekozen worden)).

 

Ik hoop dat dit eiemand helpt.

Nu nog een wifi versterker vinden die met xperia box 12 werkt vinden.

Reputatie 7

Het zou niet uit mogen maken dat het éne apparaat op 2.4GHz en het andere apparaat op 5GHz aangesloten is. Ze zijn dan beide nog altijd op hetzelfde netwerk aangesloten.

Als dat wel zo zou zijn met de V12 dan duidt dat op een bug in de firmware van de V12.

Het zou niet uit mogen maken dat het éne apparaat op 2.4GHz en het andere apparaat op 5GHz aangesloten is. Ze zijn dan beide nog altijd op hetzelfde netwerk aangesloten.

Als dat wel zo zou zijn met de V12 dan duidt dat op een bug in de firmware van de V12.

Ik deel gewoon mijn ervaring. Het zou mooi zijn als meerdere mensen die stappen proberen en hun ervaring delen.

Reputatie 1

Kan een KPN medewerker wellicht iets meer duidelijkheid geven? Na heel wat google werk lijkt het iets te maken te hebben met de MDNS. De chromecast connect gewoon en laat ambiant foto's zien maar that is it. Ik kan vervolgens hem niet in geen enkele app zien.

 

Met de V10 had ik 0,0 issues en nu met die v12 alleen maar gedoe. KPN kan ik niet mijn V10 weer terug krijgen? De Servicedesk vind dat het niet kan en doet moeilijk want die willen eerst het probleem doorgeven.. terwijl dit al 2 maanden speelt.