Devices verliezen verbinding met Experiabox V8 op bekabelde netwerk

  • 16 February 2019
  • 2 reacties
  • 304 keer bekeken

Ik heb al een hele tijd een probleem met mijn Experiabox V8 en devices op het bekabelde netwerk die na verloop van tijd de verbinding met het modem kwijt raken.

Na maanden van ergernis en geƫxperimenteer ben ik er nu wel klaar mee. Ik heb alle denkbare oorzaken inmiddels uitgesloten, het lijkt echt aan de Experiabox te liggen. Voor een toelichting verwijs ik door naar de appendix A.

Uiteraard wil ik graag dat het probleem wordt opgelost. Kan ik een ander modem krijgen? Of, indien dit een probleem is dat alle Experiaboxen betreft, is het dan misschien mogelijk een eigen modem te kopen en korting te krijgen in het toch al vrij forse abbonementstarief? Het modem dat ik nu in bruikleen heb voldoet duidelijk niet aan mijn verwachtingen, want hij moet bijna dagelijks gereset worden.



Appendix A: (De toelichting van mijn probleem en wat ik allemaal gedaan heb)

Mijn thuis netwerk bestaat uit:
  1. Desktop
  2. Laptop
  3. Raspberry Pi
  4. Interactieve TV KPN Arris box
  5. Smartphone
  6. Printer
De desktop, laptop, raspberry pi, printer en interactieve tv box van KPN zijn allemaal bekabeld aangesloten. De smartphone (en soms de laptop ook) maken gebruik van de WIFI.

De raspberry pi raakt na ongeveer een dag zijn verbinding met het modem kwijt. Mijn desktop en laptop staan meestal niet zo lang aan, maar ik ben er achter gekomen dat deze ook na enkele dagen hun verbinding kwijt raken met het modem. Ze hebben dan geen IP adres meer en dus logischerwijs ook geen internet. Het is onmogelijk om ze dan weer in contact met het modem te krijgen.

Ik heb bijvoorbeeld de raspberry pi een vast IP gegeven. Eerst een statisch IP binnen de DHCP pool via de Experiabox, maar dit hielp niet. Een vast IP buiten de DHCP pool op het apparaat gedefineerd helpt ook niet. Ik heb andere kabels geprobeerd en ook een switch tussen het modem en de devices geplaatst. Dit helpt allemaal niet, alleen heeft de switch wel het voordeel dat ik met vaste IP's ik bijvoorbeeld nog wel de apparaten met een vast ingesteld IP kan benaderen die op dezelgde switch zitten aangesloten. Printen is dan bijvoorbeeld nog wel mogelijk, maar de verbinding met het modem is weg. Behalve dat er geen internet is kun je dan dus ook niet inloggen op de Experiabox. Het enige dat helpt is het modem resetten. Wifi blijft overigens vaak nog wel werken, maar niet altijd, dus soms lukt het om via de wifi op het modem in te loggen en dan kan ik ook zien dat alle bekabelde devices weg zijn en niet in de log voorkomen.

Deze devices doen het elders prima. Ook met een fritzbox modem heeft het altijd prima gewerkt. Nu bij KPN is het met dit Experiabox modem dus structureel dat ik het modem moet resetten om de paar dagen om mijn thuis-netwerk te laten werken.

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst

2 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen @Cousin-IT. Wat vervelend dat je steeds de verbinding verliest met de ExperiaBox V8. Ik zal voor je uitzoeken hoe we dit probleem kunnen verhelpen. Zou je je KPN Forum profiel willen voorzien van naam contractant, postcode, huisnummer en klantnummer(s)? Zodra ik je gegevens heb ontvangen kan ik dit verder uitzoeken. Laat je mij weten wanneer je de gegevens hebt aangevuld? Ik hoor graag van je!
Reputatie 7
Badge +21
Ik heb geen bericht van je ontvangen, dus ik ga er vanuit dat je het misschien via een andere weg geregeld hebt. Als ik toch nog iets voor je kan betekenen, stuur me dan vooral een berichtje!

Reageer