Beantwoord

dns_probe_finished_nxdomain foutmelding op overons.kpn, werkt wel via andere DNS

  • 16 November 2023
  • 95 reacties
  • 1019 keer bekeken

In de nieuwsbrief van gisteren is het onderwerp “Bel zoals jij dat wilt” niet te benaderen wegens een melding zoals in de kop beschreven en heeft betrekking op de website www.overons.kpn  in mijn geval via Chrome op een Windows11-platform.

Via mobiel of alternatieve DNS-servers zoals 8.8.8.8 of 1.1.1.1 werkt het wel.

 

icon

Beste antwoord door Raymondt 27 November 2023, 10:42

Bekijk origineel

95 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Nomen Nominandum,

Als je er nu vanuit de nieuwsbrief naar toe klikt, krijg je dan nog dezelfde foutmelding? Of gaat het nu wel goed?

De websites gerelateerd aan overons.kpn.nl/nl geven nog steeds genoemde foutmelding, zoals de link in de mail en de links onderaan het forum:

Over Ons

KPN Nieuws

Pers

@Maja_ 

Dit is niet sinds de verstuurde nieuwsbrief, het is al langer zo dat voornoemde sites niet te bereiken zijn met de standaard DNS-instellingen van KPN.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Nomen Nominandum Het betekent of de DNS-servers van KPN down waren of de DNS-dienst van KPN-modem gecrasht was. Je kan het best vermeiden met DNS-instelling in modem op een alternatieve DNS-provider te zetten (8.8.8.8 of 1.1.1.1)

Dat het via de alternatieve DNS-adressen werkt, weet ik, dat gaf ik al aan in mijn start-post.

De DNS-servers van KPN of een DNS-instellingen binnen de router zijn niet af en toe down, maar de genoemde storing speelt al bijna een jaar @TDN 

De standaard DNS-servers van KPN behoren gewoon goed te werken, daar betaal ik goed geld voor en als het niet werkt, moet KPN het oplossen.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@Nomen Nominandum Ik gebruik liever een dns-server de niet in NL staat. Dan weet ik zeker dat websites niet door politieke of economische beslissingen van NL niet meer toegankelijk zullen zijn. 

Dat is jouw keus @TDN . Ik vind dat hetgeen KPN standaard aanbiedt ook gewoon goed moet werken.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Nomen Nominandum ,

De exacte foutmelding die jij krijgt, kan ik niet reproduceren, echter, ik zie wel een verlopen SSL certificaat, dus ik heb de vraag uitgezet om dat te fixen. Hopelijk lost dat ook het probleem op waar jij tegenaan loopt. Wel even voor alle zekerheid, in een van je posts hier verwijs je naar de url overons.kpn.nl, maar dat moet dus overons.kpn zijn (waarbij .kpn het toplevel domain is).

 

Dat is jouw keus @TDN . Ik vind dat hetgeen KPN standaard aanbiedt ook gewoon goed moet werken.

Dat vinden wij ook, dus daar mag je ook vanuit gaan dat dat het geval zal zijn, en bij problemen zoals deze willen we die natuurlijk zo spoedig mogelijk oplossen, dus daar wordt nu ook aan gewerkt!

In mijn startbericht heb ik de URL wèl goed staan, in mijn reactie naar @Maja_ fout getypt.

Als ik onderaan het forum klik op Over KPN zie ik dit staan: https://www.overons.kpn/nl/ en als ik daar op klik krijg ik de foutmelding zoals in mijn startbericht en geldt dus ook voor de link Pers (https://www.overons.kpn/nieuws/) en KPN Nieuws(https://www.overons.kpn/nieuws)

Goed om te lezen dat er aan een oplossing gewerkt wordt @Raymondt 

 

Wil je s.v.p. even laten weten wanneer dit is opgelost @Raymondt ?

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Nomen Nominandum ,

Het probleem van het verlopen SSL certificaat is opgelost, dus als je er nog steeds problemen mee hebt, dan vrees ik toch dat het om een ander probleem gaat. Gezien het feit dat het wel werkt op je mobiel, lijkt het in dit geval om iets te gaan wat lokaal op je computer speelt (dat is het probleem met deze foutmeldingen, het kan tig oorzaken hebben, en daardoor zijn er ook tig mogelijke oplossingen voor).

 

Je zegt dat je Google Chrome gebruikt. Kun je eens in je adresbalk naar de volgende link gaan: chrome://net-internals/#dns

Op de pagina waar je dan terecht komt, kun je op de knop “Clear Host Cache” klikken. Hopelijk lost dat iets op.

Ik heb chrome://net-internals/#dns geprobeerd en krijg via

Over KPN

KPN Nieuws en

Pers

nog steeds onderstaande foutmelding: @Raymondt 

Ook bij Over KPN en bij Pers

In Edge ook geprobeerd en krijg dan onderstaande soortgelijke foutmelding:

 

Ik heb zojuist ook getest op mijn Chromebook, de andere is een Windows11-pc, ook hier dezelfde foutmelding @Raymondt 

 

Reputatie 7
Badge +20

Dat het via de alternatieve DNS-adressen werkt, weet ik, dat gaf ik al aan in mijn start-post.

De DNS-servers van KPN of een DNS-instellingen binnen de router zijn niet af en toe down, maar de genoemde storing speelt al bijna een jaar @TDN 

De standaard DNS-servers van KPN behoren gewoon goed te werken, daar betaal ik goed geld voor en als het niet werkt, moet KPN het oplossen.

 

 

Wij kunnen het hier met meerdere collega's van verschillende afdelingen niet reproduceren @Nomen Nominandum, en de enige melding die we hier over binnen hebben gekregen (voor zover ik kan terugvinden) komt van jou. Het heeft er dus alle schijn van dat dit niet een ‘storing’ bij ons is, maar eerder iets te maken heeft met jouw verbinding, thuisnetwerk óf modem. Als er iets met de DNS van het modem niet helemaal lekker loopt, wordt dat vrijwel altijd hersteld door het modem een factory reset te geven. Dat is dan ook de eerste stap ik je nu zou willen adviseren!

Bedankt voor de reactie.

 

Ik ben er nog even in de instellingen van Chrome gedoken en vond het volgende @Raymondt en @Maja_ :

Bij de instellingen van bovenstaand plaatje krijg ik geen toegang tot de eerder genoemde sites.

Met de instellingen van bovenstaand plaatje krijg ik wèl toegang tot eerder genoemde sites.

Google public is slechts een voorbeeld, er staan meer DNS-servers vermeld, die niet-KPN geralteerd zijn en daar werkt het ook op.

In mijn router (14) staan de DNS-instellingen standaard van KPN, de DNS-servers van KPN malware-beveiliging aan.

Ik kan me daarom niet voorstellen dat het nog steeds aan mij ligt, maar ik ben slechts een leek die een beetje weet waarover deze praat.

Ik weet nu ook niet meer van ik verder nog moet doen.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, zou je de malware beveiliging eens uit kunnen zetten @Nomen Nominandum?

Ga ik morgen, 1-12, testen @Maja_ 

Reputatie 7
Badge +20

Ok top, ben benieuwd of dat een verschil maakt!

Met uitgezet malwarefilter, dus andere DNS-servers, maakt geen verschil, werkt nu ook niet.

Via internet.nl kwam ik wel onderstaande uitslagen tegen, ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft @Maja_ en @Raymondt 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Nomen Nominandum ,

Ik heb ook even op internet.nl gekeken, en naar de resultaten, en ja, er worden zaken aangegeven maar die zijn niet echt heel spannend en zullen ook niet dit probleem veroorzaken.

Nu heeft Maja je gisteren gevraagd om het modem te resetten. Het is me onduidelijk of dat al geprobeerd is. Kun je dat nog even laten weten?

De complete fabrieks-reset heeft geen verbetering gegeven @Raymondt en @Maja_ 

Reputatie 7
Badge +20

@wjb, zou jij hier misschien even mee willen kijken? Wellicht valt jou iets op dat wij verder allemaal over het hoofd zien!

Reputatie 7

Als je op die Windows 11 machine kijkt naar de DNS servers, welke worden er dan gebruikt?

Plaats anders eens een screenshot van een ipconfig commando in CMD.

Poets dan wel even het derde blokje weg bij IP adressen die met 2a02 beginnen.

Welke  toevoeging moet ik gebruiken achter IPCONFIG /? @wjb voor een juiste weergave?

Reputatie 7

ipconfig /all en toon dan alleen het stukje van de (wifi) adapter die in gebruik is.

Reageer