Vraag

Downloadsnelheid is traag

  • 23 January 2021
  • 14 reacties
  • 305 keer bekeken

Op mijn adres zou een downloadsnelheid van 59 mb/s mogelijk moeten zijn. Ik haal echter maar 25 mb/s terwijl het volgens mijn contract 50 mb/s moeten zijn. Ik gebruik de experia V8 modem. Hoe krijg ik de downloadsnelheid omhoog?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Badge +19

Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres? https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. 

 

@Joep1965 Kun je iets met de screenshot die ik heb geplaatst?

Hallo @Homanoman , je kunt TOT 60Mbit/s halen op jouw adres, jouw 50Mbit/s-contract heeft een maximum snelheid van 50Mbit/s, bij een DSL/koper-abo betekent dat TOT 50Mbit/s, echter, hoe verder je van de centrale (kast) woont hoe langzamer de snelheid.

Heb je wèl bekabeld gemeten met de pc rechtstreeks aan de modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

Want als die 25Mbit/s draadloos gemeten is, is dat bij de 2.4-band van de V8 een hele nette snelheid.

 

 

 

...

Hallo @JanD ,

De meting was draadloos met alle overige draadloze apparatuur uit. Ik heb net ook een meting op de bekabelde desktop gedaan en dan kom ik op 43 mb/s uit.

Ik begrijp dat 25Mbit/s dus wel een nette snelheid is? Kan ik dit ook nog verhogen door een andere router te gebruiken? We hebben namelijk drie kinderen die alle drie thuislessen volgen op hun draadloze labtop en tablets. En nu lopen we geregeld tegen vastlopers aan.

Hallo @Homanoman als je met 3 ‘man’ tegelijk draadloos internet, dan heb je dus 25:3=ongeveer 8Mbit/s de man, als die thuislesverbindingen in HD zijn is dat wel krap.

Dan moet jijzelf ook niet nog eens gaan internetten en je vrouw tv kijken, dan houd je niks meer over.

Een andere router gaat dat niet verbeteren, daar wordt de snelheid niet hoger van.

Een ding wat wel direct helpt is bekabeld werken, dus iedere pc/laptop aan de kabel, want dan heb je 43Mbit/s totaal, dat is bijna 20Mbit/s meer dan draadloos.

 

 

 

@JanD  Ethernet kabels passen niet in de tablets en labtop :frowning2: . En de router staat beneden en twee van de drie kinderen zitten boven. Dus dat gaan niet lukken denk ik.

Je schreef dat een andere router de snelheid niet zal verhogen. Een KPN box 12 router met 5 ghz gaat dus ook geen verbetering geven?

Hallo @Homanoman een ander modem dat ook de 5.0-band ondersteunt verhoogt de snelheid niet.

De 5.0-band is in principe een snellere band, maar reikt minder ver.

De tablets kunnen inderdaad niet bekabeld, maar een laptop kan altijd bekabeld, ook al zit er geen netwerkaansluiting meer op. Via de USB is wel een netwerkaansluiting realiseerbaar met een interface LAN<->USB, neem dan wel de Gigabit-versie en niet de 100Mb-versie.

Je zou in de modem de kanaalbreedte bij de 2.4-band kunnen zetten op 40 i.p.v. 20, 20/40, AUTO, dan forceer je een hogere doorvoersnelheid, maar het hangt van de wifi-drukte in de omgeving af of dat gehaald kan worden. Als je de 2.4-band nu op een vast kanaal hebt, 1, 6 of 11 zijn de beste, zou je de kanalenkiezer op AUTO kunnen zetten, als dat geen verbetering geeft, probeer je het eens een dag  op kanaal 1, daarna een dag op kanaal 6 en daarna een dag op kanaal 11, het keuze kanaal met de beste resultaten houd je dan aan.

Verder kun je bij de wifibeveiliging kijken of die wel op WPA2 staat en niet op WPA/WPA2.

Indien het laatste, dan aanpassen naar WPA2 only, daar wordt de wifi ook een stuk sneller van.

Succes.

 

 

@JanD bedankt voor je hulp. Ik ga het proberen. Groet, Evert

 

Hallo @Homanoman laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

Succes.

 

@JanD Ik heb in de modem de wifi beveiliging van WPA only omgezet naar WPA2 only en de kanalenkiezer stond al op AUTO. Bij de bandbreedte heb ik enkel de keuze tussen 20 en 20/40. De keuze 40 en AUTO zijn bij mij niet zichtbaar. De bandbreedte stond op 20. Deze heb ik gewijzigd in 20/40.

Voor deze wijzigingen kwam ik bij de draadloze meting op 26 mb/s uit, na deze wijzigingen zit ik nu op 37 mb/s. Top!

Of deze vooruitgang voldoende is om iedereen in de lucht te houden gaan we de komende tijd uitvinden. JanD bedankt !

Hallo @Homanoman , goed om te lezen dat er vooruitgang geboekt is.

 

Reputatie 7
Badge +24

De tablets kunnen inderdaad niet bekabeld, maar een laptop kan altijd bekabeld, ook al zit er geen netwerkaansluiting meer op. Via de USB is wel een netwerkaansluiting realiseerbaar met een interface LAN<->USB, neem dan wel de Gigabit-versie en niet de 100Mb-versie.

Linkje:

https://m.alternate.nl/TP-Link/USB-3-0-naar-gigabit-ethernet-netwerk-adapter-UE300-netwerkadapter/html/product/1212943

En 20 meter utp kabel:

https://www.megekko.nl/product/2139/1049125/Netwerkkabels/Nedis-Cat-6-F-UTP-netwerkkabel-RJ45-8P8C-male-RJ45-8P8C-male-20-0-m-Wit