Vraag

DSL kabel schoentje direct op de kabels uit de grond in de meter kast aansluiten

  • 14 June 2020
  • 33 reacties
  • 2135 keer bekeken

is het mogelijk om de kabels uit de grond voor het isra kastje direct op een kabel schoentje aan te sluuiten en deze in de modem te stoppen?

 

situatie:

volgensmij zie ik 4 in en 4 uit als ik de contact doos er tussen uit haal is  de afstand minimaal maar kan dit?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @2Donnie 

Als je weet wat je doet, zou het kunnen. Maar het mag niet !

De buitenkabel inclusief het aansluitpunt (IS/RA) is eigendom van KPN.

Pas ná dit punt begint het klant ‘domein’.

Oke nou is mijn probleem dat ik de aansluiting zo open heb liggen en volgensmij daardoor extra gevoelig voor storing word wat zou de beste oplossing zijn om het geheel te isoleren?

het kapje wat er op hoort te zitten is hoe raar ook verdwenen nadat de kpn monteur mijn overigens 15 meter lange dsl kabel erop had aangesloten en deze opgerold om mijn modem 2 meter verderop had gehangen

Reputatie 7
Badge +21

@2Donnie , Dat een KPN monteur het zo achterlaat is vreemd. Hij had dit netjes moeten afwerken, eventueel met een nieuw aansluitkastje. Hij zou beter moeten weten, het advies van KPN is om een zo kort mogelijke kabel te gebruiken. Dus niet 15 meter als 2 meter genoeg is.

Het is dus een KPN probleem, wat jij (volgens de regels :wink: ) niet mag oplossen….. 

Aanvulling: Ik zou voorlopig wat brede tape over de open kontakten plaatsen als isolatie.

ja ik snap het maar het probleem is dat ik bel naar kpn en ieman aan de telefoon krijg die thuis zit dus niet alle mogelijkheden heeft, ik vervolgens naar de winkel ga ze me daar zeggen toch beter te kunnen bellen:expressionless: 

met de tools op de website kom ik ook niet ver ik krijg 2 meldingen 1 is dat ik van hun gratis een kpn monteur krijg toe gewezen en melding 2 verteld mij dat het wegens de corona omstandigheden niet mogelijk is om een monteur langs te sturen

trouwens bedankt voor je antwoorden Ruud 

Reputatie 7
Badge +21

Duidelijk Donnie. Er zal hier ook nog een KPN moderator reageren, die mogelijk wel iets kan regelen. Het is erg druk op het forum, dus dat kan wel een (flink) aantal dagen duren.

Reputatie 7
Badge +24

Lijkt me dat dit ook niet dringent is. Ja er hoort een kapje overheen, maar dat kapje is ook helemaal niet luchtdicht ofzo. Als dit gewoon droog in de meterkast zit, dan is er niets aan de hand.

Maar goed, wanneer is die monteur langs geweest? Afgelopen weken / paar maanden? Dan heeft die dit waarschijnlijk ook afgeraffeld onder het mom van "corona". En dat is best jammer, want ja, hij zou nu nog een keer terug moeten komen wanneer corona voorbij is. Wat enorm veel extra tijd kost natuurlijk.

Nou het is in zoverre dringend dat ik na 3 maanden toen hij hier dus is geweest wel een keer mijn maximum snelheid die al niet heel erg hoog is hier wil halen en vooral constant wil behalen zonder wegvallen etc

Dit soort vragen komen vaak langs hier, hier staat ongeveer alles wat ik er over kan zeggen :

https://forum.kpn.com/internet-9/isra-woonboot-aanlsuiting-462555#post688926

Reputatie 7

Dat de beschermkap ontbreekt doet niets af aan de kwaliteit van de verbinding die via dat ISRA punt gerealiseerd kan worden. Het is puur een plastiek kapje, niet meer en niet minder.

Reputatie 7

En dat kapje ligt er ook vaker af, dan op (tenminste bij mij) :joy:

Hoogstaande kwaliteit is het in ieder geval niet,… ​​​​​​​

En als je er eens tegenaanstoot, dan wil die ook nooit meer normaal “vastzitten”

Die grapjas van een monteur heeft de koperen kabel bij mij met 5cm bedrading er tussen zitten priegelen aan het isra,… Dus veel weerstand, en ruimte voor “beweging” is er niet. Maar ik haal mijn snelheden, echt charmant is het niet, laat zoiets gewoon onder de vloer, en plak er 60cm blauwe kabel aan ofzo,..  Koperkabel mooi onder de vloer, en een nieuw stuk de meterkast in. Maar dat kon/mocht destijds niet,… 

 

Ach binnen komende maanden gaat de meterkast bij ons compleet worden vernieuwd, ik verwacht dat kpn dan ook opnieuw langs kan komen :joy:

Wel goed om te zien op de foto dat de aderparen juist gebruikt zijn.

Dus kleur + kleur met wit die samen in elkaar gedraaid zijn.

Alhoewel je daar op korte afstanden ook niet te moeilijk over moet doen en de ptt binnen bekabeling was/is ook niet getwist.

Ja meen je dat of is dat sarcastisch bedoeld? :yum:
is het de bedoeling dat ze op de zelfde volgorde in het kabel schoentje worden gedrukt want ze zitten op een andere volgorde namelijk 

Elektronen hebben geen boodschap aan de kleur vd isolatie.

Er is een stukje ethernetkabel gebruikt, op de juiste manier, 2 vd 4 aderparen, prima zo.

. . . zonder wegvallen etc

Da’s natuurlijk niet goed, maar wat valt er weg, de DSL verbinding of de wifi ?

In geval van een los contact bij pairbonding zou er bij het wegvallen van 1 lijn nog wel verbinding moeten zijn.

 

Ik denk de dsl aangezien ik de superwifi punten met nieuwe en geteste(bij een vriend) utp kabels heb aangesloten

De verbinding valt niet uit hij word gewoon ineens heel erg langzaam ± 5 mbps.

in het begin had ik op de goeie momenten nog wel is 21 mbps wat het van te voren opgegeven max haalbare zou zijn maar als ik ik ju 11 mbps haal is het een top prestatie!

Reputatie 7
Badge +24

Is 21 mbit de geleverde snelheid op uw adres? Haalt u bekabeld niet meer?

Heeft u ook tv? Valt dat ook wel eens uit? Hoeveel ontvangers heeft u?

Als een ander apparaat (bijvoorbeeld de tv ontvangers) bij u in huis ook gebruikt maakt van internet, dan is het het niet zo vreemd dat wifi op zulke momenten wegvalt naar bijna niks.

Nee ik heb alleen internet en ik heb 2 wifi versterkers 21 mbit is de geleverde snelheid bekabeld maar ook die is niet constant

Kun je via de webinterface in het modem kijken en daar iets vinden van een log of diagnose of zo ?

Als je aangeef welk modem je hebt dan kunnen anderen daar mee helpen, indien mogelijk. Bij een fritzbox weet ik er ook van, de experiabox ken ik niet.

 

 

 

Zoiets?

Zoiets?

Ja onder andere.

De Wireless log kun je in principe eerst wel even buiten beschouwing laten als het om snelheden en/of stabiliteit van DSL gaat. Hoewel, in de Stations List is te zien dat kennelijk 2 appraten al 6 minuten resp. 3 uur verbinding hebben. Dat zou kunnen duiden op dat alleen het DSL- en router gedeelte is ge-restart om wat voor reden dan ook (een soft-reset).

In de System log is te zien dat het een ExperiaBox V10a betreft en het is tijdens (een?) opstartfase. Onderaan zie ik dat er een IP adres voor het TV VLAN wordt verkregen van KPN en kan dus ook de datum/tijd gezet worden. Wat wel merkwaardig is, want je geeft aan dat je aleen internet hebt. Het vervolg zal dan wellicht weergeven dat ook PPPoE over VLAN 6 tot stand komt (wat internet is).

Maar eigenlijk is de hoofdvraag wat hieraan vooraf ging. Dat kan uiterst lastig zijn, want ik denk dat de V10a weinig tot geen methodes heeft om precies tot aan een (automatische) (watchdog) reset zaken te loggen. Maar misschien is er nog iets apart m.b.t. DSL log. Ook dat hoeft niet alles te zeggen, maar wie weet.

Ik begrijp het niet helemaal maar een volledige hard reset zou ik kunnen proberen?

Ik begrijp het niet helemaal maar een volledige hard reset zou ik kunnen proberen?

Nee dat lost denk ik in dit geval niks op, zorgt voor allerhande extra problemen meestal.

Er moet eerst een duidelijke oorzaak bekend zijn van een/de (her)start die te zien is in de System log screenshot. Kan ook best zijn dat in de straatkast/wijkkast af en to veranderingen gedaan worden in de afagelopen paar maanden zonder dat KPN NetwerkNL hiervan melding maakt. Hebt dit wel eerder gezien bij iemand met een eigen (Draytek) DSLmodemrouter.

Kun je ergens iest met DSL Status o.i.d. vinden in de V10a ?