Vraag

DSN server weigert websites

  • 25 May 2020
  • 2 reacties
  • 105 keer bekeken

Goeieavond,

Al enige tijd krijg ik geen toegang tot een aantal websites (bv netflix). Ik zie de volgende melding: ERR_CONNECTION_REFUSED. Ik heb van alles geprobeerd:

  1. Router opnieuw opgestart
  2. Cache gewist van browser
  3. Proxy-instellingen nooit aangepast maar alles staat uit
  4. Antivirus- en firewall-software tijdelijk uitgeschakeld
  5. DNS-cache geflusht/verwijderd
  6. Edge en Chrome-extensies uitgeschakeld
  7. DNS-adres gewijzigd

Nadat ik het DNS adres wijzigde in de openbare van Google lukte het ineens wel.

Ik heb zelf weinig verstand van dit soort dingen maar het lijkt me vreemd dat ik niet gewoon websites kan bezoeken vanuit de DNS server die door KPN wordt mogelijk gemaakt. Weet iemand waarom ik het op die van Google (DNS server 8.8.8.8 en 8.8.4.4) wel kan maar de standaard niet? En is het niet veiliger om gebruik te maken van de KPN DNS server ipv een openbare?

 

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor de reactie.

 

Groet,

Mattieben


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7

Hoi Mattie, welkom op het forum. Vervelend dat je dit ervaart. Je geeft aan dat het meerder websites gebeurt. Zijn dit allemaal grote sites, zoals Netflix? Netflix an sich werkt prima via onze DNS, dus dit wijst er toch op dat het probleem specifiek is voor jouw aansluiting, dan wel jouw apparaat. Laat ik vooropstellen dat het geen kwaad kan om een andere DNS te gebruiken, dus als het daarmee wel lukt om de sites te bereiken kun je dat prima zo gebruiken. Laat onverlet dat je er natuurlijk ook gewoon met de KPN DNS bij moet kunnen. Ik zie Edge en Chrome in je lijst, heb je het met nog meer browsers geprobeerd, of alleen deze twee? Krijg je ook nog aanvullende informatie als je de ERR_CONNECTION_REFUSED melding krijgt? In Chrome kun je vaak klikken op iets als ‘meer details’.

Kun je de sites wel bereiken als je het via een mobiele dataverbinding doet?

Reputatie 7

Je hebt nog niet weer gereageerd, Mattie. Dan ga ik ervan uit dat het probleem inmiddels is verholpen. Mocht dat niet zo zijn, reageer alsnog.