Vraag

Ervaringen met de monteur die glasvezel installeert

  • 10 March 2022
  • 9 reacties
  • 1018 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Bij een goede kennis is een monteur langs geweest om glasvezel aan te sluiten. Hij heeft een ftp-draad (het goedkoopste van het goedkoopste; zo te zien draad met vaste kern en met alluminium kern) maar dat is het ergste niet. De acht draden zitten in de RJ-45 stekker zonder de trekontlasting en erg amateuristich gedaan. Ik zou me diep schamen om zo acht draden in een RJ-45 stekker te monteren. Dat kan een kind zelfs beter.

Maar nu komt het mooiste. Een monteur mag pas weg gaan als "alles" werkt. Hij moet op één computer internet controleren, bedraad of draadloos; moet de eventuele ip-ontvanger aansluiten en ook controleren of die werkt en met eventueel een ip-telefoon ook controleren of die werkt.

Bij mij ging dat anders. Daar heb ik wel voor gezorgd. Ik had al een heleboel dingen voorbereid zoals een vrij stopcontact, router hing in de meterkast bij het punt waar de glasvezel via de FPU zit aangesloten. Monteur heeft de FTU-patch cover geplaatst en hij hoefde dus alleen maar de ntu te plaatsen; aan te sluiten op electriciteit en router op de WAN-poort en de verbinding om te zetten van adsl naar glasvezel en klaar was meneer binnen 20 minuten……..

De monteur zou dus zonder controle dat ik weer internet heb, weggaan. Maar dat heb ik toen niet geaccepteerd en gezegd dat "we" het eerst gaan controleren en niet zomaar zonder controle weer weggaan. De monteur deed toen ook helemaal niet moeilijk en we hebben samen een instelling in het modem veranderd (dat wist ik, maar de monteur dus niet waar je wat moest veranderen, maar je kunt van iemand niet verlangen dat hij "alle" routers kent), omdat de monteur nog niet helemaal thuis was met een "eigen" router de FRITZ!Box 7590; alhoewel de kpn exact dezelfde router "verhuurd" voor een extra maandelijks bedrag van € 7,50.

Ik heb dat nog zo tegen die kennis gezegd dat de monteur niet eerder weg mag gaan als tenminste op één computer internet werkt, dat de ip-ontvanger werk en dat de ip-telefoon werkt. Maar tsja, je kunt dat nog zo nadrukkelijk zeggen als de mensen je raad dan niet opvolgen kan ik weer de problemen van een ander oplossen………  Nu heeft die monteur dat op één computer internet werkt overgelaten aan de kennis die echt vier uren bezig is geweest om een draadloze internet verbinding te krijgen op z'n notebook. Hij was een inzinking nabij toen hij mij belde en hij had het helemaal “gehad” met de kpn. Hij had systematch een slechtziende letter (een "t”) in het Wifi wachtwoord iedere keer over het hoofd gezien en dan werkt dat echt niet. Wanneer dus de monteur had gedaan wat hij had moeten doen (op één computer controleren of internet werkt) had hij bij die kennis veel frustraties en ergenis voorkomen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Wat bedoelt u met een "ip-ontvanger"? En ip-telefoonnis iets wat KPN sowieso helemaal niet ondersteund. 

Reputatie 7
Badge +9

@gensnet niks over XGS-PON ?

FTP draad is deze afgeschermd dan.

Wij als monteurs werken met UTP Cat5e en uiteraard is het niet netjes dat de trekontlasting ofwel mantel niet ver genoeg door loopt, Deze kabel voldoet echter volledig aan de eisen om een compleet werkende 1Gbit lijn op te leveren, Laat dit nou ook de max zijn die er leverbaar is. Dit gaat dan om een solidcore koper draad van het merk Belden, Mocht het iets anders zijn dan is dit niet door de monteur geplaatst gezien dit het enige merk is wat we op dit moment gebruiken voor kabels. In welgeteld 1 smaak namelijk Cat5e Solid copper core.

En er had zeker in ieder geval één apparaat (  niet persee computer) aangesloten moeten worden, weet niet hoe het bezoek verder gelopen is ( was er niet bij ) ik vraag zelf altijd "Heeft u nog andere apparaten en heeft u hierbij nog assistentie nodig om deze te koppelen of lukt dat met deze gegevens ?" Uiteraard extra tijd staan kosten tegenover.

Overigens is de verhuur van de FritzBox 7590 nog steeds onder eigen modemkeuze.. afijn zoals je zelf al aangeeft niet iedereen  zal alle ins en outs ervan kennen inderdaad.

Maar gaat dit nou om een FritzBox of een box12 want een FritzBox heeft geen letter 't' in het WiFi wachtwoord zitten standaard.

Zoals al aangegeven gaat het niet om 1 Computer, maar.

"De monteur zorgt er voor dat je verbindingen werken en sluit maximaal 1 computer, laptop of tablet aan." 

Dus als er in deze al een tablet was gekoppeld voldoet dit ook, als dan de keuze is gemaakt om de kosten voor extra tijd te besparen, Nogmaals ben er niet bijgeweest maar het zal de eerste niet zijn.. 

Reputatie 5
Badge +1

> niks over XGS-PON?

Er is woord gehouden. Er is inderdaad een ntu xgs-pon geplaatst…….

Kabel UTP cat5 afgeschermd? Nee, zichtbaar niet en ik heb ervaring met cat-kabel. Ik neem zo van je aan dat die kabel voldoet aan de (minimum) eisen. Maar ik heb echter het idee dat de kpn de mensen de oude meuk wil slijten, omdat ze nog erg veel rollen met cat5-kabel op voorraad hebben liggen en die moet eerst op voordat ze cat6-kabel gaan gebruiken. Klanten “krijgen” dit immers voor “niets” en dan mag je geen eisen stellen? Die “eisen” liggen tegenwoordig hoger dan de sterk verouderde cat5-kabel. Is dat niet wat achterhaald met cat5? “Toevallig” weet ik het één en ander van cat-kabel. Vandaag de dag is minstens cat6-kabel de “standaard". De kpn maakt de mensen wijs oh zo voor de klanten goed materiaal te leveren, maar bezuinigd op iets heel belangrijks; de bekabeling vanaf de ont naar de router.

> Maar gaat dit nou om een FritzBox of een box12 want een FritzBox heeft geen
> letter 't' in het WiFi wachtwoord zitten standaard.

Nee, dat klopt niet “standaard". Ieder wachtwoord van iedere Box12 is verschillend. Allemaal hetzelfde wachtwoord is niet handig maar de letter “t” staat wat “verborgen” tussen de andere letters en cijfers in de wifi-key. Toen ik de eerste keer het wachtwoord intypte zag ik dit ook over het hoofd en dan werkt het “lekker” niet:-( Pas toen ik een foto maakte van de wifi-key “zag” ik de verborgen “t” staan en weer opnieuw de key ingetypt en floep daar was internet :-)

> "De monteur zorgt er voor dat je verbindingen werken en sluit maximaal 1 computer, laptop
> of tablet aan." 

En kijk dat heeft de monteur dus niet voor gezorgd één computer, laptop of tablet werkend aan te sluiten. Dat heeft de monteur overgelaten aan de klant die er niet zo erg bedreven in is om computer, laptop of tablet aan te kunnen sluiten op internet met wifi…….

Ik ben daarom graag bij mensen waar glasvezel wordt aangesloten, maar ik kan de mensen niet dwingen. Dàt moeten de mensen zelf weten, maar vaak wanneer er dan problemen zijn of komen, kan ik die weer gaan oplossen :-(

Reputatie 7
Badge +9

UTP cat5? Ik neem zo van je aan dat die kabel voldoet aan de (minimum) eisen. Maar ik heb echter het idee dat de kpn de mensen de oude meuk wil slijten, omdat ze nog erg veel rollen met cat5-kabel op voorraad hebben liggen en die moet eerst op voordat ze cat6-kabel gaan gebruiken. Klanten “krijgen” dit immers voor “niets” en dan mag je geen eisen stellen? Die “eisen” liggen tegenwoordig hoger dan de sterk verouderde cat5-kabel. Is dat niet wat achterhaald met cat5? “Toevallig” weet ik het één en ander van cat-kabel. Vandaag de dag is minstens cat6-kabel de “standaard". De kpn maakt de mensen wijs oh zo voor de  klanten goed materiaal te leveren, maar bezuinigd op iets heel belangrijks; de bekabeling.

Zou je mij gezien je kennis is op dit gebied kunnen vertellen wat de toegevoegde waarde van Cat6 is t.o.v Cat5e voor een max van 1Gbit koppelingen behalve de 100 t.o.v 250Mhz, Maar wat heeft u hieraan dan ? Wat voorn nuttig effect heeft dit voor je verbinding ?

Overigens kan men uiteraard ten alle tijde zelf kabels leggen of laten aanleggen dan kan je aanleggen / Laten aanleggen wat je wenst.

Overigens dat Cat6 "de" standaard is is ook de reinste onzin, Gezien ieder een eigen standaard hierin aanhoud er is geen standaard binnen de Cat standaarden. De standaard is wat je zelf als zijnde definieerd, Dat dit bij jouw Cat6 is is uiteraard prima maar dit is zeker niet overal nodig / verlangt of verwacht.

> Maar gaat dit nou om een FritzBox of een box12 want een FritzBox heeft geen
> letter 't' in het WiFi wachtwoord zitten standaard.

Nee, dat klopt niet “standaard". Ieder wachtwoord van iedere Box12 is verschillend. Allemaal hetzelfde wachtwoord is niet handig maar de letter “t” staat wat “verborgen” tussen de andere letters en cijfers in de wifi-key. Toen ik de eerste keer het wachtwoord intypte zag ik dit ook over het hoofd en dan werkt het “lekker” niet:-( Pas toen ik een foto maakte van de wifi-key “zag” ik de verborgen “t” staan en weer opnieuw de key ingetypt en floep daar was internet :-)

Waar ik dan ook op doelde is dat er uit je eerste bericht niet duidelijk was of het nou om een FritzBox ging waarbij er nooit een lettertje 't' in zal staan standaard of een box12 waarbij dit wel mogelijk is gezien deze inderdaad willekeurig gegenereerd word met alle mogelijke tekens waaronder de letter 't'.

 

Reputatie 7
Badge +11

Zou je mij gezien je kennis is op dit gebied kunnen vertellen wat de toegevoegde waarde van Cat6 is t.o.v Cat5e voor een max van 1Gbit koppelingen behalve de 100 t.o.v 250Mhz, Maar wat heeft u hieraan dan ? Wat voorn nuttig effect heeft dit voor je verbinding ?

Om er nog even aan toe te voegen: CAT5E is, ondanks dat men denkt van niet, geschikt tot 5Gbit met de enigszins recente 5Gbase-T en 2.5Gbase-T standaarden. 

Reputatie 5
Badge +1

LaurensZalm schrijft: Zou je mij gezien je kennis is op dit gebied kunnen vertellen wat de toegevoegde waarde van Cat6 is t.o.v Cat5e voor een max van 1Gbit koppelingen behalve de 100 t.o.v 250Mhz, Maar wat heeft u hieraan dan ? Wat voorn nuttig effect heeft dit voor je verbinding?

Jaren geleden bij een andere kennis cat5-kabel met geen koper gelegd en die trok je nu gewoon stuk, omdat die niet zo sterk is als cat6 met koper. Dus ik kon weer de kabel vernieuwen.

Cat5-draad is wel nu het minimuum, ondanks dat je anders beweerd. Wat is de toegevoegde waarde van cat5 t.o.v. cat6? Nou als ik dat een monteur nog moet gaan uitleggen zit er iets niet goed :-( Voor de toegevoegde waarde verwijs ik graag naar informatie op internet omdat dit niet past in het onderwerp van dit bericht……..

Reputatie 5
Badge +1

LaurensZalm schrijft: Waar ik dan ook op doelde is dat er uit je eerste bericht niet duidelijk was of het nou om een FritzBox ging waarbij er nooit een lettertje 't' in zal staan standaard of een box12 waarbij dit wel mogelijk is gezien deze inderdaad willekeurig gegenereerd word met alle mogelijke tekens waaronder de letter 't'.

Ik heb een FRITZ!Box 7590 èn 5530 fiber en de kennis heeft een Box12. Wat wachtwoord betreft heb ik het dus over het wachtwoord van de Box12. Met de beide FRITZ!boxen heb ik wat wachtwoord nooit geen problemen gehad. De wachtwoord tekens zijn duidelijk. Er zijn geen letters of cijfers “verstopt” in een wachtwoord zoals wel bij de Box12 het geval is.

 

Reputatie 7
Badge +9

LaurensZalm schrijft: Zou je mij gezien je kennis is op dit gebied kunnen vertellen wat de toegevoegde waarde van Cat6 is t.o.v Cat5e voor een max van 1Gbit koppelingen behalve de 100 t.o.v 250Mhz, Maar wat heeft u hieraan dan ? Wat voorn nuttig effect heeft dit voor je verbinding?

Jaren geleden bij een andere kennis cat5-kabel met geen koper gelegd en die trok je nu gewoon stuk, omdat die niet zo sterk is als cat6 met koper. Dus ik kon weer de kabel vernieuwen.

Cat5-draad is wel nu het minimuum, ondanks dat je anders beweerd. Wat is de toegevoegde waarde van cat5 t.o.v. cat6? Nou als ik dat een monteur nog moet gaan uitleggen zit er iets niet goed :-( Voor de toegevoegde waarde verwijs ik graag naar informatie op internet omdat dit niet past in het onderwerp van dit bericht……..

Je hoeft het mij niet te vertellen want ik weet de verschillen wel en hierdoor weet ik dat het voor eindgebruiker vrijwel geen toegevoegde waarde geeft.

Jij bent de gene die aangeeft dat dit wel zo is en dat het de standaard is, Graag dan aangeven waarom dat is ?

Dat jij jaren geleden cat5 heb gelegd met geen koper waarschijnlijk tevens stranded zegt vrij weinig over onze Cat5met Solid copper core.

Overigens wezenlijk verschil tussen 5 en 5E vandaar de expliciete vermelding.

Je geeft aan dat de informatie hier niet past, Maar jij bent wel de gene die over deze informatie een punt probeerd te maken die er niet is. Als die er wel is en dit gegrond is "Then prove me wrong".

 

Samenvattend is het niet netjes dat er 1 apparaat niet gekoppeld is, Dit ben ik volledig met je eens. 

Reputatie 7
Badge +11

Jaren geleden bij een andere kennis cat5-kabel met geen koper gelegd en die trok je nu gewoon stuk, omdat die niet zo sterk is als cat6 met koper. Dus ik kon weer de kabel vernieuwen.

Dat zal eerder aan de buitenmantel gelegen hebben, die is namelijk geen onderdeel van de standaard. Die Belden CAT5E (dus stop aub met gebruiken van de term ‘CAT5’ want dat is een andere standaard) kan echt prima jaaaaren mee. Ligt er overigens maar net aan in welke omstandigheden deze ligt, in een vochtige kruipruimte heeft deze meer te lijden dan in een leiding. Langs het kozijn vol in de zon is iedere kabel met een jaar kapot, ga zo maar door.

 

Cat5-draad is wel nu het minimuum, ondanks dat je anders beweerd. Wat is de toegevoegde waarde van cat5 t.o.v. cat6? Nou als ik dat een monteur nog moet gaan uitleggen zit er iets niet goed :-( Voor de toegevoegde waarde verwijs ik graag naar informatie op internet omdat dit niet past in het onderwerp van dit bericht……..

 Waar wordt er anders beweerd? Alles onder CAT5E moet je niet hebben voor een thuisnetwerk, het kan echter nog steeds wel zijn doelen hebben, bijvoorbeeld vaste telefonie waarvoor we 2-pair CAT5 gebruiken wat in feite gewoon CAT3 is. Je hoeft niets uit te leggen, wat @LaurensZalm waarschijnlijk bedoeld is welke voordelen jij ziet van een CAT6-kabel ten opzichte van een CAT5E-kabel in een thuisnetwerk bij een provider die niet boven de gigabit levert.

 

LaurensZalm schrijft: Waar ik dan ook op doelde is dat er uit je eerste bericht niet duidelijk was of het nou om een FritzBox ging waarbij er nooit een lettertje 't' in zal staan standaard of een box12 waarbij dit wel mogelijk is gezien deze inderdaad willekeurig gegenereerd word met alle mogelijke tekens waaronder de letter 't'.

Ik heb een FRITZ!Box 7590 èn 5530 fiber en de kennis heeft een Box12. Wat wachtwoord betreft heb ik het dus over het wachtwoord van de Box12. Met de beide FRITZ!boxen heb ik wat wachtwoord nooit geen problemen gehad. De wachtwoord tekens zijn duidelijk. Er zijn geen letters of cijfers “verstopt” in een wachtwoord zoals wel bij de Box12 het geval is.

Er zijn geen letters verstopt op de Box12, het is soms wat klein maar dat vind ik ergens ook wel goed, eigenlijk zou zoiets ook enkel voor de primaire set-up moeten zijn maar helaas wordt het wachtwoord maar zelden gewijzigd, ook als de monteur adviseert om dit wel te doen of voor de klant te doen. Ik deel overigens wel mee in wat Laurens aangeeft, ik snapte ook niet of het nou om een Fritzbox ging of een Box12 na het lezen van het openingsbericht. Waar ik overigens ook nog wel opmerkingen op heb.

 

Bij een goede kennis is een monteur langs geweest om glasvezel aan te sluiten. Hij heeft een ftp-draad (het goedkoopste van het goedkoopste; zo te zien draad met vaste kern en met alluminium kern) maar dat is het ergste niet. De acht draden zitten in de RJ-45 stekker zonder de trekontlasting en erg amateuristich gedaan. Ik zou me diep schamen om zo acht draden in een RJ-45 stekker te monteren. Dat kan een kind zelfs beter.

KPN monteurs trekken geen FTP-draad, dat hebben we niet, hetzelfde geldt voor CCA of CCS bekabeling. Monteurs hebben enkel Belden CAT5E CU kabels. Dat het zonder trekontlasting is aangelegd is inderdaad slecht maar roepen dat zelfs een kind het zelfs beter kan vind ik nou ook weer een beetje overbodig. Je zou voor de grap eens moeten kijken hoe de meeste installatiebedrijven het achterlaten.. Betaal je 1200 piek voor de aanleg van vijf kabels door een loze leiding inclusief afwerking aan weerszijden en dan is er nergens trekontlasting aanwezig en zitten er op meerdere kabels aders niet goed. Puik werk hoor..

 

Maar nu komt het mooiste. Een monteur mag pas weg gaan als "alles" werkt. Hij moet op één computer internet controleren, bedraad of draadloos; moet de eventuele ip-ontvanger aansluiten en ook controleren of die werkt en met eventueel een ip-telefoon ook controleren of die werkt.

Dit strookt niet met de werkelijkheid. Alles gaat in overleg met de klant. Wenst de klant zelf dingen aan te sluiten dan kan dat prima en dan doen we dat ook. Er is dus nergens een ‘moeten’ in het verhaal.

 

De monteur zou dus zonder controle dat ik weer internet heb, weggaan.

 Heb je er 20 minuten naast gestaan? Als de lampjes correct branden op het modem is er een PPPoE-sessie en dus internet. Een kabeltje aansluiten om even snel een speedtest te doen kost 1 minuut inclusief de test. Kan ie dus prima tussendoor gewoon gedaan hebben.

 

omdat de monteur nog niet helemaal thuis was met een "eigen" router de FRITZ!Box 7590; alhoewel de kpn exact dezelfde router "verhuurd" voor een extra maandelijks bedrag van € 7,50.

Wat is hiermee je punt? Ja, we verhuren Fritzboxen maar ik ben er in mijn 15 maanden tijd bij KPN pas één tegengekomen omdat het gros toch voor eigen apparatuur gaat of de standaard apparatuur gebruikt. Ik weet wat basis-dingen van zo'n modemrouter maar daar houdt het ook op. Ik verwacht ook niet anders van collega's die geen XS4ALL-skill hebben en daardoor die apparaten ook maar zeer zelden tegenkomen.