Bij een goede kennis is een monteur langs geweest om glasvezel aan te sluiten. Hij heeft een ftp-draad (het goedkoopste van het goedkoopste; zo te zien draad met vaste kern en met alluminium kern) maar dat is het ergste niet. De acht draden zitten in de RJ-45 stekker zonder de trekontlasting en erg amateuristich gedaan. Ik zou me diep schamen om zo acht draden in een RJ-45 stekker te monteren. Dat kan een kind zelfs beter.
Maar nu komt het mooiste. Een monteur mag pas weg gaan als "alles" werkt. Hij moet op één computer internet controleren, bedraad of draadloos; moet de eventuele ip-ontvanger aansluiten en ook controleren of die werkt en met eventueel een ip-telefoon ook controleren of die werkt.
Bij mij ging dat anders. Daar heb ik wel voor gezorgd. Ik had al een heleboel dingen voorbereid zoals een vrij stopcontact, router hing in de meterkast bij het punt waar de glasvezel via de FPU zit aangesloten. Monteur heeft de FTU-patch cover geplaatst en hij hoefde dus alleen maar de ntu te plaatsen; aan te sluiten op electriciteit en router op de WAN-poort en de verbinding om te zetten van adsl naar glasvezel en klaar was meneer binnen 20 minuten……..
De monteur zou dus zonder controle dat ik weer internet heb, weggaan. Maar dat heb ik toen niet geaccepteerd en gezegd dat "we" het eerst gaan controleren en niet zomaar zonder controle weer weggaan. De monteur deed toen ook helemaal niet moeilijk en we hebben samen een instelling in het modem veranderd (dat wist ik, maar de monteur dus niet waar je wat moest veranderen, maar je kunt van iemand niet verlangen dat hij "alle" routers kent), omdat de monteur nog niet helemaal thuis was met een "eigen" router de FRITZ!Box 7590; alhoewel de kpn exact dezelfde router "verhuurd" voor een extra maandelijks bedrag van € 7,50.
Ik heb dat nog zo tegen die kennis gezegd dat de monteur niet eerder weg mag gaan als tenminste op één computer internet werkt, dat de ip-ontvanger werk en dat de ip-telefoon werkt. Maar tsja, je kunt dat nog zo nadrukkelijk zeggen als de mensen je raad dan niet opvolgen kan ik weer de problemen van een ander oplossen……… Nu heeft die monteur dat op één computer internet werkt overgelaten aan de kennis die echt vier uren bezig is geweest om een draadloze internet verbinding te krijgen op z'n notebook. Hij was een inzinking nabij toen hij mij belde en hij had het helemaal “gehad” met de kpn. Hij had systematch een slechtziende letter (een "t”) in het Wifi wachtwoord iedere keer over het hoofd gezien en dan werkt dat echt niet. Wanneer dus de monteur had gedaan wat hij had moeten doen (op één computer controleren of internet werkt) had hij bij die kennis veel frustraties en ergenis voorkomen.