Beantwoord

Experia Box in de woonkamer ipv meterkast

  • 20 January 2020
  • 31 reacties
  • 7239 keer bekeken

Reputatie 1

Goedenavond.

 

Ik will graag dat de Experia box wordt geplaatst in de woonkamer ipv van de meterkast.

Ik woon op een appartementen complex en de meterkast staat op de gang, Vanuit daar lopen er 4 UTP kabels naar de woning. Maar als ik de Experia box in de meterkast heb staan. Heb ik waarschijnlijk een drama wifi en maakt andere dingen ook lastig.

 

Dus mijn vraag is. Kan dat als de installatie monteur langskomt. Of zijn ze verplicht om een de EB in de meterkast te plaatsen? Alvast bedankt,

icon

Beste antwoord door Anonymous 21 January 2020, 12:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Badge +19

Het advies is om de experiabox dicht bij het israpunt te zetten. Dat heb ik niet gedaan en het werkt prima. Alleen zal er wel een telefoonkabel naar de woonkamer moeten.

Hallo @Hybrid , heb je ook een telefoonaansluiting in de huiskamer?

Zo ja, kun je je modem daar op aansluiten en kijken of het werkt.

 

Reputatie 1

Hallo @Hybrid , heb je ook een telefoonaansluiting in de huiskamer?

Zo ja, kun je je modem daar op aansluiten en kijken of het werkt.

 

Nee ik heb geen telefoon aansluiting in de woonkamer. Alles komt binnen in de meterkast op de gang zo 3 meter van mijn appartement voordeur. Vanuit daar lopen er 4 UTP kabels naar de woning. Twee naar de woonkamer en 2 naar de slaapkamer.

Badge +19

Het modem moet aangesloten worden op een telefoonkabel.  Utp kabels zijn voor vanaf het modem. 

Reputatie 1

Het modem moet aangesloten worden op een telefoonkabel.  Utp kabels zijn voor vanaf het modem. 

Hmm jammer. Kan ik wel gewoon een router erachter zetten dan?

Badge +19

Neem dan een accespoint. Misschien kan de monteur je helpen aan een experia wifi versterker. Gewoon even afwachten. Zo'n ding is snel gekocht.

Reputatie 6
Badge +8

Nog even twee opmerkingen:

- Gaat het wel over internet via een telefoonlijn? Als het glasvezel betreft is het namelijk geen enkel probleem om de ExperiaBox in de woonkamer te plaatsen want de verbinding tussen glasvezelmodem en ExperiaBox is een UTP kabel. 

- Als het wel telefoonkabel betreft kun je de telefoonlijn met behulp van één van de UTP kabels vanaf de ISRA verlengen naar je woonkamer. Officieel mag het niet van KPN maar heb dat al meerdere keren gedaan en in de praktijk nog nooit problemen mee gehad. 😉

Als het modem in de woonkamer komt dan heb je helaas niks aan die UTP kabels van uit de meterkast. De monteur kan wsl wel één van die UTP gebruiken voor de verbinding.

:small_orange_diamond: Maar het advies om de EB in de meterkast te zetten en dan een accesspoint v.d. wifi, via één van die utp kabels, in de woonkamer of centraal in huis te plaatsen lijkt me eigenlijk het beste.

Tenzij het glasvezel i.d. meterkast betreft zoals Hsd terecht opmerkt en je de EB via 1 daarvan in de woonkamer plaatst. Maar ook dan heb je niks aan de 3 resterende utp kabels v.u. de meterkast. Één wordt er gebruikt voor utp v.u. de meterkast van af het glasvezelNT naar de Experiabox (i.d. woonkamer). Van de EB moet verdere verspreiding (draadloos / utp) plaatsvinden.

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij moet topicstarter eerst maar eens vertellen of die glasvezel heeft. Bij glasvezel kan die Experiabox prima in de woonkamer. Bij DSL eigenlijk gewoon niet. Zo simpel is dat. 

Reputatie 1

Sorry het is inderdaad glasvezel.

Sorry het is inderdaad glasvezel.

Hallo @Hybrid ,

dan kun je onderstaande reactie van @Hsd ter harte nemen:

- Gaat het wel over internet via een telefoonlijn? Als het glasvezel betreft is het namelijk geen enkel probleem om de ExperiaBox in de woonkamer te plaatsen want de verbinding tussen glasvezelmodem en ExperiaBox is een UTP kabel. 

Succes.

Reputatie 6
Badge +8

Dan is het dus geen enkel probleem.

Dan wordt dus het glasvezelmodem in de meterkast geplaatst en kun je de ExperiaBox in de woonkamer neerzetten. Je verbind ze dan met elkaar met behulp van een van de UTP kabels.

 

Reputatie 7
Badge +24

Mooi. Glasvezel dus. Gebruik je de utp kabel naar de slaapkamer ook? Tv op de slaapkamer? In dat geval heb je namenlijk nog een switch nodig voor in de meterkast op de plek waar nu de Experiabox staat.

Reputatie 6
Badge +8

Hoeft niet per se. Dat kan ook met een koppelstuk.

Reputatie 1

Mooi. Glasvezel dus. Gebruik je de utp kabel naar de slaapkamer ook? Tv op de slaapkamer? In dat geval heb je namenlijk nog een switch nodig voor in de meterkast op de plek waar nu de Experiabox staat.

Niet echt van plan. :)

Reputatie 7
Badge +24

Hoeft niet per se. Dat kan ook met een koppelstuk.

Het moet in ieder geval aan elkaar geknoopt worden :wink:

Reputatie 7

Mooi. Glasvezel dus. Gebruik je de utp kabel naar de slaapkamer ook? Tv op de slaapkamer? In dat geval heb je namenlijk nog een switch nodig voor in de meterkast op de plek waar nu de Experiabox staat.

En zelfs ook nog één in de woonkamer waar de Experia Box komt te staan immers we moeten het LAN dan ook weer terugbrengen van de woonkamer naar de meterkast. Die switches moeten dan dus ook vlans ondersteunen. De Netgear GS105Ev2 doet dat.

Reputatie 7
Badge +24

Mooi. Glasvezel dus. Gebruik je de utp kabel naar de slaapkamer ook? Tv op de slaapkamer? In dat geval heb je namenlijk nog een switch nodig voor in de meterkast op de plek waar nu de Experiabox staat.

En zelfs ook nog één in de woonkamer waar de Experia Box komt te staan immers we moeten het LAN dan ook weer terugbrengen van de woonkamer naar de meterkast. Die switches moeten dan dus ook vlans ondersteunen. De Netgear GS105Ev2 doet dat.

Euhm... die snap ik niet. Waarom 1 in de woonkamer? Er komen 2 kabels vanaf meterkast, die ene (die in meterkast in glasvezelmodem zit) prik je in de WAN poort. De andere in een LAN poort. Vervolgens blijven er nog 2 of 3 LAN poorten op de Experiabox over waar een tv decoder of andere apparatuur op aangesloten kan worden.

Reputatie 1

Zo is het nu in de meterkast. Nummer 1 gaat naar de woonkamer. Dus die kan gewoon in het glasvezel kastje? En dan de experia box aansluiten op de 1 aansluiting in de woonkamer.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ja idd. Deze kabel op de foto in het glasvezel modem. Als het goed is heb je nu een kort kabeltje tussen glasvezel modem en WAN poort van de Experiabox. Dat korte kabeltje neem je mee naar de woonkamer, want daar heeft u een wandcontactdoos in de muur zitten zeker?

Zo is het nu in de meterkast. Nummer 1 gaat naar de woonkamer. Dus die kan gewoon in het glasvezel kastje? En dan de experia box aansluiten op de 1 aansluiting in de woonkamer.

 

In mijn beleving is dat slechts het glasvezelaansluitpunt, waar nog een modem op geplaatst moet worden.

 

@Hybrid Dat kastje op de foto is zoals al gezegd alleen een glasvezelaansluitpunt (FTU). De monteur zal een convertorkastje van glasvezel naar ethernet bij zich hebben (NTU) en in die NTU plug je dan die ethernetkabel die je in de hand hebt. In de woonkamer komt dan de ExperiaBox (router) te staan.

Die NTU heeft stroom nodig, dus houd een stopcontact vrij in de meterkast.

Reputatie 7

Er komen 2 kabels vanaf meterkast, ...

Als die twee op verschillende plekken in de woonkamer uitkomen dan wordt het wel een rommeltje als die beide op de Experia Box aangesloten moeten worden.

Reputatie 1

@HybridDat kastje op de foto is zoals al gezegd alleen een glasvezelaansluitpunt (FTU). De monteur zal een convertorkastje van glasvezel naar ethernet bij zich hebben (NTU) en in die NTU plug je dan die ethernetkabel die je in de hand hebt. In de woonkamer komt dan de ExperiaBox (router) te staan.

Die NTU heeft stroom nodig, dus houd een stopcontact vrij in de meterkast.

Ah oké. Duidelijk. Er zijn idd nog twee stopcontacten vrij. Speciaal voor dat. 

Reputatie 7
Badge +24

Zo is het nu in de meterkast. Nummer 1 gaat naar de woonkamer. Dus die kan gewoon in het glasvezel kastje? En dan de experia box aansluiten op de 1 aansluiting in de woonkamer.

 

In mijn beleving is dat slechts het glasvezelaansluitpunt, waar nog een modem op geplaatst moet worden.

 

Het ziet er ook anders uit idd dan wat ik hier weleens voorbij ziet komen...