Vraag

Experia Wifi Versterkers verbreekt steeds de verbinding met het 5Ghz netwerk (Experia Box V10)

  • 31 October 2021
  • 14 reacties
  • 325 keer bekeken

Goedendag,

Wij hebben een Experia Box V10 en omdat de wifi niet zo denderend is qua signaal hebben we daar 2 Experia Wifi Versterkers bij geplaatst. 1 direct met een korte ethernet kabel aan het modem, 1 op zolder die aan een langere netwerk kabel is verbonden. 

In het begin leek alles nog wel goed te werken maar de laatste maanden is het steeds gedoe. En na heel lang wroeten en zoeken heb ik nu het probleem boven water maar de oplossing ligt denk ik bij KPN.

We hebben al het modem een factory reset gegeven en daarna de versterkers stuk voor stuk ook een factory reset. En dan alles weer opnieuw instellen. We hebben de WiFi manager al paar keer gebruikt op advies van jullie collega’s en die gaf hooguit aan dat de snelheid niet fantastisch was dus hij zou de kanalen veranderen. Even geduld. Nou dat lostte eigenlijk ook niets op.

Afgelopen 2 dagen klaagt mijn zoon:
Ik krijg in mijn spel op m’n telefoon steeds ‘wifi lag’ en wordt eruit gegooid
Mijn telefoon is steeds z’n wifi kwijt en duurt lang voor ik weer op de wifi kom
In Fortnite krijg ik (op de PC die via WiFi versterker is verbonden) wifi lag en alles bevriest

Dus ik weer aan de slag ermee. Modem factory reset, versterkers factory reset. NT1 Kast stroomloos gemaakt even, eerst modem weer up and running toen de ‘hoofd’ versterker bij het modem, toen de versterker op zolder.

En toen ontdekte ik het. Mijn telefoon gaf aan dat hij maar 30Mbps download had, waar hij normaal 75-80Mbps had. Toen ik in de webinterface van de versterker keek ontdekte ik dat *alle* apparaten op de 2.4Ghz aangesloten waren.

Ik heb toen m’n telefoon van de wifi gegooid, in de interface mijn telefoon ‘forget’ geklikt en opnieuw verbonden. En waarempel ik stond nu als 5Ghz te boek. En ja hoor, ik had 75Mbps weer.

Nog geen uur later check ik, alweer maar 25-30Mbps ?? Ik in de webinterface, stond ik alweer terug op 2.4Ghz.

Bandsteering noemen ze dat ? Nou maar daardoor gaat een gevoelige telefoon het niet meer snappen als hij ineens op die manier eruit geknikkerd wordt. En dat je een spel aan het spelen bent en ineens ga je van de 5Ghz naar de 2.4Ghz snap ik dat je dan even een hapering heb. Maar voor kinderen in een spel is dat ZEER vervelend. En sommige spellen zoals Fortnite zeggen dan kennelijk “Wifi Lag” maar andere spellen knikkeren je er gelijk uit.

 

Kortom….

Ik zou het liefste willen dat KPN mijn 2 versterkers omruilt met iets moderners en als dat er niet is, 2 nieuwe. Want deze hebben echt duidelijk een probleem.

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Ps: firmware is up2date: 1.00.31v1

Reputatie 7

Ik heb het al zo vaak geroepen, die bandsteering van WIFi apparatuur van KPN is waardeloos. Helaas willen ze dat zelf nog niet begrijpen.

Zojuist viel de Chromecast uit. Beeld verscheen dat hij geen Wifi connectie had met ons netwerk. Meteen daarna ging hij het weer wel doen.

Dus heb ik in het overzicht gekeken en Chromecast stond op de 2.4Ghz. Het is een 5Ghz device.

Even later (half uurtje ofzo) weer wifi weg. Weer beeld dat hij geen verbinding had. Weer duurde het maar heel kort. 

Ik weer kijken, en je raad het al. Nu zat hij weer wel op de 5Ghz.

Ik kan dit riedeltje wel herhalen want het gebeurde nog een keer, maar jullie snappen de essentie. Iets klopt hier niet. En het is logisch dat spellen van de kinderen hierop haperen en ze eruit gooien of dat ze hun spel op dat moment wel verliezen omdat alles bevriest.

Ik heb nu voor de test de versterkers omgeruild. Want ik denk, dat de 1e die je aansluit (direct op het modem) als soort van ‘master’ opereert en dat hij de aansturing doet.

Maar ontdekte net al dat mijn 5Ghz telefoon verbonden was op 2.4Ghz. 

 

Ik heb het al zo vaak geroepen, die bandsteering van WIFi apparatuur van KPN is waardeloos. Helaas willen ze dat zelf nog niet begrijpen.

Wie doet de bandsteering in dit geval ? Het modem zelf ? Of nemen de Experia WiFi versterkers dit ook over van het modem ?

Reputatie 7

Ik heb het al zo vaak geroepen, die bandsteering van WIFi apparatuur van KPN is waardeloos. Helaas willen ze dat zelf nog niet begrijpen.

Wie doet de bandsteering in dit geval ? Het modem zelf ? Of nemen de Experia WiFi versterkers dit ook over van het modem ?

Dat doen de Experia WiFi's.

Hoi @Morgan Bateson . Welkom op het forum.

Heel fijn dat je zelf al die stappen al hebt doorlopen en overzichtelijk hebt opgeschreven. Er is een fundamenteel verschil tussen 2,4 en 5Ghz.

5Ghz is supersnel maar heeft een hele beperkte actieradius. Er hoeft maar een muurtje of ander obstakel tussen te zitten en dan keldert de kwaliteit aanzienlijk. Hierop acteert dan weer het bandsteering systeem van de EW's.  

2,4 is minder snel maar kan wel grotere afstanden overbruggen. 

Als jouw kinderen in dezelfde ruimte gamen als waar één van die versterkers staat, doet het fenomeen zich dan ook voor? 

Reputatie 7

@Erwin_, Zeg je nu eigenlijk dat mesh ook niet goed kan werken immers ook daar is een gewone 5GHz verbinding tussen de nodes en als er zich een muur of vloer tussen de nodes bevindt dan keldert de kwaliteit dus aanzienlijk?

Weet je dat er nog steeds situaties zijn dat een device spontaan verbonden wordt met de verst gelegen node terwijl de veldsterkte daarvan ver beneden het minimum voor een stabiele verbinding ligt. Dit fenomeen heb ik, lang geleden, tijdens de pilot van de Experia WiFi's mogen ondervinden maar anno vandaag is dat bij sommigen nog steeds een issue.

Ik probeer meer de verschillen tussen 5Ghz en 2,4 te benoemen.  En dat draadloos een online spelletje spelen érg gevoelig is voor die veranderingen. Je merkt het gelijk. 

Als hier een klant aangeeft dat hij/zij draadloos met een console issues heeft is de oplossing in veel gevallen een kabel. Dat zal met die telefoons lastig worden maar we weten in ieder geval dat het wel veel vergt van het draadloze netwerk om dit in goede banen te leiden. 

Ik vraag me af of TS er bij ‘regulier’ internet gebruik ook last van heeft?  

@wjb  Ik ga hier ook zeker niet beweren dat die functionaliteit van onze Experia Wifi's honderd procent  gegarandeerd is.  Toch is het in heel veel huishoudens een stabiel en snel systeem en dat geeft hoop dat het bij TS ook zo te krijgen is. 

Hoi @Morgan Bateson . Welkom op het forum.

Heel fijn dat je zelf al die stappen al hebt doorlopen en overzichtelijk hebt opgeschreven. Er is een fundamenteel verschil tussen 2,4 en 5Ghz.

5Ghz is supersnel maar heeft een hele beperkte actieradius. Er hoeft maar een muurtje of ander obstakel tussen te zitten en dan keldert de kwaliteit aanzienlijk. Hierop acteert dan weer het bandsteering systeem van de EW's.  

2,4 is minder snel maar kan wel grotere afstanden overbruggen. 

Als jouw kinderen in dezelfde ruimte gamen als waar één van die versterkers staat, doet het fenomeen zich dan ook voor? 

 

De versterker staat in de meterkast waar het modem staat, direct verbonden met het modem via een korte utp kabel.

Achter de muur van de meterkast staat gelijk de tv met Chromecast. Deze zit van alle devices het dichtst op de versterker. Toch wisselt ook deze vaak van 5ghz naar 2.4hgz. Terwijl deze zich echt niet verder van de versterker af beweegt, en afstand technisch op de ideaalste plek is. 

Vlak daarnaast staat de bank en daarop zat m'n zoon dus op ca 1,5 meter van de versterker. Ja daar zit een muur tussen maar wel 1 waar je met enige kracht doorheen kan slaan tis ook geen echte dikke muur. 

WiFi is qua signaal sterkte prima. Mij valt op dat de chromecast aangeeft geen WiFi, en dan op 2.4 is ingedeeld. En dan even later weer aangeeft geen WiFi en dan weer terug op 5ghz zit. 

Dit pro actieve geswitch ofwel bandsteering kan misschien ideaal zijn om alles te managen voor de versterker maar een spel op een telefoon hapert amper 1 tel en geeft al aan wifi lag en gooit je eruit. 

De game pc op de midden verdieping idem. Tja wifi op een game pc is niet ideaal maar als je signaal super sterk is en er fysiek geen mogelijkheid tot bekabeling is moet je wat. 

Het hele probleem van traffic managen en afstand tot de versterker waardoor je van 5ghz naar 2.4 gaat door bandsteering is mij duidelijk. 

Liever echter zou ik 2 netwerken aanmaken 1 gewoon voor 2.4ghz en 1 voor 5ghz. Dan zet ik alleen de hoognodige devices op 5ghz.

Maar ja dat gaat uiteraard niet ook al kan de experia box v10 dat prima, de experia versterkers nemen het nu over en staan het niet toe. 

Reputatie 7
Badge +8

De functies waar u naar op zoek bent scheiding en controle over de 2.4 en 5ghz band daar is een hint voor gegeven door KPN dat hier aan gewerkt wordt. Dit is bv te lezen bij de uitleg over de v10a en de superwifis. De vraag is alleen wanneer deze update eraan komt.

Op dit moment proef ik dat sommige wifi apparaten een speelbal zijn van de bandsteering functie.

Reputatie 7
Badge +10

Heb je al een gekeken naar evt drukte op de 5ghz band? Een sterk signaal van de buren die die van jou overlapt bijvoorbeeld?

Je kunt zoiets goed in kaart brengen met bijvoorbeeld wifi analyzer

Reputatie 7

Heb je al een gekeken naar evt drukte op de 5ghz band? Een sterk signaal van de buren die die van jou overlapt bijvoorbeeld?

De kans dat dat de oorzaak is is nihil.

Juist met 5GHz heb je veel minder last van de buren omdat de reikwijdte van 5GHz veel minder is dan 2.4GHz.

Ook hier ben ik er van overtuigd dat de krakkemikkige werking van bandsteering de oorzaak is van deze ellende.

Zolang KPN de functionaliteit om de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz afwijkend te laten zijn niet heeft opgeleverd zal deze ellende blijven voortbestaan.

Wifi kan zo mooi zijn maar dan moet je de abonnee wel de mogelijkheid geven om het mooi te maken en dat is waar KPN mijns inziens behoorlijke steken laat vallen.

Ik heb mijn wifi netwerken allemaal gescheiden waarbij de SSID van de 2.4GHz aangevuld is met -2.4. Alle apparaten communiceren vlekkeloos 24x7 met wifi en ik zou willen dat alle abonnees van KPN dit zouden kunnen ervaren. Dat kan ook ... maar dan moet KPN wel gaan bewegen.

Heb je al een gekeken naar evt drukte op de 5ghz band? Een sterk signaal van de buren die die van jou overlapt bijvoorbeeld?

Jazeker. En de wifi manager van KPN heeft dan nog een keer overgedaan want die gaf aan dat daar waar de problemen zich het meest voordeden, de internet snelheid niet ‘optimaal’ was. 

Dus toen gaf hij aan dat hij de kanalen zou verbeteren. Nadat ik dat al handmatig had gedaan dus dat is van alle kanten bekeken...