Beantwoord

Experiabox (V9) geeft geen ip-adressen via Wifi

  • 20 February 2020
  • 14 reacties
  • 267 keer bekeken

De Experia V9 geeft soms geen IP adressen of reset de verbinding. Dit is dan met name bij de Wifi verbindingen, alle bekabelde apparatuur werkt ogenschijnlijk gewoon door (TV, harddisks, AppleTV, streamer, etc).

Situatie 1): Je komt thuis en je telefoon / tablet / laptop heeft wel Wifi verbinding, maar krijgt geen IP adres (ip adres is leeg). Renew Lease op het apparaat biedt dan geen oplossing. 

Situatie 2): Je komt thuis en je telefoon / tablet / laptop heeft wel Wifi verbinding, ook een IP adres, maar om de 5 seconden wordt deze verbroken om dan weer opnieuw te verbinden (IP adres zie je gevuld staan, bv 192.168.2.14, en drie seconden later is ie weg, en 5 seconden later weer hetzelfde IP adres te krijgen, enzovoorts).

Situatie 3): Je krijgt helemaal geen verbinding, ook geen Wifi. Telefoon blijft op 4G en tablet / laptop hebben dan geen draadloze verbinding.

Situatie 4): Je krijgt fantasie IP adressen: 254.254.0.1 Dan werkt ‘t ook niet lekker.

 

De enige oplossing is de Experia opnieuw opstarten. Dan gaat het ‘even’ goed, even kan zijn 3 weken, een week, een dag of een paar uur. Daar word je niet blij van…

 

Gebruikte draadloze apparatuur zijn iPhones, iPads en MacBooks. Allemaal voorzien van de laatste software.

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 24 February 2020, 16:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Oh we gebruiken voor WiFi deze kastjes: Experia WiFi.

Daar hebben we er twee van, beiden bedraad aangesloten op de Experia V9. Een op de begane grond, een op de bovenverdieping.

Dit is een te moeilijke vraag…?

Reputatie 7
Badge +24

U gebruikt dus Experia WiFi's. Dat houd dus in dat de WiFi van de Experiabox uit staat. Het is wel zo dat de Experiabox nog steeds de ip adressen uit deelt aan de apparaten die via WiFi willen verbinden met de Experia WiFi's. Als dat niet goed werkt, dan kan dat eigenlijk maar 1 oorzaak hebben: de kabel tussen de Experia WiFi's en de Experiabox is niet goed. Wat is dat voor kabel? Kunt u daar wat meer over vertellen?

Een andere oorzaak kan zijn dat er een enorme grote stoorzender in de buurt is. 

Dat zijn cat7 kabels.

Reputatie 7
Badge +24

Dat zijn cat7 kabels.

Bestaande uit 1 stuk van Experia WiFi's naar Experiabox? Liggen ze toevallig niet de hele tijd strak langs stroomdraden? Zitten de stekkertjes er aangesmolten of heeft u of iemand anders die er zelf aangezet?

Ondertussen heb ik hier flink rondgelezen (is dat Nederlands… who cares...) en heb gezien dat er diverse software updates zijn uitgerold die al dan niet allemaal even succesvol waren.

Ik heb gisteravond het modem en de Experia WiFi’s gereset en de App KPN Thuis geïnstalleerd. Eens kijken of dat mogelijk de problemen oplost.

 

Algemene vraag: hoe kun je op de hoogte blijven van software updates die uitgerold worden? Ik heb daar nog nooit enig bericht van ontvangen?

Reputatie 7
Badge +24

Over software updates is geen communicatie vanuit KPN. Alleen hier op forum zijn er een paar topics voor diverse apparatuur waarin software updates aangekondigd en besproken worden. Je kunt software updates niet zelf installeren. Je kunt ze ook niet tegenhouden. Dus er is dus wat dat betreft eigenlijk helemaal niets over te melden. Je hebt er geen invloed op. Als je het met dit beleid niet eens bent zit er maar 1 ding op: eigen apparatuur aanschaffen, die niet van KPN is.

De kabels zijn getrokken door de zogenaamde loze leidingen in het huis. Afgewerkt met stekkerdoosjes etc. Geïnstalleerd door een installateur.

Modem in meterkast. 2x vaste UTP kabel, 1 naar woonkamer en 1 naar slaapkamer. Daar afgemonteerd met stekkerdoosjes. In woonkamer kabel naar switch (Netgear hutsefluts), daarop de Experia Wifi.

Op slaapkamer ook kabel naar switch (identieke Netgear hutsefluts), daarop de Experia Wifi.

De overige op de switch aangesloten apparatuur blijft gewoon werken. Alleen de Experia Wifi’s maken er een IP potjee van. Maakt niet uit of je verbinding hebt me de ene of de andere Experia Wifi, je krijgt geen verbinding.

 

Jij verdenkt de bekabeling? Ik niet.

 

Over software updates is geen communicatie vanuit KPN. Alleen hier op forum zijn er een paar topics voor diverse apparatuur waarin software updates aangekondigd en besproken worden. Je kunt software updates niet zelf installeren. Je kunt ze ook niet tegenhouden. Dus er is dus wat dat betreft eigenlijk helemaal niets over te melden. Je hebt er geen invloed op. Als je het met dit beleid niet eens bent zit er maar 1 ding op: eigen apparatuur aanschaffen, die niet van KPN is.

Euh, dat is wel heel kort door de bocht!!! Mind your words…

Enige berichtgeving is gewoon handig omdat ALS je ‘INEENS’ problemen hebt (zoals ik) en er IS een update uitgerold waarbij diverse mensen melden dat t niet helemaal lekker gaat en je beter de boel eens kunt resetten, dan is dat verrekte handig om te weten. Niet?

Niet iedereen zit de hele dag op dit forum. 

De boel moet gewoon werken.

Reputatie 7
Badge +24

 

Euh, dat is wel heel kort door de bocht!!! Mind your words…

Tja sorry, ik kan daar niets aan doen, ik vertel gewoon hoe het zit. Meer niet.

Reputatie 7
Badge +24

Toch zou je eens moeten proberen om de Experia WiFi's rechtstreeks op de Experiabox aan te sluiten. Want in de Experiabox zelf kan het eigenlijk gewoon niet zitten.

Hoi @Henri Kroeze . Welkom op het forum. 

Ik plak hier even een generieke oplossing. Mocht je onderstaande stappen al hebben doorlopen, laat het weten. (vooral die laatste stap niet vergeten)

 

Recentelijk zijn er updates geweest voor zowel de experiabox (v10 en v10a) en de Experia Wifi.

Hierdoor kan het zijn dat jouw wifi thuis verslechterd is omdat de combinatie van hardware elkaar niet meer goed begrijpt.

We hebben hier een oplossing voor. Het heeft wat voeten in de aarde maar het zorgt in de meeste gevallen voor een stabiel draadloos netwerk.

Heb jij een v10 of v10a met daaraan de experia wifi's gekoppeld en merk je dat de wifi verbreekt of traag is doe het volgende:

 

Koppel de experiabox los en geef deze een harde reset (resetgaat 10 seconden ingedrukt houden)

Op dat moment is de experiabox weer het centrale draadloze punt

Sluit de EW's aan en geef die ook een reset (10 seconden reset knopje indrukken)

De EW's nemen nu de draadloze setting over van de experiabox

Verwijder al je bestaande draadloze verbindingen op je verschillende apparaten (tablets, telefoons etc.) en zet ze opnieuw op (BELANGRIJKE STAP)

 

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust. 

Voorlopig is er na het doorlopen van de resets geen probleem meer opgetreden. 
 

Maar het heeft wel vaker weken goed gewerkt en ineens niet meer. 
 

So far, so good...