Beantwoord

ExperiaBox vervangen door Synology rt2600ac router

  • 10 August 2021
  • 31 reacties
  • 1275 keer bekeken

Ik wil de EXPERIA Box 12 vervangen door mijn Synology rt2600ac router.

Ik heb aan synology helpdesk om hulp gevraagd.

Van de helpdesk “Synology” bericht ontvangen dat ik aan KPN de ISP setting moet opvragen. (Deze kan ik dan op router invoeren en dan zal ik de EXPERIA Box 12 kunnen vervangen door mijn router).

Gebeld met Kpn. Antwoord: KPN verstrekt deze gegevens niet. 

Vraag: wie kan mij helpen om mijn router direct achter de glasvezel -modem te plaatsen?

icon

Beste antwoord door Babylonia 10 August 2021, 17:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

KPN geeft de gegevens wel: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Uit de handleiding van dat ding wordt met niet duidelijk of je deze voor KPN kan gebruiken. Als je ook interactieve TV hebt geeft ik je al helemaal weinig hoop.

Hallo @MCCC , wat een slecht antwoord van KPN, zie onderstaande link:

Eigen modem instellen en gebruiken (kpn.com)

Als jouw eigen router géén IGMP-snooping ondersteunt, kun je de router niet gebruiken om ook tv te kijken.

Reputatie 7
Badge +24

Iemand anders hier op het forum heeft de Synology router draaien met beta software volgens mij. Want met de standaard software lukt het dacht ik niet. Maar wie dat was weet ik niet meer ☹

Reputatie 7
Badge +24

Ow hier, zie dit topic:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/binnenkort-synology-routers-met-werkende-routed-mode-iptv-ondersteuning-516213

Hallo JanD, mijn dank voor je reactie.

Mijn router ondersteun IGMP-snooping. Deze optie kan ik aanzetten, helaas met als resultaat “Geen internet verbinding” . Ik zal volgens helpdesk “Synology” de ISP settings handmatig moeten invoeren. En deze informatie heb ik niet.

Reputatie 7

@Babylonia kan je vast wel verder helpen.

Reputatie 7

Ik zal volgens helpdesk “Synology” de ISP settings handmatig moeten invoeren. En deze informatie heb ik niet.

Maar die heb je wel, zie https://kpn.com/eigenmodem.

Vertel anders eens wat je mist.

Reputatie 7
Badge +10

Iemand anders hier op het forum heeft de Synology router draaien met beta software volgens mij.

Vorig jaar een samenwerking tussen Synology Support en mij, om "KPN” met IPTV routed mode werkend te krijgen. Er is toen intensief contact geweest over en weer, waarbij een paar “beta-patches” op mijn Synology router zijn gepusht.

Draait inmiddels ook met “officiële” firmware updates.

Zie mijn onderschrift hoe in te stellen - ofwel directe link:
https://www.synology-forum.nl/synology-router/synology-router-set-up-met-iptv-routed-mode-kpn-xs4all-oud-telfort/

Deze informatie heb ik niet:

 

Iedereen bedank voor jullie reactie/hulp.

Ik zal het een en ander verder uitzoeken. Mogelijk lukt het nu wel?

Reputatie 7
Badge +10

Verkeerde menu's die je laat zien.
Zie mijn vorige bericht en uitgebreide verwijzing naar informatie hoe het zaakje in te stellen.

Is het menu dat ik volgens de helpdesk van Synology zal moeten invullen om het te laten werken.

Ik heb je informatie snel doorgenomen. Ik moet hier rustig erna kijken. Mijn kennis is zeker niet die van jullie. Maar bedankt.

Reputatie 7
Badge +24

Tja... een eigen router klinkt leuk, maar je moet wel zowat netwerk geleerde zijn om het voor elkaar te krijgen 😉

Tja... een eigen router klinkt leuk, maar je moet wel zowat netwerk geleerde zijn om het voor elkaar te krijgen 😉

En je hoeft ook niet op ondersteuning van KPN te rekenen, want als je netwerkproblemen hebt, vragen ze je eerst het door KPN in bruikleen verstrekte modem aan te sluiten en als dat goed werkt is het einde ondersteuning door KPN en mag je het verder zelf uitzoeken.

 

Reputatie 7
Badge +10

Is het menu dat ik volgens de helpdesk van Synology zal moeten invullen om het te laten werken.

Tja, maar die krijgen support vragen vanuit de hele wereld met “tig” verschillende ISP's en aanmeldmethoden. Wat in doorsnee voor die ISP's ook daar ingesteld zou kunnen worden. Voor KPN geldt nu juist een “speciaal profiel” wat niet is onder te brengen via die meer algemene ISP instellingen.
 

Ik heb je informatie snel doorgenomen. Ik moet hier rustig erna kijken.
Mijn kennis is zeker niet die van jullie. Maar bedankt.

Vandaar dat er nu juist een “voor leken” makkelijk te kiezen “KPN-profiel” is samengesteld,
en een handleiding geschreven waarvan ik mag hopen dat het ook geen problemen oplevert.

Alle mogelijke handicaps zijn wel een keer aan de orde geweest en aangevuld in die handleiding.
Sinds mijn eigen voorbereiding en aanvullingen heb ik van gebruikers geen problemen gehoord.
Dus vermoed dat je er zelf ook wel uit zult komen.  (Anders hoor ik het wel).

Reputatie 7
Badge +24

Tja... een eigen router klinkt leuk, maar je moet wel zowat netwerk geleerde zijn om het voor elkaar te krijgen 😉

En je hoeft ook niet op ondersteuning van KPN te rekenen, want als je netwerkproblemen hebt, vragen ze jer eerst het door KPN in bruikleen verstrekte modem aan te sluiten en als dat goed werkt is het einde ondersteuning door KPN en mag je het vdrder zelf uitzoeken.

Ja. En begrijpelijk.

Hoi Allen,

mijn probleem is inmiddels opgelost met hulp van Babylonia en de perfecte handleiding/omschrijving hoe je dit moet doen. Zie https://www.synology-forum.nl/synology-router/synology-router-set-up-met-iptv-routed-mode-kpn-xs4all-oud-telfort/

Ik bedank iedereen die gereageerd heeft en hulp min of meer hebt aangeboden en natuurlijk Babylonia :-)

Ik ben er blij mee dat er z’n forum bestaat.

 

@Babylonia  Deze knappe instructies op het Synology forum (waarvoor dank!) beginnen bij een bestaande NAT-achter-NAT set-up bij KPN. Mijn bestaande set-up is echter een RT2600ac (inclusief MR2600ac versterkers) die is verbonden met een Ziggo modem in bridge mode
 

Ik stap binnenkort over van Ziggo op glas van KPN, en wil de RT2600ac set-up graag zoveel mogelijk behouden, met minimale verstoring/verandering voor huisgenoten.
 

Moet ik dan eerst de standaard KPN installatie doorlopen, inclusief KPN Box 12b, dan de RT2600 daar achter plaatsen, en dan pas de instructies op het forum volgen? Of is er een directere manier, dus om de KPN Box in de verpakking te laten en meteen de bestaande RT2600ac aangesloten te krijgen op het nieuwe glasvezel kastje (Genexis GMC-TK01), en vervolgens ook de TV-ontvanger (Arris VIP5202) ergens aan de hangen?


Hartelijk dank!

Reputatie 7
Badge +10

Om de lijn te activeren dient 1-malig de experiabox aangesloten te worden. Hierdoor “ziet” het KPN systeem dat de verbinding werkend is opgeleverd en het abonnement geactiveerd is. Daarna mag je aansluiten wat je wil

Reputatie 7
Badge +10

…..na de handelingen die @Speedmaster hierboven heeft benoemd (gecontroleerd dat er internet is,
en daarmee het abonnement is geactiveerd), kabeltje dat naar de WAN poort gaat van de KPN box
overzetten naar de WAN-poort van de Synology router.

Afhankelijk welke firmware versie je gebruikt, de oudere versie  SRM 1.2.5 -x   of    SRM 1.3.1 -x

Voor   SRM 1.2.5 -x
IGMP Proxy  en  IGMP Snooping  instellen/activeren, zie aanwijzingen           < HIER >
Aanmelding internet aanpassen, naar PPPoE  +  juiste KPN profiel instellen,  < HIER >

Als je na enkele minuten internet hebt, voor all zekerheid de router een keer herstarten.

Dan de KPN TV-ontvanger op een LAN poortje aansluiten van de Synology router.
En de TV-ontvanger inschakelen.

Voor   SRM 1.3.1 -x
Zie vergelijkbare instellingen, maar net wat andere menu's,  aanwijzingen     < HIER >
Plaatje 2 en 3     (Na aanpassing voor all zekerheid router een keer herstarten).

Alvorens de TV-ontvanger aan te sluiten,
overtuig je ervan dat je de laatste firmware versie gebruikt = t/m  SRM  1.3.1-9346 Update 3

Dan de KPN TV-ontvanger op een LAN poortje aansluiten van de Synology router.
En de TV-ontvanger inschakelen.


Mocht je  SRM 1.3.1  in het geheel nog niet gebruiken, en je wilt upgraden vanaf SRM 1.2.5
doorloop beter nog de aanwijzingen < vanaf het begin >, om niets over het hoofd te zien.

Hartelijk dank voor de snelle en duidelijke reacties @Babylonia en @Speedmaster ! De internetverbinding was heel snel geregeld en alles lijkt te werken. De TV komt vanavond…

Eén (domme) vraag alvast: ik zie nu dat de RT2600ac geen telefoon-poort heeft: hoe krijg ik de vaste telefonie werkend...?

Reputatie 7
Badge +10

Er zit inderdaad geen VOIP ATA  (Analog Telephone Adapter) in de Synology router.

Maar dat had je eigenlijk kunnen weten, omdat je eerder zelf al naar mijn instructies hebt verwezen, waar er een apart onderwerp aan is gewijd  < HIER >  met mogelijke oplossingen.

Als je een Experia Box V10 of V10A zou hebben gekregen van KPN, had je via een trucje het ATA gedeelte van die router modellen nog kunnen inzetten, door VLAN 7  “vóóraf”  m.b.v. een managed switch uit te splitsen.  Bij een KPN box 12 gaat dat echter niet, want die gebruikt geen VLAN 7.

Of je zou alsnog een set-up moeten inzetten, van de Synology router achter de KPN box.
(NAT achter NAT).  Maar daar zou ik eerlijk gezegd niet voor kiezen.

Wat gebruik je aan telefonie apparatuur?

Ha @Babylonia dat had ik natuulijk eerder kunnen en moeten weten, op basis van je instructies en het inderdaad ontbreken van die telefoon-uitgang achterop 😌

Ik heb een Gigaset C530 Duo DECT (eentje tot op heden bedraad aangesloten op de Ziggo box, de ander daar draadloos mee verbonden).

Als ik je instructies goed begrijp, dan is de simpelste/goedkoopste manier om die functionaliteit te herstellen om een Grandstream HT-802 tussen de Gigaset en RT2600ac te zetten, en daarop mijn KPN SIP-gegevens in te programmeren? Of, als ik onnodig duur wil doen, één of twee stuks Gigaset E720HX kopen en daarop de SIP-gegevens inprogrammeren?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Als ik je instructies goed begrijp, dan is de simpelste/goedkoopste manier om die functionaliteit te herstellen om een Grandstream HT-802 tussen de Gigaset en RT2600ac te zetten, en daarop mijn KPN SIP-gegevens in te programmeren? Of, als ik onnodig duur wil doen, één of twee stuks Gigaset E720HX kopen en daarop de SIP-gegevens inprogrammeren?

 


 

Of je koopt gewoon heel goedkoop zo iets:

https://nl.aliexpress.com/item/1005005014856557.html

 

Werkt net zo goed namelijk

Edit: Heb zelf deze nog zwerven ergens in huis en de laatste keer dat ik deze testte op het KPN netwerk kreeg ik deze gewoon werkend.

Reputatie 7
Badge +10

Zo'n Linksys PAP2T heb ik hier ook nog liggen. (Indertijd ook goedkoop via AlieExpress gekocht).

Duurdere Gigaset E720HX handsets schiet je niets mee op.
Je zult dan nog een VOIP DECT basisstation nodig hebben.  Bijv. een  Gigaset N300A

Daarin programmeer je dan de VOIP SIP accounts.